Piloot kan niet landen

GridMora

Member
Bron: Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2825936/__Piloot_kan_niet_landen__.html?p=3,1

do 18 dec 2008, 13:38 | 18 reacties
Piloot kan niet landen
Twingly logoTwingly blog zoeken
Jouw blog hier

PARIJS - Een toestel van de goedkope Britse luchtvaartmaatschappij Flybe heeft de landing in Parijs dinsdag moeten afbreken. “Ik ben niet bevoegd om het toestel te landen”, deelde de piloot aan de verbijsterde passagiers mee. Hij keerde terug naar de plaats van vertrek, Cardiff in Wales.

Please Wait ...
Een woordvoerster van Flybe bevestigde het incident donderdag. De vliegenier mocht pas sinds kort op het betreffende toestel vliegen, maar had nog niet de volledige training doorlopen. Zo had hij nooit geoefend in mistige omstandigheden, zoals bij de landing op het vliegveld Charles de Gaulle. :haha:
 
@ DO

Oke, ik neem aan dat als je binnen Europa gaat opereren dat je op je kist wel een captain hebt die wel CATII/III gecertificeerd is. Maar ik refereer even naar het bericht daar staat in dat ''de piloot'' pas sinds kort op het toestel mocht vliegen maar nog niet zijn totale training had afgerond. Maar flybe heeft geen direct entry captains dus hij zou al een stuk langer bij de club moeten zitten, dus iets klopt er niet.

BR
 
Tuurlijk klopt het wel, flybe vliegt toch met verschillende types!

From the Flybe website:
Direct Entry Captains who have at least 2,500 hours total and at least 500 hours command experience on a suitable type may be considered for Direct Entry Command. Broadly speaking, a suitable type is a public transport aircraft with a MTOM greater than 10 tonnes.
 
Last edited:
@ DO

Oke, ik neem aan dat als je binnen Europa gaat opereren dat je op je kist wel een captain hebt die wel CATII/III gecertificeerd is. Maar ik refereer even naar het bericht daar staat in dat ''de piloot'' pas sinds kort op het toestel mocht vliegen maar nog niet zijn totale training had afgerond. Maar flybe heeft geen direct entry captains dus hij zou al een stuk langer bij de club moeten zitten, dus iets klopt er niet.

BR

Hij ging misschien van de -300 naar -Q400.
Als je linetraining ondergaat is het gebruikelijk om (althans op de 737) de eerste drie landingen, waar mogelijk, een autoland te maken zodat je LVO current bent. Misschien is daar wel iets mis gegaan bij FlyBe.
 
Piloot kan niet landen

Piloot mag niet landen.

Zelf ook een keer moeten uitwijken naar FRA met de MD-11 omdat active crew (route trainer in combinatie met instr) geen Cat IIIB was. Hadden zelfs een Cat IIIB (deadheading) crew op het courier station, maar ook zij konden qua WRR niets betekenen.
 
@ Brunsie, bij een nieuwe kist hoort ook een nieuwe LVO kwalificatie. Naar mijn mening is dit dan ook helemaal niet een ongewone situatie.
 
@ DO

Dat snap ik, alleen ik bedoel dat als je het weer leest, dan zie je het toch al aankomen. Bij ons wordt daar in ieder geval wel erg op gelet om dit soort fouten te voorkomen, en zeker in deze tijd.

BR
 
@brunsie

Volgens mij vlieg jij nog niet zo lang, want anders had je dit antwoord nooit gegeven!

Volgens de berichten is het weer uiteindelijk een stuk slechter geworden dan in de Forecast stond...is niks ongebruikelijks aan want dit komt wel vaker voor op velden zoals Parijs en Brussel.

Lijkt me dus niet dat de maatschappij iets aan te rekenen is!
(behalve dan dat ze er gewoon voor hadden moeten zorgen dat hij LVO qualified was...maar dit terzijde)
 
Nou, is klaar als een klontje toch? Net nieuwe kist, en idd nog niet CATIII approved. Goede beslissing, pech voor de pax...

Commentaar van de mensen van de telegraaf is weer diep treurig....

Commander
 
Cat 2/3

Cat 2/3

Firstly both crew members have to be qualified for Cat 2/3 operations.

When you transfer between Types you need to re-qualify for Cat 2/3.

At my company it's 4 practice autolands in the aircraft after completing the Sim plus one autoland every 45 days to maintain currency.

Good thing I did them - Heathrow was Cat 2 on Sunday.
 
telegraaf:

Zeer zeker correcte beslissing van deze onervaren piloot.Die mensen die schamperen realiseren zich niet dat deze man wellicht 200 levens of meer heeft gered door niet stoer door te zetten.Hij mist training, dus vaardigheden om onder bepaalde omstandigheden die kist aan de grond te zetten.Petje af dat hij deze afweging heeft gemaakt en niet is gezwicht voor tijdsdruk.Wat dat betreft kunnen wij Nederlanders daar juist van leren, denk maar aan Tenerife en de zenuwachtige KLM piloot, 800 slachtoffers, dat is geen lol
flipper, flippertown | 14:12 | 18.12.08

Waarschijnlijk heeft flipper ook een lul van 33 cm :p !!
 
Dit is FAA en ik vraag me af of JAR zoiets heeft:

§ 121.652 Landing weather minimums: IFR: All certificate holders.
(a) If the pilot in command of an airplane has not served 100 hours as pilot in command in operations under this part in the type of airplane he is operating, the MDA or DA/DH and visibility landing minimums in the certificate holder's operations specification for regular, provisional, or refueling airports are increased by 100 feet and one-half mile (or the RVR equivalent). The MDA or DA/DH and visibility minimums need not be increased above those applicable to the airport when used as an alternate airport, but in no event may the landing minimums be less than 300 and 1. However, a Pilot in command employed by a certificate holder conducting operations in large aircraft under part 135 of this chapter, may credit flight time acquired in operations conducted for that operator under part 91 in the same type airplane for up to 50 percent of the 100 hours of pilot in command experience required by this paragraph.

(b) The 100 hours of pilot in command experience required by paragraph (a) of this section may be reduced (not to exceed 50 percent) by substituting one landing in operations under this part in the type of airplane for 1 required hour of pilot in command experience, if the pilot has at least 100 hours as pilot in command of another type airplane in operations under this part.

(c) Category II minimums and the sliding scale when authorized in the certificate holder's operations specifications do not apply until the pilot in command subject to paragraph (a) of this section meets the requirements of that paragraph in the type of airplane he is operating.



Dus totdat de PIC minstens 50 uur heeft (inclusief 50 landingen) tot aan 100 uur (geen landingen) moet je 100' en 1/2 mijl bij je minima optellen. Maakt niet uit welke categorie approach.

Volgens luchtvaartnieuws.nl ging hij van de 300 naar de 400
 
Een toestel van de goedkope Britse luchtvaartmaatschappij Flybe ...

vind hem wel leuk :)

Voor de rest weer erg sensatiegericht.

Zo heb ik op mijn eerste werkdag van mijn line training toch bij 2 landingen mn stoel moeten wisselen met de safety pilot vanwege mist in Oslo + Geneve. Wat zijn eigenlijk de vereisten wanneer er een safety pilot mee moet, is dit alleen voor FO's of ook voor captains? En zoals in dit geval, van -300 naar -400?
 
ik vond dit in de Jar-ops:

(e) Type and command experience. Before
commencing Category II/III operations, the
following additional requirements are applicable to
commanders, or pilots to whom conduct of the flight
may be delegated, who are new to the aeroplane
type:
(1) 50 hours or 20 sectors on the type,
including line flying under supervision; and
(2) 100 m must be added to the
applicable Category II or Category III RVR
minima unless he has previously qualified for
Category II or III operations with a JAA operator,
until a total of 100 hours or 40 sectors, including
line flying under supervision, has been achieved
on the type.
(3) The Authority may authorise a
reduction in the above command experience
requirements for flight crew members who have
Category II or Category III command experience.


Het zicht was dus gewoon beneden minima voor hem. Kun je niet landen, dan ga je uitwijken. Dat je point of departure ook jouw landing alternate is is helemaal niet ongewoon in korte afstands operaties.
 
Als ik het goed begrijp, heeft Category I/II/III/... Operations te maken met het weer, zichtbaarheid etc.

Zo heeft een onervaren piloot dus niet echt toestemming om te landen in een dik mistveld tot hij/zij aan de bepaalde 'ervaring' voldoet ?

kind regards
 
kut telegraaf, laat ze even vermelden dat het om CAT II/III gaat.
Dit artikel gaat werkelijk nergens over...... wordt tijd dat ze eens ophouden over luchtvaart te schrijven.... zucht...
 
Back
Top