B1 theorie: een traject van 3 jaar??

FlyFens

New member
Hallo allen,

bij deze even een vraag uit de geschiedenis van de pilotenopleiding. Ik kwam er net achter dat de B1 theorie vroeger een traject van drie jaar(!) was. Dat is nogal een verschil met de huidige ATPL theorie, wat een traject van een half jaar (soms iets langer) is.

Wat is het verschil en waarom is deze verandering doorgevoerd?

Groeten,
FlyFens
 
B1 in 9 maanden er doorheen gestampt.

En geen idee wat het verschil is met het huidige atpl. Eén keer die mallemolen vind ik wel genoeg.

De verandering van systeem zal wel op het pedagogische vlak liggen. Indien een schoolsysteem werkt en compleet geaccepteerd is, wordt het tijd om het eens flink overhoop te gooien. (Zie ook middelbare scholen).
 
Ik weet niet hoe je aan deze info komt, maar het was zeker geen drie jaar!

In mijn tijd ('79/'80) gingen we 's avonds naar B2/B1 cursus in Hangaar 9 (SPL Oost).

Gemiddelde B2/B1 cursusduur was 'destijds' incl. examens zo'n 13-15 maanden.
 
Misschien dat men het hele opleidingstraject bedoelde ten tijde van de B1-era. Meende dat er voor de RLS in principe twee en een half jaar voor stond maar dat zal met het mooie NLse weer wel eens uitgelopen zijn.

Heb zelf de B1 als particulier bij de KLS gedaan, 9 maanden niets anders gezien dan boeken en examens.
 
Knap, want ik meen dat na een jaar of twee je eerste examens weer verliepen dus dat je die weer overnieuw kon doen.
 
Ik denk dat je bron een beetje zat op te scheppen. Ik heb B1 in 14 maanden afgerond, avondcursus. Kon later alles opnieuw doen voor de JAA. Geen significant verschil!!
 
Mij staat nog bij 24 maanden bij voor de theorie (daarna verliepen je eerst behaalde vakken weer). GBOF zegt 18 maanden, zou ook kunnen, tis een tijdje geleden.

Na je laatst behaalde vak had je drie jaar de tijd om uren te vliegen en praktisch examen te doen. Zoniet dan kon je weer aan de de studie voor de B1-vakken.

Misschien dat daar FlyFens z'n vraag door komt.

@GBOF, hangaar 9 op SPL oost, was dat het leslokaal boven/naast de DDA hangaar?
 
B1 theorie in die tijd bestond uit 2 groepen. Het was gewoon voor de meesten om ze achter elkaar te doen. In mijn geval ongeveer 5 maanden cursus op schiphol (later in amsterdam) dan examen (en evt herexamen) doen. Half jaartje wachten en dan de volgende groep. Dit duurde dus ong 18 maanden. Echter voor de studeer cracks, alhoewel ik niemand ken die dit gedaan heeft, kon je natuurlijk ook voor twee groepen tegelijk examen doen. Ik weet niet of het dan mogelijk was ook voor alles les te volgen (overlap). Dan kon je denk ik zelfs met een half jaar klaar zijn.
 
@ CPT-X,

Question

Als ik me meen te herinneren, '89/'90 invoering van het vak avionica en kort daarna de dag cursus psy en fy aspecten.
Dus het twee groepen systeem was van voor die tijd en bestond uit 6 vakken totaal?
 
Die psy en fy asp vd luchtvaart dag is nu een flink vak geworden kennelijk...

Ik weet nog wel dat in mijn tijd rond 1994 de regelmaat van examens langzaam omhoog ging van 2 naar 3 keer per jaar ofzo. Dat was het grote probleem ook als je een vak niet haalde, er waren te weinig examen periodes met het risico dat je eerst gehaalde vakken gingen verlopen als je niet vlot genoeg was. Da's allemaal een stuk makkelijker nu, net als de database hulp natuurlijk.
 
@GBOF, hangaar 9 op SPL oost, was dat het leslokaal boven/naast de DDA hangaar?

Neen, hangaar 9 was 'n KLM hangaar en de leslokalen waren voor zover ik mij kan herinneren aan de zuidkant.

Na de les gingen we vaak 'n :biertje: pakken bij Irene in hangaar 7 (Vliegclub Schiphol) ;)

Als we iets te veel :biertje: ......, reden we 'meestal' via 05 en 14 terug naar de uitgang :D
 
Last edited:
@ CPT-X,

Question

Als ik me meen te herinneren, '89/'90 invoering van het vak avionica en kort daarna de dag cursus psy en fy aspecten.
Dus het twee groepen systeem was van voor die tijd en bestond uit 6 vakken totaal?

Klopt. Mijn tijd was van een paar jaar daarvoor en wij hadden nog geen avionica.
Een groep had oa Instrumenten, Motoren, Vliegtuigen (aerodynamica) en nog eentje geloof ik.

De andere Navigatie, Radionav (incl doppler, loran en eerdere nav systemen behalve sterretje schieten), Wetten, Meteo. etc

Precies weet ik het niet meer, maar ongeveer 4 a 5 vakken per groep. Je kon niet voor ieder vak afzonderlijk examen doen. Geslaagd met een 8 of hoger, herexamen met 4 en hoger met als pass na een her 6 of hoger.

Een her was overigens altijd mondeling. Alle examens waren open vragen, behalve sommige vragen van wetten.
 
JAR ATPL is maar een slap aftreksel, zodat de Portugezen en Grieken ook piloot kunnen worden. B1 was toch aanpoten.
 
Nee, dat niet, de persoon in kwestie had het alleen over de theorie. Hij zal het dan wel part-time gedaan hebben denk ik.

Klopt, ik heb het deels parttime gedaan i.v.m. werk. ;)

Ik denk dat je bron een beetje zat op te scheppen. Ik heb B1 in 14 maanden afgerond, avondcursus. Kon later alles opnieuw doen voor de JAA. Geen significant verschil!!

Nope.... de bron was ik geloof ik.
De theorie van de OBS was 24 maanden. Doordat ik op een gegeven ogenblik met tijd en geld in de knoop kwam, heb ik een deel parttime gedaan. In totaal bijna 3 jaar bezig geweest dus.
Ik moet er wel hardop bij vertellen dat op een gegeven ogenblik één van de vakken verlopen was, en die dus opnieuw moest doen.
 
Klopt, later kwamen daar nog een twee jarige cursus bij. Nee, niet meer in de kleuterschool. Ze hadden later een "echt" lokaal in Hoofddorp. :D
 
Back
Top