Helipiloot worden

edwin

New member
Hoi,
zoals waarschijnlijk velen van jullie is het ook altijd mijn droom geweest om helicopterpiloot te worden. Ik ben nu 37 jaar en heb de afgelopen jaren in de IT gewerkt, maar dat begint me toch een beetje te vervelen. Omdat ik het nu financieel wat beter heb dan 10 jaar geleden, ben ik toch maar weer op zoek gegaan naar informatie omtrent opleidingen en mogelijke werkgevers.

Ik heb al aardig wat gelezen over de verschillende types opleidingen, hier of in het buitenland, en kom graag in contact met mensen die inmiddels hun opleiding hebben afgerond (liefst bij Bristow, omdat ik me daar wil aanmelden) om eens over en weer te mailen wat de ervaringen zijn en hoe een typische werkdag er nu uitziet.

Verder denk ik dat ik wat aan de oude kant ben om nu nog te starten, zeker met de huidige wachttijden, ik lees dat men pas in 2011 aan kan beginnen aan de combined course bij Bristow. Graag jullie mening hierover.

Gr,
Edwin
 
Hi Edwin, sorry jongen dat niemand op je post reageert. Ik dacht dat er wel een of twee Bristow Academy studenten af en toe dit forum lezen maar mischien hebben ze het te druk.

Ik weet verder weinig over hoe het er aan toe gaat daar maar misschien kan ik je toch een beetje helpen. Weet je zeker dat je dit voor je beroep wilt doen en niet als hobby? IT verdient denk ik beter. Als je echt van carriere wilt veranderen is 37 een beetje aan de oude kant maar op zich niet onmogelijk om te doen. Je zult wel een aantal jaren hoge kosten hebben en een laag inkomen. Dus de Lexus moet terug naar de dealer enzo...

Als je niet tot 2011(!) wilt wachten om een JAA/FAA cursus bij Bristow te doen zou je ook kunnen overwegen om je in te schrijven bij een andere school die J-1 visas kan uitschrijven (zoals bijvoorbeeld Hillsboro in Portland, Oregon), om alleen je FAA papieren te halen en vervolgens zo veel mogelijk uren ervaring op te doen om daarna ergens in Europa over te schakelen op JAA papieren.

Hoe ziet een typische werkdag eruit? Uhh, ontbijt, beetje vliegen, lunch, nog een beetje vliegen, naar huis.
 
Ik ben later begonnen, ik was 41. Ook jaren in de IT gewerkt, en had dat wel gezien. Wel vloog ik reeds FW (10 jaar). Ik heb de opleiding in Florida gedaan en ben na de US in Engeland terechtgekomen als corporate pilot en vervolgens nu 2 jaar in Ierland als corporate pilot. Er is in mijn geval geen werkdag gelijk, soms dagen helemaal niets, soms een half uurtje, soms 7 uur op een dag vliegen. Het kan stom vervelend zijn. Het vliegen is altijd leuk, maar altijd op het laatste moment je kunt niets plannen. Ik sta altijd op 'stand-by' dwz. ik moet binnen een half uur de lucht in kunnen, tenzij het echt super slecht weer is.

Het is echter niet echt de goede tijd om te beginnen, misschien trekt het weer aan over 2 jaar, maar er zijn vrijwel geen banen op het ogenblik en zelfs bij de grote bedrijven vallen ontslagen. In Europa zijn de kansen heel erg klein om een goed betalende baan te vinden. Hier in Ierland zijn heel veel werkeloze piloten en hetzelfde geldt voor Engeland. Er is op dit ogenblik een overschot aan piloten, zelfs ervaren. Ik zou niet meteen alles opgeven, en het part-time proberen. Doe een ppl(h) in de US en vervolgens de JAA theorie in Nederland in zelf studie, dan ben je een stuk flexibeler en heb je in iedergeval zekerheid.
 
RotorUSA en Hillerbee,
bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat het inderdaad een minder goede tijd is, maar aangezien de opleiding 1,5 -2 jaar gaat duren, gok ik erop dat het weer aantrekt. Verder kan ik altijd nog met mijn IT bedrijf verder. Ik ga geen schepen verbranden, wat dat betreft.

Als alternatief denk ik erover om in NL of Belgie mijn PPL(H) te proberen. Wel iets duurder dan in de USA, maar mijn partner kan dan gewoon blijven werken en we hoeven niet te verkassen. Geeft me ook de tijd om te kijken wat de markt doet, en of ik het echt wel zo leuk vind. Ik heb ook gekeken naar distant learning, maar om zover te komen dat ik dan ooit commercieel mag vliegen, komt er nog het een en ander bij kijken, CPL(H), ATPL(H), IR ??
 
(Helikopter) vliegen is niet alleen een leuk beroep; het is ook een leuke hobby. Als je van vliegen een hobby maakt (althans in eerste instantie) mag ik dan suggereren dat je in plaats van een helikopter brevet (of in aanvulling) een vliegtuig brevet haalt? Niet alleen is het goedkoper maar je hebt er meer aan. Even een vijfpersoons helikopter huren in Florida om een dagje boven Orlando te toeren kun je wel vergeten. Maar een Piper of Cessna is zo geregeld.

En afgezien van de start en landing (die je als prive piloot toch overwegend op vliegvelden zult maken) is er weinig verschil tussen het vliegen van een helikopter en een vliegtuig.
 
Uit interesse; waarom is het nu een mindere tijd voor heli drivers? Het offshore werk lijkt me toch juist redelijk stabiel? In Nigeria bv stikt het ten minste van de choppers...
 
Als de olieprijs daalt, wordt het onaantrekkelijk in bepaalde gebieden olie te winnen. Het probleem in Canada bijvoorbeeld, waar het niet intressant is olie te winnen als de prijs per barrel lager als $100 is. Door de lage olieprijs, wordt productie ook verlaagd gevolg minder personeel nodig. Er wordt ook minder gezocht naar nieuwe olievelden.

Dus al met al minder helicopter vliegbewegingen dus minder vliegers. In Nigeria zijn de afgelopen periode 75 man ontslagen. Ook ddor de onveilige situatie waardoor oliemaatschappijen zich terugtrekken.
 
Ik denk dat er in Nigeria eerder 75 man ontslag hebben genomen, aangezien de helikopterbedrijven daar compleet nalatig zijn als het gaat om het bewaken van de veiligheid van employees. Onlangs nog zijn twee piloten door kogels getroffen in Port Harcourt toen hun bus werd aangevallen (een politie agent kwam om het leven). Angola is tegenwoordig een veiliger alternatief als je in Afrika wilt vliegen.
 
Je kan toch niet zomaar zeggen: "Mwa dan ga ik wel de offshore in"
Moet je toch eerst aardig wat vlieguren en ATPL op je naam hebben staan wil je daar binnen komen.
 
Door de slechte banenmarkt op het moment zijn de ervaringseisen weer opgeschroefd maar in de Verenigde Staten kon je tot ongeveer een jaar geleden op een Bell 206 of 407 in de Golf van Mexico terecht met zo'n 1500 uur R22 ervaring.

Het bedrijf waar ik voor werk heeft een contract met ExxonMobil dat stipuleert dat elke helikopter dual pilot is, zelfs de LongRanger en die wordt dus gevlogen met in de ene stoel een ouwe lul die lekker door de hele vlucht heen ligt te snurken terwijl in de andere stoel een fris ogende jongeling het stuur bedient. Minimum ervaringseis voor die baan was op gegeven moment maar 500 uur.

Ook in de Noordzee waren er vroeger onder de juiste economische omstandigheden SIC banen te vergeven voor onder de 1000 uur ervaring. In een enkel geval ver onder, met een training bond natuurlijk.

Het is allemaal timing...;)

By the way, welkom op de site.
 
Dankje rotorusa!

Het begint inderdaad wel erg moeilijk te worden voor nieuwelingen. Een beetje zoals op de normale banenmarkt: "maximaal 18 jaar oud en minimaal 10 jaar ervaring in het vak".
Februari 2010 hoop ik klaar te zijn, misschien dat het dan een beetje aangetrokken is. Maar eigenlijk vrees ik dat het moeilijk gaat worden om iets te vinden.

rotorusa, vlieg jij in de Golf van Mexico? Offshore dan neem ik aan?
 
Oh in Februari 2010 ziet de wereld er vast weer heel anders uit dan nu. Misschien is je timing wel perfect en kom je net op de arbeidsmarkt als de behoefte weer toeneemt, bijvoorbeeld als olie weer richting 100 dollar gaat.

Yep, ik werk in de GOM (Gulf of Mexico).
 
Laten we het hopen. Maar dat wordt dan wel als co-piloot, ik zie het niet zo zitten om gelijk m'n ATPL te doen. Ik weet eigenlijk niet of dat wel gelijk mag...? Of moet je een minimaal aantal uren hebben om aan je ATPL te mogen beginnen?
Misschien dan toch maar m'n skilltest in de AS350 doen voor een beetje turbine ervaring...

Waar vlieg jij mee en is dat offshore?
 
Voor een ATP heb je in de VS minimaal 1200 uur nodig en moet je ook aan een aantal andere voorwaarden voldoen (je moet onder andere een goed moreel karakter hebben). Er zijn niet zo veel helikopter banen waarvoor een ATP echt vereist is (omdat er weinig helikopters zijn die zwaarder zijn dan 12500 pond en waarvoor de gezagvoerder een ATP moet bezitten). Sommige bedrijven vragen wel om een ATP maar het is meer een 'like to have' dan een 'must have'.

BTW ik vlieg een S76 offshore.
 
Sikorsky, mooi ding.
Ah ja in Amerika gaat het per gewicht, was dat hier maar zo :) Ik neem aan dat er in Amerika ook wel een dalende vraag naar piloten is?
 
Als je op de Noordzee wilt vliegen dan is je ATPL theorie en een Instrument Rating vereist. Je hebt namelijk een ATPL nodig om gezagvoerder te kunnen worden (het brevet haal je als je 1500 uur + 100 uur nacht hebt). Je wordt niet aangenomen zonder je ATPL theorie.

Vwb je leeftijd: Het hangt allemaal af van je leeftijd vs ervaring. Afgelopen jaar zijn de aanname-eisen omlaag gebracht aangezien er te weinig mensen beschikbaar waren (200 uur + IR). Vergeet echter niet dat het brevet en uren slechts 1 stap is in het sollicitatieproces. Je hebt ook nog verdere selecties zoals een grading, psychisch testen, etc.

Vwb de juiste tijd: Dit is koffiedik kijken, je weet het gewoon niet. De ene keer kunnen ze niemand vinden, het volgende jaar hebben ze er teveel. Het hangt allemaal af van de contracten die ze winnen/verliezen.

Mocht je meer vragen hebben, Bristow Academy heeft een vertegenwoordiger hier in NL. Je kunt contact met hem opnemen via hun site (van horen zeggen).

Succes!
 
Ik zit op school bij http://www.ehc.no Maar ben begonnen op 9 februari, nog niet veel ervaring dus. Morgen wordt m'n eerste echte vliegles, een compleet groentje dus :)

Maar als ik het goed begreep is het wel mogelijk om offshore te vliegen zonder ATPL, zolang je geen PIC bent. Misschien wat onwaarschijnlijk, maar als het goed is zou het mogen.
 
Succes met je opleiding! Vwb de ATPL, bij ons bedrijf wordt je niet aangenomen, want ze willen dat je kunt doorstromen. Niemand zit te wachten op een 'eeuwige copilot', dus als je met je theorie begint, doe meteen de ATPL. Is ook makkelijker voor IR (theorie heb je dan ook al automatisch).

Groeten
 
Back
Top