tussenjaar KLS

daniel-747

New member
Hey iedereen,:blabla:

Ik zou jullie graag om advies willen vragen. Ik ben 18 jaar en haal dit jaar mijn vwo eindexamen (NG met Frans en Economie). Kort gelede heb ik mijn selectie bij de KLS afgerond en sta ik ingedeeld in klas 10-3 die dus in het 3de kwartaal van 2010 begint. Hierdoor heb ik een jaar de tijd om iets anders te gaan doen. De vraag is hoe kan ik mijn tijd zo effectief mogelijk voor het vak vlieger besteden?

Zijn er opleidingen die goed aansluiten en waar je binnen een jaar redelijke kennis op kan doen voor vliegen? Ik heb zitten overwegen of het nou verstandiger is om te gaan werken (in het buitenland) of te gaan studeren, eigenlijk neig ik meer naar studeren op een universiteit maar is dit ook echt verstandiger?

Alvast bedankt voor de reacties.
Daniel
 
Last edited:
Ik denk niet dat er echt een geschikte opleiding is om het jaar door te komen. Want je kan de opleiding toch niet afmaken.

Ik zou iets gaan doen wat je leuk vind. Eerst werken en daarna een paar maanden naar t buitenland om Frans/Spaans te leren bijvoorbeeld. Kan later ook nog altijd van pas komen..
 
ga lekker op vakantie man!, op de KLS krijg je genoeg te doen en te leren en zo lang zul niet snel meer vrij zijn. Lekker backpacken in Zuid Amerika of Down Under ofzo.
 
Als je een jaar lang op vakantie wil gaan of wil gaan rondtrekken zal je toch echt een goed gevulde spaarpot moeten hebben! Toen ik van de Havo af kwam had ik niet zo veel geld! Maar misschien hebben jullie het slimmer aangepakt ;-)
 
Ik heb 3 maanden gewerkt, ben toen 7 maanden op reis geweest(waarin ik nog eens ongv. 2 maanden heb gewerkt)
 
Naja een jaar lang reizen klinkt wel heel goed maar dan zou indd eerst mijn portomonee gevuld moeten worden:p.
Denk dat ik toch meer neig naar het halen van een propadeuse aangezien ik daar in de toekomst meer aan zal hebben (mischien ooit nog een nevenfunctie ofzo). Ben me aan het orrienteren welke opleidingen me leuk lijken en goed aansluiten aan de KLS. Het liefst een universitaire opleiding.
Laatst las ik op internet iets over Aviation Studies, is iemand bekent met deze studie en past dit mooi op de KLS? Ook meteorologie of bedrijfskunde dacht ik aan aangezien dit universitaire studies zijn maar heeft iemand nog een suggestie voor een andere studie die met luchtvaart te maken heeft en waar je binnen 1 jaar je propedeuse kan halen?
 
Persoonlijk zou ik zeggen dat je aan enkel een propadeuse helemaal niets hebt. Academisch gezien dan. Dat het leuk/interressant/goed voor je algemene ontwikkeling goed is is natuurlijk een tweede. Daarbuiten neem je een behoorlijk risico dat je je P helemaal niet haalt in je eerste jaar. Je kan natuurlijk roepen dat je gewoon keihard gaat werken, dat het helemaal aan je zelf ligt etc. maar zeker bij een studie als meteorologie of bijv. luchtvaart en ruimtevaart zitten er super saaie vakken bij. Juist in het eerste jaar! Het merendeel van de studenten LR haalt lang zijn P niet het eerste jaar. Als je daar dan heengaat met de intentie om het een jaartje te doen is misschien de motivatie snel weg.
Daarbuiten zeg je dat je geen geld hebt. Geloof me, studeren is zeker niet gratis. Een jaar studeren kost je toch al snel 10-20000 euro. Nu krijg je wel stufi, maar dat zal ook een lening worden als je na een jaar kapt. Met dat geld kan je ook een geweldige reis maken. Als je het over nuttige dingen hebt kan je volgens mij veel beter gaan reizen of vrijwilligers werk doen. Je zou ook kunnen overwegen om een paar jaar in het buitenland te gaan zitten om de taal te leren. 6 mnd Zuid Amerika en je spreekt vloeiend Spaans. Daar kan geen P tegen op!!!

Succes iig.
Mocht je nog vragen hebt over LR hoor ik het wel.
 
Ik ben het helemaal met Von Richthofen eens, een P heb je academisch gezien helemaal niks aan. Lekker een baantje zoeken en zorgen dat je genoeg cash hebt in de USA is veel leuker. Dan kan je net iets meer doen dan degenen die moeten rondkomen van de 750e van de FB.

PS: Richtenhofen ook LR gedaan?
 
Als je een jaar lang op vakantie wil gaan of wil gaan rondtrekken zal je toch echt een goed gevulde spaarpot moeten hebben! Toen ik van de Havo af kwam had ik niet zo veel geld! Maar misschien hebben jullie het slimmer aangepakt ;-)

Met een working holiday visum kan je 1 jaar lang in Australie reizen en werken. Je kunt dus naar Australie gaan om daar te werken voor het reizen. Op dit moment maak ik gebruik van dit visum, overigens zit ik nu in Nieuw Zeeland. Ik was in de eerste instantie ingedeeld in klas september 2009, maar nu zit ik in klas 10-1. Reizen is een aanrader;)
 
Ik zit in 5 v, en ik ben van plan om aviation studies te gaan doen. Een vriend van mij heeft dat gedaan, zit nu op kls en hij haalt de hoogste cijfers... Daarnaast wil ik aviation studies doen om meer 'kans' te maken om aangenomen te worden bij kls. Voor mij persoonlijk is het het beste om nog een paar jaartjes extra ervaring op te doen. maar aangezien jij al toegelaten bent, ben je er blijkbaar helemaal klaar voor bevonden. ik zou, als ik iets ga studeren denk ik het liefst iets management achtigs gaan doen, daar is tegenwoordig veel vraag naar. Werken is natuurlijk ook een optie, zodat je inderdaad of een zakcentje hebt in amerika, of al een stukje van die gigantische schuld kan afbetalen;) als je daar maar zo snel mogelijk van af bent....
sowieso succes.
 
Schuld afbetalen van je 7.50€ p/u dat je verdient? Zakcentje in Amerika is wat handiger.. vooral als je dure spullen gaat kopen..
 
ik heb precies hetzelfde "probleem", al neig ik nu meer naar een jaartje werk en waarschijnlijk een maandje of 2 vakantie. de plannen zijn nog niet rond ofzo, maar vooral het feit dat je weinig studies kan doen die je in 1 jaar al kan afronden (zonder schuld).
 
Ik zit in 5 v, en ik ben van plan om aviation studies te gaan doen. Een vriend van mij heeft dat gedaan, zit nu op kls en hij haalt de hoogste cijfers... Daarnaast wil ik aviation studies doen om meer 'kans' te maken om aangenomen te worden bij kls. Voor mij persoonlijk is het het beste om nog een paar jaartjes extra ervaring op te doen. maar aangezien jij al toegelaten bent, ben je er blijkbaar helemaal klaar voor bevonden. ik zou, als ik iets ga studeren denk ik het liefst iets management achtigs gaan doen, daar is tegenwoordig veel vraag naar. Werken is natuurlijk ook een optie, zodat je inderdaad of een zakcentje hebt in amerika, of al een stukje van die gigantische schuld kan afbetalen;) als je daar maar zo snel mogelijk van af bent....
sowieso succes.

Hey maxipilot,

Bedankt voor je tip van aviation studies, ik keek ff op de site en lijkt me een heel interessante studie. Ik ga denk ik 7 feb naar de opendag om te kijken wat het precies inhoudt. Ik vroeg me af is dit een zware studie of hou je nog wat tijd over om bijvoorbeeld te werken en het dus een beetje te combineren?
 
ik zou, als ik iets ga studeren denk ik het liefst iets management achtigs gaan doen, daar is tegenwoordig veel vraag naar.

met die huidige crisis zal het wel meevallen met die vraag. En is het niet leuker een studie te doen die veel met de luchtvaart te maken heeft? want bij management zit je toch meer in de economische sector en niet met de luchtvaart technieken. Maarja, over smaak valt niet te twisten!
 
met die huidige crisis zal het wel meevallen met die vraag. En is het niet leuker een studie te doen die veel met de luchtvaart te maken heeft? want bij management zit je toch meer in de economische sector en niet met de luchtvaart technieken. Maarja, over smaak valt niet te twisten!

Is het niet juist verstandig om iets buiten de luchtvaart te zoeken? Soort van slag om de arm houden. Daarnaast is het later denk ik makkelijk/leuker om er nog iets naast te doen wat niet zoveel met vliegen te maken heeft. Inderdaad, over smaak valt niet te twisten. Persoonlijk zou ik dan ook voor de management/economie studie gaan ;)
 
heey daniel 747

ik heb hetzelfde probleem;) Ben zojuist aangenomen bij de kls
maar ik zal moeten wachten op de klassen van 2011.
Ik ga 5 maart de open dag van aviation studies bezoeken, schijnt dat je
daar veel aan hebt straks op de kls!!

grtz
 
Back
Top