Aviation Studies, zonder technische vooropleiding

PH-HZU

New member
Goedendag,

Op dit moment zit ik in m'n derde (3e) en laatste jaar van de opleiding Ondernemer / Internationale handel. Dit is een MBO-4 opleiding.
Naast deze opleiding volg ik een HBO-doorstroom cursus met wiskunde, economie, engels en nederlands.

Afgelopen jaar ben ik naar een van de open dagen van de HvA geweest. Ik heb me hier laten informeren over de opleiding Aviation Studies.
Na afloop van de presentatie stelde ik een vraag m.b.t. ervaring van Aviation Studies t.o.v. MBO-4 studenten. Ik kreeg hierop te horen dat MBO-4 studenten zonder technische vooropleiding het niet zullen halen.

Nu is dit antwoord voor mij natuurlijk even slikken, maar ik wil deze opleiding met succes voltooien.
Daarom ben ik nu reeds bezig met een drietal DVD's van OAT-media. Dit zijn DVD's van Oxford Aviation Training zelf en bevatten Wiskunde en Natuurkunde.
Na het oefenen van een aantal opdrachten kan ik zeggen dat het mij aardig afgaat. Natuurkunde gaat beter af dan wiskunde, maar ik kom er wel.

Ook heb ik mij direct na de open dag aangemeld voor de cursussen Wiskunde en natuurkunde die op de HvA aangeboden wordt.
Deze cursussen bevatten ook dezelfde elementen die op de OAT-media DVD's staan.
Op deze manier probeer ik toch enigzins te kunnen evenaren met het niveau en de stof die tijdens de opleiding Aviation Studies gegeven wordt.

Daarnaast vroeg ik mijzelf ook af: HAVO'ers hebben toch ook niet zo'n technische vooropleiding gehad? Uiteraard wiskunde en natuurkunde, maar verder toch geen praktische ervaring / voorgrond?

Is er een persoon op Airwork aanwezig die mij kan vertellen of dit voldoende / goed is op de manier waarop ik bezig ben en...
...zijn er ook MBO-4 studenten die reeds deze opleiding volgen?

Vriendelijk dank,

PH-HZU
 
Hey,

Er zijn zat MBO-ers die Aviation Studies doen op de HvA. Die kunnen dat zelfs in 3,5 jaar doen i.p.v. 4 jaar. Zij hoeven namelijk de stage niet meer te doen.

Over je voorbereiding: ik denk dat je al een redelijke stap de goede kant op hebt gezet door alvast aan een voorbereiding te doen zoals met de OAT dvd's. Daarnaast lijkt het mij ook wel verstandig die cursus op de HvA te gaan volgen. Zelf heb ik dat niet gedaan, maar een goede voorbereiding kan zeker geen kwaad. Mijn ervaring is dat het halen van de vakken wiskunde/natuurkunde/mechanica, veelal afhangt van je inspanning die je doet. De leraren zeggen dan ook regelmatig dat je het alleen goed leert door alle opgaven te maken en je huiswerk bij te houden. Inzet is dus van groot belang en niet eens zozeer de moeilijkheidsgraad.

Zelf heb ik geen MBO als vooropleiding gedaan dus daarover kan ik je niet zo veel vertellen. Wellicht heeft een andere Airworker daar ervaring mee. Suc6 alvast!

Toevoeging van de hva-site:
Vanuit het mbo
Met een mbo-4-diploma word je toegelaten tot deze opleiding. Met de meeste mbo-diploma's is de studieduur dan drieëneenhalf jaar. Als je een luchtvaarttechnisch mbo-diploma op niveau 4 hebt, is het mogelijk de studieduur met nog eens een half jaar te verkorten. Neem bij vragen over je toelating bij voorkeur via e-mail contact op met de heer Philip Weersma, ph.a.b.weersma@hva.nl, of bel 020 - 595 14 16. Je kunt ook contact opnemen met bedrijfsbureau-techniek@hva.nl.

Advies: onze ervaring is dat studenten die instromen met een mbo-diploma tijdens de studie vaak moeite hebben met de exacte vakken. Wij raden daarom aan om voor aanvang van de studie onze bijspijkercursussen 'Wiskunde ten behoeve van Techniek en Informatica' en 'Natuurkunde ten behoeve van Techniek' te volgen. Kijk voor meer informatie op www.onderwijs.hva.nl/tsoc/deficientie.htm.


Gr,

3Bergen
 
Last edited:
Dag 3Bergen,

Bedankt voor je reactie en je inspanning!

Het is helemaal juist dat inzet een belangrijke factor is.
Een piloot bij Transavia, die ook deze studie heeft gedaan - Toen nog Vliegtuigoperatie - vertelde mij dat je inzet erg belangrijk is en dat moet zeker lukken aangezien ik de opleiding mij enorm interessant lijkt en ik deze opleiding nodig heb om mijzelf goed te kunnen positioneren in de arbeidsmarkt mocht ik het tot piloot schoppen.

Ik denk ook dat ik dezelfde vraag aan de HvA gaat stellen aangezien zij ook het e.e.a. weten.

Als er oud MBO studenten aanwezig zijn die deze opleiding nu volgen of hebben gevolgd zou ik graag hun ervaring willen horen.

Vriendelijk dank,

PH-HZU
 
Inderdaad zoals driebergen al zegt, Als je gewoon je opgaves allemaal goed bijhoud en je inspanning verdeeld over project EN theorie is het goed te doen. En je moet natuurlijk een dosis inzicht hebben, maar naar mijn ervaring is het goed te doen.

Echter hoorde ik wel verhalen dat het de eerstejaars nu heel slecht afgaat. Ach je moet het echt zelf doen.

Succes!
 
en ik deze opleiding nodig heb om mijzelf goed te kunnen positioneren in de arbeidsmarkt mocht ik het tot piloot schoppen.

Let wel:
Ik denk dat als je piloot wilt worden of eenmaal de opleiding tot verkeersvlieger afgerond hebt, niet per definitie interessanter bent dan iemand anders zonder HBO Vliegtuigoperatie die ook als verkeersvlieger soliciteerd. Zelf zie ik de opleiding als een goede voorbereiding op het ATPL, een stukje levenervaring (je bent wat ouder als je aan de vliegopleiding begint), maar belangrijker nog: je hebt iets achter de hand mocht de tijd slecht zijn voor wat betreft aannames bij airlines. Ik zou zelf niet terug willen vallen op mijn VWO diploma als ik straks niet direct aan een baan als piloot kan komen.

Daarnaast kun je als je eenmaal piloot bent een nevenfunctie hebben, maar je bent in eerste instantie gewoon vlieger. Wellicht dat de beroepsvliegers onder ons hier ook wat over kunnen vertellen:rt:?

gr,

3Bergen
 
Onderschat het niet ,,
Het is een zware technische opleiding waar je gewoon getalenteerd of goed met natuurkunde / Wiskunde B [of A] liever B om kunt gaan .
 
En het verschil tussen een Mbo opleiding en Hbo opleiding is dus dat je veel meer moet doen Qua Theorie , Projecten en verslagen etc..
 
Om even terug te komen op jullie reacties...

Wat 3Bergen verteld is ook het zelfde wat die piloot bij Transavia mij vertelde... Het is inderdaad handig voor een opleiding tot piloot, daar had hij ook veel hulp bij gehad. Het is inderdaad ook handig als je een "Engineer" - diploma hebt.

Ik heb er met name baat bij omdat piloten met een MBO-opleiding niet in Europa terecht kunnen - Met uitzondering voor de UK - .
Een HBO - diploma laat je dan weer wel toe. Of dit bij alle maatschappijen zo is kan ik niet zeggen.

Om terug te komen bij jouw Erdi17... Voor dat soort antwoorden "vrees" ik vaak. Niet dat ik de hoop wil opgeven, maar ik begin dan vaak te twijfelen of ik het wel zou halen. Daarom oefen ik nu alvast voor de cursussen en de opleiding zelf. Een ster ben ik niet in de genoemde vakken, maar ik begrijp het wel!

Daarom hoor ik echt graag de ervaring van MBO - studenten die mij voor zijn gegaan.

PH-HZU
 
Ik heb er met name baat bij omdat piloten met een MBO-opleiding niet in Europa terecht kunnen - Met uitzondering voor de UK - .
Een HBO - diploma laat je dan weer wel toe. Of dit bij alle maatschappijen zo is kan ik niet zeggen.

Daarom is het inderdaad verstandig om een HBO na je MBO te doen ja. Er zijn weliswaar maatschappijen waarij je met een MBO terecht kan maar dan beperk je jezelf tot een kleine club airlines om te kunnen soliciteren.

gr
 
PH-HZU, ik zat dit jaar bij een student in de projectgroep die een vooropleiding mbo tourisme heeft gedaan. Nu is dit ook niet bepaald een technische opleiding maar tot nu toe gaat het hem 'heel" goed af. Hij is dan ook wel heel gemotiveerd. Als je je goed genoeg inzet voor deze opleiding, en aan je vorige posts te lezen doe je dat ook, ga ik ervan uit dat je deze opleiding gewoon moet kunnen halen. Welliswaar met meer moeite dan andere studenten, maar als je het er voor over hebt... Succes in ieder geval.

groeten inuniform
 
Bij deze wil ik jullie bedanken voor alle reacties!

@ Inuniform: Dat zijn antwoorden die ik graag wil horen... hoe ervaren oud MBO - studenten de opleiding. Zo te horen is het geen probleem als je je goed inzet voor de opleiding. Mooi om te horen!

Vriendelijk dank,

PH-HZU
 
Back
Top