Helipiloot worden

@LNRalph,

turbine uren zijn altijd handig natuurlijk... maar als je een typerating hebt op een SE heli en je wilt een type rating op een ME dan moet je minimaal 10 uur trainen en 1 uur examen doen... niet echt goedkoop zegmaar, want de meeste ME heli's beginnen bij 1300 euries ongeveer... (denk dat de AS-355 de goedkoopste is) maar een andere methode is om een volledige IR opleiding te doen op een ME. Voordeel dan is dat je de typerating "intergreerd" in de opleiding en dus netto minder uur maakt dan de IR opleiding en daarna typerating... beetje raar verhaal misschien maar iedere opleiding instelling (FTO) kan je hierin voorlichten. Dus wat het betste is... tja dat is er eigenlijk niet.. net wat je wil, waar je naar toe wil, hoeveel geld je hebt etc. etc.

Veel succes met vliegen! en vooral... veel plezier natuurlijk!
 
LNRalph, hoe lang duurt je opleiding, 1 jaar?
Hoeveel uur vlieg je totaal, tot de afronding van de opleiding?
 
Het ligt er misschien aan of je weet waar je in zal gaan vliegen. Als je een baan in een R44 krijgt bijvoorbeeld, is het misschien te beschouwen als weggegooid geld als je een ME hebt?

Het duurt inderdaad ongeveer 1 jaar, afhankelijk van de weer situatie e.d. Je eindigt met minimaal 135 uur en die uren zijn weer opgedeeld in categorieën, zoals IR, navigatie, nacht, etc...
 
Wat mij overigens opvalt is de veelal wat oudere leeftijd van de helipiloten. Zijn er veel jonge helipiloten? Starten de meesten de opleiding op latere leeftijd of zitten ze al lang in het vak?
 
Het is hier 50/50. Misschien is het moeilijker om een lening van de bank te krijgen op jonge leeftijd, moeilijker dan voor een fixed wing opleiding?
 
Is dat zo? Ik las wel dat je bijv. bij Heli Holland een derde zelf moet betalen en dat de rest wordt betaald.(correct me if i'm wrong)
Wel vind ik, de keuze qua helivliegscholen hier in Nederland beperkt, vergeleken met vliegtuigscholen.
 
Met een contract dan?

Hier moet alles gewoon uit eigen zak komen. Of zou het komen omdat het een beroep is waar je ook op latere leeftijd nog in kan komen. Bij fixed wing is dat waarschijnlijk veel moeilijker en daarom kiezen de ouderen eerder voor de heli? Who knows...
 
Hoi LNRalph,

Ik ga er even van uit dat je hier een single-pilot rating bedoelt.

JAR-FCL 2 biedt hier uitkomst. Download, of bekijk online, het document via deze link: http://www.jaat.eu/publications/section1.html in die lijst kan je het JAR-FCL 2 doc vinden.

Ga dan naar artikel 2.255. Daar zie je dat je de ATPL(H) theory moet hebben. Heb je die niet en je hebt ook geen CPL(H)/IR dan moet je minstens 70 uren PIC (pilot in command) Helicopters hebben.

Geniet er maar van want elke wiekslag van een multi-engine kost een halve dag vakantie. :)


Oh ik lees hier dat jullie al wat verder zitten in de discussie:
Ik had ooit de mogelijkheid om mijn IR te halen direct na mijn CPL(H). Ik heb dat gedaan en ik heb er totaal geen spijt van. Op een gegeven moment was mijn IR verlopen maar het is veel makkelijker om zo'n ding weer te halen als je het allemaal al een keer gezien hebt.

Bedenk wel dat ratings geen garantie zijn voor een goedbetaalde baan! Noem het carriere-poker. You never know where you end up.

Over oudere piloten... Ik denk dat dat echt heel erg afhangt van maatschappij tot maatschappij. In the US vliegen veel wat oudere fixed wing co-pilootjes heb ik ooit hier op Airwork gelezen....
 
Last edited:
Zijn er mensen die een Nederlandse school doorlopen hebben?
Ik zit nu nog op school, maar wil geleidelijk aan wat geld opzij zetten, om zo rond mijn 24 a 25ste een opleiding te beginnen. Eventueel een lening, alhoewel ik dat liever vermijd.
 
Hoi Lay Back,

Ik vlieg idd de EC-155 en veel vanuit Den Helder, maar ook vanuit Amsterdam (onze thuisbasis) en vanuit het buitenland. maar nog niet buiten europa.. Het is natuurlijk niet echt goedkoop om zo'n dure heli naar het buitenland steeds te sturen dus meestal blijven operators een beetje bij hun eigen regio. Wij zijn daarin een beetje een uitzondering.

verder vlieg ik ook nog af en toe boven land in kleine heli's (EC-120 en B-206) blijft erg leuk om te doen en goed om bij te houden! ik denk dat het bij elk werk wel zo is dat afwisseling belangrijk is!

Ik zag dat er een vacature was voor de EC-155. Werk je daar nu niet meer? Vroeg me af wat de salaris-indicatie was voor die job.
 
Back
Top