Een Citation kopen

Gisteravond hebben ik en mijn vrouw tot in de late uurtjes het hele Internet afgestruind. Van NBAA (waarvoor heel veel dank VanFan) tot AOPA en de FAA aan toe. Schamend en blozend moet ik toch een hele koude douche gaan nemen, aangezien single-pilot leuk is, maar zal zeker extra stress + verantwoordelijkheid geven. Om een voorbeeld te nemen, stel je vliegt single-pilot naar een Congres in Denver, dan zit ik in dit geval continu op de tijd te letten wat kan resulteren in laks gebruik van procedures, noem maar op. Ik zeg niet dat ik zo zou doen, maar het is een mechanisme in ieder mens dat de tijd een belangrijk aspect is en je er ook naartoe gaat gedragen wanneer de klok echt een rol zal spelen. Wat dat betreft, is single-pilot wat betreft zakelijke activiteiten een absolute ''no go''. Dit betekent echter niet dat ik mijn Type Rating wil gaan halen. Maar dan blijft het een hobby en misschien wel een vervoersmiddel om mee op vakantie te gaan, maar zover zal het nog niet komen.

Mijn vrouw had het idee al geopperd om er eventueel een commerciële operatie van te maken en hoewel ik er eerst niets van begreep, bedoelde ze dus om een Part 135 certificate aan te vragen. Tot zover zijn we dus gekomen en de printer heeft gisteravond overuren gedraaid en nu hebben we een mapje met maar liefst ongeveer 500 A4'tjes om door te lezen. Dat zal ik vandaag ook gaan doen, anders komt het er nooit van.

We gaan nu eerst dit hele berg papierwerk doorwerken en daarna ga ik een soort van business plan schrijven. Het idee van single-pilot vliegen is uit de boeg, maar zelf vliegen ook. Ik realiseer me namelijk dat ik vaak de tijd in een vliegtuig goed kan gebruiken om dingen voor te bereiden, artikelen te lezen, boeken te lezen, noem maar op. Het primaire doel zal dus een commerciële operatie worden en dat gaan we uitschrijven in een business plan. Wij hebben gisteren tevens een afspraak gemaakt met een broker in Chicago en daar gaan wij 13 februari heen. Een van de eisen die wij stellen is dat onze businessjet een minimum range van 3,000nm heeft en deze jets zijn niet single-pilot certified. We gaan ons nu dan eerst inlezen in het verkrijgen vaan een part 135 certificate en daarna gaan we het businessplan schrijven en ook een plan opstellen om werknemers aan te nemen.

Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden!

http://www.faa.gov/licenses_certificates/airline_certification/media/n135toc.pdf

Dit is ongeveer alles dat je nodig hebt om een part 135 certificate op te zetten.
Ik kan helpen, heb het al anderhalf keer gedaan en help nu ook iemand in UT met een certificate op te zetten.
Laat maar weten of je hulp nodig hebt, heb weinig vrije tijd maar kan er misschien nog wel iets aan doen.
 
Ik heb me Citation training in San Antonio gedaan bij flightsafety. Prima tent.
Als je nog een Citation III of VII wil kopen ken ik er nog wel een paar. de III is niet lang geleden nieuw interior and exterior. Ik heb ze allebei 3 jaar gevlogen. Leuke bakken, maar dual pilot only.

Ik zou zelf een leuke CJ1+ 2+ of 3+ nemen. Dat zijn mooie "get up & go" kisten. Single pilot qualified.
 
Ik zou zelf een leuke CJ1+ 2+ of 3+ nemen. Dat zijn mooie "get up & go" kisten. Single pilot qualified.
3000+ Mile, dus denk het niet :)

In principe zijn Jets in USA niet single pilot, de VLJ (Very Light Jets) zijn wel zo ontworpen, maar wie denk je die de regels maken voor deze vliegtuigen?
Juist, de verzekering.
En inderdaad, als je single wilt vliegen kan dat eventueel (voor ongeveer 2x het salaris van een co-piloot).

Vraag me af waarom.:blabla::blabla::eek!:
 
In principe zijn Jets in USA niet single pilot, de VLJ (Very Light Jets) zijn wel zo ontworpen, maar wie denk je die de regels maken voor deze vliegtuigen?
Juist, de verzekering.
En inderdaad, als je single wilt vliegen kan dat eventueel (voor ongeveer 2x het salaris van een co-piloot).

Vraag me af waarom.:blabla::blabla::eek!:

En dan nog steeds wordt het sterk afgeraden. Ik heb laatst uitgebreid hierover met een Eclipse-piloot gehad. Je kunt die kist met de juiste rating wel single pilot vliegen, maar dan nog is het voor de veiligheid niet aan te raden dat ook echt te doen. En dat komt van iemand met meer dan 15000 uur ervaring . . .
 
3000+NM? Das al gauw een Falcon 2000, Challenger 601/5 ect. Dat is een idd een hele andere richting dan een Citation. Als je dit wil gaat dit serieus knaken kosten.

Maargoed, zag dat je tot je nek in de papieren hebt gestoken, dus je gaat blijkbaar niet over 1 nacht ijs.

Ben benieuwd waar je uiteindelijk uitkomt.
 
Ik heb zelf de Metro single pilot gevlogen en kan je vertellen dat het een hoop werk is, zeker als je geen autopilot hebt. Een kaart opzoeken om een onbekende fix te vinden die ATC je plotseling in de schoot gooit wordt al heel snel een gevecht met vliegtuig en navigatie. De kist is netjes getrimd maar zo gauw jij je ogen weghaald dan gaat de kist van hoogte en heading veranderen (andere vliegtuigen zijn iets stabieler). Talking, walking and chewing gum at the same time. Een autopilot is een grote hulp, een extra set handen en ogen ook. Ervaring, training, voorbereiding en regelmaat (hoe vaak vlieg je, hoe vaak dezelfde route / vliegvelden)zijn de belangrijkste factoren voor een makkelijke succesvolle vlucht. Maar je moet je gedachten niet ergens anders hebben, en ook de agenda moet onderaan de lijst met prioriteiten staan.

Ik zie geen probleem met het single-pilot vliegen van een jet, zolang de vlieger bekwaam is met het vliegtuig. Het vergt meer vooruit denken omdat de (cruise) snelheden hoger zijn. Hoe meer automatisme (auto pilot, auto throttles), hoe beter. Ik weet zeker dat vele jets makkelijker zijn dan de meeste turboprops of piston twins. Wat dacht je van een Merlin, Piper Aerostar, MU-2, Malibu, PC12, King Air? Allemaal erg snel, allemaal single pilot, en geen van allen voor de mooie zondagmiddag $100 hamburger run, maar ook kisten waarvoor de verzekring jaarlijkse recurrent training vereist. In de VS is er geen vereiste voor een type-rating beneden de 6500kg/ 12500lbs tenzij het een jet is, en er is ook geen minimum aantal vlieguren per jaar.
 
Ken persoonlijk een paar succesvolle mensen die een Citation type rating hebben.
Zij vliegen dus NIET alleen...
Beide hebben professionele piloten in dienst, niet om de koffers te dragen en de auto voor te rijden maar voor het vliegen.
Allebei hadden ze gelukkig door dat je dit soort dingen aan pro's over moet laten.
voor de lol doen ze af en toe een take-off en een landing en in de tussentijd zijn ze achterin aan het werk.

Een type rating is bij definitie op ATP vliegniveau, veel succes met een Private en 800 uur in een kist die 3x sneller is dan je gewend bent.

Ik heb in mijn vage kenissen kring een dokter die het goed doet ( voor de verandering)
PPL gehaalt in een C172, vervolgens hetzelfde type gekocht.
Instrument rating in zijn eigen kist gedaan. Jaar mee gevlogen.
Ingeruild en een Seneca V gekocht, daar zijn ME op gehaald.
Twee jaar heen en weer gependeld in zijn eigen kist (300NM per leg) voor 400 uur per jaar. 800 uur ME en Cheyenne gekocht. Vliegt hij inmiddels 2 jaar mee.
Hij heeft nu 800 uur turbine ervaring op de flightlevels. Hij is nu aan het shoppen voor een Mustang.

Wat is er trouwens mis met Netjets of Citation Shares?

http://info.halogenguides.com/reque...=gob+netjets&gclid=CJLF17DOuZgCFQKHxwodOXeFaw
 
Dr. House,

Het is een heeeeeeele goede tijd om nu een vliegtuig te kopen, ze staan bijna allemaal te koop voor bodem prijzen!

De volgende vraag is hoe gaan we die jet opereren? (zonder scalpel ;) )
Het antwoord is al een paar keer gegeven.
Ik heb begrepen dat het iets groters gaat worden dan een citation, maar ik wil dit toch even kwijt.
Ik ben een hele grote tegenstander wat betreft single pilot jets operated by doctors.
Ik ga in mijn vrije tijd ook niet staan opereren, omdat ik toevallig een keer mijn doctors papieren heb gehaald. Schoenmaker blijf bij uw leest.
Het is gevaarlijk, niet alleen voor je zelf maar ook voor anderen.

Ik heb zelf een paar jaar gevlogen voor een zakenman op een hawker 800XP.
Hij zat altijd in de linkerstoel en deed alles, ik was er voor de legality en safety. Met als resultaat dat ikzelf roestig werd omdat ik nooit de controls in mijn handen had! Niet zo safe dus! Zodra ik de kans kreeg ben ik weggegaan.

Als ik jou was zou ik iemand aannemen(met ervaring, lees 3000+ uren met jet experience), samen naar de typerating gaan, allebij een PIC type halen, en dan om de vlucht van stoel wisselen zodat jullie allebei je vaardigheden op peil houdt.
En die persoon zijn positie respecteren als captain en niet zelf de captain uithangen met 800 TT. Dit klinkt misschien een beetje lullig, maar dat is denk ik hoe je het moet benaderen.
En met 4 kinderen thuis denk ik dat dit een hele verstandige en verantwoordelijke beslissing zal zijn.

Nog iets om in de overweging mee te nemen.
3000 NM range, je praat dan over serieuze toestellen.
The going rate bij een gerenomeerde flight department voor captains Challenger, falcon 2000 light tussen de 85000 en 145000 USD per jaar. Je kan natuurlijk contractors gebruiken in plaats van een gesalarieerd persoon, de going rates per dag liggen dan tussen de 600 en 1000 USD per dag afhankelijke van domestic of international flights en aircraft type, plus alle onkosten zoals travel, hotel, meals.

Part 91 of 135? das de vraag.
Ik zou lekker part 91 blijven vliegen, lekker makkelijk, hoewel dat binnenkort ook gaat veranderen.
Zie de nbaa website.
Vanaf November 2010 zijn alle jet operators verplicht een Safety Management System (SMS) te hebben.


The International Civil Aviation Organization (ICAO) Standards and Recommended Practices (SARPS) found in Annex 6, Part 2 specify that an SMS requirement be incorporated into national safety regulations for operators of non-commercial aircraft over 12,500 pounds maximum takeoff weight or turbojet powered aircraft. The compliance date for this standard is November 2010. Annex 6 Part 1 of the ICAO SARPS also provides a January 1, 2009 compliance date for implementation of a SMS for commercial operators.

Een belangrijk onderdeel van de SMS is een Flight Operations Manual.
De makkelijke part 91 gaat langzaam aan veranderen voor Jet operators en aircaft over 12.500 pounds in de richting van 135 requirements.

Dit is iets om in je overweging mee te nemen.

Bas
 
Wow!

Wow!

Zit ik hier 07:15AM Local Time Airwork te bekijken en de adviezen zijn legio, waarvoor ontzettend veel dank. Pantryman die zich aanbevolen houdt! Echt perfect dit. Ik heb alle adviezen nog niet tot in detail gelezen en vandaag zal het er ook niet van komen daar we een dagje weggaan. Ik zal vanavond het allemaal doorlezen op Airwork en aan het van volgende week zal ik in ieder geval berichten en wat PMs de deur uit gooien!

Groetjes uit winter wonderland! :kerst:
 
Dr. House,

Just a few points to make.

There are Aviation Consultants that can set everything up for you. You can talk to a few and outline what you need and let them do the work for you. Much better option than trying to do everything yourself IMHO.

Talk to a lawyer about liability issues. If something happens you don't want to wiped out financially in a lawsuit.

Talk to an accountant about Tax issues.

Note:- For both of the above you'll need to find specialists in Aviation.

I would suggest doing all 3 things listed above first then decide how you'd like to proceed.

I think setting it up as a charter op is not a bad idea - but talk to the experts.

If you decide to go ahead:-

As stated earlier you don't need a co-pilot you need an experienced Captain/Instructor. That way you are not commited to flying - if you're tired just sleep in the back. With the poor job market in the States you should have no trouble finding someone. Saves on Insurance as well. 2 crew is a better option IMHO. There are days when you want 2 Professionals up front.

Hopefully this is useful to you. Please keep us updated.
 
Ik ken er ZAT met single pilot Cititation types. Nou ik zeg nooit dat het een goed idee is, maar its possible. Ik zou het zelf nooit doen, mischien als ik kleine stukjes moest doen. ATL-TEB ofzo, maar verder niet.

Citation is niet veel werk. de METRO idd wel. phew handje vol, maar de nieuwere citations is makkelijker dan een 152!

m.a.w. ik zou het zelf nooit SE vliegen op een regular basis, maar om even naar de Citation Service Center ofzo voor maintenance dan is het handig om SP type te hebben. my $0.02
 
Hi Dr. House,

Ben benieuwd waar je inmiddels bent aangeland met je plannen...
Zijn er nog ontwikkelingen waar je ons van op de hoogte wilt brengen?
Of zijn de plannen in de locatie vrieskist terechtgekomen?

Ben je verder nog aan het vliegen? Want dat blijft ten allen tijde leuk natuurlijk! :p

Greetz, VanFan
 
Back
Top