Piloot en hyperacusis?

FlyingGoblin

New member
Dag allemaal,

Ik ben een aspirant-vlieger en ben zowel door de vliegselectie heen als door de medische keuring klasse 1. Ik zal waarschijnlijk in januari a.s. beginnen met de opleiding.

Ik heb echter sinds 3,5 maanden last van hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid) en een lichte vorm van tinnitus nadat er in beide oren een oorprop is verwijderd die er kennelijk veel te lang heeft gezeten. Mijn gehoor is, volgens de audioloog en kno-arts 'normaal', aangezien ik op geen enkele frequentie gehoorverlies heb en verder alle gehoortesten geen afwijkingen laten zien. Ik heb ook geen gehoorbeschadiging.

Ik ben twee maanden geleden daarom ook makkelijk door het audiogram 'heengerold'. Wel heb ik uiteraard te kennen gegeven bij de keuring dat ik last heb van een gevoelig gehoor, maar de arts ging hier verder niet op door/in. Veel artsen weten namelijk niet goed wat tinnitus/hyperacusis écht is heb ik gemerkt. Ik heb het daarom maar zo gelaten aangezien ik er op dat moment ook zeker niet teveel op door wilde drammen (ik heb m'n plicht gedaan door het te melden dacht ik zo).

Het zat me echter niet lekker dat een keuringsarts zo laconiek reageert op symptoom (het is geen aandoening of ziekte) dat wel degelijk ongemak kán veroorzaken in het dagelijks functioneren, net als tinnitus (een symptoom dat de andere kant van dezelfde munt is). Ik heb me daarom door een ander keuringsinstituut laten adviseren, maar ook zij keuren m'n gehoor goed. Maar, zeiden ze, tinnitus/hyperacusis kán een reden tot afkeuring zijn in 'ernstige gevallen' (hoewel ik hier geen enkele richtlijnen over kan vinden in de jar-fcl medical manual). Dus het is allemaal erg vaag.

En dit laatste zit me nou niet lekker aangezien tinnitus/hyperacusis volledig subjectief is en in 99,9% van de gevallen niet objectief is vast te stellen door welke (kno)-arts of audioloog dan ook. Het komt erop neer dat zolang ik er niet over zeur of mijn werk zichtbaar niet goed meer zou kunnen doen, ik erop eventueel afgekeurd zou kunnen worden in de toekomst, al kunnen ze dat dan niet aantonen.

Ik ga er vanuit dat mijn 'gehoorsymptoom' (H/T) mij in de toekomst niet zal hinderen bij wat voor functie dan ook (mede dankzij TRT-therapie), maar het blijft een knagend gevoel dat je (nog) met iets rondloopt dat door niemand objectief vastgesteld kan worden maar waar je wel degelijke hinder van zou kunnen hebben aangezien het verloop ervan niet voorspelbaar is (of het juist beter wordt...of slechter).

Ik vraag me dus vooral af of er vliegers zijn die niet zozeer van tinnitus last hebben (want daarover is er al een topic hier), maar die hyperacusis gehad hebben of daar al langer last van hebben (gehad)?

Volgens het audiologisch centrum (waar ik ben voorgelicht) zijn er inderdaad vliegers die het ook hebben, maar uit (medische)privacy-gronden is het lastig om met die vliegers in contact te komen. Dus: misschien hier wel?:grijns:

Alvast bedankt!

Keep flying high:biertje:
 
Misschien denk ik heel simpel, maar kun je je voor het vliegen niet oordoppen laten aanmeten(bijv. bij Alpine) die wat extra dempen, bovenop je normale headset?
 
Ehm.. is dit eigenlijk een blijvende aandoening? Of moet je niet gewoon ff wennen aan al die herrie van iedereen?

Of zeg ik nou iets heel stoms :eek: .... gebeurt wel is :duh:
 
Goblin, hoe weet je dat je hyperacusis hebt? Is die diagnose vastgesteld door een arts? Je zegt dat veel artsen niet weten wat hyperacusis is. Hoezo? Hoeveel artsen heb je al bezocht? Dat lijkt me net zoiets als een passagier die zegt dat veel piloten niet weten wat turbulentie is, omdat het zo vaak voor komt en er weinig aan wordt gedaan...

Niet dat ik je niet serieus neem, in tegendeel. Je hebt klaarblijkelijk (sind kort) last van geluid. Ik probeer er gewoon achter te komen hoe en wat! Wat tinnitus betreft, dat hebben we allemaal in meer of mindere mate. Zeker zij die wel eens in een disco geweest zijn. De meesten van ons weten niet eens dat dat gesuis tinnitus heet!

:)
 
Nou, als bepaalde geluiden je gaan stressen of irriteren zou dit een extra belasting kunnen zijn tijdens het uitoefenen van je beroep, waardoor je jezelf minder kunt concentreren.

Wat ik mij in jouw geval afvraag is of je altijd al overgevoelig voor geluid bent geweest (genetisch bepaald), of dat je hersenen dusdanig getraind zijn door die oorprop. In het laatste geval zou je duidelijk moeten merken dat de gevoeligheid sinds het verwijderen van de oorprop steeds minder wordt na verloop van tijd en op een gegeven moment zal verdwijnen.

Toen bij mij eens een oorprop werd verwijderd stond ik verbaasd hoeveel verschil dat maakte. Alles sist en kraakt opeens weer, maar na ca. een week was ik daaraan gewend.
 
Wow, dat zijn me wel al een hoop reacties in zo'n korte tijd al. Bedankt iedereen alvast!


Om te reageren op Alien: oordoppen heb ik de eerste paar weken wel gebruikt omdat ik toen last had van te hard binenkomend geluid, maar ik heb nu geen enkele last van harde geluiden meer of zo, ik hoor volledig normaal, dat is ook door de audioloog en kno-arts vastgesteld en onderzocht. Ik heb nu nog alleen soms een vervelend gevoel bij geluiden omdat het me een paar maanden behoorlijk gekweld heeft (een soort negatieve 'conditionering' op geluid, I guess). Het wordt in ieder geval afgeraden om oordoppen te gebruiken voor dagelijkse geluiden, behalve wanneer een geluidsniveau voor iedereen schadelijk is, dan moet je uiteraard gehoorbescherming gebruiken;) Dat zou ik onder normale omstandigheden ook altijd gedaan hebben, doe het ook met uitgaan e.d.

Reactie op Arjan's reply: het kán iets blijvends zijn (althans meerdere maanden/zelfs jaren), áls je eenmaal een tijdlang boven-normaal veel last van hard binnenkomend geluid hebt gehad, maar dat is in principe zeldzaam. Maar je weet maar nooit, dus ik vroeg me af of er piloten hier zijn die daar lange tijd last van hebben en hoe ze het positief weten te managen. Net zoals iedereen tinnitus kan ervaren in een stille ruimte maar niet iedereen er extreem op gaat reageren als het eenmaal wordt waargenomen. Nu moet ik zeggen dat ik extreem heb gereageerd omdat er opineens erg veel geluid dat bij me 'binnenkwam' en dat gewoon heel naar was (ik schijn jarenlang 20-25db op veel frequenties minder gehoord te hebben dan dat ik eigenlijk in staat ben om te horen...en ik had niks in de gaten, dacht dat ik alles goed hoorde..totdat ik ineens maar nét door het audiogram kwam; toen dacht ik: 'heej dit klopt niet, want zoveel gehoorverlies kán ik gewoon niet hebben', maar dat werd dus veroorzaakt door die gehoorprop die daar jaren heeft gezeten, zo is gebleken).

Thnx voor je tip Pilatus_4b, maar kno-artsen weten er dus niets vanaf heb ik wel gemerkt. Het blijkt dat je voor dergelijke klachten (klachten waarbij er geen schade is aan het gehoor zélf én 'onzichtbare klachten') echt bij audiologen moet zijn bij een audiologisch centrum, die hebben er echt kijk op en hebben zelfs therapieen ervoor, hoewel ze m.b.t. tot het gehoor nooit harde garanties kunnen geven of je normale tolerantieniveau weer terugkomt. Op zich is dat gelukkig wel overwegend zo bij mij weer, maar de angst zit er wel goed in dat het terugkomt want dat blijkt dus mogelijk...en daarom ben ik benieuwd of er piloten zijn die het hebben/gehad hebben en hoe zij er mee omgaan/zijn gegaan op dat moment.

Als reply op 49015: Het blijkt dus echt dat de meeste artsen echt niet weten wat tinnitus/hyperacusis nou precies is. Meestal krijg je mee: 'leer er maar mee te leven als het niet over gaat'. Was bij mij ook zo. De huisarts wist er niets vanaf, dus die heeft me doorgestuurd naar de kno-arts. Die laatste kon er niets mee, al kon hij wel de 'diagnose' stellen op grond van mijn klachten. Let wel: op grond van mijn klachten. Tinnitus én hyperacusis zijn niet objectief aantoonbaar via een test of een onderzoek. De audioloog waar ik door de kno-arts ben verwezen heeft dan ook geen diagnose gesteld: hij bekijkt het als een symptoom van een tijdelijk overprikkeld gehoor. Hij heeft goede argumenten gegeven dat het wel weggaat, maar het kán een zwakke achilleshiel blijven en bij veel spanningen of ziekte zou het misschien op den duur weer de kop op kunnen steken. Net zoals mensen met constante oorsuizen (dat heb ik overigens niet) het suizen meer bewust zijn als ze stress hebben e.d.

Wat betreft Radix: je hebt best wel gelijk volgens mij. Het is ook een probleem dat zit in het verwerken van geluid door de hersenen. Bij mij was misschien de oorprop nóg behoorlijker waardoor de impact zo groot was dat m'n hersenen/auditief systeem lange tijd nodig hebben om zich weer aan te passen. En ja, je hebt gelijk: als geluiden soms irritant zijn dan kán dat je concentratie belemmeren. Maar gelukkig kan daar middels 'gewenningstherapie' (TRT-therapie) wat aan gedaan worden. Daarom heb ik deze thread ook opgestart omdat ik benieuwd ben of er vliegers zijn die lange tijd gevoelig zijn geweest voor geluid en hoe zij er toen mee om zijn gegaan:D
 
Ah, ok, nu heb ik een beter beeld van jouw probleem. Ik heb een collega die vriendelijk vroeg of ik hem eerst kon waarschuwen voordat ik de autopilot eraf gooide, zodat hij zijn vingers in de oren kon stoppen. Hij had namelijk een heel gevoelig oor en kon niet tegen het geluid van de autopilot disconnect warning. Als ik hem tegenkom zal ik hem vragen hoe of wat. Ik weet wel dat hij een tijdje oordoppen gebruikte, maar daar was hij niet al te tevreden over. Ik ben geen arts maar ik heb meer het idee dat het bij hem om een soort infectie ging/gaat.

Een andere collega gaat ook uit zijn dak als de cockpitdeur net iets te hard dichtgegooid wordt door de cabin crew, of als ik de tray table niet zachtjes genieg wegklap. Ik heb er nooit bij stil gestaan, maar hij heeft dus ook gevoelige oren. Hij kon niet tegen plotselinge geluiden, maar van de autopilot warning had hij weer geen last.

Ik heb dus verder geen concrete tips, als ik wat te weten kom van de collega's dan laat ik je het weten! Ik wil bijna zeggen 'maak je geen zorgen', maar daar heb je niks aan, dat begrijp ik :).
 
Back
Top