Selectie tactieken hoger bekeken (discussie forum)

----<Cheff>---

New member
Ik lees het nu steeds vaker, wel in pak gaan de hele sollicitatie procedure. Iedereen die later voor een luchtvaartmaatschappij gaat werken trekt een pilotenpak aan en iedereen lijkt het goed te passen. Wat is dus de essentie van het inpak komen naar een sollicitatie als je bijvoorbeeld ook gewoon gekleed naar een sollicitatie kan gaan (gewoon gekleed bedoel ik geen extremen maar als gematigd persoon). Ik heb het dan over efficiëntie.
Als we even naar de kern essentie gaan en deze situatie eens van helikopter view gaan bekijken (wat een woord speling toch weer). Wat levert de meerwaarde als iemand in pak komt. Dus wat als ik in de schoenen zou staan van psycholoog en dat van sollicitante?

Views anyone
 
Dus wat jij bedoelt is kleren maken de man. Dan kan ik ook gelijk komen in piloten tenue.
Wanneer je verzorgde kleding die een gemiddelde man draagt aan hebt op sollicitatie dan verteld dat toch meer dan een pak wat iedereen in zijn kast heeft hangen, of wat je later als piloot toch wel gaat dragen.
 
Die kleren draag je misschien ook bij normale omstandigheden. Maakt dan een meer nonchalante indruk vind ik.
Iedere man heeft een pak, iedere piloot ook. Waarom zou je in de cockpit in gewone nette kleren gaan zitten?
 
Er is een verschil tussen PO en je daadwerkelijke werkplek.

Ik doel eigenlijk op het volgende. Als psycholoog prik je zo door het misbeeld van een pak en kijk ik liever naar wie je nou werkelijk bent.
 
Het is geen kwestie van doorheen prikken. Het is een kweste van representatief overkomen. Als je gaat solliciteren ga je niet in je nette vrijetijdskleding. Doe je dat wel, wordt dat je vrijwel nooit in dank afgenomen.
 
Citaat uit een uitnodigingsbrief voor persoonlijkheidsonderzoek:
"wij maken u erop attent dat representatieve kleding voor zowel fase 1 als fase 2 ten zeerste op prijs wordt gesteld"

Ik zou dan niet in me nieuwe spijkerbroek met een mooi t-shirt aankomen...
 
Het zijn gewoon ongeschreven (en soms geschreven) regels in onze Westerse samenleving.
Als je serieus genomen wilt worden, trek je een pak aan. Full stop.
 
Er is een verschil tussen PO en je daadwerkelijke werkplek.

Ik doel eigenlijk op het volgende. Als psycholoog prik je zo door het misbeeld van een pak en kijk ik liever naar wie je nou werkelijk bent.


Er zullen mensen zijn die zelfs letterlijk op hun sloffen door de selectie komen. En er zullen mensen zijn die op de kleur stropdas afvallen. Volwassenheid kent vele facetten zeg maar. Doe wat het beste voelt. Als jij denkt dat jij die held bent die zelfs op sloffen de juiste indruk kan maken, be our guest. Laat ons weten hoe het ging!

Maar voor je heli-view: niks maakt zo'n goede indruk als een jongeman (m/v :)) die zich lekker voelt in zijn mooi goedpassend pak. Je loopt de deur binnen en het is gelijk 1-0 voor jou. Psychologen zijn ook maar mensen.
 
Last edited:
wij kregen tijdens de GVSS bij de KLS van huidige studenten het advies om strak in pak te komen. Hoewel op de brief stond: in pak of correcte vrijetijdskleding.
Ze zeiden dat je als je door gaat tijdens de COVA wordt gevraagd waarom je het niet hebt gedaan, een pak. De studenten lopen er immers ook allemaal in.
 
Dit is echt gebeurd.

Bij Delta Airlines moet je nadat je door de eerste twee fases bent gekomen, een medical check-up doen en je moet een babbeltje maken met een psychiater downtown in Atlanta. Iemand bij mij in de selectiegroep had een stropdas met bloemetjes aan toen hij met deze man praatte. Deze psychiater gaf een negatief advies aan Delta. Hij is wel aangenomen, maar hij had nog wel een gesprek met twee piloten en een HR dame. De reden was in de trend van ''kan zijn eigen identiteit niet vinden, want heeft bloemetjes stropdas aan'' :grijns:

Ik begrijp eigenlijk het probleem niet van Cheff. Voel je je niet prettig in pak? Een pak hoort er bij en daar is eigenlijk alles al bij gezegd. Als ik een recruiter was, zou ik degene zonder pak wegstrepen. Kwestie van formaliteit. Je gaat toch ook niet zonder pak naar een bruiloft of een begrafenis, wat mij betreft is het verschijnen in vrijetijdskleding op formele aangelegenheden ''not done''
 
Ik vind het ook erg raar dat hier een probleem van gemaakt wordt. Je kunt je volwassen, mannelijke ik juist laten zien d.m.v. een net pak. Eigenlijk zou je je er juist trotser en meer zelfverzekerd door moeten voelen. Als piloot sta je toch erg hoog in de maatschappij. Laat dan ook zien dat je bereid bent daar deel van uit te maken, door vanaf het begin af aan in pak te gaan.
 
Opzich wel een leuke discussie. Maar ik ga akkoord met collega's Quinoky, 49015 etc. Als piloot met dagelijks werktenue een pak zou ik toch zeggen dat een net pak altijd volstaat in een goede eerste indruk. Natuurlijk is het woord 'net' betrekkelijk maar voor een voorbeeld functie als piloot moet ik toch erkennen dat een zakelijk/elitair voorkomen meebouwd aan een goede, professionele uitstraling. Daarmee moet ik ook zeggen dat van een piloot verwacht word dat hij autoriteit uit straalt en vaak wordt dit ook geaccentueerd door de kleding van de persoon, cq: net pak. Door dit al te laten zien in een sollicitatie gesprek heb je al een streepje voor.
 
Ik snap niet waarom deze discussie zo vaak gevoerd wordt op Airwork. Solliciteren = pak aan. Punt uit. Gewoon een fatsoenlijk pak (niet van de C&A), een neutrale stropdas (die man met de bloemetjesdas was waarschijnlijk homo) en klaar.

Ik snap echt niet waarom daar zoveel twijfel over heerst. Ik zou al een pak aantrekken als ik als taxi-chauffeur zou solliciteren.

Om de laatste twijfelaars over de streep te trekken: zó verschrikkelijk vaak komt nou ook weer niet voor dat je op selectie mag komen bij een maatschappij, dus laat het dan niet afhangen van een pak of niet.

In mijn werkzame leven heb ik nu een stuk of 6 sollicitaties achter de rug (niet allemaal voor vlieger, heb ook nog een normaal leven gehad ;-)), en voor allemaal aangenomen. Ik had bij elke sollicitatie een pak aan, en hoewel dat uiteraard niet de primaire reden voor succes is; alle beetjes helpen.

Succes met de selecties!

gr

Q.
 
Volgens mij is het simpel:
Als je een pak aantrekt, dan laat je aan de psycholoog zien dat je weet wat de gebruiken en de dresscode zijn in de industrie waar je in wilt werken. Met andere woorden: je hebt je verdiept in de luchtvaartindustrie en je handelt naar de kennis die je opgedaan hebt.
Trek je geen pak aan, dan laat je de psycholoog zien dat je wellicht geen idee hebt van wat de gebruiken en dresscode zijn in de industrie waar je in wilt werken. Of erger nog, je weet het misschien wel, maar je hebt er lak aan.
 
Last edited:
Trek je geen pak aan, dan laat je de psycholoog zien dat je wellicht geen idee hebt wat de gebruiken en dresscode is in de industrie waar je in wilt werken. Of erger nog, je weet het misschien wel, maar je hebt er lak aan.

In dit geval zou het laatste van toepassing zijn.
 
Back
Top