Iemand ervaring met halen PPL in Zuid Afrika?

easy1711

New member
Heeft iemand zijn PPL in Zuid Afrika gehaald en zo ja waar moet je opletten?

Is het beter om landinwaards je PPL te halen dan aan de zee, i.v.m. minder goede vlieguren?:naund:
 
Olifanten van rechts hebben voorrang. En kijk aan zee uit voor piraten.
 
Excuus, meligheid. Een serieuzer antwoord. Heb geen ervaring in Zuid-Afrika, maar kan me niet voorstellen dat uren meer of minder voorstellen aan zee of in het binnenland. Aan zee heb je misschien wat minder opties bij een Engine Failure maar hoogte houden en de goeie kant op sturen kan je overal oefenen, me dunkt.

Zo niet dan ben ik wel benieuwd.
 
Ja, ik heb ervaring in ZA.
Een advies : vermijdt Cape Flying Service in George.
In Port Elizabeth zit Algoa Flying Club, die is goed!

Groeten

Ger
 
ZA licentie

ZA licentie

Hi,

Ik heb destijds (3 jaar geleden of zo) gekeken naar mogelijkheden in ZA. Helaas heb ik geen concrete info voor je, maar houdt wel in de gaten welke licentie er wordt afgegeven: een JAA PPL (en zo ja, welk land) of een ICAO PPL license. Ik herinner me een discussie met het IVW die mij destijds vertelde dat een ICAO PPL (zeg uitgegeven door de Zuid Afrikaanse Aviation Authority) niet zonder meer erkend wordt in NL en dat er een conversie dient plaats te vinden. Met de niet misselijke eis van minstens 100 uur vliegen als PIC voordat er uberhaupt wordt nagedacht over conversie. Daarnaast moet je nog enkele examens doen, zoals Air Law en ik geloof zelfs nog een (gedeeltelijke) flight test.

Merk op: dit is info van 3 jaar terug en de situatie kan veranderd zijn. Maar ik zou eerst nagaan welke licentie er door de vliegschool wordt afgegeven.

WVG

Heeft iemand zijn PPL in Zuid Afrika gehaald en zo ja waar moet je opletten?

Is het beter om landinwaards je PPL te halen dan aan de zee, i.v.m. minder goede vlieguren?:naund:
 
Heeft LLS uit Lelystad geen ervaringen met het opleiden in SA, ik meen mij zoiets te herinneren uit een eerder topic? Verder is de Worchester flight club erg behulpzaam met vragen mbt SA licenses. Zelf tot mijn spijt nog niet gevlogen daar, omdat men eerst het SA Airlaw examen af dient te leggen, en daar was mijn vakantie net te kort voor. Ze hebben daar trouwens ook 60 gliders staan voor de top van de airwork piramide.

Groeten C
 
Last edited:
Ik ken iemand die is lid geweest van de club in Stellenbosch en heeft daar zijn PPL gehaald. Was daar tevreden over. Hij heeft later in Jerez opnieuw les gehad om Engels brevet te halen. Hoe het met de compatibility zit weet ik niet.

Hij heeft wel eens verteld over de barbq's en tochtjes en die waren geweldig! Dus het moet en mooie ervaring zijn om daar te vliegen.
 
Het klopt idd dat de LLS een groot deel van z'n opleidingen in Zuid-Afrika doet, mede ook door het goede weer en de prijs. Het is een beetje gelijk aan Amerika.

Ik heb daar me opleiding gedaan bij Virginia Flight School link deze school is in Durban.
Ik moet zeggen het is mooi vliegen daar in Zuid-Afrika. Nog een school waarvan ik gehoord heb dat die goed is 43 Air school link .

Ik geloof dat als je 5uur basic instrument vliegen erbij neemt kan je je uiteindelijk je brevet omzetten naar een UK brevet, hoe dat zit met de IVW weet ik niet. Maar het zou natuurlijk mooi zijn als je niet ook hier weer in NL een examen moet doen.

Als je nog vragen heb kan je een pm sturen.
 
Excuses GBOF, was niet RT ,maar Airlaw dat gedaan moest worden. Foutje.
Onderstaande bericht kreeg ik toegestuurd door de locale vliegclub.

I have spoken to SA CAA again, and they have confirmed that in order for you to fly on a ZS (South African) registered aircraft to log hours, you have to do a validation of your license. This entails an airlaw exam, a flight test and +/- R 700.00 for the application forms.

@Camel, Ik neem aan dat dit Airlaw examen in SA dient te gebeuren, of heb jij dat via je eigen FTO in Nederland gedaan?

Groeten C
 
SA PPL validatie en Airlaw Exam

SA PPL validatie en Airlaw Exam

Ik neem aan dat dit Airlaw examen in SA dient te gebeuren, of heb jij dat via je eigen FTO in Nederland gedaan?

Ik heb een aantal jaar geleden mijn PPL laten valideren in SA. Dat is heel goed te doen en kost slechts max. 2 dagen. Het AirLaw examen stelt niet veel voor. Boekje een keer doorlezen en vervolgens het examen doen. Het is een 'Open Book Exam', wat wil zeggen dat je het boek er naast mag leggen en alle vragen mag opzoeken. Je krijgt wel maximaal 90 minuten geloof ik om alle vragen te beantwoordem.
Vervolgens moet je nog een flightcheck doen met een instructeur. Je krijgt dan een opdracht voor een 3 punts navigatie. Die is best wel lastig (ik mocht er toen geen GPS bij gebruiken). De kompasdeviatie ligt daar in de buurt van 25 graden of zo.
Tijdens de checkout krijg je de standaard opdrachten erbij zoals stijle bochten, emergency landing en dergelijke.

Ik deed het op vliegveld Wonderboom. Direct ten noorden van Pretoria. Daarna hebben we in vijf dagen half SA doorgevlogen. Verschrikkelijk groot land en prachtige scenery. Kan ik een ieder aanbevelen ... maar neem een paar extra dagen.

Groet, Hans
 
Klinkt erg leuk allemaal. Wel paar keer in SA geweest, maar nooit zelf gevloog nie. Ga ik zeker een keer doen, prima link van Hanks Aero.

Je krijgt dan een opdracht voor een 3 punts navigatie. Die is best wel lastig (ik mocht er toen geen GPS bij gebruiken). De kompasdeviatie ligt daar in de buurt van 25 graden of zo.

Ik neem aan dat je variatie bedoelt.... :rolleyes:
 
Back
Top