Helipiloot worden

Het zou een optie zijn, ik weet alleen niet of ik wel de offshore in wil. Maar het kan natuurlijk voor iedere baan als heli piloot geen kwaad om het te hebben.
 
Hallo LNRalph

Er zijn intussen 2 maanden verstreken sinds je eerste les bij EHC
Hoe bevalt het je, hoe ben je er terecht gekomen ?
Zijn de prijzen daar intressanter dan Benelux om te leren.

Alvast succes

S
 
Hallo Svensens,

Het bevalt me nog steeds goed. Ik versta nu vrijwel alles en het praten gaat ook steeds beter. Ik moet er wel bij zeggen dat ze een Engelse cursus willen starten als er genoeg interesse is. Het weer is hier af en toe wel te slecht om te vliegen rond deze tijd van het jaar. Maar als je kan vliegen kun je simpel gezegd overal heen. Vlieg een eindje en de leraar wil wat hovering oefenen, dan is het een kwestie van naar beneden en er is altijd een geschikte plek. Niet zoals Nederland waar vrijwel alles bebouwd is. Naar mijn mening zijn de instructeurs vaardig en geven op een zeer plezierige manier les.

De complete opleiding (135 vlieguren + 500 theorie uren) kost 535.000 kronen, dat is op dit moment zo'n 60.500 euro. Daar komt dan nog wat geld bij voor bijvoorbeeld een rekenmachine, VFR kaarten, flightsuit, etc... Tussen de middag kun je lunch krijgen voor 25 kronen per keer. De inwoning is misschien wel wat aan de dure kant, ik betaal 4300 kronen per maand voor mijn kamer (ongeveer 490 euro). Daar zijn dan wel alle faciliteiten bij: moderne keukens, koelkasten/vriezers, tv-lounge, fitness ruimte, bar.
Er is ook gratis toegang tot Bristol als je wil, er is een kamer met 6 computers waarmee je kan inloggen op Bristol.

Ik kwam het adres tegen ergens op internet, weet niet meer waar. Heb mij toen aangemeld voor de toelatingstesten-dag en dat beviel goed. Maar omdat er alleen lessen in het Noors zijn werd er besloten dat ik een jaar later mocht komen met m'n Noors op niveau en daar ben ik mee akkoord gegaan. In oktober was hier de opening van het nieuwe gebouw (erg groot en modern!). Ik vroeg in het Noors of ik daar bij mocht zijn en schijnbaar kreeg die vrouw het idee dat mijn Noors goed genoeg was en bood me aan om in februari al te beginnen. Dat vond ik nog beter en ben vanaf oktober intensief Noors gaan leren.

Sorry voor het lange verhaal :) Mocht je nog vragen hebben dan moet je het maar zeggen. Op http://www.ehc.no staat ook wel een beetje informatie, maar de site is nogal gedateerd.
Ben jij al piloot Svensens? Of ga / of volg je al een opleiding?

Een foto van hoe de hangar er ongeveer uit ziet, hij is wel groter dan je hier op de foto kunt zien.
dsc0194hc7.jpg
 
Last edited:
Als ik dit topic zo lees, en die mooie foto van de hangar zie, twijfel ik tussen of ik nu een vliegtuig of een helikopter wil gaan besturen.
En, LNRalph, hoe gaat het tot op heden?
 
Nog steeds goed :) Aantal eindtesten gehad: Operational procedures, Communication en Airlaw. Allemaal voldoende gescoord.
Inmiddels bijna 11 vlieguren er op. De laatste keer was 2 uur en een kwartier vliegen, wat voor een beginneling best vermoeiend is vind ik. Maar het was enorm leuk, ik mocht landingsronden uitvoeren op de luchthaven van Skien, daarna de heli op de apron en een heerlijke hamburger eten en weer terugvliegen naar Sandefjord. Bijna alles mag ik zelf vliegen, alleen bij de landingen op Sandefjord willen ze nog graag even meehelpen.
Hovering begint nu redelijk te gaan, al sta ik nog steeds wel een klein beetje te dansen. De take off gaat ook nog wat slingerend, moet nog goed leren te compenseren met de staartrotor.
De volgende les krijg ik een aantal nood procedures gedemonstreerd en daarna moet ik die ook echt gaan oefenen (autorotation, etc...).
Nog steeds erg spannend. Dus Lay Back, laat die saaie vliegtuigen links liggen en wordt helikopterpiloot ;)

Hier staan een aantal foto's van helikopters (en een fixed wing) die hier rondvliegen op Sandefjord:
http://www.facebook.com/profile.php?id=588511932&ref=name#/album.php?aid=87134&id=588511932
Misschien dat je lid moet zijn van Facebook om ze te kunnen zien.
 
Is het trouwens net als een vliegtuigopleiding, je bent er als het ware 24 uur mee bezig?
Maar het klinkt wel mooi allemaal.
 
Ik sta half 7 op, douchen, om 8 uur beginnen we zelf met de morningbrief, dat houd in dat we Metar en Notam doornemen. Tegen half 9 (ligt er aan welke leraar, fanatieke al om kwart over 8) komt er een leraar (afhankelijk van het vak). Half 12 tot 12 uur lunchpauze. Tot 4 uur les, daarna rommel ik meestal even wat, zoals email kijken, kamer opruimen, etc... eten meestal vroeg en daarna weer leren tot ongeveer 8 uur a half 9. 10 uur het bed in, nog even een puzzeltje doen, ogen dicht en de volgende dag begint weer :)

We krijgen meestal één dag per week lesvrij. Op die dag vlieg je meestal en de rest van de dag is het zelfstudie.

Dat tot aan oktober, dan zijn de examens geweest en ga je van de drukte naar bijna niks te doen :D
 
Klinkt tof. Ik las dat jij je opleiding in Noorwegen aan het volbrengen bent, had je nog andere vliegscholen overwogen?
Alleen heb ik zo het idee dat de banenmarkt voor de helipiloten vele malen kleiner is dan de vliegtuigpiloten, daarnaast kan ik ook niet echt veel vinden over salarisindicaties.
 
Als ik zo de reacties lees hier, dan is de banenmarkt voor fixed wing ook niet enorm groot. Het loon is wellicht minder dan dat voor een fixed wing, maar de opleidingskosten zijn ook ongeveer de helft of minder. Het mag dan misschien meer verdienen, maar ik zie niet in wat er leuk is aan fixed wing vliegen, behalve dan hobby-matig. Ieder z'n ding :)

Ik heb Canada en Amerika overwogen, toen kwam ik dit tegen. Noorwegen is altijd al een droom geweest, het is een goede school en de taal is ook wel mee te leven.
Ze willen ooit een Engelstalige opleiding starten, zodra er genoeg interesse is. Mocht je een keer langs willen komen om te kijken, dan ben je uiteraard van harte welkom.
 
Volgens mij is de opleiding niet echt de helft of minder qua kosten toch?? CLP(h) met IR en MCC is toch al snel een ton... en wat salaris betreft in de heli wereld zijn flinke verschillen, Wil je bijv. boven land vliegen met kleine heli's (rondvluchten/filmvluchten/inspectievluchten etc. etc.) dan verdien je niet top nee.... maar in de offshore is dat erg anders. Begin salaris rond de 50.000 bruto en einde weet ik niet maar boven 150.000 per jaar.

Groet Helichris.
 
@Ralph:
Wat krijg je nu precies voor die 60k ?
Ik bedoel welk brevet/rating?
grtz, n-1
 
Dat Offshore, wat is dat nou exact? Op Wiki wordt er geschreven over de exploitatie en winning van vooral olie en gas op zee. Dat klinkt niet echt als afwisselend werk, wellicht dat wat ervaringsdeskundigen mij hierover meer kunnen vertellen?
 
Tja Offshore is een beetje een "algemene" term.... Om het even kort uit te leggen... er zijn veel productieplatformen in de noordzee die over het algemeen gas winnen (althans in Nederland) Verder zijn er nog wat "drilling rigs" die verplaatst kunnen worden. het zijn er behoorlijk veel rond de 110 geloof ik.. deze locatie's zijn deels bemand en deels onbemand. Maar ookal zijn ze onbemand moeten er geregeld mensen naartoe voor onderhoud e.d. en tja de enige manier om er te komen is via heli's... dus er is veel heli verkeer op en neer naar de verschillende locatie's. De vluchten zijn niet alleen van land naar een platform en terug... maar heel veel werk is tussen de platformen.. soms liggen ze erg dicht bij elkaar en maak je ruim 20 landingen in een uur.. en soms heb je een crewchange naar een verre locatie en is het dus lang heen en lang terug... Het meeste werk is vanuit Den Helder in Nerderland, maar de noordzee wordt vanuit veel locaties bevlogen door veel verschillende operators.. Zelf vlieg ik voor Heli Holland Offshore. Op de vraag of hte saai is? tja dat moet je denk ik zelf ervaren en oordelen. Ik vind het alles behalve saai, we hebben hele verschillende klussen vanuit veel verschillende locaties. Naar schepen, platformen, door heel europa, we vliegen VFR, IFR, dag,nacht, soms VIP.... kortom ik vind het niet saai, maarja dat is persoonlijk natuurlijk...

Ik hoop dat het een iets duidelijker beeld geeft van de offshore werkzaamheden, maarja het is maar een kort en sumier stukje dus alle aanvulling of vragen zijn welkom!

Groeten
 
Dat klinkt wel gaaf inderdaad. Op welke heli vlieg jij, ik zie dat Heli Holland flink wat heli's heeft.(EC155)
Jij werkt dus vanuit Den Helder, daar 'verzamel' je als het ware iedere ochtend/avond. Ik zag dat er in Midden Amerika ook veel offshore werk wordt verricht, is het zo dat je daar met vluchten ook komt, of ligt dat aan het bedrijf waarvoor je werkt? Zeg maar dat bedrijven in Nederland vooral opereren op de Europese markt.
 
Hoi Lay Back,

Ik vlieg idd de EC-155 en veel vanuit Den Helder, maar ook vanuit Amsterdam (onze thuisbasis) en vanuit het buitenland. maar nog niet buiten europa.. Het is natuurlijk niet echt goedkoop om zo'n dure heli naar het buitenland steeds te sturen dus meestal blijven operators een beetje bij hun eigen regio. Wij zijn daarin een beetje een uitzondering.

verder vlieg ik ook nog af en toe boven land in kleine heli's (EC-120 en B-206) blijft erg leuk om te doen en goed om bij te houden! ik denk dat het bij elk werk wel zo is dat afwisseling belangrijk is!
 
Klinkt goed! Nu maar eens flink gaan nadenken over wat ik daadwerkelijk wil, vliegtuig of helikopter.
Ik zag dat enkele andere operators wel flinke bakbeesten gebruiken, ziet er mooi uit.
Maar afwisseling is zeker een bepalende factor, maar ik heb zo het idee als ik jouw verhalen zie, dat het daarmee wel goed zit.
 
Als ik het goed heb CPL-H inclusief IR en een type-rating voor de R22. Valt wel mee dus.

@ Helichris: Denk je dat ze tegen begin volgend jaar bij HH nog om piloten verlegen zitten?
 
Hoi LNRalph,

Tja is moeilijk te zeggen... Ik denk dat wij dezelfde problemen hebben als alle operators... of te weinig vliegers of te veel, of te weinig heli's of te veel... kortom is moeilijk te zeggen. we hebben net 2 vliegers aangenomen, dus dit jaar denk ik niet meer, maarja je weet nooit voor komend jaar... beste manier is gewoon keertje langs komen..

Éen van de vliegers die we net hebben aangenomen was ook later begonnen met vliegen. is 39 en heeft 200 uur geloof ik. wat een grote pre was dat hij zijn IR gedaan had op een EC-135.. dus glass cockpit multi engine ervaring... stap was prima te doen voor hem naar een grote heli! Veel hebben moeite met die stap....

Succes met de opleiding! leuk om te lezen/volgen! :)
 
Ik woon normaal in Groningen, dus dat is niet zo heel ver. Als de examens voorbij zijn zal ik eens gaan rondkijken. Iniedergeval bedankt voor je goede raad.
Het liefst zou ik de skill test op de AS350 doen, single engine maar geeft wat turbine ervaring. Hoe zit dat met multi-engine, je mag er niet je skill test mee doen maar hoeveel uur je dan nodig hebt voordat je er een type rating mee mag halen?
 
Back
Top