PPL halen in VS

wingsofgold

New member
Ik ben een tijdje niet meer op dit forum geweest, maar begin nu toch weer te orienteren om maar eens te gaan beginnen met vliegen. Gewoon als hobby.
Nu lijkt mij het halen van een PPL in de VS of Canada het leukst en de meest interessante optie (financieel). FAA of JAA daar ben ik nog naar aan het kijken.

Nu wil ik kijken of het mogelijk is om zo een traject te combineren met vakanties naar de VS. Ik heb gewoon simpelweg geen tijd om 2 maanden naar de VS te gaan. Mijn vraag is dus, is dit mogelijk en heeft iemand er ervaring mee om een aantal keer in het jaar op en neer te vliegen. De vliegkosten daarheen zijn even geen probleem het gaat mij meer om is het qua tijd interessant om het op die manier te doen. Dus wat ik wil gaan doen is gewoon 2 weken daarheen en genoeg uren maken en dan een paar maanden later opnieuw 2 a 3 weken die kant op. Iemand tips of ideeen? Excuse als deze vraag al is gesteld maar kon niet veel vinden volgens mij gaat iedereen namelijk voor minstens een half jaar die kant op.

PS: iemand ervaring met vliegscholen rond San fransico?
 
Opzich kan het volgens mij wel. Het enigste nadeel is dat je vaardigheden naar een paar maanden weer wat weggezakt is waardoor je waarschijnlijk wat meer uren nodig hebt om je brevet te halen. Verder kun je PPL in 6 tot 8 weken halen, ALS het weer en de beschikbaarheid van vliegtuig meezit.

6 maanden is dus helemaal niet nodig. Alleen als je je CPL/ME er ook nog bij wilt halen. Dus als je 8 weken achterelkaar vrij kunt nemen is dat helemaal ideaal, maar 8 weken verspreid over een paar maanden is naar mijn mening ook gewoon te doen.

Mocht je een JAA brevet willen halen in de USA moet je even heel goed alle ervaringen doorlezen op dit forum en op PPrune.org over die scholen aangezien de JAA PPL opleidingen in de USA niet zo heel goed aangeschreven staan.
 
Last edited:
Wat justifier zegt klopt heel aardig met onze (mijn vriendin en mijn) eigen ervaringen. In totaal hadden we ieder zo'n 2 maanden nodig voor een FAA PPL, waarbij we in de VS zelf nog moesten studeren en het theorie examen moesten behalen. Waren wel intensieve weken, waar alleen in het weekeinde en 's-avonds wat tijd over bleef om vakantie te vieren.

Mocht je in staat zijn om vooraf te studeren dan kun je je tijd in de VS beginnen met het theorieexamen en verder alleen de praktijk. Dat scheelt veel tijd, want op die manier heb je daar waarschijnlijk maar 4 of 5 weken nodig. Ik zou zelf geen voorstander zijn van het opsplitsen van de cursus in meerdere hapklare brokken, omdat je dan de maanden ertussen in gewoon stil ligt (en dat betekent in de praktijk toch vaak wat achteruitgang).

Gelukkig hebben wij wèl een vliegschool getroffen waarover we zeer te spreken zijn: North-Aire in Prescott, Arizona (http://www.northaire.com/). Goed georganiseerde school met goede instructeurs, vriendelijke en behulpzame directie. Ze hebben hun operations zeer goed georganiseerd; we hebben in de hele periode nooit meegemaakt dat we niet konden vliegen omdat er geen kist voorhanden was o.i.d. Ze zijn volledig gecertificeerd voor alle cursussen en mogen ook buitenlanders opleiden. Daarnaast heeft de vliegschool mij geholpen met het aanvragen van een medical check flight, die voor mij nodig was i.v.m. mijn lui oog.

Waar je in Arizona wel rekening mee moet houden is de periode dat je gaat. In maart en april is het heerlijk vliegweer en kun je echt praktisch iedere dag vliegen. In februari ook, maar dan is het nog wel koud. Vanaf half mei nemen de thunderstorms toe en die kunnen een flink gat in je planning slaan. In het najaar heb je ook weer zo'n lange periode dat je er goed kunt vliegen.

Enne, Prescott ligt bijna ideaal voor veel toeristische bestemmingen. Jerome, Sedona, Phoenix, "Montezuma's Castle" en de Grand Canyon liggen allemaal op rijafstand. De grote parken als Bryce, Monument Valley en Las Vegas e.d. zijn ook erg leuk vanuit de lucht te doen of bij een lange overland te betrekken. Zo kun je daar vliegen en vakantie houden leuk combineren. Ons is dat allemaal erg goed bevallen. Zeer sterke aanrader! PM me je telefoonnummer maar als je meer wil weten.

Voor de volledigheid, ik heb géén aandelen in deze club, maar ben wel gewoon erg enthousiast over ze.
 
Vergeten te zeggen: oriënteer je wel vooraf in Nederland of je bij een naburig vliegveld US geregistreerde kisten kunt huren. Als dat het geval is dan kun je prima uit de voeten met een FAA licentie. Gaat dat niet lukken, dan heb je waarschijnlijk meer aan een JAA licentie en schiet je met dat hele verhaal van mij niets op.
 
Wat Chaseplane zegt kan je doen, erg leuk.

Als je in Nederland ook gewoon met NL kisten wil kunnen vliegen moet je echt een JAA opleiding gaan doen.

Ik heb de mijne in Florida gedaan bij OFT in Kissimee. Ben er 4 weken geweest maar heb het in 21 dagen gedaan.

Dit is echter alleen mogelijk in het meest ideale geval en je moet zeker voorgestudeerd hebben v.w.b. de Theorie!!!

Ga er in de praktijk inderdaad van uit dat je zeker 6 tot 8 weken bezig bent, dan moet het ZEKER lukken. Als je maar gefocused bent.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Bedankt voor de goede tips en reacties. Uiteraard lijkt mij zo een traject in Arizona of Florida inderdaad ideaal. gewoon 6 of 8 weken intensief daar zijn en je uren maken en examens afleggen.
Ik heb alleen een fulltime job in Nederland dus ik kan niet zo makkelijk 8 weken vrij gaan nemen, vandaar dus dat ik wil kijken of het in stukken te verdelen is.
wat wel nog zou kunnen is om het dan in 3 weken intensief te halen bijvoorbeeld daar in florida.

En inderdaad het hele JAA en FAA verhaal moet ik me even goed in verdiepen ik neig nu meer naar een FAA licentie, maar goed moet nog alle voor- en nadelen op een rijtje zetten.

Ben benieuwd of er nog iemand op het forum zit die zo een traject in de VS heeft opgedeeld in meerdere stukken en dus niet alles in een keer.
 
Wingsofgold, ik ken jouw werkgever natuurlijk niet, maar is daar helemaal niets mee te regelen qua opnemen van verlof? Ik hoor zelf regelmatig van collega's die gewoon hun maand vakantie opnemen en daarnaast nog een maand onbetaald verlof opnemen. De economische crisis kan daarbij zelfs een handje helpen, want het is voor heel wat werkgevers op dit moment helemaal niet zo ongunstig om een medewerker een extra maand met onbetaald verlof te kunnen sturen. Natuurlijk is dat bij de ene functie wel en bij de andere niet mogelijk, maar zoek eens uit of je het op één of andere manier in één blok kunt doen. Je zult daar mogelijk met je werkgever afspraken over moeten maken.

Versnipperen kan natuurlijk altijd nog, maar levert uiteindelijk op dat je ook weer heel wat tijd verliest vanwege de stilliggende periodes ertussen en vanwege alle overhead. Vergeet niet dat als je in de VS gaat lessen je ook veel werk hebt aan het regelen van de papierwinkel voor alle benodigde toelatingen, visa, checks etc. En die kost echt veel (doorloop)tijd - reken op anderhalf tot 2 maanden. Als je dat weer over moet doen omdat je je opleiding opsplitst in meerdere kleine stukjes snap je dat je veel tijd gaat verliezen. En da's gewoon niet handig.

Daarnaast nemen de overall kosten natuurlijk toe als je gaat versnipperen. Je moet meerdere keren heen en terug naar de VS, auto huren voor kortere duur enz.

Bottomline: probeer op de één of andere manier te regelen dat je je brevet in één onafgesloten periode kan halen. Twee maanden is meestal prima te doen.
 
Wij (mijn broertje in ik) hebben het ook in de VS gehaald in California. Eerst in 3 weken 35 uur gevlogen en toen 2 weken er tussen uit geweest om een beetje rond te trekken daar en daarna in nog 1 week de laatste 10 uur en het examen. Omdat je het allemaal in zo'n korte tijd doet merk je al snel als je 2 weken niet gevlogen hebt. Ik zou dus aanraden om het in 1 keer te doen als dat lukt. In 4 tot 6 weken moet dat lukken als het weer maar meezit.

Wat je ook kan doen is zoveel mogelijk uren opbouwen in een paar weken en kijken of je in Nederland een vliegschool vind die de uren uit de VS respecteert. Als je een JAA instructeur hebt in de VS dan moet dat geen probleem zijn. Als je dan al 35 uur hebt en vooral veel solo dan kan je in Nederland daarna op iets lagere frequentie die laatste uren maken om te wennen aan vliegen in Nederland en je voor te bereiden op het examen. Dan ben je al met al nog een stuk goedkoper uit, heb je ook de ervaring van het vliegen in de VS (aanrader!!!) en ga je voor het JAA brevet!
 
Ik heb ook bij OFT mijn brevet gehaald. Leuke ervaring vliegen in de USA, maar hou er rekening mee dat de opleiding langer duurt dan er via de site wordt aangegeven. In Florida is de bewolking vaak laag, en bij OFT tekort aan instructeurs, onderhoud vliegtuigen. Weet niet hoe het bij de andere JAA clubs in Florida is. Voor de rest is het natuurlijk super!
 
Alles kan, het kan in 4 weken en het kan ook in gedeelten.
Als je het splitst moet je er rekening mee houden ( al eerder gezegd trouwens) dat het uiteindelijke aantal uren wat hoger uit zal komen omdat je wat meer herhaling zal moeten doen.

Eerste 2 weken: training tot solo
Tweede trip: dual overland en solo overland
Derde trip: oefenen voor de examen vlucht

In Florida is de bewolking vaak laag

Echt waar? Ik woon 9 jaar in Florida, weinig van gemerkt.

TIP:
Het is een beetje een constructie, maar het kan;

* Engelse Class 2 medical
*Engelse PPL examens doen voordat je komt
*FAA PPL halen
*Conversie examen vlucht met een van de CAA Examinatoren in Florida
* Voila, JAA PPL en FAA PPL

Voordeel is dat je niet beperkt bent in je keus tot de JAA gecertificeerde scholen in de VS.
 
Wederom bedankt allemaal voor de goede reacties.
Als ik dit zo lees dan lijkt het erop dat het opzich wel mogelijk moet zijn om het geheel te verdelen in meerdere stukken. Daarin lijkt jouw constructie imo apita wel interessant.
Alleen de opmerking van chaseplane is ook wel terecht het kost wel weer veel papier werk en andere zaken erom heen.

Uiteraard ben je met zowel een JAA als FAA brevet een stuk flexiber dus daar gaat wel mijn voorkeur naar uit, ik moet alleen dan nog uitzoeken hoe dat financieel zit.

Florida lijkt trouwens wel de meest populaire bestemming op dit forum.

en verder ga ik toch maar proberen voor een langere tijd verlof op te nemen. Dat lijkt mij toch de beste manier om 4 tot 6 weken in de VS te zitten. Maar goed ik ben er verder nog niet uit dus ik moet maar alles goed gaan uitzoeken en op een rijtje zetten.
 
Wingsofgold,

Wil je af en toe eens op het board laten weten wat je hebt gekozen en hoe het verloopt? Ook alle papierwerk. Daar kunnen we allemaal wat van leren, want er verandert van tijd tot tijd wel wat in de procedures

Bedankt!
 
Ik zal zeker al mijn ervaringen hier posten zodra ik alles heb afgerond in de VS. Het kan nog wel een tijdje duren alleen maar ik hoop het dit jaar nog te gaan halen.
 
Weet iemand wat de situatie momenteel is met American aviation academy? www.flyaaa.com
deze school lijkt erg interessant en heeft wel wat postieve berichten gehad, maar wel van 1 of 2 jaar geleden. Inmiddels hebben ze een naam verandering ondergaan en ik heb zelfs gelezen dat ze geen JAA licencties meer mogen uitgeven?

Ik heb ondertussen wel contact met hun chief of training en van hem wel vernomen dat je een JAA brevet daar krijgt, maar toch heb ik nog wat vraagtekens bij deze school. Is het nog steeds dezelfde school als een paar jaar geleden?

Misschien is hier iemand op het forum die er onlangs nog is geweest.
 
Daar zou ik heel voorzichtig mee zijn met die school.
http://www.pprune.org/professional-...viation-formerly-anglo-american-aviation.html

Leerlingen zijn blijkbaar nooit verteld wat er aan de hand was .
Er zijn de laatste tijd een paar scholen bankroet gegaan ao ASA en NAIA.


ja wat er op pprune.com staat kan ik helaas niet meer op reageren aangezien die gesloten is, dus ik weet niet precies wat nou de situatie is van de school. de hoofd van de school zegt dat ze per September hun JAA licentie hebben vernieuwd alleen wachten ze nog op approval voor I-20 visa's. Kennelijk is er wel het een en ander gebeurd op die school, maar tegelijkertijd is het ook weer een van de weinig JAA erkende scholen in de VS.

die andere scholen in Florida krijgen ook niet al te goede reacties op pprune. Het is wel erg lastig een vliegschool te kiezen waar je 9000km vandaan woont. Het blijft altijd een risco.
 
AAA

Twee jaar geleden was t nog te doen... Ik zou er nu niet aan beginnen. Weinig instrukteurs, managment is uitgekocht/weggekocht, onderhoud was/is minimaal...Vriend van mij is er naar toe gegaan, half jaar geleden, en was na een week terug met 3 vlieguur , waren geen (JAA)instrukteurs en geen leiding....

Ik zou gewoon een goede FAA vlieschool zoeken en een vliegclub vinden hier die met N geregistreerde kisten vliegt. Member chaseplan heeft dit recent gedan en is er zeer te spreken over.

JW
 
Het is wel erg lastig een vliegschool te kiezen waar je 9000km vandaan woont. Het blijft altijd een risco.

Als je serieus geinteresseerd bent in een volledige opleiding in de VS (zero-hero) is het aan te raden om een weekje uit te trekken om de scholen op je lijstje te bezoeken voordat je een beslissing neemt.
Bel of email om een afspraak te maken met iemand die er verstand van heeft; dus niet het hoofd marketing maar de chef vlieg instructeur of de asst. chief.
Iedereen zal tijd vrijmaken voor een potentiele $60K leerling, als ze dat niet doen, weglopen en naar de volgende op de lijst.

Een weekje US zal je een paar duizend Euro kosten maar kan je heel veel geld en narigheid besparen.
5% van je budget om een goede keus te maken is een goede investering.
 
Als je serieus geinteresseerd bent in een volledige opleiding in de VS (zero-hero) is het aan te raden om een weekje uit te trekken om de scholen op je lijstje te bezoeken voordat je een beslissing neemt.
Bel of email om een afspraak te maken met iemand die er verstand van heeft; dus niet het hoofd marketing maar de chef vlieg instructeur of de asst. chief.
Iedereen zal tijd vrijmaken voor een potentiele $60K leerling, als ze dat niet doen, weglopen en naar de volgende op de lijst.

Een weekje US zal je een paar duizend Euro kosten maar kan je heel veel geld en narigheid besparen.
5% van je budget om een goede keus te maken is een goede investering.

Ja inderdaad als ik een ATPL ging halen in de VS dan zou ik dat zeker doen. maar voor een PPL is het toch iets anders. Het kost je aanzienlijk meer geld. en aangezien je voor een JAA licence niet al te veel keus hebt en sommige scholen wel erg ver uit elkaar liggen is het niet echt te doen. Wel leuk als je er toevallig toch bent, maar om een hele reis te plannen naar de vs daar voor is iets te veel van het goede.
 
Ik ga volgende week zaterdag naar OFT voor JAA PPL. Ben benieuwd of het tekort aan instructeurs en vliegtuigen nog steeds zo is. Ik laat het jullie weten.
 
Back
Top