Hypotheek en werk inleveren voor een opleiding tot Vlieger

CasaHicham

New member
Beste leden,

Wie kan mij helpen met het volgende;

Ik ben een aantal jaren werkzaam bij een bedrijf waar ik gewoon mn geld verdien om ook mn hypotheek voor mn appartementje te betalen:boring:Sindskort heb ik de mogelijkheid gekregen om de vliegersopleiding:airforce: te volgen bij het dfa te Eelde.

Je ziet het al aankomen; ik kan straks niet meer werken omdat ik naar de vliegschool moet en er moet nog steeds geld in t laadje komen voor mn hypotheek.

Is er iemand die er mogelijkheden weet in de zin van hoe de banken met dit soort casussen omgaan.

Ik dacht eerst aan het verkopen van mn huis, dat scheelt natuurlijk een hoop,
2e optie is het verhuren. Weet iemand hoe de banken weer tegenover dit soort opties staan??

En als laatste wou ik graag weten hoe het na het behalen van je opleiding verder moet. Want is het zo dat je je opleiding gelijk moet aflossen na je opleiding???


Alvast bedankt voor jullie hulp
 
Beste leden,

Wie kan mij helpen met het volgende;

Ik ben een aantal jaren werkzaam bij een bedrijf waar ik gewoon mn geld verdien om ook mn hypotheek voor mn appartementje te betalen:boring:Sindskort heb ik de mogelijkheid gekregen om de vliegersopleiding:airforce: te volgen bij het dfa te Eelde.

Je ziet het al aankomen; ik kan straks niet meer werken omdat ik naar de vliegschool moet en er moet nog steeds geld in t laadje komen voor mn hypotheek.

Is er iemand die er mogelijkheden weet in de zin van hoe de banken met dit soort casussen omgaan.

Ik dacht eerst aan het verkopen van mn huis, dat scheelt natuurlijk een hoop,
2e optie is het verhuren. Weet iemand hoe de banken weer tegenover dit soort opties staan??

En als laatste wou ik graag weten hoe het na het behalen van je opleiding verder moet. Want is het zo dat je je opleiding gelijk moet aflossen na je opleiding???


Alvast bedankt voor jullie hulp

CasaHicham, had precies dezelfde situatie als waar jij nu in zit toen ik aan de DFA wilde beginnen. Wat ik gedaan heb is mijn huis verkocht en met de overwaarde de opleiding betaald. Ik zat namelijk met een maandbedrag van 600 euro aan de hypotheek, daar nog gas, water en elektra, verzekeringen en de hele boel erbij. Uiteindelijk bedrag lag zo rond de 1000 euro. Als je dan ook nog een lening voor de opleiding erbij doet met ongeveer 800 euro aan rente dan zit je aan een flink bedrag. Ik vond het zelf dus niet handig om mijn huis erbij te houden, want de kosten voor levensonderhoud zijn dan ook nog eens gigantisch en tikken lekker aan in je lening.

Kortom, mijn advies is verkopen, overwaarde in je opleiding stoppen dan scheelt je dat een bak geld na 2 jaar. Inmiddels ben ik aan het werk, betaal nog geen 200 euro aan rente en hou dus een leuk salaris over. Waarmee je dus ook weer een leuk huisje kan kopen:)

Risicobeperking is THE word...
 
Last edited:
Ik zou sowieso verder kijken dan alleen DFA, wil je je kansen op het terugbetalen van je lening vergroten (DFA is niet bepaald de eerste vliegschool die in me opkomt als het gaat om lobbies / afspraken / connecties met airlines). Aflossen van lening begint meestal niet direct na opleiding maar jaar daarna, afhankelijk van de overeenkomst. Afhankelijk van je lening (of je garantiefonds gebruikt of niet, of overwaarde van je appartement gebruikt als borg waardoor je meer kans shoppen voor goedkopere leningen) kan je eerder aflossen natuurlijk. Het jaar is er meestal ingestopt omdat je normaliter niet op dag 1 na je opleiding al een baan hebt om je lening mee af te betalen.
 
Als je gaat verhuren moet je dat waarschijnlijk vooraf melden bij je bank obv de hypotheekvoorwaarden. Je krijgt dan een opslag op de rente omdat het huis verhuurd minder opbrengt dan leeg. De meesten melden verhuur niet. Als je huurder dan een betaling mist en jij ook, dan heb je meteen een brief in huis waarin om uitleg wordt gevraagd.

Er zijn wel eens betere tijden geweest om je huis in te verkopen denk ik.

Een lastige keuze die niet alleen rekenwerk vraagt, maar ook moet je nadenken om je evt gezeur van huurders wilt hebben als je net voor je examen zit.

Succes!
 
Alvast bedankt voor je bericht Smarty2000,Nosig en Folberts,

Ik kan beginnen met de lichting van November 2009.
Allereerst moet ik mn woning dan nu te koop zetten. Woning gekocht in 2007 voor 132.500 k.k is totaal 142500. De woning is nu 140.000 waard. Dus dan zal ik de bank nog 2.500 moeten betalen.Daarnaast heb ik nog een persoonlijke lening van 13000 euro waar ik zo n 225 per maand voor aflos.
Weten jullie hoe de banken hier tegenover staan? En of ik die lening+2.500 kan meenemen?
De vraag is natuurlijk ook of ik nog binnen 9 maanden mn woning kan verkopen.

En om op Nosig terug te komen heb ik gekozen voor Dfa omdat ik geen wiskunde en natuurkunde heb op HAVO niveau maar ik kan die tijdens de opleiding van Dfa gaan halen.
Ik heb namelijk mn MAVO + 2 opleiding MBO niv. 2 en mn huidige opleiding is LOI HBO rechten.
 
Last edited:
En om op Nosig terug te komen heb ik gekozen voor Dfa omdat ik geen wiskunde en natuurkunde heb op HAVO niveau maar ik kan die tijdens de opleiding van Dfa gaan halen.
Ik heb namelijk mn MAVO + 2 opleiding MBO niv. 2 en mn huidige opleiding is LOI HBO rechten.
Als je pas in Nov09 begint dan heb je volgens mij ruime tijd om je wiskunde en natuurkunde certificaten te behalen. Misschien dat het wat drukker wordt i.c.m. je LOI HBO rechten, maar tijdens de ATPL theorie wordt het er niet rustiger op. Als je eenmaal je deelcertificaten hebt kom je A bij alle vliegscholen binnen (mits je de selectie uiteraard haalt) en B zou ik toch met een wat meer gerust hart aan de ATPL beginnen i.p.v. zonder wis en natuurkunde op HAVO niveau.
 
Een persoonlijke lening is nooit een pre, maar niet onoverkomelijk.

In het algemeen : Nooit afsluiten m.u.v. hele specifieke gevallen. Met 1 kruisje in de omroepgids snijd je jezelf op lange termijn in de vingers.
 
Als je pas in Nov09 begint dan heb je volgens mij ruime tijd om je wiskunde en natuurkunde certificaten te behalen. Misschien dat het wat drukker wordt i.c.m. je LOI HBO rechten, maar tijdens de ATPL theorie wordt het er niet rustiger op. Als je eenmaal je deelcertificaten hebt kom je A bij alle vliegscholen binnen (mits je de selectie uiteraard haalt) en B zou ik toch met een wat meer gerust hart aan de ATPL beginnen i.p.v. zonder wis en natuurkunde op HAVO niveau.

Daar heb je gelijk in Downburst. DFA heeft me ook geadviseerd om dit te doen alvorens ik met de opleiding begin.

Een persoonlijke lening is nooit een pre, maar niet onoverkomelijk.

In het algemeen : Nooit afsluiten m.u.v. hele specifieke gevallen. Met 1 kruisje in de omroepgids snijd je jezelf op lange termijn in de vingers.


De persoonlijke lening is voor mn woning afgesloten.
Ik weet dat de banken nooit de persoonlijke lening in de financiering van de opleiding zullen meenemen,maar zal de financiering van de opleiding er wel bij kunnen worden genomen?Voor de persoonlijke lening van 13000euro betaal ik 225 euro per maand.

Voorbeeld: Friesland bank vergoedt een opleiding van EUR 108.700,- (prijspeil 2007). Dit is inclusief alle leermiddelen, uniform, excursies, examengelden en MCC cursus (B737 of A320). En daarnaast de interne legering. Daarnaast krijg je zakgeld van 750 euro.

CasaHicham, had precies dezelfde situatie als waar jij nu in zit toen ik aan de DFA wilde beginnen. Wat ik gedaan heb is mijn huis verkocht en met de overwaarde de opleiding betaald. Ik zat namelijk met een maandbedrag van 600 euro aan de hypotheek, daar nog gas, water en elektra, verzekeringen en de hele boel erbij. Uiteindelijk bedrag lag zo rond de 1000 euro. Als je dan ook nog een lening voor de opleiding erbij doet met ongeveer 800 euro aan rente dan zit je aan een flink bedrag. Ik vond het zelf dus niet handig om mijn huis erbij te houden, want de kosten voor levensonderhoud zijn dan ook nog eens gigantisch en tikken lekker aan in je lening.

Kortom, mijn advies is verkopen, overwaarde in je opleiding stoppen dan scheelt je dat een bak geld na 2 jaar. Inmiddels ben ik aan het werk, betaal nog geen 200 euro aan rente en hou dus een leuk salaris over. Waarmee je dus ook weer een leuk huisje kan kopen:)

Risicobeperking is THE word...

Waar werk je op dit moment en weet je toevallig of jouw lichting niet lang hoefde te zoeken voor een Job?
 
CasaHicham,

Als je iets wilt toevoegen aan je bericht maak dan gebruik van de edit functie.

Je vraag is me niet geheel duidelijk. Voor zover mij bekend financiert de Friesland bank alleen op basis van hypothecaire zekerheid.

Nog vragen : Stuur me gerust een p.m.
 
@Casa

laat ik ten eerste zeggen dat mijn ervaringen alleen met de ABN zijn maar ik denk dat de banken op veel gebieden dezelfde eisen hebben. Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij. Dit zijn mijn bevindingen:

Bij het aangaan van een financiering zullen ze wel vragen naar enige schulden die je hebt en die gergistreerd staan bij het BKR in Tiel. Een schuld bij de IB groep wordt niet meegeteld mits deze niet hoger is dan (ik dacht) 25k.

Schulden die geregistreerd staan bij het BKR in Tiel vormen een belemmering. Ook bedragen van een paar duizend euro kunnen al een probleem zijn. Ik kan niet voor de Friesland bank spreken maar de ABN zou je dus met een PL van 13k afwijzen.

Om een huis te behouden zal je iemand moeten hebben die bij de bank garant wil staan voor jouw maandelijkse hypothecaire kosten. Dit kan niet je huurder zijn. Ook zal die persoon garant moeten staan voor een bedrag wat gelijk staat aan het verschil tussen de huidige taxatie waarde en de executiewaarde. Als ik even snel goed reken komt dat bij jou dus neer op ongeveer een bedrag van zo'n 20-25k.

Erg moeilijke omstandigheden dus. Ik zou mijn huis verkopen als ik jou was. Alleen is dit zoals FOLBERTS zegt natuurlijk wel een rottijd om je huis kwijt te raken.

Succes in ieder geval
 
En om op Nosig terug te komen heb ik gekozen voor Dfa omdat ik geen wiskunde en natuurkunde heb op HAVO niveau maar ik kan die tijdens de opleiding van Dfa gaan halen.
Ik heb namelijk mn MAVO + 2 opleiding MBO niv. 2 en mn huidige opleiding is LOI HBO rechten.

Ik wil je niet demotiveren hoor, maar toch even reageren. Heb zelf alleen ervaring met de ABN-AMRO en zij stellen dat je vrij moet zijn van lasten en financieringen (IB lening tot op zekere hoogte uitgesloten). Iemand die borg staat voor je woning wordt ook niet geaccepteerd. Hooguit accepteren ze het als iemand zich borg wilt stellen voor de volledige opleidingskosten. Dan lopen zij geen risico.

Maar met je MAVO kom je bij geen enkele nederlandse luchtvaartmaatschappij aan het werk. Wis- en natuurkunde op HAVO niveau maakt nog geen HAVO diploma. Na je opleiding zul je dus aangewezen zijn op het buitenland en is een huis in Nederland hebben dus niet handig. Van je eerste salaris kun je niet de rente van je opleiding en 2 huizen betalen. Daarnaast is DFA niet een school die voorkomt op de lijstjes van bijvoorbeeld engelse maatschappijen. Misschien moet je het een en ander nog even goed overwegen voordat je een risicovolle keuze maakt.
 
Ik wil je niet demotiveren hoor, maar toch even reageren. Heb zelf alleen ervaring met de ABN-AMRO en zij stellen dat je vrij moet zijn van lasten en financieringen (IB lening tot op zekere hoogte uitgesloten). Iemand die borg staat voor je woning wordt ook niet geaccepteerd. Hooguit accepteren ze het als iemand zich borg wilt stellen voor de volledige opleidingskosten. Dan lopen zij geen risico.

Maar met je MAVO kom je bij geen enkele nederlandse luchtvaartmaatschappij aan het werk. Wis- en natuurkunde op HAVO niveau maakt nog geen HAVO diploma. Na je opleiding zul je dus aangewezen zijn op het buitenland en is een huis in Nederland hebben dus niet handig. Van je eerste salaris kun je niet de rente van je opleiding en 2 huizen betalen. Daarnaast is DFA niet een school die voorkomt op de lijstjes van bijvoorbeeld engelse maatschappijen. Misschien moet je het een en ander nog even goed overwegen voordat je een risicovolle keuze maakt.

Daarom zal ik ook mijn huis gaan verkopen om geen lasten te dragen. De friesland bank financiert de opleiding voor de DFA. De Friesland bank heeft mij uitgelegd dat ik in mijn situatie alleen een garantsteller nodig had voor de persoonlijke lening en dat het ondanks mijn persoonlijke lening geen no go is. De offerte zal in oktober worden aangeboden. Tot die tijd kan ik zoveel mogelijk mijn lening proberen af te lossen.
Wat betreft mijn opleiding ben ik ook bezig met een thuisstudie HBO rechten.
Als je dan eventueel na mn opleiding zou kijken zou mn CV met vooropleidingen er als volgt uit gaan zien:
MAVO NED/FR/EN/NAT/WIS/AK
MBO beveiliger
MBO Opleiding KMAR
Recherche Basis Opleiding
HBO Rechten Propedeuse
HAVO Wiskunde+Natuurkunde

Qua werkervaring:

2003 t/m 2005 ICTS-NAS Schiphol
2005 t/m heden Koninklijke Marechaussee

Ik denk dat er behalve je vooropleiding op minimaal HAVO niveau ook wordt gekeken naar je ontwikkelde competenties.
 
Hooguit accepteren ze het als iemand zich borg wilt stellen voor de volledige opleidingskosten. Dan lopen zij geen risico.

Good point van FL, was vereten dat DFA geen garantiefonds met de ABN heeft en EPST (waar ik zelf de opleiding ga doen) dat wel heeft waardoor er dan andere condities gelden voor de garantstelling van het volledige financieringsbedrag.

Ik ben het wel eens met Foxtrot Lima, DFA is niet een van de meest vooraanstaande scholen (ho wacht , ik zeg zeker NIET dat DFA een slechte school is) om een job te krijgen in NL. Sowieso is de kans om de komende jaren een baan te krijgen in NL nihil tenzij je bij de KLS hebt gezeten. Dus ga er gemakshalve vanuit dat je in het buitenland terecht zal komen.

En inderdaad, veel maatschappijen vragen minimaal HAVO. Dus met MAVO en 2 HAVO ceritificaten wordt het erg moelijk. Sommige airlines vragen zelfs een HBO of Universitaire studie. En nee een propadeause is GEEN HBO diploma.

Dus met deze cijfers beperk je je baankansen wel heel erg. Heb je niet eventueel de mogelijkheid om eerst nog een (part time) HBO studie te doen?? Tegen de tijd dat je die hebt kun je ook je huis met overwaarde verkopen om dat je weer een paar jaar verder bent.
 
Last edited:
En inderdaad, veel maatschappijen vragen minimaal HAVO. Dus met MAVO en 2 HAVO ceritificaten wordt het erg moelijk. Sommige airlines vragen zelfs een HBO of Universitaire studie. En nee een propadeause is GEEN HBO diploma.


Dan wil ik je nog doorverwijzen naar http://www.devenirpiloteairfrance.com/cadets_2.htm
Les conditions pour postuler( voorwaarden om te reageren) en dan onder punt 3 Les formations et diplomes en dan tref je bij de 5e alinea het volgende: avoir suivi une première année de classe préparatoire aux grandes écoles ou aux grandes écoles de commerce au cours de la scolarité 2007-2008 et être admis en deuxième année
Daarin zie je staan dat je een aantoonbare 1e jaar moet hebben van een hoge school en bewijs van overgang naar het 2e jaar. Dit heet Propedeuse.

Als je dan eventueel na mn opleiding zou kijken zou mn CV met vooropleidingen er als volgt uit gaan zien:
MAVO NED/FR/EN/NAT/WIS/AK
MBO beveiliger
MBO Opleiding KMAR
Recherche Basis Opleiding
HBO Rechten Propedeuse
HAVO Wiskunde+Natuurkunde

Qua werkervaring:

2003 t/m 2005 ICTS-NAS Schiphol
2005 t/m heden Koninklijke Marechaussee

Ik denk dat er behalve je vooropleiding op minimaal HAVO niveau ook wordt gekeken naar je ontwikkelde competenties.
 
Ik denk dat er behalve je vooropleiding op minimaal HAVO niveau ook wordt gekeken naar je ontwikkelde competenties.

Helaas.. Zonder HAVO geen uitnodiging bij Nederlandse airlines. KLM CBC voldoen aan KLM eisen = minimaal HAVO-diploma met wis- en natuurkunde. Transavia HAVO diploma of vergelijkbaar (MBO is volgens Transavia niet vergelijkbaar). Arke in principe geen Ab-initio (ik weet het, vorig jaar waren er ca. 4??...) dus doet niet ter zake. Martinair ook niet. Doe anders wat research, bel de airlines (al kun je het ook gewoon op de website vinden) en vraag naar de eisen en of ze hiervan afwijken en naar individuele situaties kijken. Zo kun je je laten overtuigen dat eisen hard zijn en niet naar competenties wordt gekeken.

Tegen de tijd dat je klaar bent met je opleiding sta je met honderden anderen naar een paar vacatures te kijken en ik denk dat je een enorm risico neemt door niet de juiste papieren te hebben. Vind het ook een slechte zaak dat de vliegschool je toelaat. Alles voor de omzet, zonder rekening te houden met de afzet.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Doe ermee wat je wilt. Ik hoop alleen dat je een wel overwogen keuze maakt. Vliegen is het mooiste dat er bestaat en ik snap dat je snel wilt beginnen. Echter, op 150K kun je goed failliet gaan. Je kunt ook overwegen aankomend jaar HAVO te doen en een jaar later met de opleiding te starten. Beter het jaar nu 'verliezen' zonder de enorme rentelasten dan na je opleiding als je rente moet betalen.

Hoe dan ook, veel succes!
 
Last edited:
Een ander optie die ik nog niet heb zien langs komen: MODULAIR. Rustig aan je breveten binnen harken.

Er zijn genoeg gasten die het zo hebben gedaan.

Grt RAH
 
Helaas.. Zonder HAVO geen uitnodiging bij Nederlandse airlines. KLM CBC voldoen aan KLM eisen = minimaal HAVO-diploma met wis- en natuurkunde. Transavia HAVO diploma of vergelijkbaar (MBO is volgens Transavia niet vergelijkbaar). Arke in principe geen Ab-initio (ik weet het, vorig jaar waren er ca. 4??...) dus doet niet ter zake. Martinair ook niet. Doe anders wat research, bel de airlines (al kun je het ook gewoon op de website vinden) en vraag naar de eisen en of ze hiervan afwijken en naar individuele situaties kijken. Zo kun je je laten overtuigen dat eisen hard zijn en niet naar competenties wordt gekeken.

Tegen de tijd dat je klaar bent met je opleiding sta je met honderden anderen naar een paar vacatures te kijken en ik denk dat je een enorm risico neemt door niet de juiste papieren te hebben. Vind het ook een slechte zaak dat de vliegschool je toelaat. Alles voor de omzet, zonder rekening te houden met de afzet.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Doe ermee wat je wilt. Ik hoop alleen dat je een wel overwogen keuze maakt. Vliegen is het mooiste dat er bestaat en ik snap dat je snel wilt beginnen. Echter, op 150K kun je goed failliet gaan. Je kunt ook overwegen aankomend jaar HAVO te doen en een jaar later met de opleiding te starten. Beter het jaar nu 'verliezen' zonder de enorme rentelasten dan na je opleiding als je rente moet betalen.

Hoe dan ook, veel succes!

Dankjewel.
Bedankt voor de kritische broeders die me een weg op 20000 voet gunnen :p
In het ergste geval eindig ik in Frankrijk en later in Nederland, so be it.
Maar ik verwacht niet dat een Luchtvaartschool mij zomaar een opleiding in mn schoot werpt zonder te kijken of mijn toekomstige CV aan de eisen van de gemiddelde luchtvaartmaatschappij voldoet.

Nogmaals lees ff een stukje naar boven. Een combinatie van een HBO propedeuse met 2 deel vakken op HAVO niveau is wel degelijk mogelijk bij transavia. Ik heb net met Amsterdam Airlines gesproken en mijn vooropleidingen besproken. Die heeft mij ook verteld dat deze combi wel degelijk mogelijk is en dat alle luchtvaartmaatschappijen kijken naar een minimum of vergelijkbaar niveau. Er wordt via een test getoetst of je geschikt bent i.c.m de DFA opleiding die je hebt behaald.
Wat betreft KLM en transavia vragen zei minimaal HAVO omdat er de meeste Havisten rond de 18 jaar klaar zijn. Zij eisen voor deze leeftijdscategorie dan ook een minimum vanwege de beperkte competenties en werkervaring. Voor leden boven de 21 jaar wordt er gekeken naar een minimum van HAVO of een vergelijkbaar niveau en competenties die ook worden getoetst d.m.v. een test.
 
Last edited:
Back
Top