Flightlevels ??

Columbus

New member
Ik vroeg mij af of hier soms personen rond zweven die enige ervaring hebben met het vliegen van VFR flightlevels (Al dan niet in het buitenland). Daar ikzelf alleen nog onder het wolkendek heb rondgetuft vroeg ik ik mij het volgende af.
Stel dat je een lange vlucht planned waarbij je verschillende isogonen kruist, op een magnetisch koersje van 001 of 179 iets in die geest. Wanneer bepaal je dan om een ander flightlevel te gaan vliegen? Of is dit iets wat je per definitie van traffic control te horen krijgt.

In ieder geval bedankt
Groeten Columbus
 
Magnetische track 0 t/m 179 graden is oneven flightlevels (onder 24500 voet).
Magnetische track 180 t/m 359 graden is even.

Je kan ook ongecontroleerd VFR onder de wolken op flight levels vliegen, dus zonder ATC klaringen, in Nederland. In het weekend kan je zelfs tot FL095 in het oosten van het land nog in klasse E vliegen. Gewoon naar 1013 als je de 3000 voet passeert en voila.

Het even-oneven systeem geldt als ik me niet vergis tot 70 graden noorderbreedte en geldt niet in Israël (anders moeten ze de hele tijd heen en weer switchen denk ik). Overigens kan je ook op een ATC klaring wel op een oneven FL zitten richting het westen, afhankelijk van de drukte (meestal niet). Houdt er ook rekening mee dat transitie altitudes schelen per land (in de VS pas op 18000 voet), dat er in Engeland zelfs een kwadrant systeem geldt waar het verkeer naar het zuidoosten en noordwesten nog eens 500 voet bij de hoogte optelt en dat niet elk land het transition level aanpast aan de QNH, waardoor je separatie met verkeer dat vliegt op transition altitude minder dan 1000 voet kan zijn.

In de praktijk hou je meestal een vaste magnetische track aan. Noord kan je dus als oneven aanhouden, exact zuid als even. Meestal zwabber je er niet continu overheen, dat is heel hypothetisch (of je moet in Israël wonen, maar daar is het dus al opgelost). Maar praktisch gedacht in zo'n geval zou het geen slecht idee zijn om je landingslichten aan te houden.
 
Mensen bedankt voor de tips, ging mij inderdaad een beetje om die grensgevallen. Wist trouwens niet dat in Engeland weer een ander systeem gold. WEEO inderdaad makkelijk te onthouden.

Groeten Columbus
 
Even een paar kleine correcties op het verder duidelijke verhaal van Nosig:

Magnetische track 0 t/m 179 graden is oneven flightlevels (onder 24500 voet).
Magnetische track 180 t/m 359 graden is even.

Voor VFR flightlevels geldt: even of oneven plùs 500 ft.

Je kan ook ongecontroleerd VFR onder de wolken op flight levels vliegen, dus zonder ATC klaringen, in Nederland. In het weekend kan je zelfs tot FL095 in het oosten van het land nog in klasse E vliegen. Gewoon naar 1013 als je de 3000 voet passeert en voila.

Moet zijn 3500 ft. Dit is in NL de transition altitude. In de transition layer mag je vervolgens geen kruisvluchten uitvoeren, het eerstvolgende beschikbare VFR flightlevel is 4500 ft, (even + 500) voor een westelijke koers (180-359 graden) of FL55 (oneven + 500) voor een oostelijke koers (0-179 graden).
 
Even een paar kleine correcties op het verder duidelijke verhaal van Nosig:
Voor VFR flightlevels geldt: even of oneven plùs 500 ft.
Alleen in de UK voor zover ik weet, niet in NL.
Moet zijn 3500 ft. Dit is in NL de transition altitude. In de transition layer mag je vervolgens geen kruisvluchten uitvoeren, het eerstvolgende beschikbare VFR flightlevel is 4500 ft, (even + 500) voor een westelijke koers (180-359 graden) of FL55 (oneven + 500) voor een oostelijke koers (0-179 graden).
Transition altitude in NL is 3000'.

Mijn truuk is Oost = Oneven, wEst = Even.
 
Even een paar kleine correcties op het verder duidelijke verhaal van Nosig:



Voor VFR flightlevels geldt: even of oneven plùs 500 ft.



Moet zijn 3500 ft. Dit is in NL de transition altitude. In de transition layer mag je vervolgens geen kruisvluchten uitvoeren, het eerstvolgende beschikbare VFR flightlevel is 4500 ft, (even + 500) voor een westelijke koers (180-359 graden) of FL55 (oneven + 500) voor een oostelijke koers (0-179 graden).

Ook niet helemaal correct, het eerste beschikbare Vfr-FL is afhankelijk van het transitionlevel en kan dus ook FL035 zijn voor Eastbound vfr-traffic. De transition layer is voor vfr verkeer ook geen 1000-1499ft dik maar 500-999ft.
 
Was het niet zo dat transition altitude voor de weg naar boven gold (je vliegt dan nog altitudes), en transition layer de weg naar beneden als je uit flight levels kwam?
 
Was het niet zo dat transition altitude voor de weg naar boven gold (je vliegt dan nog altitudes), en transition layer de weg naar beneden als je uit flight levels kwam?

Nee, dat laatste is transition level. De luchtlaag tussen transition altitude en transition level noem je transition layer.
 
Is er dan altijd een vaste transition layer? zodat je die van te voren kan uitrekenen? En hoe kom je aan de QNH op het moment dat je het Transition Level weer paseerd?
 
Is er dan altijd een vaste transition layer? zodat je die van te voren kan uitrekenen? En hoe kom je aan de QNH op het moment dat je het Transition Level weer paseerd?
De exacte 'dikte' van de transition layer is afhankelijk van de transition altitude en de QNH.

Transition altitude (omhoog) vind je in de AIP. Transition level en QNH (omlaag) krijg je van ATC. Of via ATIS.
 
Ik lees op ais-netherlands: 'VFR flights operated in level cruising flight above 3500 ft AMSL shall be conducted at a flight level appropriate to the track as specified in the Table of Cruising Levels (see ENR 1.7), except when otherwise indicated in ATC clearances.' maar ook 'The transition altitude is 3000 ft for IFR flights and 3500 ft for VFR flights in the entire Amsterdam FIR1).'

IFR vs VFR
 
Back
Top