Nieuwe Boeings vs. Nieuwe Banen

San`85

New member
Ik heb laatst gesproken met iemand die sinds een paar weken is in opleiding is bij een vliegschool, en vroeg aan hem of het niet moeilijk voor hem en zijn klas zou zijn in deze tijd om aan een baan te komen na zijn opleiding. Hij vertelde mij dat ie deze vraag eens heeft voorgelegd aan een leerlingbegleider van de vliegschool. Deze man kwam toen met documentatie van Boeing waaruit bleek dat er voor de komende jaren nog zoveel vliegtuigen in bestelling zouden staan, waaruit volgens hem dus blijkt dat er altijd een grote vraag zal blijven naar vliegers.

Nu is mijn vraag dus of je deze redenering eigenlijk wel kunt hanteren in de huidige economische situatie. Wat is jullie mening hierover?

Is het niet zo dat juist de oudere vliegtuigen de woestijn in gaan en vervangen worden door toestellen die zuiniger omgaan met brandstof? Dan komen er dus geen banen bij volgens mij. Of ligt dit anders?

Sander.:rt:
 
Dat er veel bestellingen staan bij Boeing, hoeft niet veel te maken te hebben met het aanbod de komende jaren. Ze kunnen immers ook gewoon oudere toestellen vervangen. Volgens vliegscholen zal er altijd wel een grote vraag naar vliegers zijn. Wees daar voorzichtig mee!
 
Dit is een grote hoax, er zijn immers duizenden low timers die op dit moment op zoek zijn naar een baan.

Alles scholen gebruiken deze reden om 150k los te weken bij leerlingen.

Juist in deze tijd worden veel oude (lees; kerosine slurpende, luidruchtige en vervuilende) kisten vervangen. Het totaal aantal vliegtuigen zal vast wel wat stijgen maar er zullen ook een heleboel gaan verdwijnen.

Volgens luchtvaartnieuws staat de teller voor 2008 op dit moment op:
Airbus 756
Boeing 640

Ik denk dat het heel interessant is om te zien hoeveel orders in 2009 gaan binnenkomen. Denk dat dat flink minder zal zijn dan eerst beoogd.
 
Last edited:
Hij vertelde mij dat ie deze vraag eens heeft voorgelegd aan een leerlingbegleider van de vliegschool.

Als er IEMAND is aan wie je dit niet moet vragen.....

Ik zou zelf nu geen vlieg opleiding gaan volgen en al helemaal niet dokken voor een rating zonder baan.
 
Wat er binnen tien jaar zal gebeuren is onbekend en voor jou relatief onbelangrijk als je net van de schoolbanken komt. Je hebt morgen geld nodig, niet binnen tien jaar. Boeing kan prognoses op tafel leggen, en verkoopscijfers, maar als de kopers failliet blijken te gaan, dan kan je het wel schudden (Boeing ook trouwens).
 
Als er IEMAND is aan wie je dit niet moet vragen.....

Ik zou zelf nu geen vlieg opleiding gaan volgen en al helemaal niet dokken voor een rating zonder baan.

Waarom niet, de kans is vrij groot dat de huidige recessie over 1,5 tot 2 jaar wel weer voorbij is en de economie weer volop aan het groeien en bloeien is en de piloten niet aan te slepen zijn.
 
Sorry maar heb nu al te vaak gehoord "piloten niet aan te slepen zijn" Dat is gewoon niet zo. Punt!
Uiteindelijk is het gewoon onderaan de lijst beginnen en mensen met uren, voor je neus de rechter stoel zien innemen.
Daarbij is het gewoon niet meer zo dat dit beroep je studieschuld "makkelijk" afbetaald. Werk condities worden er absoluut niet beter op en als maatschappijen de salarissen omlaag kunnen halen doen ze het. Ik ken op het moment maar heel weinig co's die van plan zijn dit werk (fulltime) tot hun pensioen te blijven doen. En dan heb ik het nog niet eens over de 90% die OF er al iets bij doet OF het wil gaan doen. Ik zei de gek incluis.

Vlieger zijn is niet meer het roze wolkjes beroep dat het jaren geleden was.
(dat het nog altijd een verdomd leuk baantje is daar heb ik het niet over)
 
De cijfers die de persoon in kwestie heeft gezien zijn op zijn minst als van "twijfelachtig" te bestempelen. Immers er zijn genoeg maatschappijen (o.a. Cathay Pacific) die toestellen besteld hebben maar de afleverings datum met maanden tot jaren hebben vertraagd.

bovendien is de informatie verschaft door iemand die jouw 150.000 Euro of een dergelijk bedrag wil laten betalen. De fout die veel mensen het nog als een (middelbare) school zien maar afgezien van de naam school is het eigenlijk gewoon een commercieel bedrijf.

Om een opleiding te starten alleen op basis van zo'n plaatje vind ik een redelijk risico. Maar het houd je huidige leerlingen wel rustig. Bedenk bovendien goed dat je eerste baan niet op een 747 of dergelijk formaat zal zijn (excl KLS etc etc) en er wereldwijd zat lowtimers rondlopen.
 
Waarom niet, de kans is vrij groot dat de huidige recessie over 1,5 tot 2 jaar wel weer voorbij is en de economie weer volop aan het groeien en bloeien is en de piloten niet aan te slepen zijn.

Ik hoop dat het met 1,5 tot 2 jaar voorbij is, zoals het er nu uitziet bestaat er ook een kans dat het allemaal net wat langer gaat duren.

Helaas staan er over 2 jaar ook 500+ andere ab-initio's klaar, die aan het wachten zijn om die plaatsen op te vullen. En waarschijnlijk ook nog een aantal piloten met ervaring, die tijdens de crisis hun job verloren hebben...

Ik zou voorzichtig even wachten hoe alles zich de komende maanden ontwikkeld, en tot de rente weer net iets lager zit... maar, dat is slechts een mening...
 
Voorbeeld: Ik ben als de dood om nu mijn baan kwijt te raken. Waarom? Dan schuif ik met mijn lullige 2000 uur boeing achteraan in de rij met mensen van Sterling, XL uk, Futura, etc etc.
En de 1000+ low timers komen daar nog eens onder.
 
San'85 de informatie die je hebt gekregen, is op zijn minst gekleurd. Daarnaast hoor ik de verhalen over een pilotentekort al sinds 1996, toen ik begonnen ben me te oriënteren op vliegscholen. Er is sindsdien NOOIT zo'n tekort geweest. Er hebben wat aannames plaatsgevonden eind 2005 begin 2006. Er is, en zal in de toekomst, NOOIT een tekort ontstaan aan mensen met 200 uur TT en een fATPL.
 
XL Airways, Sterling, Futura, LTE etc etc hadden allemaal vliegtuigen in bestelling staan. Denk je dat nu die airlines failliet zijn ze die airframes nog gaan afnemen?

Die enorme backlog die Airbus en Boeing hebben is (gedeeltelijk) een bubble net als de housing market in de UK en VS. Airlines hebben weer een aantal goede of beter gezegt een aantal minder slechte jaren achter de rug en hebben er lekker op los besteld. Vliegscholen hebben de capaciteit flink uitgebreid en zitten stamp vol etc etc. Nu is de hel weer losgebroken en vallen alle nieuwe AIs in een markt waar geen vraag is. Het duurt jaren voordat de backlog aan piloten is weggewerkt en er blijven er steeds meer bijkomen.

Als je 150 000 in een vliegopleiding steekt ben je eigenlijk per definitie al ongeschikt om piloot te worden. Als je bereid bent zulke hoge risico s te lopen perssonlijk wat ga je dan doen als je in die rechter stoel zit?

Flying_pizza_service:

Je zou denken dat je met ervaring boven een AI staat in deze markt. Maat van me die zijn baan is kwijtgeraakt (757/767, A320/A330 rated) solliciteerde recentelijk bij een UK charter die wat mensen nodig had voor de A320. Werd hem doodleuk verteld door de DFO: "we hebben liever een AI want die betalen tenminste 50 000 pond voor line training etc en we kunnen ze ook afvloeien als we ze na zes maanden niet meer nodig hebben". Je moet je afvragen of je in deze industrie nog wel een toekomst hebt.
 
Is het echt zo ernstig?? Is dit niet gewoon een herhaling van de geschiedenis?? Volgens mij hebben we al menige financiële crisis gehad, en toch vliegen we nog. Op dit moment ziet het er somber uit, maar zit zat tzt toch wel weer opklaren??
Hop het wel iig, ik ben bezig met de KLS selectie :p
 
gewoon lekker doorgaan met de KLS selectie. Want je komt dan hoogwaarschijnlijk bij een bedrijf in dienst met goede terms&conditions en een sterke vakbond. Daar gaat het uiteindelijk om want het nieuwe is er snel af als je straks een baan hebt en dan worden andere dingen belangrijker.
 
Je zou denken dat je met ervaring boven een AI staat in deze markt. Maat van me die zijn baan is kwijtgeraakt (757/767, A320/A330 rated) solliciteerde recentelijk bij een UK charter die wat mensen nodig had voor de A320. Werd hem doodleuk verteld door de DFO: "we hebben liever een AI want die betalen tenminste 50 000 pond voor line training etc en we kunnen ze ook afvloeien als we ze na zes maanden niet meer nodig hebben". Je moet je afvragen of je in deze industrie nog wel een toekomst hebt.

Kan het op twee manier opvatten.

1. Nee ho wacht, ik plaats mij dan tussen de rij van sterling, etc en de AI's

2. Ja het is te triest voor woorden maar helaas waar. En die maat zal dan richting de zandbak gaan. Juist die zandbak waar AI's naar kijken als ze het over de gigantische deliveries hebben. En de zandbak is JUIST de plek waar een AI geen poot aan de grond krijgt. Daarom, ik ken veel mensen die of al wat anders erbij doen of wat willen gaan doen.

Voorlopig ben ik heeeeeeel blij dat ik nog een baan heb bij een leuk bedrijf. Nu maar hopen dat de Herren uit Frankfurt zichzelf niet voorbij hollen met hun overname woede. Kan me niet voorstellen dat dat nog lang goed gaat. Op een gegeven moment wordt je topzwaar. Art?
 
Als je 150 000 in een vliegopleiding steekt ben je eigenlijk per definitie al ongeschikt om piloot te worden. Als je bereid bent zulke hoge risico s te lopen perssonlijk wat ga je dan doen als je in die rechter stoel zit?

Wat een vergelijking man :1855:
 
Deze man kwam toen met documentatie van Boeing waaruit bleek dat er voor de komende jaren nog zoveel vliegtuigen in bestelling zouden staan, waaruit volgens hem dus blijkt dat er altijd een grote vraag zal blijven naar vliegers.

Verwar de luchtvaart niet met de "echte wereld". Een bestelling in luchtvaartland is niet meer dan een optie op een afname, niet een gegarandeerde kist.
Mes snijdt dan namelijk aan twee kanten. Een maatschappij kan zeggen dat ze enorm uitbreiden en een fabrikant kan naar de bank gaan en zeggen "kijk, we hebben al zoveel bestellingen".

Bestellingen zijn, zoals al eerder gezegd, gewoon een wassen neus, net als het verhaal van de studiebeleider op de vliegschool.
Het zijn donkere tijden in de luchtvaart en ik ben bang dat dit nog maar het begin is...
 
Daarbij is het gewoon niet meer zo dat dit beroep je studieschuld "makkelijk" afbetaald. Werk condities worden er absoluut niet beter op en als maatschappijen de salarissen omlaag kunnen halen doen ze het. Ik ken op het moment maar heel weinig co's die van plan zijn dit werk (fulltime) tot hun pensioen te blijven doen. En dan heb ik het nog niet eens over de 90% die OF er al iets bij doet OF het wil gaan doen. Ik zei de gek incluis.

Vlieger zijn is niet meer het roze wolkjes beroep dat het jaren geleden was.
(dat het nog altijd een verdomd leuk baantje is daar heb ik het niet over)

Dude speak for yourself.
Al dat gezeur over hoe kut het beroep piloot wel niet aan het worden is.
Kan je wel vertellen dat mijn salaris en voorwaarden nog steeds ver boven dat van jan modaal staan. En mijn studieschuld, tja daar gaat geld elke maand netjes naartoe. Moeilijk af te betalen ? neuh niet echt, duurt alleen nog een paar jaartjes.

Daarbij komt dat jij met je frozen atpl ook die geweldige tijden niet hebt mee gemaakt.
Jij bent in nagenoeg exact dezelfde markt binnen gekomen als het nu is.
Als je het mij vraagt slaat jou mening van het beroep wel heel snel om.
 
Thanx mensen voor alle reactie tot nu toe!
Ik ben er in elk geval achter dat in bestelling staande kisten niets te maken heeft met toekomstige werkgelegenheid. Jammer eigenlijk:dozey:.....(roze bril wordt weer even helder:D)

Ik ben nu bezig mijn havo diploma te halen omdat ik daarna een vliegopleiding wil gaan doen. Maar hoe meer ik te weten kom over het luchtvaartwereldje, hoe groter mijn twijfels worden. Ik wil ontzettend graag vliegen, maar ik kan net zo goed hierna een hbo gaan doen, dan zorgen voor een baan met goed salaris en in m`n vrije tijd een ppl gaan halen. Scheelt in elk geval een torenhoge schuld.

Aan de andere kant vind ik dat als je iets heel graag wilt, je er ook echt voor moet gaan.... Maarja, eerst maar eens mn diploma halen, dan zie ik over +/- 2 jaar wel weer hoe het er voor staat met de economie in luchtvaart-land. (Misschien dat tegen die tijd Amsterdam Airlines wel flink aan het uitbreiden is en de vliegers niet aan te slepen zijn;)).

Groeten San:rt:
 
Sorry maar heb nu al te vaak gehoord "piloten niet aan te slepen zijn" Dat is gewoon niet zo. Punt!
Uiteindelijk is het gewoon onderaan de lijst beginnen en mensen met uren, voor je neus de rechter stoel zien innemen.
Daarbij is het gewoon niet meer zo dat dit beroep je studieschuld "makkelijk" afbetaald. Werk condities worden er absoluut niet beter op en als maatschappijen de salarissen omlaag kunnen halen doen ze het. Ik ken op het moment maar heel weinig co's die van plan zijn dit werk (fulltime) tot hun pensioen te blijven doen. En dan heb ik het nog niet eens over de 90% die OF er al iets bij doet OF het wil gaan doen. Ik zei de gek incluis.

Vlieger zijn is niet meer het roze wolkjes beroep dat het jaren geleden was.
(dat het nog altijd een verdomd leuk baantje is daar heb ik het niet over)

Man man, wat een negatief gelul toch allemaal. En dat met <1500 uur, succes in ieder geval.

Zo heel veel commerciele bedrijven zijn er niet hoor, die als ze kunnen, het salaris niet omlaag halen.

En die copiloten die niet fulltime tot hun pensioen willen vliegen, die ken ik dan weer niet.

Vertel eens, hoe mooi was het vroeger?
 
Back
Top