Vliegen in het USA of Australië i.v.m. Kleurenblindheid

martinvh

New member
Beste (aspirant) vliegers,

Commercieel vlieger worden is altijd mijn grootste passie geweest. Echter wist ik bij de schoolarts al dat ik niet alle kleurenkaarten (Ishihara-test) goed kon zien.

Het plan om piloot te worden heb ik uiteindelijk dus moeten laten gaan en ben maar gaan studeren. Na vorig jaar mijn studie te hebben afgerond ben ik het nog maar eens gaan proberen bij de KLu, uiteraard afgekeurd op kleurzien (Ishihara)

Vervolgens naar Schiphol (Aero Medical Centre) voor een Anomaloscooptest, afgekeurd!

Het is echt enorm frustrerend als je altijd je best op school hebt gedaan, goede cijfers en vakken hebt maar je door een chromosoom van je moeder niet alle kleuren kunt onderscheiden (in de praktijk zie ik overigens alle kleuren)

Nu ik al een jaar een baan heb, waarbij niet mijn passie ligt, wil ik het nogmaals proberen.

Wat volgens dit forum mijn mogelijkheden zijn (en ik heb goed gezocht):

- Laatse mogelijkheid in Europa -> De lantaarntest (Falant) behalen.
- Naar Australië en daar met een beperkte license (day-only) vliegen (commercieel vliegen gaat dan alleen op dit continent).
- Naar de USA en de zogenaamde Light Gun-test (lichten op de toren) doen voor een FAA license.

Als ik vooraf maar eens kon weten of ik daadwerkelijk dat soort tests haal.... voordat ik hier alles in de steek laat om te gaan vliegen.

Wie spreekt er enigzins uit ervaring en kan mij hieromtrent adviseren?!

Alvast bedankt
 
Bedankt, ik zie de reactie graag tegemoet.

Echter heb ik ondertussen al begrepen van de Australische en Amerikaanse Autoriteiten dat dit de volgorde is van kleur-test voor kleurenblinden:

1. Ishihara (kaarten), als deze faalt dan:
2. Farnsworth Lantern (FALANT/lantaarntest), als deze faalt:
3. Light Gun test. De lichten van de toren op afstand van circa 300m benoemen op kleur.

Voornamelijk de Light Gun test lijkt me interessant. Heeft iemand hiermee ervaring? En misschien kan ik zoiets ergens in NL proberen voordat ik naar Australië vlieg om het daar 'even' te doen?!
 
Van kleurentesten e.d weet ik helemaal niets, maar hoe denk jij in Amerika resp. Australië aan werk te komen? In Amerika kun je meedoen met de GreenCard lotery, maar de kans dat je er een wint is minimaal. Snelste weg om aan een I-94 te komen is om met een Amerikaanse te trouwen. INS is ook niet gek, dus het moet wel een valide huwelijk zijn natuurlijk en geen kippie uit Las Vegas, ofzo :grijns:
 
Ik hoopte naar Australië te gaan en inderdaad voor een visa te gaan.:D

Australië werkt aan de hand van een puntensysteem. Ik heb al een afgeronde HBO studie (bachelor of economics) en een propedeuse Fiscaal Recht. Door mijn huidige werk 'financieel adviseur' krijg ik een groot deel van de punten al direct (adhv je beroep wordt je eerder toegelaten, er is een tekort aan financieel adviseurs), verder is mijn Engels goed en moet dat dus geen probleem zijn.

In Amerika durf ik niet te zeggen hoe het gaat...
 
Martin,

Je wilt graag commercieel vliegen en hebt daar kennelijk nogal wat voor over. Stel nu dat je in Australie binnen komt en je kan daar je droom verwezenlijken. Realiseer je je dat je daar dan vast zit?

Het is namelijk niet zo dat je na wat ervaring en uren ergens anders aan de bak komt tenzij de eisen in andere landen veranderen. Ik heb een collega met een vergelijkbaar "probleem". Hij wil graag ergens ander gaan vliegen, heeft veel ervaring nu maar kan niet verkassen omdat hij simpelweg wordt afgekeurd in andere landen vanwege kleuren blindheid.
 
Viper,

Ik begrijp heel goed dat ik dan aan Australië en die regelgeving vast zit, dat is geen probleem .. heb ik er allemaal voor over!

Kun je mee eens iets meer vertellen over je collega, waar vliegt die met zijn (ATPL) terwijl hij kleurenblind is? Welk land en maatschappij?

Alvast bedankt.
 
Back
Top