Groot tekort aan piloten?

om in de gaten te houden..

om in de gaten te houden..

Laten we deze thread voor de aankomende per jaar vooral niet verwijderen. Ben benieuwd wie er uiteindelijk ''gelijk'' gaat krijgen :rolleyes:
 
Er zijn zat banken die nog financieren. En waarom zouden ze dat niet doen? Als ik het geleende geld niet terug kan betalen, dan zorgt Wouter Bos er wel voor dat de bank in ieder geval niet failliet gaat.

Op welke planeet woon jij, FlyFens??

Banken doen vreselijk moeilijk om geld aan bedrijven te lenen, zijn ook strenger naar particulieren toe.

Maar ik ben blij voor jou dat je 150k hebt kunnen lospeuteren. En ik wens je succes! Maar zeg niet achteraf dat het tegenvalt, want je was gewaarschuwd.
 
Banken doen vreselijk moeilijk om geld aan bedrijven te lenen, zijn ook strenger naar particulieren toe. .......... En ik wens je succes!

EPST-ers en KLS-ers kunnen de lening nog gewoon krijgen. Voor andere vliegscholen weet ik het niet.
Bedankt voor je su6 wensen.
 
:blabla: Daar zijn de experts weer!

Het belangrijkste is dat je geld kunt lenen. Dat de rente behoorlijk hoog staat maakt niets uit. Weet je wat, gewoon vastzetten voor 10 jaar! Die banken zullen toch een oprecht advies geven.

Die 2 jaar opleiding en daarna minimaal 2 jaar dat je op je reet zit dat je de lening niet kunt aflossen met je salaris van de appie (no offence) en door de rente alsmaar op loopt maakt natuurlijk niet uit.

Maar nee, jullie krijgen meteen een baan bij een legacy carrier waarbij je die lening in een mum van tijd terug betaald.

:stapelge:
 
Maar nee, jullie krijgen meteen een baan bij een legacy carrier waarbij je die lening in een mum van tijd terug betaald.

Kijk, weet je, soms twijfel ik of ik wel de juiste beslissing maak, maar nu weet ik het zeker! Tanx RTO!:biertje:
 
Moeilijk?Met een hoop inzet , mazzel , timing en de juiste info wordt je opleiding redden en een fatsoenlijke baan vinden moeilijk genoeg ja...

Als je dat niet hebt wordt het mogelijk een tranendal en een kapotte droom die je dan ook nog tot in eeuwigheid mag afbetalen.
Ik zou nog even wachten en tot die tijd voor optie 2 in mijn post kiezen.
Niet gezegd om je te demotiveren maar ik ken er plenty die zo geeindigd zijn en nu zeggen : was ik er maar nooit aan begonnen.

Just do as I say , not as I do.
Zolang je de wereld als je banen markt wilt gebruiken valt het nog wel beetje mee.
Maar als je alleen in Nederland of 100 km van Nederland vandaan wilt werken dan kun je het wel vergeten.
 
In tijden van recessie waarbij er tientallen bedrijven over de kop gaan en dus duizenden vliegers met duizenden uren en een jet rating een baan zoeken, krijg je het als A.I. met 170 uur behoorlijk moeilijk. Niet alleen in Europa maar overal in de wereld.

Mischien is het over 2 jaar weer een totaal ander verhaal, maar zet die oogkleppen af en besef je goed in welke schulden je je steekt. Ik ken ook gevallen van mensen die in de schuldsanering terecht zijn gekomen en dat is absoluut geen pretje.

FlyFens: tuurlijk maak jij de goede beslissing, daar heb je mij of anderen niet voor nodig. Jij hebt toch alle kennis in pacht...
 
FlyFens: tuurlijk maak jij de goede beslissing, daar heb je mij of anderen niet voor nodig. Jij hebt toch alle kennis in pacht...
Net als iedere andere rond de 18 jaar oud. Ik wist ook alles beter, en nog steeds.....:grijns: vraag mijn vrouw maar :haha:
 
Hoho, ik zeg niet dat ik het beter weet, dus leg me dat aub ook niet in de mond. Het enige wat ik zeg is dat ik de gok neem. (Bij mijn volle verstand en in het besef dat het wel eens moeilijk zou kunnen worden.)
"Moeilijk" is een understatement tijdens the worst recession of the last 50 years. Realiseer je goed dat de burgerluchtvaart na de 2e wereldoorlog enorm is gegroeid en dat we ons, vanwege de omvang van deze economische crisis, daardoor in uncharted waters begeven.
Bijna niemand van ons heeft een dergelijke economische crisis meegemaakt (misschien zelfs Art Horizon niet ;)), en hoe dat op de wereldeconomie gaat uitpakken is een groot vraagteken.

Er zijn zat banken die nog financieren. En waarom zouden ze dat niet doen? Als ik het geleende geld niet terug kan betalen, dan zorgt Wouter Bos er wel voor dat de bank in ieder geval niet failliet gaat.
Maar gaat Wouter Bos jou ook uitbailen als je werkeloos op de bank zit met torenhoge maandelijkse rentelasten?

Welke opleiding ga je doen dan? EPST of KLS? En, most important of all, geven zij je een baangarantie?

Kijk, die vliegscholen maakt het allemaal niet uit, zolang zij hun poen maar krijgen en opleidingen verkopen. De luchtvaartmaatschapijen vinden het ook allemaal wel best, zeker als jij dadelijk voor een hongerloontje (if that!) voor hun gaat vliegen om de spreekwoordelijke voet tussen de deur te krijgen. Hoe meer supply, hoe meer keus en hoe lager de prijs. De bank, die maakt een risicoanalyse, vraagt je pa en ma om borg te staan, vangt rente op je lening, of vraagt Wouer Bos om steun als hun lening aan jou achteraf toch niet zo'n goed idee bleek te zijn. Maar jij? Jij heb dadelijk alles op alles gezet, 100% van het risico genomen en zit dadelijk diep in de schulden zonder uren en een uiterst twijfelachtige kans op een baan in economisch slechte tijden. Om Snatch te quoten: proper f*cked.

Misschien, heeeeel misschien dat het allemaal wel meevalt, maar waarom speel je niet op safe (althans op safer) door nog 2 jaartjes te wachten en dadelijk tenminste in een opgaande economie aan een opleiding te beginnen?
 
Last edited:
EPST-ers en KLS-ers kunnen de lening nog gewoon krijgen. Voor andere vliegscholen weet ik het niet.
Bedankt voor je su6 wensen.

Maar voor hoe lang nog? Ik weet niet of je enigszins het journaal hebt gevolgd, maar de hele huizenmarkt ligt op z'n gat omdat banken geen hypotheken meer verstrekken. Ook is in nagenoeg alle branches een afname van 'productie' (in welke vorm dan ook) waar te nemen en vallen er overal ontslagen.

Ondanks ik totaal niet van de PVDA ben is het toch wel enigszins goed wat Bos doet, het 'garant staan'. Als iedere Nederlander nu paniekerig naar de bank stapt om z'n volledige credit op te nemen hebben de banken echt wel een probleem (want ze hebben het geld niet).

Ondanks de ABN-AMRO (iig) nog leningen voor de KLS verstrekt en de EPST nog doorgaat met starten van klassen op dit moment wacht ik nog even, en ga "low-risk" HBO doen. Nog even 4 jaartjes lekker leven en de boel aankijken. Call me stupid (doe ik ook, want ik wil echt wel) maar nu beginnen aan een vliegopleiding is mijnsinziens emotie boven ratio (ipv versus). Doe je het wel, dan achteraf niet klagen - je was gewaarschuwd.

My 2 cents.
 
Overal wordt geroepen; er moet weer vertrouwen in de banken komen, in de economie. Maar als we hier met zn allen in de wereld gaan schreeuwen dat het nog wel 10 jaar duurt.. tja dat is ook niet echt stimulerend. Zo praten de mensen elkaar alleen maar meer de put in. Lijkt wel alsof er niemand meer is die niet pessimistisch is.

Tuurlijk, de situatie is belabbert, maar het zal door dat geneuzel van: "Het gaat nog wel 10 jaar duren hoor!", niet beter worden. Straks praat de wereld zich z'n eigen graf in qua werkloosheid. Kom op zeg..


Als er maar wat te klagen is.
 
@RTO: ik wil best met je in discussie gaan, maar sommige opmerkingen van je ervaar ik als een beetje denigrerend. Misschien zijn je opmerkingen niet denigrerend bedoeld, maar ik zou je vriendelijk willen vragen om er in je volgende posts rekening mee te houden dat je opmerkingen wel zo over kunnen komen.

@ Jetcap: Jij woont in de USA toch? Mocht je over twee jaar frisse mensen nodig hebben die niet gedesilussioneerd zijn omdat ze er bij een andere maatschappij uitgegooid zijn, bij deze al vast een sollicitatie.

Maar gaat Wouter Bos jou ook uitbailen als je werkeloos op de bank zit met torenhoge maandelijkse rentelasten?
Ik vrees van niet......

Welke opleiding ga je doen dan? EPST of KLS? En, most important of all, geven zij je een baangarantie?
Maakt het voor de discussie uit welke opleiding ik ga doen?
Volgens mij is het algemeen bekend dat er in Nederland geen opleidingen zijn die een baangarantie geven (dat is bij mij dus ook bekend).

Jij heb dadelijk alles op alles gezet, 100% van het risico genomen en zit dadelijk diep in de schulden zonder uren en een uiterst twijfelachtige kans op een baan in economisch slechte tijden.
Misschien, heeeeel misschien dat het allemaal wel meevalt, maar waarom speel je niet op safe (althans op safer) door nog 2 jaartjes te wachten en dadelijk tenminste in een opgaande economie aan een opleiding te beginnen?
Zoals al eerder gezegt hoop ik dat de economie het diepste dal gehad heeft als ik klaar ben met mijn opleiding. Misschien ook niet en is het als ik mijn opleiding heb afgerond kansloze missie om als ai aan de bak te komen, dat risico neem ik. In dat geval wacht ik geduldig (of misschien wel ongeduldig) op mijn kans en zal ik in de tussentijd op een andere manier mijn geld moeten verdienen. Dat hoop ik natuurlijk niet, maar mocht dat zo zijn, dan is dat zo.

Het alternatief is inderdaad even wachten met starten zoals Sapphire ook doet. Ik ben denk ik iets ouder dan Sapphire en daarom wil ik niet wachten. Als er kansen zijn, dan wil ik die direct kunnen pakken, zijn die er niet, dan moet ik hard werken in een reguliere baan. So be it.
 
Als je de historie van de markt van dichtbij zou kennen dan zou je mijn sarcasme begrijpen. Dat doe je niet dus vat je het denigrerend op. Je reageert zelf ook sarcastisch, dus ga alsjeblieft niet de gebeten hond spelen.

Jack Daniels verwoord het erg mooi...
 
Tough Times

Tough Times

Nou Jaap hier is iemand die dat gaat doen.
En ja, ik hoop dat over twee jaar de economie weer door het diepste dal heen is. De meeste analisten geloven trouwens dat het diepste dal al eerder komt, maargoed, wie het weet mag het zeggen.

Ik geloof trouwens niet dat ik werkeloos zal zijn, er is bijna altijd wel werk te vinden. Wellicht zelfs als vlieger

In case you still don't understand how bad it is here is the current situation at my employer:-

7 months ago flights were being cancelled due to a lack of Captains.

Now 2 A320's are being parked and 5 Expat Captains will either not have their contracts renewed or will be given 3 months notice that their contract is being terminated.

My employer has combined flights/reduced frequencies/stopped flying to 4 destinations. I figure it's 50/50 whether I will still have a job by the end of this year.

I'm current on A320/A330/A340 - and I'd have a hard time finding anything right now.

This is being repeated at Airlines all over the world - every Airline on the planet will be taking similar steps.

The very last thing you want to do is take out a huge loan that you cannot pay back - you'll be wiped out financially. The current crisis is just getting started.

If you are hell bent on taking flying training at least follow a Modular program and pay for one step at a time to limit your financial risk.

I suggest you think carefully about what metrodriver and Jack Daniels have written.
 
Flyfens, heb je een green card? Zo niet, dan vergeet een baan in de VS maar.

Flyfens, Marty, ik weet niet of jullie het wereld nieuws een beetje volgen, misschien een goed idee om dat te doen. Als je 18 bent dan maakt het niet uit wat er in de wereld gebeurd, je hebt het immers zelf in de hand, je bent eigenwijs en het NOS journaal is voor oude lui, ontzettend saai en zeer negatief. Maar het vertelt je wel wat er in de wereld aan de hand is.
Ik kan helaas het NOS journaal niet zien hier in Frankrijk, wel de BBC, CNN, locale nieuws thuis in de VS, internet enz.
Dat de economie wereldwijd in een diep dal aan het vallen is is realiteit, geen doemdenkerij of angstaanjagerij. En nu is het wereldwijd, niet regionaal zoals de afgelopen 20 jaar gebeurde.
Ik zei al eerder van de ontslagen bij Boeing en Starbucks in de VS, en dat is bovenop ontslagen bij Microsoft, HP, banken, retail companies die de ene na de andere op de fles gaan, auto fabriekanten, vliegmaatschappijen, transportbedrijven.
Engeland: Honda legt de productie stil voor 4 maanden, Mini 1 maand, Bentley 2 maanden, Jaguar 3, Nissan 3. Niemand koopt auto's en (gesloten) vliegvelden, havensteigers, en alles wat groot en verhard is staat vol met duizenden nieuwe auto's, ze kunnen ze aan de straatstenen niet meer kwijt. De Honda medewerkers krijgen 85 % van hun oude salaris, en wat gaan die mensen doen: niet meer op vakantie dit jaar, geen nieuwe auto, beknibbelen op de uitgaven. Staalfabrieken hebben hun productie met 50% zien teruglopen omdat de auto industrie en de bouwmarkt totaal zijn ingestort. Ontwikkelaars kunnen geen geld krijgen voor nieuwe projecten, de gewone burger kan geen geld krijgen om een huis te kopen, ondernemers kunnen geen geld krijgen voor uitbreiding of modernisering (groot nieuws op BBC was dat een couriersbedrijf een schamel leninkje kreeg om hun loods te vergroten!). Woolworth (100 jaar oud warenhuis) bestaat niet meer, net zoals een welbekende bouwmarkt (Engelse Gamma), en een grote electronica keten.

Jullie weten niet hoe het is om van een werkloosheidsuitkering rond te komen (en in NL is die vrij hoog vergeleken met andere landen). Als je plotseling maar 30% (of nog minder) van je laatste salaris overhoudt dan valt de wereld om je heen in elkaar, ik heb dat uit eigen ervaring. Wat ga je doen als je $1200 in de maand krijgt en een (goedkoop) appartement is $800,- je hebt een aantal monden te voeden (vrouw + kids), doktersrekeningen, gas, electriciteit, telefoon, auto + verzekering. En dan moet er nog gegeten worden. In goede tijden ga je snel een baantje zoeken en klaar is kees. Nu ben je voor dat ene baantje aan het vechten met duizenden anderen, die allemaal in hetzelfde schuitje zitten.

Een economie valt snel uitelkaar, maar het duurt zeer lang om te herstellen. Om 1 baan te creeeren moeten eerst een x aantal anderen een baan krijgen. De grote depressie van de jaren 20 duurde tot de 2de WO, en inderdaad, er was een oorlog nodig om de economie weer op gang te krijgen: er waren wapens nodig, soldaten, en vrouwen moesten werken omdat de mannen in het leger zaten.
Het bouwen van de Volkswagen en de autobaan in Duitsland, de IJsselmeerpolders in NL, wegen en dammen in de VS: allemaal voorbeelden van hoe de regeringen net voor die oorlog probeerden mensen aan het werk te krijgen, met matig succes. In de VS liggen dezelfde plannen al weer op tafel.

Gebaseerd op wat ik zie, en wat de geschiedenis laat zien geef ik het 10 jaar voordat er een pilotentekort ontstaat. Wat ook niet meewerkt is dat in een aantal landen de pensioensleeftijd voor vliegers is verhoogd naar 65, wat betekent dat er de komende 5 jaar weinig vliegers met pensioen zullen gaan.
 
Last edited:
If you are hell bent on taking flying training at least follow a Modular program and pay for one step at a time to limit your financial risk.

Dat heb ik overwogen. Punt is dat de kansen op een baan kleiner worden als je je opleiding modulair doet, zeker in zware tijden. (Dat is in ieder geval het beeld dat ik er van heb.)
Het financiële risico is inderdaad een stuk kleiner, dat is dus de afweging.
 
Dat heb ik overwogen. Punt is dat de kansen op een baan kleiner worden als je je opleiding modulair doet, zeker in zware tijden. (Dat is in ieder geval het beeld dat ik er van heb.)

Hoezo dat dan? Niet dat ik het weet, maar ik hoor hier graag tekst en uitleg over.
 
Gebaseerd op wat ik zie, en wat de geschiedenis laat zien geef ik het 10 jaar voordat er een pilotentekort ontstaat. Wat ook niet meewerkt is dat in een aantal landen de pensioensleeftijd voor vliegers is verhoogd naar 65, wat betekent dat er de komende 5 jaar weinig vliegers met pensioen zullen gaan.

Je hebt gelijk dat het een feit is dat de econmie nu op zijn gat ligt. Ook geloof ik wel dat het best wel eens 10 jaar kan gaan duren voordat er weer een tekort aan piloten ontstaat. Dat wil niet zeggen dat er tot die tijd helemaal geen piloten aangenomen worden.
Door een goede school en hard leren en te werken wil ik proberen om een baan te krijgen nog voordat die schaarste ontstaat. Ik reken erop dat dat een zware klus wordt, maar dat is wel waar ik voor wil gaan.

Ik besef dat het echt heel vervelend is om van weinig geld rond te moeten komen en dat -hoewel ik er niet van uit ga- ik het risico loop dat dat gaat gebeuren.
 
Back
Top