tussenjaar KLS

Studie of reizen inderdaad. Ik ken wat mensen die zijn gaan werken maar ja... die paar duizend euro heb je er zo uit als je eenmaal een baan hebt...

reizen is mooi maar kost ook wat. studeren duurt te lang... ik zou 50/50 doen eerst werken en dan met dat geld reizen...

edit: overigens waren mijn reizen naar azië veel educatiever dan menige opleiding... dus als je het zo bekijkt heb je het eigenlijk alle 3.
 
Als reizen je ding is, prima, maar een vliegopleiding bij de KLS is al een heel avontuur op zich! Toch? Dat is al heel wat om naar uit te kijken. Als ik de keuze had, dan zou ik in de tussentijd lekker iets 'nuttigs' gaan doen, zakcentje verdienen, jaartje studeren, korte beroepsopleiding volgen etc.

Academisch heb je misschien niks aan een P, maar op de een of andere manier reageren mensen altijd enthousiast als je vertelt dat je wat meer hebt gedaan dan HAVO--->KLS. Het geeft je wat meer credibility, het geeft je extra gespreksstof en het opent in ieder geval meer deuren dan je op het eerste gezicht zou denken. Wat ik echter niet zou doen is een studie volgen die iets met luchtvaart te maken heeft met het idee dat het je specifiek zou helpen op de KLS. Zo werkt het niet. Vliegen is iets heel anders dan studeren. Als je wilt studeren doe dan iets wat je ligt, anders wordt het heel moeilijk.

En kijk eens naar de economie....als het allemaal wat langer gaat duren dan gepland (extra uitstel van startdatum, wervingsstop airlines, noem maar op, je zult niet de eerste zijn) dan is het leuk dat je ergens op terug kan vallen. Met een beetje 'pech' kun je dan zelfs je studie afronden!!
 
Ten eerste; een jaar buitenland is een geweldige ervaring, en als je die gelegenheid hebt zal ik het iedereen aanraden.
Ten tweede; ik ben het er 'Niet mee eens dat een propedeuse niets waard is, het staat goed op je cv(!) en het laat zien dat je een bepaald '' academisch niveau'' hebt.

Ik zat in een selectie wat mij te lang duurde en ik wilde er niet o pwachten, daarom ben ik begonnen met Aviation studies. en ook met het doel in iedergeval mijn P te halen. Ik denk dat het erg goed is want je hebt het over de basis dingen van bijvoorbeeld het vliegtuig en de aerodynamica. je legt al enige basis! Dat kan vast geen kwaad ;)
 
Het blijft natuurlijk altijd een persoonlijke keuze. Als je kijkt naar nuttigheid is het moeilijk te vergelijken. Wat is nuttiger of staat beter op je CV?

-Een P in Aviation/Luchtvaart Technologie?
-Een jaar backpacken in Azie en Australie
-Een jaar backpacken in Z.Amerika en Spaans leren
-Een jaar werken bij een bedrijf in NL
-Een P halen in Economie of bedrijfskunde
-Een jaar au pair in Frankrijk
-Een jaar achter de bar in Llorett
-Een jaar lang dmv vliegtuigjes wassen je PPL halen

Ze hebben allemaal voordelen, maar of de ene beter is dan de andere is moeilijk te zeggen. Het ligt er maar aan wat je later gaat doen. Jaar achter de bar in Llorett lijkt misschien niet boeiend, maar kan misschien wel heel veel geld en lol opleveren. PPL halen lijkt interressant, maar als je een jaar later aan de KLS begint doe je dat opnieuw en heb je dat geld min of meer over de balk gesmeten. P halen dan? Interessant, maar welke richting. Risico is dat je je P niet haalt op 1 punt en dan heb je echt niets. Bovendien kost dit veel geld. Reizen levert veel levenservaring en de mogelijkheid om de wereld te zien en een nieuwe taal te leren. Goude mogelijkheid, maar je moet het wel kunnen betalen (lenen of eerst werken) en aandurven/willen. Alles heeft zijn voordelen. Denk er gewoon rustig over na en neem alles in afweging. Nut is lang niet alles. Lol, ervaring, kosten, kansen (wat nu nog kan kan misschien tot je pensioen niet meer) en vele andere spelen net zo'n belangrijke rol.

Als laatste: Als reizen NIET je ding is zou ik me afvragen of je wel bezig bent met de juiste beroepskeuze. Je zal een zeer groot deel van je tijd bezig zijn met reizen, slapen in hotels en bezoeken van andere landen.
 
Ik zit soort van in hetzelfde schuitje, met na het afronden van mijn HBO een leuk tussenjaar. Oorspronkelijk was ik van plan via volwassenenonderwijs mijn VWO diploma te halen, wat tegenwoordig helaas niet meer mogelijk is.

Dus waarschijnlijk een jaartje werken (om mogelijkerwijs mijn leefkosten niet te hoeven lenen, scheelt toch weer rente), daarnaast een taal leren (Spaans vind ik een leuke taal, maar misschien is Frans ook niet onpraktisch) en voor reizen IPB ik wel eens mee denk ik. Ook een goede manier om 'weer eens' een cockpit van dichtbij te zien ;)
 
Als laatste: Als reizen NIET je ding is zou ik me afvragen of je wel bezig bent met de juiste beroepskeuze. Je zal een zeer groot deel van je tijd bezig zijn met reizen, slapen in hotels en bezoeken van andere landen.

:grijns:

Vlieg jij voor Abramovich of zo? Met reizen denk ik eerder aan wekenlang op stap met een rugzak, niet een paar nachtjes logeren in 4 sterren hotels op kosten van de baas. :grijns:
 
mijn plannen zijn tot nu toe eigenlijk gekomen tot spaans leren, iets van een thuisstudie of tijdens een vakantie en nog enkele maandjes een zakcentje verdienen.
ik hoor van meerdere mensen, ook buiten dit forum dat een jaartje reizen en werken uiteindelijk heel erg bevalt of dat mensen balen dat ze dat niet hebben gedaan.

adios!
 
Een jaar reizen is erg leuk. Ik zal graag naar Zuid-Amerika gaan om Spaans te leren, maar hoe financiert een student van 18 jaar dit met zijn 1 dagje in de week koerieren?
 
Als laatste: Als reizen NIET je ding is zou ik me afvragen of je wel bezig bent met de juiste beroepskeuze. Je zal een zeer groot deel van je tijd bezig zijn met reizen, slapen in hotels en bezoeken van andere landen.

Reizen is absoluut mijn ding anders zou ik geen verkeersvlieger willen worden maar daar sla je nu precies de spijker mee op z n kop aangezien ik al mijn hele leven ga reizen zie ik niet het nut om nu mijn jaar daarin te stoppen. Tuurlijk lijkt reizen me een leuke oplossing maar ik geloof dat het veel beter op een CV staat wanneer je een studie begint, het laat zien dat je een bepaald denk vermogen hebt en je p is net wat meer dan een vwo of havo. Bovendien blijf je op die manier in het ritme van leren en stof tot je opnemen.

Een onderwerp wat mij persoonlijk interesseert is luchtvaartpsychologie, ik wil dan ook volgend jaar psychologie gaan studeren in Maastricht (enige plek in NL waar ze wat aan luchtvaartpsychologie doen). Stel nou dat ik na mijn opleiding aan de KLS nog een tijdje moet wachten om te mogen starten bij een bedrijf, zoals nu het geval is bij veel mensen, dan pak ik gewoon mijn studie weer op. Een ander voorldeel van deze studie is dat je inzicht krijgt in het gedrag van mensen en jezelf wat volgens mij als vlieger van groot belang kan zijn. Ook wil ik een cursus spaans gaan beginnen.
 
Je hele leven max 3 dagen op bestemming zitten is niet te vergelijken met een paar maanden ondergedompeld zitten in de cultuur van een land, waar je nu WEL de mogelijkheid toe hebt.
 
ik denk persoonlijk dat voor vele opleidingen er toch andere soort van motivatie is wanneer je weet dat je de te leren stof waarschijnlijk niet of een hele enkele keer zal gebruiken. daarbij komt dan nog dat bij de wat moeilijkere studies flink doorgeleerd moet worden wil je je P in het eerste jaar halen. al zeg ik niet dat het niet mogelijk is.
vliegen is toch mijn droombaan, daarom zou ik niet gauw bijvoorbeeld iets van econometrie gaan studeren voor een jaartje.
 
Ik mag mij nu ook over het luxe probleem gaan buigen:) (net mijn medical positief afgerond!)

Als ik mijn 6 VWO dit jaar haal wil ik volgend jaar een jaartje bedrijfskunde gaan studeren om mijn P te gaan halen. Ik kan denk ik pas in 2011 beginnen, dus in anderhalf jaar hoop ik het wel te halen. Altijd handig als je nog een nevenfunctie wilt uitvoeren naast het piloot zijn. En mocht ik door een extreme economische teruggang pas in 2013 ofzo kunnen beginnen kan ik altijd nog wat langer over mijn opleiding doen.
 
Op de open van KLS vertelde ze dat er een aansluitende opleiding was op de Hanzehogeschool in Groningen dan kon je tussen de diploma en begin van je opleiding daar terecht
Aangezien veel piloten rond hun 40ste de balen gaan krijgen van pilootzijnde en dat ze niet nog een kleine andere opleiding hadden gedaan lijkt het me geen slechte keuze om toch iets van een opleiding te gaan doen
 
Last edited:
Je kan ook gaan kijken bij opleidingen in het buitenland, daar zijn veel meer luchtvaart gerelateerde opleidingen dan hier in Nederland. Misschien ook goede keuze :D, maar je moet dan wel in het buitenland willen studeren of online het willen doen.
 
Back
Top