Air France-KLM fuseert met Alitalia

http://www.radio1.nl/contents/3354-deal-air-france-klm-en-alitalia-rond?autostart=3578



Air France-KLM bevestigt investering in nieuw Alitalia

12-01-2009

PARIJS - De langverwachte deal tussen Air France-KLM en Alitalia is rond. Het Frans-Nederlandse bedrijf bevestigde maandag (12 januari) na maandenlange speculaties dat het een belang van 25 procent in Alitalia neemt. Het luchtvaartbedrijf is bereid 323 miljoen euro voor de aandelen te betalen. Door de investering verdubbelt het aantal hubs in het netwerk van Air France-KLM.

Ook Milaan Malpensa en Rome Fiumicino worden belangrijke hubs van de luchtvaartonderneming. Door de vernieuwde samenwerking met Alitalia ontstaat een Europese as van hubs die van Amsterdam, via Parijs en Milaan naar Rome loopt, aldus Air France-KLM.

Het fusiebedrijf verwacht dat Alitalia op korte termijn al van synergievoordelen kan profiteren. Die zouden kunnen oplopen tot 670 miljoen euro in de eerste drie jaar.

De investering moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders van Alitalia en door de verschillende toezichthouders, waaronder de Europese Unie.

Air France-KLM probeerde begin 2008 om Alitalia volledig in te lijven. Die poging strandde echter door hevig verzet van Italiaanse vakbonden.

Van onze redactie

Bron: Luchtvaartnieuws.nl


Bij de deal is inbegrepen de bevoorrechte positie van Air France-KLM om over 5 jaar als eerste een volledig bod te kunnen doen op Alitalia. Aldus Radio 1.
 
Last edited:
Lijkt mij een goede deal. Als Alitalia een drama blijkt te zijn kunnen ze over 5 jaar verkopen. Gaat het goed kunnen ze het hele bedrijf overnemen.
 
Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar het is toch geen fusie?
Ze hebben een minderheidsbelang van 25% genomen.
 
Nog erg summiere info, maar ditmaal nog veel groter nieuws:

KLM en Alitalia samen in nieuw luchtvaartbedrijf


Uitgegeven: 13 januari 2009 11:45
Laatst gewijzigd: 13 januari 2009 11:46

PARIJS - De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM en zijn Italiaanse branchegenoot Alitalia gaan samen een nieuw bedrijf opzetten.

Dit zei algemeen directeur Pierre-Henri Gourgeon van moederbedrijf Air France-KLM dinsdag op een persconferentie in Parijs.

Maandag werd bekendgemaakt dat Air France-KLM een minderheidsbelang van 25 procent neemt in Alitalia. Met de aankoop wil het Frans-Nederlandse bedrijf betere toegang krijgen tot de Italiaanse luchtvaartmarkt.

Bron: nu.nl
 
Lijkt mij een goede deal. Als Alitalia een drama blijkt te zijn kunnen ze over 5 jaar verkopen.
Geweldige redenatie! Wat KLM ook kan doen is over 5 jaar gewoon een boete van een paar honderd miljoen betalen aan het incassobureau van de cosa nostra: [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=twW_riHWz_4[/YOUTUBE]:D
 
ok, beetje kort door de bocht idd. Maar ze krijgen nu wel de mogelijkheid om het bedrijf proberen te verbeteren en winstgevend te maken. De Italiaanse markt is vrij groot, dus er zou zat geld te verdienen moeten zijn. Als dit enigszins lukt staan ze vooraan om over 5 jaar het bedrijf volledig over te nemen. Lukt dit niet naar behoren hebben ze 'slechts' 25% in het bezit. Ze kunnen dit deel dan behouden, of proberen te verkopen. Of dit makkelijk is is natuurlijk een tweede.
 
Ik krijg het niet voor elkaar de titel te veranderen, dat moet een administrator doen denk ik....

Er zit ook wel enige kern van waarheid in natuurlijk, maar een volledige fusie is het inderdaad niet. Maar wat te denken van het tweede nieuwsbericht, het opzetten van een nieuw bedrijf door KLM en Alitalia?

Het staat er toch echt, of heeft de journalist het zo raar opgeschreven?
 
ok, beetje kort door de bocht idd. Maar ze krijgen nu wel de mogelijkheid om het bedrijf proberen te verbeteren en winstgevend te maken. De Italiaanse markt is vrij groot, dus er zou zat geld te verdienen moeten zijn. Als dit enigszins lukt staan ze vooraan om over 5 jaar het bedrijf volledig over te nemen. Lukt dit niet naar behoren hebben ze 'slechts' 25% in het bezit. Ze kunnen dit deel dan behouden, of proberen te verkopen. Of dit makkelijk is is natuurlijk een tweede.
Een minderheidsaandeel in een (chaotische) Italiaanse onderneming is volgens mij een recipe for disaster om er een winstgevend bedrijf van te maken.

Swissair heeft dit ook geprobeerd met minority stakes in Sabena en nog wat andere verliesgevende bedrijven met een lange historie van stakingen en financieel mismanagement d.m.v. de zogenaamde Hunter Strategy. Het resultaat was geen echt doorslaand succes... :passed:
 
Tja, er is inderdaad een risico dat het niet goed zal gaan. Daarentegen zijn de mogelijke opbrengsten behoorlijk groot. Ik hoop dat die afweging goed gemaakt is. Zo'n risicoanalyse blijft een lastig iets, en in deze moeilijke tijden is het al helemaal koffiedik kijken natuurlijk. We zullen het wel zien.
 
Italie heeft idd een grote markt: Belangrijke toeristen steden. En Milaan en omgeving is misschien wel de beste markt voor business paxen in Europa.
Ook al zijn de Italianen dan nog zo Italiaans. Dat moet je dan maar even door de vingers zien en gewoon toeslaan, anders gaat de Lufti er mee vandoor.
 
ieuw Alitalia nu al getroffen door staking

19-01-2009

ROME - Het nieuwe Alitalia is amper een week van start of de onderneming is al getroffen door een staking. Een vakbond die flight attendants, piloten en grondpersoneel vertegenwoordigt heeft haar leden opgeroepen om maandag (19 januari) tussen en 10.00 uur en 14.00 uur het werk neer te leggen.

De vakbond is het niet eens met het beleid dat de nieuwe eigenaar CAI hanteert. Vooralsnog zouden er als gevolg van de actie geen vluchten zijn geannuleerd. Het nieuwe gereorganiseerde Alitalia is samengevoegd met het eveneens Italiaanse Air One.

Meteen waar voor je geld!!!
:D:D:D
 
Ik snap die Italianen werkelijk waar niet. Ga dan lekker met z'n alle weer falliet, en iedereen z'n baan kwijt. Is dat wat ze willen? Dwazen!

Ik ben trouwens voor een groene T in italie...


Commander
 
ieuw Alitalia nu al getroffen door staking

19-01-2009

ROME - Het nieuwe Alitalia is amper een week van start of de onderneming is al getroffen door een staking. Een vakbond die flight attendants, piloten en grondpersoneel vertegenwoordigt heeft haar leden opgeroepen om maandag (19 januari) tussen en 10.00 uur en 14.00 uur het werk neer te leggen.

De vakbond is het niet eens met het beleid dat de nieuwe eigenaar CAI hanteert. Vooralsnog zouden er als gevolg van de actie geen vluchten zijn geannuleerd. Het nieuwe gereorganiseerde Alitalia is samengevoegd met het eveneens Italiaanse Air One.

Meteen waar voor je geld!!!
:D:D:D

Klinkt als leedvermaak, maar ik vind de smilies niet echt grappig. Het is alsof je het leuk vindt dat het slecht gaat. vreemd.!
 
Klinkt als leedvermaak, maar ik vind de smilies niet echt grappig. Het is alsof je het leuk vindt dat het slecht gaat. vreemd.!

Jeetje man en hierna sprong je van de brug?
Pfffffffffff
 
Back
Top