Bijscholen Wiskunde B1 en Natuurkunde

CFIT

New member
(Het is de eerste keer dat ik een topic aanmaak hier, dus mogelijkerwijs word het een zooitje :p)


Ik ben bezig met de selectieprocedure voor de KLS, maar ben nog niet in het bezit van mijn deelcertificaten Wiskunde B1 en Natuurkunde. Ooit, op de Havo, had ik namelijk gekozen voor het (voor mij moeilijkere) profiel economie & maatschappij. Hou het niet tegen mij; ik heb namelijk lenzen en het was toen niet mogelijk om daarmee in de luchtvaart te belanden (helaas).

Er zijn al eerdere topics hier geweest over deelcertificaten, maar het leek mij handig om naar recente ervaringen te vragen. Het Boswell Insititute had namelijk een paar maanden geleden nog een Havo wiskunde B1 cursus in de aanbieding, die helaas niet meer gegeven word. Zij bieden nu alleen nog maar cursussen op Vwo niveau aan(wat voor mij als ex-havist een vertraging zou kunnen betekenen, i.v.m. extra instapeisen e.d.).

Nu heb ik mij al een tijdje blindgestaard op de Boswell Institute in Utrecht om daar na mijn afstuderen mijn wiskunde en natuurkunde te behalen.

Maar waar hebben/willen andere Airworkers hun deelcertificaten halen? Zijn er andere instituten die snelcursussen aanbieden? Het woord 'snel' is hier van belang, omdat ik natuurlijk wel z.s.m. mijn certificaten wil behalen.
 
Waarom al die haast als ik vragen mag? Ben je al door de selecties heen?

Hieronder even een overzicht van de opleidingen die ik ken.
1. James Boswell
2. Zernike College groningen (Cursusduur 5 maanden, start elk najaar en voorjaar)
3. LOI of NTI ( enigste nadeel in mei centraal examen)

Bovendien hou er rekening mee dat je er wel even tijd in moet steken. En dat je het niet even zo doet. Maar aan de andere kant een goede manier om je motivatie te testen..

In ieder geval succes!
 
Hai, er zijn al meerdere topics geopend over dit onderwerp, dus als je de zoekfunctie gebruikt zul je misschien nog meer nuttige info krijgen.

Ik ben zelf bijna klaar met de najaarscursus natuurkunde bij het James Boswell Instituut (a.s. maandag examen!!). Dit is ook een VWO cursus, terwijl ik HAVO heb gedaan.

Er werd mij verteld dat als ik dacht dat ik het aankon, ik het gewoon kon volgen. Je begint met een week wiskunde, waarna een toets volgt om te zien of je de informatie een beetje snel weet te verwerken. Als hier nou echt een dramatisch cijfer uit komt, kun je er alsnog voor kiezen om de cursus niet voort te zetten en je geld terug te krijgen.

Echter vind ik deze cursus zeer goed te doen! Je moet er wel echt tijd voor uittrekken, je zit 3x per week 4 uur in Utrecht en je moet thuis ook nog wel wat doen, maar dan heb je wel met 3 maanden je certificaat op zak. Ik vind het zeker een aanrader!! Hoe het is in combinatie met WisB weet ik niet, ik ga naar de NLS en daar vinden ze WisB niet nodig. Heb zelf WisA 1,2 gehad.

In januari begint weer een voorjaarscursus bij het JBI als ik het goed heb. Misschien is er nog plaats voor je als je wil, maar dan moet je wel snel zijn.

(P.s. mocht je nog boeken willen hebben: ik heb natuurkunde 1 havo en vwo,
bij interesse even PB-en :biertje:)
 
Lucius, James Boswel is zeker goed te doen. Ik heb daar zelf ook natuurkunde gehad en dat ging echt prima. Ben in 4 vwo ooit blijven zitten op dat geweldige vak dus ik was er al niet echt een ster in, maar bij JBI afgesloten met een 8. Goede docenten, goede uitleg en altijd gezellige lessen. Nadeel? Kostenplaatje. Één cursus is volgens mij iets van 900,00 euro.
 
James Boswell is de shit. Lekker les van meester John, alleen de uitleg van die twee koffieleuten laat soms wat te wensen over, vooral als je mooie vrouwen in je klas hebt.
Na de lessen lekker drinken in Utrecht en zoenen met meisjes uit je klas :). Zou die cursus nog 10 keer over willen doen.

* Wie kent de bierproef nog???
 
Één cursus is volgens mij iets van 900,00 euro.
Je kan ook alleen examen doen bij JBI, dus zelfstudie verder doen. Scheelt je bijna 1000 euro. En wat ik zo begrepen heb doe je verder toch niet veel meer in de lessen dan de vragen uit je boeken oefenen wat je natuurlijk net zo goed thuis in je eigen tijd kan doen (of je moet graag 1000 euro willen uittrekken om meisjes te kunnen zoenen en bier te drinken). Hard (veel) werk is het nog steeds wel, waar je het ook doet.
 
Wat van het Boswell nog het beste was is het feit dat je heel veel van die "boswell" oefenexamens krijgt. Als je die thuis of in de les had gemaakt haalde je het echte examen ook. Beetje het Bristol gevoel wat je bij je theorie hebt met CBR, 70% van alle sommen gebruiken ze namelijk gewoon nog een keertje.
Je lapt in feite dus 900 euro zodat je zeker weet dat je het haalt... Dat bier drinken is natuurlijk maar relatief want ik heb ook mensen gesproken op school uit cursussen voor mij die nooit utrecht zijn ingegaan. Ligt dus echt aan je klas.
 
Om mijn standpunt wat te verduidelijken: Ik wil het dus graag een compacte cursus omdat ik na mijn afstuderen (juni pas..) zeeen van tijd ga hebben en het niet erg vind om 40 uur per week aan wis- of natuurkunde te zitten. Het liefst werk ik drie maanden gewoon keihard voor een vak i.p.v. een jaar lang een klein beetje. En nee, ik ben nog niet aangenomen. Maar als ik bij een vliegschool kans wil maken heb ik sowieso beide certificaten nodig.

@Nosig. Dankjewel voor het zeggen van die optie. Ik was het even vergeten (ik ben zelf al een beetje bezig met 'zelfstudie' d.m.v. geleende boeken van een vriend). Iemand die ervaring heeft met deze optie en de Boswell examens?

@boffert. Oefenexamens zijn erg handig ja. Zelf denk ik dat het vele oefenen met oefenenexamens ook de reden is geweest dat ik mijn Havo examens gemiddeld een 8 heb gescoord. Zijn die oefenexamens ook los (zonder cursus) te verkrijgen dat iemand weet? Misschien een mogelijkheid in combinatie met de optie van Nosig?

@Toes. Succes met je examen maandag! Zal er binnenkort even een PB-tje uitdoen :)

Bier drinken en met meisjes zoenen vind ik overigens geweldig voor erbij. Maar het gaat mij vooral om de deelcertificaten :p
 
Dankjewel :)

Maar ik kan je zeggen dat onze klas redelijk serieus bezig is geweest hoor! De mensen die er geen zin meer in hadden gingen steeds na een uur uitleg naar huis (die halen over het algemeen ook mindere resultaten).

Maar juist het samen maken van de opdrachten en de tips van de leraar maken het een goede cursus vind ik. Je krijgt daar beter inzicht door, omdat je ook andere manieren toepast in plaats van je eigen (soms omslachtige) idee.

Thuisstudie kan ook, maar je bent waarschijnlijk niet zo effectief bezig als dat je een les volgt.

Succes met je keuze!
 
Het kan zijn dat ze te krijgen zijn bij het Boswell die examens maar ik denk dat het nog steeds is voorbehouden aan de studenten die de cursus volgen.
Anders bel je ze gewoon op, het gerucht gaat namelijk dat ze niet bijten...
 
Zelfstudie is zeker te doen. Ik heb het zelf gedaan voor Natuurkunde. Je hoeft dus geen cursus te volgen bij JBI. Examen alleen kost iets van 80 euro. Maar je moet elke dag hard leren, anders haal je dat niet. Ik heb het in één maand gedaan, en was elke dag bezig met de stof. Het hangt natuurlijk van het persoon af. Ik heb een paar lessen gevold bij JBI en heb weinig geleerd. Aan de andere kant, heeft een vriend van mij alleen maar de lessen gevolgd zonder verder te leren thuis en heeft het ook gehaald. Dus, dat moet je zelf weten.

Je kan het examen online aanvragen op de JBI site, simpel:

http://www.jbi.uu.nl/index.php?option=com_cursus&vak=20
Op vak klikken, dan op datum, invullen en klaar. Zie ook tekst bij bijv. bij Natuurkunde 1 VWO examen vermeld bijvoorbeeld "Doelgroep: Cursisten en niet-cursisten die een aanvullend examen natuurkunde moeten afleggen".
 
Ik heb ook nog een vraagje betreft dit onderwerp. Ik zit op dit moment in de 6e klas van het Gymnasium, en aangezien ik al vanaf de 1e vlieger wil worden heb ik Nt gekozen, en later overgestapt op CM met na1 en wisB1. Alleen gaat dit me niet makkelijk af. Ik heb het aan beide leraren gevraagd, en die zeiden dat alle dingen die ze dachten dat je voor piloot nodig nou kunnen hebben, ik al in de 3e en 4e gehad heb, wat ook zou kunnen verklaren dat je prima met HAVO de opleiding kan doen. Alleen stel dat ik zak voor mijn wiskunde en natuurkunde (vooral natuurkunde is een probleem) kan ik dan een deelcertificaat halen bij een andere school???? Of is het dan over en uit? Lijkt me niet toch?
 
Ik heb ook nog een vraagje betreft dit onderwerp. Ik zit op dit moment in de 6e klas van het Gymnasium, en aangezien ik al vanaf de 1e vlieger wil worden heb ik Nt gekozen, en later overgestapt op CM met na1 en wisB1. Alleen gaat dit me niet makkelijk af. Ik heb het aan beide leraren gevraagd, en die zeiden dat alle dingen die ze dachten dat je voor piloot nodig nou kunnen hebben, ik al in de 3e en 4e gehad heb, wat ook zou kunnen verklaren dat je prima met HAVO de opleiding kan doen. Alleen stel dat ik zak voor mijn wiskunde en natuurkunde (vooral natuurkunde is een probleem) kan ik dan een deelcertificaat halen bij een andere school???? Of is het dan over en uit? Lijkt me niet toch?

Heb je de berichten in dit topic gelezen?
 
Ja, alleen wordt hier vooral de situatie geschetst waarbij mensen de vakken niet in hun pakket hadden, en ook bij de voorlichtingen wordt gezegd dat dat niet uit maakt, alleen onvoldoende scoren is toch een ander punt. Ik ga niet voor mijn examen expres het vak laten vallen omdat ik denk dat ik niet zal slagen zodat ik vervolgens kan zeggen dat ik het vak niet in mijn pakket heb.
 
Ik heb mijn VWO gehaald met een 5 voor Wiskunde B en een 5 voor natuurkunde. Daarmee voldoe je aan de eisen voor scholen en airlines (beetje onzinnig om een jaar over te doen daarvoor), daar zie je enkel HAVO of VWO met wis en natuurkunde in pakket (of iets dergelijks). Kreeg er (natuurlijk) wel een nieuwsgierige vraag over bij m'n gesprek bij KLM, maar die zag ik al aankomen. Tenslotte had ik m'n VWO in 1 keer gehaald, wat maar 20% van de VWOers kan zeggen (en ik had een 8 voor Wiskunde A). Verder geen vragen over gekregen. En inderdaad, alles wat je nodig hebt is al in de eerste twee jaar ofzo voorbij gekomen.
 
Ohkee, dat stelt me al gerust. Ik heb de afgelopen 5 jaar ook zonder noemenswaardige problemen doorlopen dus ik zal waarschijnlijk ook geen moeilijkheden krijgen hoop ik. Iig bedankt!
 
Erg goed te doen, wiskunde B1 VWO op 't JBI. Dolenthousiaste docent, die het zelfs voor elkaar krijgt de leek mee te trekken in zijn uitleg. Fantastisch. Kost een duit, maar hey, hoe duur is die vliegopleiding!?!
Ben nu zelf bezig met wis B1VWO, heb als vooropleiding HAVO C+M. (wis A1 dus!)
Ik heb een 4-daagse voorbereidingscursus gevolgd, dat was voor mij 'soort van verplicht' omdat ik dus totaal de foute vooropleiding had.
Daarin wordt vooral nogmaals het hele vergelijkings gebeuren uitgelegd, alsmede wat machtsfuncties en breukenregels. Handige opfrisser.
Voor mij, na ruim 7 jaar weg te zijn van de middelbare school, dus goed te doen, heb 26 januari examen en ben over twee weken al klaar met de cursus. In januari vervolgens natuurkunde VWO en dan naar de KLS!
Good luck!:kerst:
 
Back
Top