Crosswind

Inderdaad prima toevoeging!

Het is nou eenmaal anders met een B747 dan met een C152 of J3,
maar wat je ook doet, doe het verantwoord...

Deze landing van een 747 verdient niet de schoonheidsprijs....

http://nl.youtube.com/watch?v=OtnL4KYVtDE

Wellicht kan iemand vertellen wat de x-wind limiet is van een 747?
Dit is in ieder geval een typisch geval van max. demonstrated....


grtz VF


30 knopen als ik het me goed herinner, anders is het 25
 
Boven een bepaalde crosswind (ken de waarde niet vanbuiten) moet er een lichte crab aangehouden worden of je hebt hetzelfde voor: motortje zal de grond raken.

Lijkt me toch wel tijd worden die waarde te weten denk ik zo

Voor de 747-400 bij Cargolux:

Takeoff en landing crosswind
Dry: 35 kts
Wet: 25 kts
Slush/snow (no melting)/ ice (no melting): 15 kts

Voor autoland:
HWC: 25 kts
TWC: 15 kts (10 in Low-vis)
CWC: 25 kts (10 in Low-vis)

7 degrees bank: pod-strike (dit als aanvulling op Kliko's 5 degrees max)
Netjes landen is een kwestie van een groot aantal keren doen, gecrabbed landen kan maar die zooi wielen achter je maken een onwijze smakker...mooier is idd het gewone techniekje: rechttrappen op 50ft en descent afvlakken, light aileron naar upwind, 30ft flaren, 10ft gas dicht werkt tot nu toe best
 
Last edited:
Ik deed tot een jaar geleden vrijwel altijd wing low maar moet zeggen dat partial crab en na toouchdown oplijnen eigenlijk veel relaxter is. En dat is volgens mij ook de Boeing recommended techniek voor de 73 maar ik moet zeggen dat de tekst uit het FCTM nou niet echt uitblnkt in duidelijkheid.
 
Lijkt me toch wel tijd worden die waarde te weten denk ik zo

Klopt, geef ik toe, ik gebruik 5° max bank bij crosswind als restrictie. Dat is iets eenvoudiger te onthouden dan 3 verschillende crosswind waarden (want de waarde is afhankelijk van flapsconfiguratie voor het landen: 15,30 of 40). Als richtwaarde zou ik zeggen xw 20kts: alles eronder bij 30 en 40 ben ik vrij zeker dat het ok is en dat je alles eruit kan halen. Flaps 15 is een andere zaak en daar ga ik ook eerder op wings level af.

Bij ons staat voor de max crosswind-"limieten" zelfs letterlijk "guidelines" op de checklist. En de waarde hangt niet alleen af runway condition, maar ook van symmetric or assymetric reverse thrust. Autoland is dan weer echt "limited", en zelfs uitgesloten bij de minste aanwezigheid van gusts of windshear :biertje:
 
Last edited:
Crosswindlimiet van de 757 en de 767 is 40 kts.
757 met winglets geen verandering. De 767 met winglets, die trouwens 3,8 meter zijn, is verhoogd naar 43 kts.

Rob
 
@Alien: thanks, wist ik niet

De perfecte crosswind landing klinkt als "tik-tik-tik-dam-dam-dam-dam-...". "Tik-tik-tik" in de zin van upwind main gear first, dan downwind main gear, dan nose gear en die vreselijke "dam-dam-dam" van het nosegear dat kloppen krijgt omdat het recht op de centrelinelights wordt neergezet. Een vreselijk geluid, maar ik kan er ook zo van genieten... Ieder zijn ding :)

Het is niet aleenmaar geluid, maar ook best slecht voor de neuswiel...

Altijd 1/2 meter upwind van de centerline landen/opstijgen is ook een skill ;-)
 
Kunnen we het 'privepiloten' domein niet dicht zetten voor beroeps (net als andersom)? Who cares about the 737 of 7wathever? :haha: :haha:
 
Het lijkt er op dat er toch een hoop prive piloten hun cessna hebben ingeruild voor iets meer comfort overigens zou ik zeker niet opteren voor het dicht zetten van dit domein voor de pro's maar andersom ook gewoon open stellen kunnen wij lekker mee discussieren over vlieguigen in de hudson e.d.
 
Who cares about a coffin on three wheels with just one source of power
 
Heb hier nog een leuk modelletje in de aanbieding,

Voor de stabiliteit bij crosswind uitgevoerd met 4 wielen! :grijns:


CoffinDragster.jpg



Grtz, VF
 
:grijns::grijns:

zit VanFan-junior trouwens niet op de F16?
 
Xie de reactie nu pas...

Nee, ik heb alleen maar dochters, de jongste krijgt nu wel vliegles van me...
maar of het F16 wordt, 'k denk 't niet...

Ze wil uiteindelijk ook weer naar Afrika... We zullen 't zien!

Grtz, VF
 
Back
Top