Er ligt een vliegtuig in de Hudson

The Captain: Chesley B. "Sully" Sullenberger III
Rated:Airline Transport Pilot, Airplane single and multi engine land, Commercial privileges; Glider, A320, B737, DC9/MD80, Learjet. 19.000 hours.
Certificated Flight Instructor (airplane single and multi engine,Glider, Instrument Airplane.

Ja, u leest het goed. Zweefvlieger/Instructeur.;)

Verder kan ik nog opmerken dat, voor degenen die het totaal plaatje nog even niet hebben, een totaal verlies van vermogen op 3000 ft na een departure van LGA, boven NYC, met een glijhoek van ongeveer 1 op 16 en 2.5 tot 3 minuten om een oplossing te vinden, dat dit a pilots worst nightmare is. Goede oplossing gekozen, verder professioneel executed door Flight Deck en Cabin Crew.

Goede les voor alle Self Loading Freight die te pas en te onpas rond bazuinen dat piloten eigenlijk maar buschauffeurs zijn en dat verder alles per computer automatisch gaat. There you have it.

Cheers
Art
 
Uh... Klinkt inderdaad als een heldendaad, maar... passagiers hebben maar een engine failure op 1 motor ervaren (niet de meest betrouwbare bron).
Wellicht mega fuckup en geditcht met slechts N-1?

Typisch gevalletje van laten we rapport maar eerst afwachten??

Wel goed om te zien dat de cabine dus niet voor niets ditchings op het "programma" heeft staan.
 
16plane_12a.jpg


Eh...schat ik sta in de file naar mijn werk.....en eh.....dit geloof je nooit........Wacht ik maak wel een foto.
16planecrash_7a.jpg


Erg knap van de crew
 
Last edited:
Ik zat even over het volgende na te denken. Ik zeg er wel bij dat ik een volkomen leek ben, dus ook volledig fout kan zitten, maar dan heb ik in ieder geval mijn idëeen weer op een rijtje...
Als je in het water moet ditchen, is het dan niet verstandig om dit zoveel mogelijk vanuit een stall vlak boven het water te doen? Aangezien het mij prettig lijkt om met zo min mogelijk voorwaartse snelheid het water in te gaan. Echter, aangezien dit een Airbus was, is het niet heel moeilijk om zo'n kist in een stall te krijgen?
 
Ik zat even over het volgende na te denken. Ik zeg er wel bij dat ik een volkomen leek ben, dus ook volledig fout kan zitten, maar dan heb ik in ieder geval mijn idëeen weer op een rijtje...
Als je in het water moet ditchen, is het dan niet verstandig om dit zoveel mogelijk vanuit een stall vlak boven het water te doen? Aangezien het mij prettig lijkt om met zo min mogelijk voorwaartse snelheid het water in te gaan. Echter, aangezien dit een Airbus was, is het niet heel moeilijk om zo'n kist in een stall te krijgen?

Los van of dat de beste oplossing is (bestaat discussie over) en of ze dat hier gedaan hebben, is het met een Airbus juist erg makkelijk. Je wil de kist namelijk niet helemaal stallen; je wil juist zo min mogelijk voorwaartse snelheid en toch zo veel mogelijk lift (laagste sinkrate mogelijk). Oftewel op de Airbus stick helemaal naar achteren en vasthouden en afwachten.

Als 'ie in normal law is ten minste. In alternate of direct law stallt 'ie net zo hard als elk ander toestel. In emergency electrical configuration is de A320 niet meer in normal law. En zonder motoren is het emergency electrical configuration (tenzij ze de APU al gestart hadden).
 
Ongeloofelijk verhaal, heb ook met open mond zitten kijken. Hoeveel ditch attempts zijn wel niet mislukt in de geschiedenis. Misschien even afwachten op het volledige rapport, maar zoals je die foto's ziet en de filmpjes, geweldig gedaan! De dames en heren van die vlucht, kudos!

RR
 
Wauw! Goed gedaan van de crew.. Idd zoals Arthorizon het beschrijft... pilot's worst nightmare.
@Phoenix_X Hoe zit dat met de besturing? En normal law ed? Ik vlieg geen airbus, i dont know?


Commander
 
Los van of dat de beste oplossing is (bestaat discussie over) en of ze dat hier gedaan hebben, is het met een Airbus juist erg makkelijk. Je wil de kist namelijk niet helemaal stallen; je wil juist zo min mogelijk voorwaartse snelheid en toch zo veel mogelijk lift (laagste sinkrate mogelijk). Oftewel op de Airbus stick helemaal naar achteren en vasthouden en afwachten.

Als 'ie in normal law is ten minste. In alternate of direct law stallt 'ie net zo hard als elk ander toestel. In emergency electrical configuration is de A320 niet meer in normal law. En zonder motoren is het emergency electrical configuration (tenzij ze de APU al gestart hadden).

Ik zeg ook inderdaad niet dat ze het zo gedaan hebben en of het de beste mogelijkheid zou zijn. Was gewoon even een hersenspinsel. Maar bedankt voor het duidelijke verhaal!
 
Las het op het nieuws, niet te geloven!

Echt een goede ditching geweest, al is het natuurlijk anders dan op open zee (waar de ongelukken vaker gebeuren). Textbook werk, kudo's to the crew!!
 
Goede les voor alle Self Loading Freight die te pas en te onpas rond bazuinen dat piloten eigenlijk maar buschauffeurs zijn en dat verder alles per computer automatisch gaat. There you have it.
Cheers
Art

Ik weet wat u zeggen wil, maar dat kan je van dit incident niet aflezen.
Dit soort incidenten loopt veelvuldig fout af, ondanks het goede optreden van de crew. Dat zal dan de mensen die beweren dat piloten (zoals u zegt) maar buschauffeurs zijn en dat verder alles per computer automatisch gaat, in het gelijk stellen.
Klinklare onzin dit vergelijken van beroepen in deze.

Knap werk van de vliegers/piloten om het zo te doen, maar veel andere mogelijkheden hadden ze dan ook niet. Feitelijk is het (en nu zal men mij wel afbranden) terug naar het basic vliegen. Het feit dat dit basic vliegen met een Airbus is, maakt het wel interessant !
Gelukkig (en zonder geluk vaart niemand wel), dat het zo is afgelopen.
Nogmaals: knap werk ! Met respect,

bh
 
Ik zeg altijd maar zo, een verkeersvlieger vergelijken met een buschauffeur is hetzelfde als een chirurg met een slager vergelijken; ze snijden allebei in een stukje vlees....;)
 
Feitelijk is het (en nu zal men mij wel afbranden) terug naar het basic vliegen. Het feit dat dit basic vliegen met een Airbus is, maakt het wel interessant !

Hiermee zeg je eigenlijk dat basic-vliegen op een cessna hetzelfde is als op een airbus/boeing/etc. Ik ben bang dat die vlag niet op gaat en dat je met iets meer factoren en complicaties te maken krijgt.
'Even terug' naar de basics brengt je niet snel aan de grond.

Verder vind ik dat mensen wel degelijk even blij mogen zijn dat er nog een paar mannen van vleesch ende bloedt voorin zitten. Een volledig geautomatiseerde kist zou hier op een heel wat minder prettige manier het nieuws hebben gehaald.
 
Volgensmij waren het ganzen die in de motor kwamen. Goede actie van de crew, blij dat iedereen ongedeerd is... hoewel...
De ganzen zijn diep geschokt door deze moordactie, waarbij twee van hun dierbare vrienden zijn omgekomen. Uit onbetrouwbare Duitse bronnen heb ik vernomen dat ze niet blij zijn en dat er demonstraties zullen volgen:grijns:

gans.jpg
 
Hiermee zeg je eigenlijk dat basic-vliegen op een cessna hetzelfde is als op een airbus/boeing/etc. Ik ben bang dat die vlag niet op gaat en dat je met iets meer factoren en complicaties te maken krijgt.
'Even terug' naar de basics brengt je niet snel aan de grond.

Verder vind ik dat mensen wel degelijk even blij mogen zijn dat er nog een paar mannen van vleesch ende bloedt voorin zitten. Een volledig geautomatiseerde kist zou hier op een heel wat minder prettige manier het nieuws hebben gehaald.

Basic op Cessna hetzelfde als op Airbus/Boeing/etc., hoor je me beslist niet zeggen ! Daar wil ik mij ook niet mee in de vingers snijden, want daar heb ik gewoon niet voldoende verstand van. Wat mij wel duidelijk lijkt, is dat ze de controls zelf ter hand hebben genomen en de kist op het handje de Hudson hebben ingestuurd.
Dat noem ik vrij basic. Maar dat het een gecompliceerde zaak is, is mij compleet duidelijk.

Ik zeg altijd maar zo, een verkeersvlieger vergelijken met een buschauffeur is hetzelfde als een chirurg met een slager vergelijken; ze snijden allebei in een stukje vlees....

Dat vind ik nou eens een vergelijking die door kan ! Toch zijn beide professionals
(mag je hopen), anders krijg je ongelukken. Datzelfde gaat op voor de piloot en de buschauffeur en voor alle serieuze beroepen.

Maar terug naar de zaak zelf, nogmaals een dikke pluim !
 
Back
Top