Vliegtaks. De cijfers

Neos

New member
Van Nu.nl:

'Vliegtaks kostte Schiphol al half miljoen passagiers'
Uitgegeven: 8 december 2008 09:46
Laatst gewijzigd: 8 december 2008 09:46

AMSTERDAM - De eerste zes maanden na de invoering van de vliegtaks zijn er 525 duizend passagiers minder van Schiphol vertrokken.
Novum

Dat zijn voorlopige cijfers die de voorzitter van de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, Barin, maandag in het televisieprogramma Goedemorgen Nederland bekendmaakte.

De definitieve cijfers worden eind volgende maand verwacht.

Schadepost

Voorzitter Frank Allard zegt dat de invoering van de extra belasting een schadepost van een miljard euro voor de luchthaven oplevert. "En dan heb ik het nog niet eens over de andere luchthavens in Nederland.

Volgens Allard wijken reizigers uit naar vliegvelden over de grens vanwege de vliegtaks en heeft de economische neergang daar niets mee te maken. Vliegtuigpassagiers wijken onder meer uit naar Duitsland en België.

Uit eerdere cijfers bleek dat het vliegveld in Düsseldorf 62 procent meer Nederlanders ziet, Brussel 74 en in Weeze in Duitsland groeide het aantal Nederlanders zelfs met driehonderd procent.

Toeslag

Sinds 1 juli moeten passagiers die vanaf een Nederlandse luchthaven vliegen een toeslag betalen. Die bedraagt 11,25 euro bij vliegreizen tot 2500 kilometer.

Op langere vluchten komt de toeslag uit op 45 euro. De luchthavens proberen de vliegtaks via de Hoge Raad alsnog van tafel te krijgen, nadat ze eerder bij de rechtbank bot vingen.





En Bos maar volhouden... Juist nu is het dé tijd om die rare regeling weer in te trekken en de Nederlandse luchtvaart (en alle bedrijven die daar aan vast zitten) te steunen..:passed:
 
Zal Bos niet doen ben ik bang. Dat zou gezichtsverlies betekenen...

Belangrijker ook dan de banen van vele duizenden werknemers op AMS? Nee laat het antwoord eigenlijk ook maar zitten...

van LN:

'Schade door vliegtaks bedraagt al 1 miljard euro'

08-12-2008

HILVERSUM - De economische schade als gevolg van de invoering van de vliegbelasting bedraagt na amper een halfjaar al één miljard euro. Dat blijkt uit voorlopige cijfers die maandag (8 december) bekend werden gemaakt in het televisieprogramma Goedemorgen Nederland. Schiphol liep volgens de Board of Airline Representatives in the Netherlands (BARIN) sinds juli al zo’n 525.000 reizigers mis door de vliegtax.

Volgens secretaris-generaal Frank Allard van BARIN zoeken Nederlandse reizigers in groten getale hun heil op luchthavens over de grens. Zo steeg het aantal Nederlandse reizigers op Brussels Airport met 74 procent, op Düsseldorf International met 62 procent en op het kleinere Airport Weeze zelfs met 300 procent.

De BARIN zegt in januari definitieve cijfers over de schade als gevolg van de invoering van de vliegtaks naar buiten te komen. Ook gaat de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen in Nederland net als Maastricht Aachen Airport en Ryanair bij de Hoge Raad in cassatie tegen een eerdere uitspraak van de rechter over de vliegtaks. Op deze manier hoopt de sector de heffing alsnog van tafel te krijgen.

De op 1 juli dit jaar ingevoerde vliegtaks moet de schatkist jaarlijks 350 miljoen euro opleveren.


Wat mij het meeste opviel uit het stukje is dat om de schatkist met 350 miljoen te spekken de economische schade een miljard is.
 
Wat mij het meeste opviel uit het stukje is dat om de schatkist met 350 miljoen te spekken de economische schade een miljard is.

En dat is dan ook pas de schade op korte termijn. Er zijn ook nog bedrijven die langzaam kapot gaan en/of maatschappijen die stoppen met vliegen vanaf NL. etc.
 
Tja, de luchthavens gaan nu dus naar de hoge raad. Maar ik ben bang dat dat ook niet veel zal uithalen.
Je kunt er alleen op hopen dat hij (Bos) het "licht" nog gaat zien binnenkort..
 
't Was al smerig, en dit is het gevolg.

Hoe was het ook al weer: ''niet onmiskenbaar strijdig'' met het internationale luchtvaartverdrag van Chicago en Europese verdragsregels.
 
Milieu my ass, maar daar waren jullie ook al achter.

Want ja, Bos ziet ons liever met de auto gaan. Dat levert nog meer geld op, en dat is natuurlijk veel minder "vervuilend" (waarom heeft Airwork geen kots emoticon?). Daar is de Taks peanuts bij. Zeker als we straks in 2012 lekker per kilometer gaan betalen. En om er nog een schepje bovenop te doen wordt de BMP maar liefst afgebouwd en niet meteen afgeschaft, zodat we allemaal tot 2018 dubbel gaan betalen.

Maar ik blijf maar stil want straks moeten we ook nog per nm gaan betalen, of komt er een BPM op vliegtuigen.
 
(waarom heeft Airwork geen kots emoticon?).

puke.gif
puk1.gif
puke.gif

Leuker kunnen we 't niet maken....
 
Last edited:
Stab trim,

Daar heb je een puntje.

Wat mij opvalt dat het geheugen van de meesten zo kort is. Mijnheer Bos heeft van ons belastinggeld een aantal banken gered die (wat mij betreft) door wanbeleid bijna waren omgevallen, heeft ons aan een ondoelmatige vliegtaks geholpen en over enige tijd mogen wij opnieuw dubbel betalen voor de auto.

Elsevier roept Bos uit tot Nederlander van het jaar. Wat heb ik iets gemist?
 
Op zich zelf zeggen die cijfers niet zo veel. Je weet pas of het indruk maakt op Bos en z'n Schatkist wanneer je het omslagpunt weet.

Reizigers zorgen ook zonder die extra belasting voor belastinginkomsten. Als er zodanig minder reizigers op stap gaan dat zelfs de vliegtax niet meer compenseerd is er misschien over te praten als de afname ook daadwerkelijk door de extra belasting wordt veroorzaakt.

Was zo ook niet eens het "tijdelijke" kwartje van van kok bedacht?
 
Wat mij het meeste opviel uit het stukje is dat om de schatkist met 350 miljoen te spekken de economische schade een miljard is.

Ze proberen misschien op Safe te spelen met inkomsten. Er wordt wel gezegt dat ze voor 2010 een groei verwachten, en dan zou de 1 miljard verlies enkel iets minder groei betekenen, maar misschien achter de schermen verwachten ze wel een verlies. Een extra belasting zou dan het verlies compenseren.

Ik zeg ook maar wat.. ben geen econoom.
 
Ik heb wel getekend. Maar of het veel uitmaakt? Ikverticket.nl heeft helaas ook geen zoden aan de dijk gezet.

Ach ja, soms moet je iets zinloos doen om iets onwaarschijnlijks te bereiken ;)
 
Misschien dat deze petitie meer effect heeft omdat die door een politieke partij is gestart. De tijd zal het leren.

Heb er zelf ook een hard hoofd in dat de taks gaat worden afgeschafd.
 
Je zou inderdaad wat anders verwachten van de PvdA.

Idd, maar daar gaat het toch allang niet meer overals politicus. Goed beleid voeren is helemaal niet belangrijk meer, persoonlijke status en aanzien zijn de zaken waar het om draait!
 
Reactie telegraaf.nl: Het is te laat om de vliegtaks nog weg te doen, veel mensen hebben al ontdekt dat parkeerkosten en reiskosten(prijs benzine duitsland) lager zijn, ook is de service op vliegvelden in het buitenland beter. Dus de mensen die nu vliegen via Duitsland, gaan nooit meer via Nederland, zelfs zonder vliegtaks hier is het buitenland beter/goedkoper
 
Back
Top