Doorstroming burgerluchtvaart

Inderdaad erg spannend om halverwege je dertigste op straat te staan en opnieuw te moeten solliciteren voor een baan als verkeersvlieger met daarnaast de financiele druk van een hypotheek en een gezin.....;)

OFF TOPIC:
Face it Purno: Je bent een (lucht-) buschauffeur! Niets minder en zeker niets meer.

Als buschauffeur snap je niet hoe het is om Formule 1 coureur te zijn. Dat kan je ook niet weten omdat je het nog nooit zelf gedaan hebt of ooit zal gaan doen.
Natuurlijk kan je er een door de media gevormd beeld van maken, maar echt snappen ga je het niet!
Als je als Formule 1 coureur na 11 jaar gaat werken als buschauffeur kom je er achter dat buschauffeur zijn een heel ander beroep is, wat in vergelijking met de Formule 1 bijzonder weinig met het pure autorijden (lees vliegen) te maken heeft.
Het is een hele andere baan. Echter als er iets niet goed gaat met, of op, de bus dan is het opeens heel handig dat je vroeger Formule 1 coureur bent geweest omdat je een rugzak met bagage hebt die andere buschauffeurs nog nooit gezien hebben.

ON TOPIC:

Als KLu vlieger MOET je niet de KLu uit, Purno, om opnieuw te solliciteren, maar sommige mensen WILLEN/MOGEN de KLu uit. De KLu houdt zijn vliegers veel liever binnen na 11 jaar omdat ze zoveel ervaring hebben (sorry dat had ik al off topic verteld...).
Niet elke Luchtmachtvlieger heeft de wens om op de bus over de hele aardkloot te cruisen op de automaat, maar willen bij het bedrijf blijven werken waar je het meest ultieme op vlieggebied in NL hebt.

Niet met argumenten komen waar je geen verstand van hebt. De enige personen die onbevooroordeeld naar civiel en militair vliegen als beroep kunnen kijken zijn airline-pilots die ex Luchtmachter zijn, sorry maar zo is het nu eenmaal...
 
Boeit mij gewoon niet. F16 sturen lijkt mij wel tof maar die hele scouting eromheen is niet helemaal mijn ding. Ik ben een snotneus die liever slaapt in luxe hotels en werkt met collega's achterin met gladgeschoren benen;).

(Ik zal in de termen Formule 1 Coureur en Buschauffeur blijven praten zodat iedereen het snapt...)

OFF TOPIC:
Deze dan ook nog maar ff...:

Schumacher hoeft echt geen buschauffeur te worden om gladgeschoren benen te zien. Die hebben ze ook echt wel in de lokale kroeg op of naast het racecircuit (lees: officiersmess en lokale kroeg naast de vliegbasis)...

ON TOPIC:
Bij de KLu heb je wel minder zekerheid, omdat je soms van Formule 1 team (squadron) verandert buiten jouw wil om. Hierdoor verhuis je soms naar de andere kant van het land.
Bij bijvoorbeeld de KLM blijf je natuurlijk gewoon via Schiphol vliegen, alhoewel...
 
@ Boer,

No harm feelings mister Boer,

Die nieuwe jongens wou ik ook absoluut niet beledigen door ze niet te noemen. Ik heb ze alleen niet genoemd ivm de topic vraag. Mocht je er toch mee zitten. Weet in ieder geval dat ik het met je eens ben.

Zijn we weer vrienden? ;)

PS Ik wou even zeggen dat de toon van sommigen niet echt constructief is. Denk voortaan even na voor je iets zegt en for the love of good please zet alleen dingen die je gehoord hebt in een zo breed mogelijk licht. Anders blijven we die geruchten houden en daar word niemand iets wijzer van. Stop aub die msn gesprekken die de hele topic vervuilen. Leg dingen uit in 1 stuk tekts ipv dat welles nietes verhaal
 
Last edited:
De enige personen die onbevooroordeeld naar civiel en militair vliegen als beroep kunnen kijken zijn airline-pilots die ex Luchtmachter zijn, sorry maar zo is het nu eenmaal...

Ja , je slaat een goed figuur.
 
Yo SlimJim,

Dat zal allemaal wel wat je zegt, maar wat boeit mij die ervaring nu helemaal van die gasten in formatievliegen? Een multi-crew omgeving binnen een airliner en het type vliegen wat hier gebeurt is totaal anders dan wat die mannen doen. Erg? Nee. Feit? Ja. Het enige wat ongeveer overeenkomt is het feit dat er gevlogen wordt (Op de Transportvloot na)

Kan je wel heel tof lopen doen over "nooit de selectie gedaan bij de KLu" en lange neuzen, maar dat is gewoon kinderachtig. Iemand met een CPL op zijn 20e die bij een knappe maatschappij rechts zit heeft wel medeverantwoordelijkheid over x aantal passagiers en een vliegtuig wat miljoenen waard is, maar jij in al je wijsheid vindt het nodig om ze als snotneuzen te bestempelen?

Screw that. Ben dan wel geen twintig maar dat soort uitspraken mag ik wel degelijk als bullshit bestempelen.

Cheerio,
deoostblokker

PS: Inderdaad. Nooit selectie gedaan voor de KLu.

Je post was aan Slimyim gericht, maar ik voel me geroepn om te antwoorden. Een ex-KLu piloot kan een hogere werkdruk aan, kent alle ins en outs van het vliegen. (Is niet alleen maar formatie vliegen hoor, maar ook aerobatics en extreme maneuvres in de lucht.) Vergeet niet dat veel KLu-ers ook in een multi crew environment hebben geopereerd (wat denk je bijv van Apache en Chinook vliegers?). En begin niet over verantwoordelijkheid, want ik denk dat het wel vanzelfsprekend is dat KLu-ers daar meer over te zeggen hebben dan airline pilots. (officiersfunctie, miljoenenkist, gepast geweld gebruiken, friendly fire etc. etc.).

Nogmaals, airline pilots zijn goede professionals, en doen hun taken ontzettend goed. Maar als je een individu met KLu achtergrond zou vergelijken met eentje uit de burgerluchtvaart, dan denk ik dat een ex-KLu-er toch wat belangrijker skills en ervaringen heeft opgedaan.
 
Jeuk jeuk...krab krab...jeuk jeuk jeuk!

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zowel ex-Defensie gasten en civiele gasten prima kunnen opereren in een civiele bak.

Het blijft mensenwerk; ook voormalige F-16 jocks doen domme dingen voorin en jonge gasten, vers van school, hebben soms een inzicht waar velen van kunnen leren.

Part of the game. Goed slapen, dan blijf je wakker.

Lators,
Koen
 
Bedankt Koentje, je haalt me de woorden uit mijn mond.

Er stelde iemand een relevante vraag waarop ik een relevant antwoord gaf. Vervolgens is er iemand op zijn pik getrapt als ik iets zeg over leeftijdsverschillen en wordt deze topic gehijackt richting welles-nietes militair-civiel.

Ik heb nooit iets gezegd over capaciteiten, alleen over leeftijd. Ik heb inmiddels wat ervaring aan beide kanten van het hek en inderdaad: over capaciteiten gaat het niet. Ik heb genoeg kerels na stoere daar-sleurde-ik-mijn-krat-met-het-achterlicht-aan-en-9G-de-hoek-om-verhalen héél hard zien zweten in de rechterstoel van een airlinercockpit. Dus Relax en ProTagger: knock it off 3X, militaire vliegers zijn géén Superman.

OK, alle ego's weer leeggelopen? On with our jobs, please.

SJ
 
Last edited:
Voor de Icemans : Toon allereerst eens een beetje respect voor die zgn.buschauffeurs die jullie eventuele opleiding betalen.
(Overigens : Een 737 heeft bijzonder weinig behoefte aan een stall turn of een chandelle , alsmede de passagiers of je werkgevert.En er zitten geen Sidewinders op , last time I checked)

Officiers op miljoenenkisten gedragen zich hopelijk niet als een peuter in een zandbak.
Beetje niveau graag , dat staat ook beter bij dat uniform.
 
ik dacht dat ik een van de weinige dames hier was... Of wacht op het moment zijn er waarschijnlijk iets te veel macho's...
Get a break allemaal. er wordt wat gevraagd. dat wordt in meer of mindere mate beantwoord. klaar. Discussie daarna over KLu vs. Burgerluchtvaart prima, maar ga je niet als puberende jochies met iets te veel testosteron gedragen. kom op zeg.. Het is nog steeds een forum. En het nadeel van internet is dat je niet kan zien welke emotie er bij iemand achter zit....
En die opmerking over F16 posters... Had ik ook niet, maar heb wel gesolliciteerd... Ik had 384 Backstreet Boys posters in m'n kamer. :p
 
Slimjim ik ben het verder helemaal met je eens. Het enige waar ik tegen protesteerde is dat je ons zelf gesponsorde CPL/ME'ers allemaal als snotneuzen bestempeld. Dat vond ik heel jammer en niet van enigszins respect getuigen richting collega vliegers die ook dezelfde baan uitvoeren als jij en die toekomstige F/O afkomstig van de KLu. That's all. Verder moet ik bekennen dat ik het eigenlijk met alles eens ben wat je in je volgende posts zei.

Verder tegen Protagger: Gezien jouw uitgebreide ervaring in de luchtvaart kan ik niet anderes dan glimlachen naar jouw reactie, inachtnemende uw type kwalificaties danwel eventuele brevetten en gevolgde cursussen. Neen, u zult verstand hebben van waar hier over gesproken wordt.
 
Op 12/2 bedankt clearancezero vriendelijk voor de antwoorden en het is hem een stuk duidelijker.

Wat er daarna gepost is door deze en gene is helemaal niet relevant meer en is zelfs ontaard in wat heen en weer meppen zonder iets te raken.

Relevante bijdragen blijven welkom.

Voor de rest, Einde Oefening.

White out
 
Back
Top