Ogen met -8, wat is er dan nog mogelijk?

myopilotendroom

New member
Hallo,

Ik zou er heel wat voor over hebben om piloot te kunnen worden, maar mijn ogen zijn de boosdoeners. Met -8 aan beide ogen zou alleen een klasse 2 goedkeuring kunnen volgen, óf een herkeuring klasse 1 (maar daar heb ik dus niets aan). Maar nu heb ik 2 opties bedacht (toegegeven ze zijn wat wanhopig) om alsnog te komen waar ik wil. Wat denken jullie ervan?


- In amerika liggen blijkbaar de eisen anders, en kan ik gewoon ab initio goedgekeurd worden. Stel dat ik daar een opleiding volg, en dan naar Nederland kom om "hergekeurd" worden?

- Mijn brillenglazen zijn -9,5 maar mijn lenzen zijn maar -8, omdat die dichter op mijn oog zitten. Als ik een lensimplantaat zou nemen, zou dat nog dichter bij mijn oog zitten (in feite zit het er zelfs in) dus stel dat ik mijn ogen laat implanteren met lenzen en die lenzen zijn precies -6? Trappen ze daar in?
 
Hallo myopilotendroom,

Ik heb hiernaar geinformeerd bij de KLS enkele weken geleden.
Ze vertelde me dat ze uitgaan van je brilglas, omdat lenzen dragen in een vliegtuig VERBODEN is. Ik weet niet precies hoe de Amerikaanse eisen zijn, misschien kan je even googlen.
Gelukkig zijn mijn ogen de afgelopen jaren wonderbaarlijk verbeterd ( van +7 naar momenteel +2,5 ). Het enige wat ik kan zeggen is Hopen, hopen en nog eens hopen dat jou hetzelfde overkomt. En een vliegschool ergens laten intrappen noem ik een slechte eigenschap voor een piloot. Dat raad ik je dus niet aan.:dozey:

Groeten,

wessen
 
Een andere optie (met wellicht een licht risico) die je kunt overwegen is laseren..
EDIT: nee, dit is geen optie, my bad
 
Last edited:
@ Wessen
Hè jammer dat ze van mijn brilsterkte uitgaan :niet_bli: De Amerikaanse eisen zijn stukken beter:

The FAA reports Eye standards for a firstclass airman medical certificate are:
(a) Distant visual acuity of 20/20 or better in each eye separately, with or without corrective lenses. If corrective lenses (spectacles or contact lenses) are necessary for 20/20 vision, the person may be eligible only on the condition that corrective lenses are worn while exercising the privileges of an airman certificate.

(b)... etc volgens FlightPhysical.com

Enne ik wilde geen vliegschool ergens in laten trappen, maar die stommelingen die die keuringsregels hebben opgesteld! ;) :D

@Wessel B: laseren is met mijn sterkte geen optie...

@Marty: ja, dat topic had ik al gelezen... maar dat zit toch net weer iets anders.

Optie 2 valt dus af. Maar wat denken jullie van de eerste optie? :confused:
 
Hallo myopilotendroom,

Ik heb hiernaar geinformeerd bij de KLS enkele weken geleden.
Ze vertelde me dat ze uitgaan van je brilglas, omdat lenzen dragen in een vliegtuig VERBODEN is. Ik weet niet precies hoe de Amerikaanse eisen zijn, misschien kan je even googlen.
Gelukkig zijn mijn ogen de afgelopen jaren wonderbaarlijk verbeterd ( van +7 naar momenteel +2,5 ). Het enige wat ik kan zeggen is Hopen, hopen en nog eens hopen dat jou hetzelfde overkomt. En een vliegschool ergens laten intrappen noem ik een slechte eigenschap voor een piloot. Dat raad ik je dus niet aan.:dozey:

Groeten,

wessen

Lenzen dragen is NIET verboden. Je moet wel een backup hebben.
 
@ Wessen
Hè jammer dat ze van mijn brilsterkte uitgaan :niet_bli: De Amerikaanse eisen zijn stukken beter:

The FAA reports Eye standards for a firstclass airman medical certificate are:
(a) Distant visual acuity of 20/20 or better in each eye separately, with or without corrective lenses. If corrective lenses (spectacles or contact lenses) are necessary for 20/20 vision, the person may be eligible only on the condition that corrective lenses are worn while exercising the privileges of an airman certificate.

(b)... etc volgens FlightPhysical.com

Enne ik wilde geen vliegschool ergens in laten trappen, maar die stommelingen die die keuringsregels hebben opgesteld! ;) :D

@Wessel B: laseren is met mijn sterkte geen optie...

@Marty: ja, dat topic had ik al gelezen... maar dat zit toch net weer iets anders.

Optie 2 valt dus af. Maar wat denken jullie van de eerste optie? :confused:

Enige optie en tegelijkertijd de mogelijkheid om je droom waar te maken:

Naar Amerika voor je vliegopleiding, brevet halen, uren bouwen en naar Nederland terugkomen om o peen Amerikaans geregistreerde kist te vliegen. Ik weet zeker dat er in Europa wat rondvliegen, wel wat voorbij zien komen op dit forum en ik heb zelf ook meegevlogen op 1 van die kisten. Op Groningen staan er sowieso al 4 van 2 verschillende bedrijven. Scheelt je trouwens wel ff bakken met geld als je naar Amerika gaat. Hoe het zit met visa e.d. -> stuur pm naar FD of zoek het forum even door.
 
Ik weet nog dat ik als klein jochie met een +6 naar een +0.75 & +1.00 geraakt ben :p

dat gaat meestal makkelijker dan van -6 naar -1. Het probleem bij een afwijking ligt vaak aan de vorm van het oog. kinderen groeien meestal over een plus afwijking heen, maar een min afwijking raak je vaak niet op natuurlijke wijze kwijt.
 
dat gaat meestal makkelijker dan van -6 naar -1. Het probleem bij een afwijking ligt vaak aan de vorm van het oog. kinderen groeien meestal over een plus afwijking heen, maar een min afwijking raak je vaak niet op natuurlijke wijze kwijt.

Ben niet 100% zeker of ik nu - of + heb maar van die waarden ben ik wel overtuigd. Had vroeger een lui oog en ben verziend (Dacht toch dat dit + was ?)
 
Weet iemand misschien hoe het zit met de eisen van een cylinderafwijking?(dit heeft te maken met de bolling van je ogen)
 
Weet iemand misschien hoe het zit met de eisen van een cylinderafwijking?(dit heeft te maken met de bolling van je ogen)

Zo ver ik weet moet je dan (om te kijken of je ogen toelaatbaar zijn) je oogafwijking + je cilinderafwijking optellen. Bij mij is dat dus -1,50(afw.) + -1,25 (cil.)= -2,75 aan beide ogen. Deze wijsheid heb ik (geloof ik) uit een mailtje gehaald van het instituut dat de medische keuring voor de KLS doet, een jaar geleden.
Dit is echter met mijn lenzen, dus ga ik dinsdag maar even naar de opticien bellen om te vragen hoe het bij mij zit met die bril sterkte. Voor de zekerheid zeg maar.
 
Trappen ze daar in?
Het gaat om brilsterkte.

En cylinder wordt opgeteld bij je afwijking. De totale maximale afwijking is bepalend, dus de breking van je bijziendheid + de breking van je cylinder.

Voor Europa zit je linksom of rechtsom aan de harde limieten vast. (op dit moment althans). Met -8 ga je JAA klasse 1 niet zonder slag of stoot halen en zul je een andere weg moeten vinden.

lenzen dragen in een vliegtuig VERBODEN is
Uiteraard zijn lenzen gewoon toegestaan in de cockpit... in ieder geval voor civiele luchtvaart. Militair kan afwijken, maar daar gaat het geloof ik hier niet om.
 
Het gaat om brilsterkte.

En cylinder wordt opgeteld bij je afwijking. De totale maximale afwijking is bepalend, dus de breking van je bijziendheid + de breking van je cylinder.

Voor Europa zit je linksom of rechtsom aan de harde limieten vast. (op dit moment althans). Met -8 ga je JAA klasse 1 niet zonder slag of stoot halen en zul je een andere weg moeten vinden.


Uiteraard zijn lenzen gewoon toegestaan in de cockpit... in ieder geval voor civiele luchtvaart. Militair kan afwijken, maar daar gaat het geloof ik hier niet om.

Oké mooi, dan zit dat in ieder geval goed.
Ik kom terug op mijn uitspraak over VERBODEN, op diverse Fora stond dat men niet met lenzen mag vliegen, ik neem aan dat er hier meer verstand over is.:D
 
Back
Top