Een Citation kopen

Dr. House

New member
Beste,

Mijn vrouw en ik zijn al een poosje aan het rondkijken om onze Cessna Skylane te vervangen en ons oog is gevallen op een Citation. Ik heb hier een aantal vragen over en de eerste is, of een CPL verplicht is. Mijn vrouw is former UAL pilot (lees ''being furloughed'') en heeft al haar brevetten. Ik daarentegen heb alleen mijn PPL, IR en ME. Het gebruik van een Citation is voor onze eigen doeleinden, dus ik vermoed dat je geen CPL er nodig voor moet hebben, maar ik vraag het toch ;)

Ten tweede vroegen wij ons af of je ook specifieke training er op moet krijgen en waar je dat zou moeten doen (in de Verenigde Staten). Heeft iemand hier een antwoord op?

Veel bedrijven bieden een repayment plan aan en het past binnen ons budget. Ik lees heel veel verschillende bedragen qua verzekeringen, maar kan iemand hier een specifiek bedrag noemen dat je aan verzekeringen kwijt bent?

En tot slot, is er iemand op dit board die ervaringen heeft met het kopen van een Citation ?

Ik zal het bij deze vragen laten.

Groeten,
 
Mijn vrouw is former UAL pilot (lees ''being furloughed'') en heeft al haar brevetten.

......... of je ook specifieke training er op moet krijgen en waar je dat zou moeten doen (in de Verenigde Staten).

Of jij en je vrouw komen uit een ei..
of dit is een grap waar ik de clue niet van begrijp.

Laten we voor het gemak maar van het ei uitgaan.

Flight Safety

Bel ze eens op en stel je vraag!
 
Wat een vreemde vraag voor iemand die al een vliegtuig heeft.
Je mag hem single pilot vliegen, maar hebt een TR nodig.
Woon je in de USA of hier? (je profiel zegt near Chicago) De verzekerings kosten lopen enorm uiteen. Je kan een Citation kopen voor een paar ton of voor $25 miljoen. Waar je bent en wat je koopt bepaalt dan je onderhouds, stalling en verzekerings kosten.
 
Ik had het iets duidelijker moeten vertellen als ik het zo terug lees. Wij hebben in ieder geval geen ervaring met het kopen van een vliegtuig daar wij de Skylane hebben overgenomen van mijn schoonvader.

Breaking_Clouds,

In ieder geval hartelijk bedankt voor de site. Ik zal ze aan het eind van de middag meteen bellen. Ik begrijp alleen het ''ei'' verhaal niet helemaal :grijns: . Flight Safety komt me in ieder geval wel heel bekend in de oren en mijn partner had al een keer eerder contact met hun gehad, maar daar was ze alleen niet zo over te spreken. Zal vanmiddag in elk geval een belletje wagen.

Overload,

Ik woon en werk in Chicago. Onze Skylane staat echter op dit moment in San Diego. Aan verzekeringen betalen we op dit moment per maand ongeveer $850, maar dat is alleen de verzekering. Hier komt de huur van de hangar waar die in staat nog bij, onderhoud, noem maar op. Totaal zijn we ongeveer per maand iets van $2,000 kwijt aan deze kist, dat is wel exclusief fuel, dus dat komt er ook nog eens bij.

EDIT: dom, dom. Mijn partner had naar een andere locatie gebeld waar ze dus geen Citation TR classes geven :grijns: . Ik zal straks in ieder geval wel even bellen aangezien ik denk dat er niet veel Airworkers zullen zijn die hier ervaring mee hebben. In ieder geval bedankt en ik zal jullie wel op de hoogte houden :)

EDIT2: Heb zojuist gebeld en het zit dus als volgt. Aangezien ik nul ervaring heb op een jet kan ik alleen een Type Rating halen met als restrictie dat ik niet single-pilot mag vliegen, maar met een co-pilot. Als je dan meer tijd hebt opgebouwd, kun je terug naar FlightSafety voor je single-pilot checkride en dan ben je dus singe-pilot certified. Aangezien dit ook de eerste keer is dat ik überhaupt een Type Rating haal, moeten de eerste 25 uur worden gevlogen met een ''supervised'' co-pilot die al een TR heeft op de kist. Die uren worden dan Supervised Operating Experience genoemd. Na die 25 uur mag je dus met een qualified co-pilot vliegen dat in dit geval dus mijn partner betreft die ook haar TR dan zal gaan halen. Echter, zij kan wel single-pilot vliegen. Prijs van de TR per persoon is ongeveer $21,000, dus dat valt relatief toch wel mee.
 
Last edited:
Prima. 'Onze Skylane is op. Dan nemen we maar een Citation.'
 
Duur grapje! Puur uit interesse, om wat voor een Citation gaat het?

Daar zijn we nog naar het kijken. De Mustang wordt het zowiezo niet, puur door het feit dat hij pas in 2006 of 2007 is gecertificeerd door de FAA en het wellicht nog last heeft van kinderziektes. We proberen in ieder geval eerst onze Skylane te verkopen, maar we denken dat we daar beter eerst mee kunnen wachten i.v.m de huidige economische toestand. We hebben in ieder geval nog genoeg plezier van onze Skylane, dus wellicht dat we pas in 2010 een Citation gaan aanschaffen.
 
Last edited:
Daar zijn we nog naar het kijken. De Mustang wordt het zowiezo niet, puur door het feit dat hij pas in 2006 of 2007 is gecertificeerd door de FAA en het wellicht nog last heeft van kinderziektes. We proberen in ieder geval eerst onze Skylane te verkopen, maar we denken dat we daar beter eerst mee kunnen wachten i.v.m de huidige economische toestand. We hebben in ieder geval nog genoeg plezier van onze Skylane, dus wellicht dat we pas in 2010 een Citation gaan aanschaffen.

Beste meneer House,

Even goede vrienden hoor, maar als ik je verhaal zo lees ga je een roeiboot vervangen met een cruise schip. De Citation gaat vlg. mij een Skylane per half jaar aan kosten opleveren, dus "eerst Skylane verkopen" is toch totaal niet nodig? Aan de andere kant, er staat van alles te koop dus Citations zijn er vast wel te krijgen voor 2 appeltjes en een doosje eieren.

Sorry voor de sceptische reaktie;).

N24.
 
Tja... als je het geld heb: zeker doen!

Wat ik mijzelf afvraag is de reden om een citation te kopen? Puur om voor de lol mee te vliegen of zakelijk?
Ik ben zelf ooit via een kennis in de US bij een familie geweest die eveneens een citation zakenjet hebben en ik moet zeggen dat het toch geen misselijke machines zijn:D
 
Dr, er zijn verschillende soorten Citation en maar enkele zijn single pilot gecertificeerd. Dat heeft ook gevolgen voor de type-rating, want die zijn ook verschillend.
Wat kosten betreft, doe wat onderzoek naar wat een annual inspection kost , of een approved maintenance plan, en prijs van onderdelen, en dan laat heel veel ruimte in het budget voor onderdelen die tussendoor kapot gaan, byv een attitude indicator, egt gauge, ad's die van toepassing zijn. Is de kist RVSM approved, RNP?
De oudere modellen citation zuipen behoorlijk en de range is niet echt indrukwekkend, ik denk dat bepaalde modellen King Air dicht in de buurt komen van de citation.
Voorzover ik weet kun je met een ppl + IR een citation vliegen, alhoewel de verzekering het leuker vind als je een cpl hebt.
Training: simuflight (nu CAE) doet o.a. citation op DFW, Simcom, Flightsafety (heet nu Alteon, misschien nog wel onder de oude naam voor kleinere kisten). Een google search met citation type rating zal heel wat opleveren. Ik zou ook de AOPA artikelen lezen die ze in het verleden over citations gepubliceerd hebben. Staat heel veel nuttige info in.

Ik dacht dat citation types iets goedkoper waren, maar dat ligt weer aan het type citation.
 
Ik weet niet of je de Flying magazine leest, maar een van de columnisten, Dick Carl, zat met een soortgelijke wens, althans, hij wilde zijn turboprop Cessna twin (Cheyenne ??) inruilen voor een Citation Mustang. Volgens mij is dat zo'n 3 jaar geleden. Leuke leesstof voor mensen met jouw ambities.
Uiteindelijk heeft hij het niet gedaan.


Dan toch mijn vraag (en die van iedereen hier op het PBB) vraag. Hoezo een single engine prop inruilen voor een kleine raket die je aan onderhoud alleen al honderden zo niet duizenden per vlieguur kost? Ok, als geld geen probleem is (arts? :)) dan zou ik zeggen leef je uit!! Maar de stap lijkt me gewoon heel groot. Wil je niet eerst een turbopropje a la Pilatus uitproberen. Of zo'n turbopprop Malibu?


Maar goed, ik heb niet eens een 'fatsoenlijke' auto, dus het is eigenlijk niet eens mijn wereldje, wat kan ik er nou van vinden! (en ach, hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik je begrijp, als je het kan doen, doe het dan goed :D)
 
Ik wist dat ik dit soort reacties zou krijgen, maar wil wel duidelijk maken dat ik niet een van die ''arrogante moneydiggers'' ben. Op Internet kan er al snel zo'n beeld ontstaan, dus dit gezegd hebbende, hoop ik dat er geen beeld van de ''real'' Dr. House ontstaat ;)

Ik begrijp de reacties volkomen, dus zal ik eerst wat meer over mijn bezigheden vertellen. Ik ben neurological surgeon in private practice in de Chicago area. Daarnaast heb ik tientallen boeken geschreven voor medical school en heb bij ongeveer 150 boeken als co-author opgetreden. Dit heeft mij tevens als nevenactiviteit een job bezorgd in het Admissions Committee van de University of Chicago en elke week heb ik wel een afspraak bij een dergelijke Universiteit in binnen- of buitenland om een lezing te geven. Verder ben ik director van een laboratorium in de staat California. Daarnaast ben ik ook coordinator voor studenten die zich inzetten in achterstandswijken in Chicago en hen begeleid ik ook.

Al met al heb ik vaak een drukke agenda, maar besteed mijn tijd ook heel goed met mijn gezin. Heb vier kinderen, dus die moeten natuurlijk niets te kort komen!

Ok, nu het beantwoorden van de vraag ''waarom een SE inruilen voor een Citation''. Niets is nog definitief en we wachten net zolang totdat we een redelijke deal hebben of we überhaupt wel voor een Citation willen. Het primaire doel is zaken. Volgende week moet ik bijvoorbeeld naar New York City, Oxford (Engeland), Los Angeles en Boston. Op dit moment ga ik altijd gewoon met een luchtvaartmaatschappij naar de afspraken, maar dat loopt niet altijd naar wens. September j.l was ik 3 uur te laat door vertraging (!) terwijl ik na aankomst, dus eigenlijk alweer meteen terug moest naar Chicago. Dit heb ik regelmatig mee moeten maken en dat levert alleen maar stress mee. Nu kun je zeggen van, waarom maak je dan geen gebruik van Netjets bijvoorbeeld. Bij Netjets kun je uit twee verschillende programs kiezen, Fractional Ownership en de Marquis Jet Card.

Bij Fractional Ownership moet je minimaal 1/16 betalen van een Hawker400XP wat minimaal $425,000 ongeveer is. Echter, je mag per jaar maximaal 50 uur gebruik maken van Netjets, tenzij je 2/16 betaalt, enz. Per jaar vlieg ik toch wel ongeveer 300 uur voor zaken, dus dat zou dan neerkomen op ongeveer $2,5 miljoen, maar stel dat je bijvoorbeeld het volgende jaar meer afspraken hebt? Nee, daar zit ik niet op te wachten en $2,5 miljoen is een hoop geld.

Bij de Marquis Jet Card betaal je voor een jaar een minimum van ongeveer $133,000 en dan vlieg je per jaar 25 uur. Voor mij zou dat ongeveer uitkomen op $1,6 miljoen. Een stuk voordeliger als de Fractional Ownership en je zit er een jaar aan vast, dus na dat jaar kun je het wijzigen. Dat is een groot verschil, maar het probleem is vooral dat je een x aantal uur van tevoren aanwezig moet zijn. Ik ben meer het type van inpakken en wegwezen en dat moet ook wel. Ik kan niet twee uur eerder weg als we bezig zijn met een operatie bijvoorbeeld.

Al met al ga ik me er nog zeker op storten. Heb deze week heerlijk een weekje vrij, dus ik ga er zeker achteraan. Metrodriver, jij ook bedankt voor je informatie. Heb ik zeker wat aan!
 
mm..
je eigen jet klinkt misschien flexibel.. maar neem dan aub ook een prive piloot.. ipv single pilot heen vliegen met 25 uur jet ervaring,. even een meeting en misschien een operatie doen en terug vliegen met 25+de heen reis aan ervaring en uren in touw..
zelf vliegen is leuk.. maar neem er aub de tijd voor
 
Dr Huis,

Leuke dilemma, hoe ga je hem vliegen; samen met je vrouw of toch ook zelf SinglePilot? Ik denk dat als je hem zelf wilt vliegen dan zal de verzekeringspremie wel erg steep zijn (gezien je ervaring).

Is een CJ1 niet iets voor jullie?

Groeten
 
Heb je natuurlijk vast al aan gedacht, maar denk haal het toch even aan: Vergeet de Human Factors niet in het geheel.

Natuurlijk is het leuk om met je eigen jet ergens aan te komen, maar als je net 4 uur Single Pilot IFR hebt lopen stoeien moet je er wel rekening mee houden dat je misschien niet altijd even uitgerust aankomt. En misschien nog wel gevaarlijker, als je niet echt uitgerust vertrekt door whatever reason (Lastige vergadering/Haast om terug te zijn voor het eten samen met je kids/etcetc..) is Single Pilot in een jet met behoorlijke performance misschien niet iets waar je op zit te wachten.

Edit: Larspl was sneller...
 
mm..
je eigen jet klinkt misschien flexibel.. maar neem dan aub ook een prive piloot.. ipv single pilot heen vliegen met 25 uur jet ervaring,. even een meeting en misschien een operatie doen en terug vliegen met 25+de heen reis aan ervaring en uren in touw..
zelf vliegen is leuk.. maar neem er aub de tijd voor

Je kan je operatie ook sponseren door wat "betalende" Co's aan te nemen ;) .
 
Back
Top