Part-time beroepsvlieger

felixvanlier

New member
Beste mensen,

Net zoals sommige anderen op dit forum ben ik ook de 30 gepasseerd, maar blijft het nog steeds de droom om werkzaam te zijn als beroepsvlieger.

Ik zit er ook over na te denken om het traject te doorlopen met modulair ATPL, IR, CPL, MCC als is het maar puur voor de lol om te begrijpen hoe het wereldje in elkaar zit. Het mooiste zou zijn om part-time, ik wil absoluut ook door in mijn huidige baan, te vliegen (welke airline maakt mij niet uit)

Weet iemand of dit mogelijk is ? Iemand ervaring mee ?
 
denk niet dat je dat snel gaat lukken.. Je moet ook altijd oproepbaar zijn..
denk dat je anders al snel uit komt bij het helikopter vliegen..
Groetjes
 
part-time is zeker mogelijk. Alleen zit je in het begin met een probleem.
Je hebt totaal geen ervaring en dus vaak geen recht om te gaan part timen. Bij mijn oude maatschappij was het zo dat je na 1 jaar in dienst mocht part timen. Weet niet of het een wettelijk vereiste is of niet.
Maar ga er maar van uit dat als je eindelijk een baan hebt gevonden, wat op zich al niet makkelijk is, dat je dan in ieder geval minimaal 1 jaar full time moet vliegen.
 
felixvanlier, dit is geen goed uitgangspunt om te beginnen. Het is zeker mogelijk om parttime te gaan werken, maar meestal pas als je een paar jaar fulltime senioriteit hebt opgebouwd. Als je je huidige baan zeker niet op wilt geven, vermoed ik dat je Nederland ook niet wilt verlaten, voor je baan als vlieger. Het is misschien mogelijk om een parttime baan als instructeur te bemachtigen, ook daar zul je veel concurrentie hebben van jongere collegae.
 
Dank voor alle tips en adviezen. Nederland verlaten hangt helemaal af of ik na 1 jaar uren maken nog terug kan komen in mijn huidige baan en of dat vrouwlief het er allemaal mee eens is.

Weet iemand hoe dat zit bij bedrijven als Netjets ?? 40 urige werkweek ?? Of kan je daar (met voldoende uren) ook 1 of 2 dagen per week vliegen ??
 
Je hebt minimaal 1500 uur nodig om bij Netjets te kunnen solliciteren, dus dan heb je er toch al zeker een jaar of 2,5-3 fulltime vliegen op zitten.
 
En ik vermoed dat je niet minder dan 70% kan part timen, dus dan kom je niet op de 1 a 2 dagen per week. Overigens is dat vaak wel het geval met "kantoorvliegers" bij ons, maar die zijn voor de rest van de tijd dan ook nog steeds voor dezelfde baas bezig (chef vlieger, technisch vlieger etc).
 
Alles is mogelijk. Dit is zo goed als onmogelijk. Wil je vliegen, dan haal je gewoon je brevetje en ga je lekker rond brommen. Misschien als je hier in USA zou wonen dat je wat beter kansen zou hebben gehad. Zweefvliegen is de toekomst :)
 
En ik vermoed dat je niet minder dan 70% kan part timen, dus dan kom je niet op de 1 a 2 dagen per week. Overigens is dat vaak wel het geval met "kantoorvliegers" bij ons, maar die zijn voor de rest van de tijd dan ook nog steeds voor dezelfde baas bezig (chef vlieger, technisch vlieger etc).

Bij de baas waar jij voor werkt kun je 50% werken, of doelde je daar niet op? Voor de goede orde, ICA minimaal 67%.
 
Bij de baas waar jij voor werkt kun je 50% werken, of doelde je daar niet op? Voor de goede orde, ICA minimaal 67%.
Ik zie het nu ook in de CAO. Ik had nog niemand in de senioriteitslijst 50% zien werken, vandaar. Thx 4 de correctie.
 
als je met beroepsvlieger ook vlieginstructeur bedoelt is het volgens mij goed mogelijk.
 
...Net zoals sommige anderen op dit forum ben ik ook de 30 gepasseerd, maar blijft het nog steeds de droom om werkzaam te zijn als beroepsvlieger... Het mooiste zou zijn om part-time, ik wil absoluut ook door in mijn huidige baan, te vliegen... Weet iemand of dit mogelijk is? Iemand ervaring mee?

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Stel, je bent 30, je hebt een leuke baan maar je wilt ook graag vliegen. Nog afgezien van het feit of dat mag van je maatschappij, is het überhaupt wel mogelijk om zo'n ongelooflijke studieschuld terug te betalen als je 50% als piloot werkt en 50% als iets anders (met een "normaal" salaris dus)?
 
Back
Top