PPL Bevet

mustifb007

New member
Hoi beste mensen,

Ik heb een vraagje over de opleidingkosten van PPL brevetten,wat ik weet zijn de prijzen behoorlijk duur maar moet je alle kosten in1x betalen of hebben ze ook de mogelijkheid om in termijnen te betalen.....oftewel hoe gaat het zaken van financiale kant.

Ik wil ook gaan begginnen met de opleiding PPl maar op heel veel scholen zijn prijzen aardig in buurt van 10.000 euro''s en die kan ik niet in 1x betalen...

zijn er misschien mensen hier die meer informatie kunnen geven...

gr musti
 
Hai Mustifb007,

Bij de KLM aeroclub betaal je alleen wat je gevlogen hebt. De kist wordt automatisch afgerekend na het loggen in het boekingssysteem via een rekening courant (dus een virtuele pot die je zelf "oplaadt" door geld over te maken), de instructeur wordt direct betaald (per rekening, cash of wat je met de instructeur afspreekt).

De KLM aeroclub is zeer goedkoop om je PPL te halen omdat het geen commerciële verhuurder is maar een vereniging. Met de wettelijk minimaal benodigde 45 uur kom je uit op zo'n ruim 9000 euro incl theorie (uitbesteed) en wat extra kosten. Als je ook de kosten van de theorie examens meerekent (ca. 2000 euro) kom je tot ongeveer 11.000 euro. In de praktijk hebben mensen echter meestal meer uur nodig, dus het is verstandig om rekening te houden met een budget van uiteindelijk ca. 13000 euro. Maar hoe regelmatiger / frequenter je lest, hoe efficiënter je het natuurlijk doet en hoe goedkoper je uit kan zijn.

Je lest in je eigen tempo met een eigen instructeur en maakt de afspraken met hem wanneer jij wil. Je kan dus het tempo verminderen als het financieel niet uitkomt, je kan er als je wil dus jaren over doen om je PPL te halen. We hebben bij de club 2 C172's (121 euro block excl landingsgeld, incl alles voor de rest) en 1 Piper Archer (144 euro). Lidmaatschap is 150 euro per jaar, instructietarief op de club is 45 euro per uur, initieel ook entreegeld (100 euro) en KLM antecedentenonderzoek (20 euro) voor niet-KLMers. Je krijgt 80 euro korting op je PPL medische keuring (class II) bij het aeromedisch instituut (KLM health services), examen en profcheck formulieren zijn standaard gratis. Kisten zijn ook verzekerd voor inzittenden en daarbij hebben we een unieke regeling eigen risico, waarbij de club het eigen risico van de verzekering bij schade (standaard 1500 tot 2000 euro bij verhuurders) bijna geheel op zich neemt (eigen risico clublid daardoor ca. 340 euro). Dit om een zo open mogelijke veiligheidscultuur te creëren waarbij mensen geen drempel hebben (of zo laag mogelijk) om schade en gevaarlijke situaties te melden. En als je met evenementen en clubvluchten meedoet kan je mooi een netwerk opbouwen met de andere (ervaren) vliegers om zodoende goedkoop vluchten met elkaar te delen zodat je nog eens ergens kan komen zonder dat het een fortuin kost :).

Genoeg gespammed voor vandaag. Nogmaals, het is een vereniging dus ik (ledenadmin) noch iemand anders maakt er winst op (alhoewel, de full time instructeurs wellicht), alles is voor de leden door de leden (en daardoor ook zo goedkoop). Als je meer info wil kan je kijken op www.klmaeroclub.com of mail mij op ledenadmin@klmaeroclub.com . Ik wil gewoon graag meer airworkers erbij (zitten er al een paar dat ik weet) :D.

305084980_SGviW-M.jpg
 
Hallo,

De kosten hangen erg af van hoeveel je moet vliegen en op wat voor toestel. Hoeveel je moet vliegen is ongeveer: 45 uur plus het aantal jaren dat je ouder bent dan 20. En dan nog wat extra..
De prijs per uur hangt af van het toestel: Bij de Motorvliegtuigen zeg vanaf zo'n 125 eur per uur voor een moderne nieuwe kist met motor op autobenzine, tot meer dan 300 per uur voor AVGAS slurpers met veel knopjes (en daar leer je niet beter op vliegen hoor)
Als je voor TMG gaat (motorzever) dan kan het alweer voor ruim 70 euro per uur: Je krijgt dan ook een heel echt PPL brevet, waar je dan op mag motorzweven. Je kunt dan later bijscholen naar motorvliegtuig. Als ik het opnieuw zou moeten doen was ik daarmee begonnen. Ik heb de route nu andersom gedaan, dus bij mijn motorvliegtuig een motorzwever toegevoegd.

De Uren worden gangbaar geteld van het moment dat de motor start tot het moment dat je de motor afzet, en dat is ook wat de wetgever bedoeld met 45 uur vliegen. In werkelijkheid ben je dus korter in de lucht. Informeer hier wel even naar, misschien rekenen ze ergens op een andere manier en dan ben je knollen voor citroenen aan het vergelijken

En dan de prijs van de instructie: Daarvoor lopen de tarieven ook flink uiteen, bij sommige vraag je je af hoe ze in leven blijven, bij anderen is dat wel heel erg duidelijk. Vraag wel na hoe ze het precies tellen: Bij de een rekenen ze alleen de gevlogen uren als insructie, bij de ander rekenen ze briefing tijden ook mee. Dat is allemaal redelijk, maar als je prijzen vergelijkt moet je het wel weten.

Landingsgelden varieren ook flink per vliegveld. En als je eenmaal echt aan het oefenen ben, en zo'n 10 circuitjes in een les vliegt.. dat tikt ook dat aan. Dit is bovendien ook afhankelijk van het toestel: Hoe zwaarder, of vooral hoeveel meer geluid hij maakt, hoe duurder.

Hou er rekening mee dat je in de eindfase nog wel wat achter de hand hebt: Juist dan wil je misschien wat intensiever lessen voor het examen, en als je het examen dan haalt heeft IVW ook nog een leuke verassing, want die typen dat brevetje niet gratis.

Het is allemaal een boel geld.. maar ik heb van geen enkele euro die ik aan heb uitgegeven ooit spijt gehad.
 
Hallo Musti,

Bovenstaande schrijvers hebben één en ander al prima samengevat. Zelf heb ik op Teuge gelest bij Aero Center Teuge (maar er zitten nog een drietal vliegscholen daar, anders lijkt het op reclame) waarbij het mij heel goed is bevallen dat er nog klassikaal theorieles wordt gegeven. Ook de landingsgelden op EHTE vallen nog mee, als je niet teveel in de zomerperiode of in het weekend lest want dan krijg je een toeslag om je oren. Wat betreft de kosten heb ik een apart kasboek bijgehouden en voor het totale pakket (incl. alles voor de opleiding, theorie, praktijk, leermiddelen, CBR theorie-examens LPE English, RT praktijk en examen en IVW bijdrage en kaarten én een David Clarck headset) heb ik bijna €18.000,- mogen betalen. Er werd gelest op Cessna 152 toestellen waarvoor ik alweer bewust heb gekozen omdat je dan leert vliegen met toeters en bellen (CVV en mengselregeling) in plaats van in een DAF-variomatic met dieselmotor. Minder kan later altijd maar als je niet hebt geleerd om ook die zaken in de gaten te moeten houden kun je later een probleem krijgen zonder dat je het zelfs maar in de gaten hebt.

Mijn ervaring: Spaar ervoor en geniet van iedere minuut in de lucht. Ik heb ook nog geen seconde spijt gehad van de beslissing om te gaan voor het PPL (Ook al moest ik er 9 jaar voor sparen)
 
Last edited:
Met de wettelijk minimaal benodigde 45 uur kom je uit op zo'n ruim 9000 euro incl theorie (uitbesteed) en wat extra kosten. Als je ook de kosten van de theorie examens meerekent (ca. 2000 euro) kom je tot ongeveer 11.000 euro.

Klopt! Mijn PPL kostte mij in precies 45 uur 11.200 euro. Moest het toevallig deze week eens even uitrekenen.

Overigens, als ik dan ook even mag 'spammen':

[begin reclamepingel]

Vliegclub Rotterdam!

Ook een vereniging en een volwaardige FTO. Vliegtuigtarieven zijn zeer redelijk en je betaalt ook één maal per jaar een lidmaatschap. Verder is er een vloot van 18 vliegtuigen waaronder C172's, C152's, P28A's, Robins en een Piper Seminole. Ook hebben we een aerobaticskist. Is wel zo verstandig om tijdens je opleiding daadwerkelijk eens een looping te doen en een full-stall.

Verder een heel leuk bijkomend feit: je vliegt vanaf een gecontroleerd veld waardoor je al direct te maken krijgt met ATC en alle bijbehorende procedures. En taxiën naar het begin van de baan achter een 737 is best grappig in het begin.
En mocht je na je PPL de smaak te pakken hebben, dan kan je direct door voor de rest van de meuk (IF, CPL etc).

Kortom, niet om Nosig een hak te zetten, maar onderzoek je opties :biertje:

[einde reclamepingel]

Succes!
 
Back
Top