Studiekosten aftrek en maximum leeftijd

Woetinque

New member
Beste lezers,

Op 1 maart 2008 (na 3 jaar op kantoor te hebben gewerkt) ben ik begonnen met de opleiding aan de NLS, ik was toen 29. Begin april 2008 vierde ik mijn 30e verjaardag. Momenteel zit ik in de praktijkfase.
Voor de belastingaangifte 2008 heb ik het een en ander gelezen over de maximum leeftijd van 30 jaar waarop je de studiekosten nog mag aftrekken.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat deze regel precies inhoudt? Het grootste gedeelte van de studiekosten zijn door mij gemaakt in 2008.

Alvast bedankt.

Groet.
 
Last edited:
Beste lezers,

Op 1 maart 2008 ben ik begonnen met de opleiding aan de NLS, ik was toen 29. Begin april 2008 vierde ik mijn 30e verjaardag. Momenteel zit ik in de praktijkfase.
Voor de belastingaangifte 2008 heb ik het een en ander gelezen over de maximum leeftijd van 30 jaar waarop je de studiekosten nog mag aftrekken.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat deze regel precies inhoudt? Het grootste gedeelte van de studiekosten zijn gemaakt in 2008.

Alvast bedankt.

Groet.


Als je nu met de praktijk bezig bent, dan moeten de grootste kosten toch nog gaan komen???

Groet,
PH-FLY
 
Hallo PH-FLY,

Laten we zeggen dat ik het grootste gedeelte betaald heb aan de NLS. Hoe de kosten intern versleuteld worden is mij niet bekend. Uiteraard is de praktijkfase het meest kostbaar.
 
Hi Woetinque,

Ten eerste: welkom op Airwork.

Ten tweede:
Voor vliegers gelden er andere eisen voor aftrek studie kosten. Zoals je in de bijsluiter wel kan lezen is er bijv. ook een max bedrag dat je mag aftrekken. Voor dit soort opleidingen is dat niet van toepassing, aangezien de kosten van de leerling nu eenmaal hoger zijn dan een doorsnee HBO- of WO studie.
Je kunt dus de totale kosten van 2008 aftrekken (incl. boeken, uniform kosten, medicals enz. zolang het maar opleidings gericht is).

Bewaar echter wél al je bonnetjes en rekenigen (soms moet je de gemaakte kosten aantonen) en trek alleen de kosten gemaakt in 2008 af. Kosten gemaakt in 2007 dienen in 2007 afgetrokken te worden en 2009 in 2009, enz, enz.

Wellicht dat je een briefje ontvangt van je belastingcontroleur aangezien je niet bent ingeschreven bij de IB Groep als student. Even het vragen lijstje afwerken en alles insturen waar om gevraagd wordt. Verder is het handig om dit briefje dan te bewaren, mocht je het in de toekomst nog aan de stok krijgen met de belastingdienst, dan heb je een naam, adres én tel.nr. .

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het héél belangrijk is om een gedegen boekhouding er op na te houden, aangezien het erg lastig is om dingen terug te vinden na een x aantal jaren. Heb een aantal maanden geleden een kosten plaatje gemaakt voor mijn accountant en was toch een aantal weken zoet met het op een rijtje zetten van alles, vooral omdat ik daar de laaste 2 á 3 jaar wat weinig aan had gedaan.

Hoop dat je hier wat aan hebt en ik wens je veel succes.

My 2 cents.
 
En mocht je nog onzeker zijn over bepaalde persoonlijke dingen. Loop gewoon even langs het (gratis) belastingadviesbureau (van de belastingdienst zelf). Heb ik ook gedaan. Half uurtje van je tijd kost het en niets meer.
 
Bedankt voor jullie info WFM en DiTo.
Ik probeer idd mijn boekhouding op orde te houden. De bedragen waarover het allemaal gaat zijn zeker niet mals en elke aftrekpost is er een.

WFM: ik begrijp dus dat leeftijd (ik ben nu 30) in het geval van een vliegopleiding voor je studiekostenaftrek geen rol speelt?

Groet.
 
WFM: ik begrijp dus dat leeftijd (ik ben nu 30) in het geval van een vliegopleiding voor je studiekostenaftrek geen rol speelt?
Groet.


Volgens mij niet. De leeftijd 18 tot 30 wordt gezien als je standaard studieperiode. In die tijd kun je uitzondering krijgen op de stelregel dat maximaal 15.000 euro per jaar afgetrokken mag worden.

Ik heb nog geen eenduidig antwoord voorbij zien komen. Voor mij is het namelijk ook waardevolle info aangezien ik 30+ ben en de opleiding modulair volg en dus steeds meer uit ga geven in een steeds korter tijdsbestek...
 
Volgens mij is er geen maximum tijdens de "standaard studie periode" van 18-30 jaar. Daarna heb je een max. van € 15000.

Je kunt alles aftrekken wat je nodig had voor je studie, dus ook boeken, laptop (afschrijving in 3 jaar), enz.

Op de site van de belastingdienst is e.e.a. duidelijk terug te vinden.

En inderdaad kosten in 2008 gemaakt, kun je ook alléén in 2008 aftrekken. Dus vooruit betalen kan gunstig uitpakken.
 
er is wel degelijk een maximum voor een "bijzonder dure" opleiding als piloot.
na 30ste is dat 15000 max aftrekbaar per jaar met een drempel van 500 euro (dus minimaal 15500 uitgeven per jaar). Onder de 30 geen maximum, maar dan hangen er nog enkele kleine haakjes aan (weet niet precies meer welke, da's te lang geleden)
alle directe studiekosten kun je meenemen in dit bedrag, boeken, papier, computer (met afschrijving in 3 jaar), lessen, vliegmateriaal, gradings enz enz
wat er buiten valt zijn reis en verblijfkosten.
'k heb hier al eens het een en ander over gepost op deze site. zoek maar onder mijn naam. Een belastingalemenak kopen is ook een goed idee, kost je iets van 25 euro en daar staat in hoe of wat... (ook de haakjes van <30jr)
Belastingdienst kan je uiteraard ook (gratis) helpen, al is het verstandig om datgeen ze zeggen zwart op wit te krijgen, er zit daar nogal eens volk op de afdeling voorlichting dat zelf niet snapt hoe het werkt (vaak fiscaal studenten) of je vraag net niet goed begrijpen en je de verkeerde voorlichting geeft. Ligt het zwart op wit vast, dan moeten ze je aftrek accepteren.
Of een belastingadviesbureau inschakelen, maar dat kost je tussen de 100-200 euro....
 
Als ik chopchop zo goed begrijp valt je eerste termijn dus nog onder de regeling zonder max. aftrekbaar bedrag. Daar zit je gunstig mee, want zo'n eerste termijn is vaak meer dan de helft van het bedrag.
en dan is nog de vraag hoe de rest van de termijnen verspreid zijn over het studiejaar.

Het is een hoop gepuzzel. Maak anders een schema waarin je alle gemaakte kosten zet en onder welke regels die vallen. Dat eenmaal gedaan kun je ook (slechts) een uurtje een belastingadviseur inhuren die je onafhankelijk advies kan geven. Misschien ook geen slecht plan, zeker in jouw situatie.
Succes!
 
Thanks voor alle info.
Ik heb nog even wat berichten van je terug gelezen Chopchop en vooral met de zin waarin je zegt dat de belastingdienst alleen kijkt naar de betaaldatum zit ik mee in mijn maag. Hoogst waarschijnlijk val ik dus in de categorie max € 15000,-. En dat is nog minder dan 1 van de 4 facturen die ik heb gekregen; overige aftrekposten al helemaal buitengelaten.
Het plannen van je betalingen is dus erg belangrijk (vooral als je aan een max gebonden zit).

Ik ga idd maar eens een goed overzicht maken. Accountant is reeds ter hand genomen. Eens kijken wat zij er van kan maken.

Met vriendelijke groet.
 
Als we dan toch bezig zijn over de belastingaangifte, het volgende;

Ik werk in het buitenland, maar woon in Nederland. Mijn belastingaangifte mag ik i.v.m. het belastingverdrag in Nederland doen. Van mijn werkgever krijg ik geen jaaroverzicht, slechts loonstroken met daarop mijn vaste maandsalaris, een gevarentoeslag en dagvergoedingen.

Hoe zit het met deze twee laatste bedragen? Deze hoef ik neem ik aan niet op te geven? Volgend probleem is echter, hoe kan ik dit verklaren naar de belastingdienst? Zij zien waarschijnlijk alleen het totaalbedrag onderaan de loonstrook, en vervolgens concluderen dat ik een te laag bedrag heb opgegeven...

Zou het liefst zelf mijn aangifte verzorgen, maar ben bang dat ik toch het beste een adviseur kan gaan zoeken....
 
@Woetinque
Je kan met deze vragen de belastingdienst bellen. Die kunnen je precies vertellen wat je wel en niet mag doen. (en hoe en waar en hoeveel... ;) ).
Mijn ervaring is dat ze best behulpzaam zijn.

groet, Fox.
 
@ SwiftFox.
Dat heb ik ook gedaan in eerste instantie. En degene aan mijn telefoon luisterde maar half naar mn verhaal. Toen ik het woord studie in mijn mond had genomen had degene al zijn conclusie getrokken. "Alles geldt als een studieregeling, zus zo...". Ik heb daar dus een negatieve ervaring mee, typische callcenter medewerker.
Verder lukte het me niet om verbaal alles duidelijk te maken, daarom ben ik voor een gesprek gegaan onder vier ogen, zodat ik ook het één en ander kon laten zien.
 
Voor 1 april moeten de zaken bij de belastingdienst liggen. Ik zal zeker voor die tijd het eea posten (waarschijnlijk eind feruari).

Groet.
 
@ SwiftFox.
Dat heb ik ook gedaan in eerste instantie. En degene aan mijn telefoon luisterde maar half naar mn verhaal. Toen ik het woord studie in mijn mond had genomen had degene al zijn conclusie getrokken. "Alles geldt als een studieregeling, zus zo...". Ik heb daar dus een negatieve ervaring mee, typische callcenter medewerker.
Verder lukte het me niet om verbaal alles duidelijk te maken, daarom ben ik voor een gesprek gegaan onder vier ogen, zodat ik ook het één en ander kon laten zien.


EENS! Zo heel veel komt het niet voor dat een studie tienduizenden euro's kost en dus komt het niet voor in hun standaard vragenlijstje en dus pakken ze dezelfde site van de belastingdienst erbij als die wij allemaal ook kunnen vinden...

Kortom, geen advies, maar een standaard riedeltje dat hier op Airwork ook al veelvuldig opgesomd is... (helaas)
 
Nogmaals telefonisch meestal studenten fiscaal recht of van afdeling afgesaneerde ongemotiveerde ambtnaren. Advies in veel gevallen NIET CORRECT, het scheelt ze ook geen fuck want je kunt met mondelinge toezeggingen toch niets.
Maak een afspraak ga langs, en ga vooral goed voorbereid. Maak duidelijk overzichten en een strak verhaal, niet liegen, heeft geen zin, snij je jezelf alleen maar mee in de vingers.
Leg vast wat er wordt besproken en MET WIE (!!) en kom overeen dat je een kopie van de vastlegging IN TWEEVOUD zult toesturen met het verzoek 1 exemplaar GETEKEND door de persoon terug te sturen.

Op deze manier kan de belastingidenst NOOIT terugkomen op gemaakte afspraken !!!

Het kost tijd en moeite, maar kan je heel veel ellende en geld besparen.
 
Back
Top