The Science Fiction Thread

Premiere avond was natuurlijk dé tijd om te gaan voor de echte liefhebbers, helaas had van alle opgegeven airworkers niemand vrij geregeld of vrij kunnen regelen op mij en Nazgul Airlines na ondanks meerdere aankondigingen maanden van te voren. Maar ja, hadden ze maar een vak moeten leren ;). Nazgul Airlines was steeds meer uit de lurk fase gekropen om meer airworkers te leren kennen, dat is zeker gelukt :). Wat een boeiende vrouw en dan nog met een eigen kist ook en wat voor een kist. We hebben dan ook een zeer vermakelijke avond gehad.

Begonnen in de Bergerrie, die overvol zat zoals elke donderdagavond, waar we een werkelijk (zoals altijd daar) overheerlijke drie gangen maaltijd genoten hebben. Nazgul Airlines ging voor het stoofpotje, ik ben voor het avontuur gegaan en heb mezelf aan de special gewaagd met een hoofdgang van dunne plakjes mals kalfsvlees, gebakken aardappeltjes en asperges. In het toetje zaten een hoop aardbeien, altijd goed :). Ondertussen natuurlijk, zoals het hoort met een airwork dinner, alleen maar over vliegtuigen gepraat. Nazgul Airlines had foto's meegenomen over haar airline operatie en kwam met een kippenvel verhaal over de ditching die ze heeft moeten maken in de Atlantische oceaan, vlak voor de kust van IJsland waar ze daarna heen gezwommen is...ja echt...:1855:

Na al die indrukken zijn we keurig op schema richting de Utopolis gegaan en hebben we Star Trek "the beginning (of another parallel universe)", of hoe je hem ook wil noemen, over ons heen laten komen. Persoonlijk heb ik genoten. Mooie CGI, leuke humor er in verwerkt, zat een lekker wijf in, mooie motoren en kisten waar ik ook wel captain van zou willen zijn. Ik bezit een gave waardoor ik compleet brainless naar een film kan kijken, waardoor ik ook erg kan genieten van films zoals naked gun en zo. Naderhand waren wat details wellicht wat voorspelbaar of tegen het einde zelfs een beetje cheesy (kan je niet echt voorkomen denk ik in dit geval), maar ik heb toch genoten. Ben geen Trekkie, zelf veel meer met Star Wars opgevoed, dus wellicht ben ik geen goede referentie voor een review. Nazgul Airlines was duidelijk uitgerust met meer brains dan ik, dus had ze meer kritiek op het plot. Ik had op het moment dat het over tijdreizen ging mijn brains al uitgeschakeld omdat ik weet dat er geen enkel plot te maken is waar een logische consequentie in kan zitten als je het hebt over tijdreizen. Het kan nooit kloppen, maakt niet uit hoe je het schrijft.

Zo werd het een late nacht in buzzing Almere, vol met humor, vliegtuigen, ruimteschepen en sterke verhalen. Jammer dat de rest van de crew en masse opgeroepen werd. Maar ik zag voor Star Trek nog een trailer voor "Terminator the beginning" of iets dergelijks die er boeiend uit zag en vast wel de interesse kan wekken van airworkers hier om een smoes te hebben voor een gezellige tafel avond om nog meer verhalen en avonturen te delen. En die zou ik ook met alle plezier weer willen opzetten.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=UAPnJbl8wAc[/YOUTUBE]
 
Klinkt als een erg geslaagde avond in ieder geval!
Wat betreft het vrijvragen; ik had de dag zelf wel vrij... maar niet verwacht dat ik met mijn voornamelijk late/avond-indelingen de volgende dag om 0400 weer de lucht in mocht ;)

Volgende keer beter!
 
Hoi Airworkers en SF-fans,

Leuk om nu eens iemand face-to-face te hebben ontmoet. Jammer dat zovelen hebben moeten afzeggen.
Ook leuk om kennis te maken met het gezellige centrum van Almere. Dat was werkelijk een verrassing en zeker voor herhaling vatbaar.

Tja, wat doe je als je niet weet hoe iemand eruit ziet en je niks hebt afgesproken over anjers in knoopsgaten of een bord? Stonden toch wel een paar mensen in de bios gek te kijken toen ik "Nosig! NOSIG!" liep te roepen...:haha:

Wat de film betreft: het klopt dat ik wel een beetje een Trekkie ben. Dan valt het op dat deze film moeilijk in het canon past waar Star-Trek schrijvers zich aan dienen te houden, de zgn. "history of the future" waarbinnen alle Star Trek series horen te passen. (Ooit heb ik eens een script geschreven voor TNG en omdat Paramount met TNG gestopt bleek te zijn uitgewerkt in boekvorm, vandaar mijn bekendheid met de do's en don'ts.) Maar goed, in een tijdreis-alternatief-universum kan alles, al is het nog zo onwaarschijnlijk en idioot. Maar de meeste tijdreisverhalen binnen het Star Trek canon hebben wel een duidelijk "point of entry" en "point of exit", iets wat deze film toch ontbeerde en dat stoort. Totale scriptvrijheid is natuurlijk wel weer leuk voor de speciale effecten.
Wat ook opviel was de regie. Deze gaf eindelijk voor de verandering eens een beter beeld van de chaos tijdens ruimtegevechten en de kwetsbaarheid van een schip. In een oorlog is ook niet elke kogel raak en heb je ook totaal geen overzicht. Mooi gedaan en zeer indrukwekkend. DvD later op slow-motion afspelen dus. Ook had de film leuke humoristische momenten.

En ja, veel gekletst over vliegen en vliegtuigen. Dat is altijd leuk natuurlijk. Je hebt bij Airwork vele soorten vliegers en we kennen allemaal dat fantastische uitzicht van boven, de uitdaging van het verleggen van grenzen, de voldoening van een goed uitgevoerde missie. En wat je mee hebt gemaakt is aangename en soms leerzame stof voor gesprekken.

Kortom, het was een geslaagde avond en Nazgul Airlines zal zeker present zijn bij de BBQ.
 
Wat een geweldige thread! Helaas kom ik er nu pas achter dat íe er is...:duh:

En natuurlijk heb ik ook alle treks en wars enzo gezien...
Volgens mij heeft er nog niemand 2001 genoemd, ben ik daar echt de eerste mee?

Maar goed, ff nog een paar adviezen voor de echte sf-liefhebber...

Tad Williams - de "Anderland" serie
Larry Niven - Ringwereld, plus nog 'n hele zooi anderen
Dan simmons - Hyperion, plus nakomelingen

Maar wat je zéker moet lezen: Dan Simmons - Ilyum (plus opvolger)

Echt retegaaf, plus nog goed voor je algemene ontwikkeling ook nog!

Als er nog iemand goede SF-titels in de aanbieding heeft, ik hou me aanbevolen...
 
Leesideeën -- een kleine greep uit mijn SF-bieb:

Goede "hard SF" auteur: Greg Bear. EON/Eternity/Legacy trilogie.

Peter F. Hamilton's dikke pillen zijn ook aardig spannend leesvoer.

Voor de Star Trek liefhebbers is er "The Return" van niemand anders dan William Shatner. Het verhaal speelt vlak na de film "Generations".

Heel leuk om te lezen zijn de Red Dwarf boeken.

The End of Eternity - Isaac Asimov (tijdloze klassieker)

Flowers for Algernon - Daniel Keyes

Tijdreisboeken van Poul Anderson, een echte aanrader. Onderstaande drie tijdreis boeken hebben alle een andere methode en uitgangspunt:
- Guardians of Time (eerste boek van de Time Patrol serie)
- The Corridors of Time
- There will be Time

Puur flamboyant escapisme: Boeken van Jack Vance
 
Last edited:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=luVjkTEIoJc[/YOUTUBE]
 
Back
Top