Jetcap
New member
Gisteravond hebben ik en mijn vrouw tot in de late uurtjes het hele Internet afgestruind. Van NBAA (waarvoor heel veel dank VanFan) tot AOPA en de FAA aan toe. Schamend en blozend moet ik toch een hele koude douche gaan nemen, aangezien single-pilot leuk is, maar zal zeker extra stress + verantwoordelijkheid geven. Om een voorbeeld te nemen, stel je vliegt single-pilot naar een Congres in Denver, dan zit ik in dit geval continu op de tijd te letten wat kan resulteren in laks gebruik van procedures, noem maar op. Ik zeg niet dat ik zo zou doen, maar het is een mechanisme in ieder mens dat de tijd een belangrijk aspect is en je er ook naartoe gaat gedragen wanneer de klok echt een rol zal spelen. Wat dat betreft, is single-pilot wat betreft zakelijke activiteiten een absolute ''no go''. Dit betekent echter niet dat ik mijn Type Rating wil gaan halen. Maar dan blijft het een hobby en misschien wel een vervoersmiddel om mee op vakantie te gaan, maar zover zal het nog niet komen.
Mijn vrouw had het idee al geopperd om er eventueel een commerciële operatie van te maken en hoewel ik er eerst niets van begreep, bedoelde ze dus om een Part 135 certificate aan te vragen. Tot zover zijn we dus gekomen en de printer heeft gisteravond overuren gedraaid en nu hebben we een mapje met maar liefst ongeveer 500 A4'tjes om door te lezen. Dat zal ik vandaag ook gaan doen, anders komt het er nooit van.
We gaan nu eerst dit hele berg papierwerk doorwerken en daarna ga ik een soort van business plan schrijven. Het idee van single-pilot vliegen is uit de boeg, maar zelf vliegen ook. Ik realiseer me namelijk dat ik vaak de tijd in een vliegtuig goed kan gebruiken om dingen voor te bereiden, artikelen te lezen, boeken te lezen, noem maar op. Het primaire doel zal dus een commerciële operatie worden en dat gaan we uitschrijven in een business plan. Wij hebben gisteren tevens een afspraak gemaakt met een broker in Chicago en daar gaan wij 13 februari heen. Een van de eisen die wij stellen is dat onze businessjet een minimum range van 3,000nm heeft en deze jets zijn niet single-pilot certified. We gaan ons nu dan eerst inlezen in het verkrijgen vaan een part 135 certificate en daarna gaan we het businessplan schrijven en ook een plan opstellen om werknemers aan te nemen.
Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden!
http://www.faa.gov/licenses_certificates/airline_certification/media/n135toc.pdf
Dit is ongeveer alles dat je nodig hebt om een part 135 certificate op te zetten.
Ik kan helpen, heb het al anderhalf keer gedaan en help nu ook iemand in UT met een certificate op te zetten.
Laat maar weten of je hulp nodig hebt, heb weinig vrije tijd maar kan er misschien nog wel iets aan doen.