Selctie: te oud :(

Fokkerguy

New member
Hey medevliegers....

Zoals jullie ongetwijfeld al weten zijn de keuringseisen voor de luchtmacht versoepeld. Ik heb laatst mijn oogjes laten laseren (joehoe) en aangezien MBO nu ook voldoende is om als vlieger te solliciteren bij de KLu dacht ik een shot te wagen. Mijn collega vertelde me dat ze een berg vliegers nodig hebben waar je U tegen zegt, dus ik was meteen ff de site gaan checken. Blijkt dat ik net 2 jaar te oud ben...:niet_bli:

Maar....Aangezien ik 6 jaar ervaring heb als technicus op de F50 en dus gewend ben aan de stress omgeving van de burgerluchtvaart EN ik de laatste 3 jaar in oorlogsgebieden heb gewerkt ( Dafur en Afghanistan) leek het mij dat ze in mij wel en aanwinst konden hebben....

Iemand enige tips/trucs/slinkse methodes?

:yeehaa:
 
Gewoon aanmelden. Vorige keer toen ik selectie deed was ik ook een half jaar te oud. Deden ze toen niet moeilijk over. Helaas de selectie niet gehaald, maar dat is een ander verhaal. Als alternatief kan je natuurlijk ook bellen of op een andere manier in contact komen met hun. Geven ze tegenwoordig nog die vlieger info avonden? Daar zou je het ook kunnen vragen. Ook kan de burgerluchtvaart natuurlijk wel, maar dat is wel een redelijk ander beroep natuurlijk.

Succes ermee,

vR
 
Hey medevliegers....

Zoals jullie ongetwijfeld al weten zijn de keuringseisen voor de luchtmacht versoepeld. Ik heb laatst mijn oogjes laten laseren (joehoe) en aangezien MBO nu ook voldoende is om als vlieger te solliciteren bij de KLu dacht ik een shot te wagen. Mijn collega vertelde me dat ze een berg vliegers nodig hebben waar je U tegen zegt, dus ik was meteen ff de site gaan checken. Blijkt dat ik net 2 jaar te oud ben...:niet_bli:

Maar....Aangezien ik 6 jaar ervaring heb als technicus op de F50 en dus gewend ben aan de stress omgeving van de burgerluchtvaart EN ik de laatste 3 jaar in oorlogsgebieden heb gewerkt ( Dafur en Afghanistan) leek het mij dat ze in mij wel en aanwinst konden hebben....

Iemand enige tips/trucs/slinkse methodes?

:yeehaa:

Je ervaring pleit wel voor je, maar dat komt met name terug bij PO2 denk ik.

Ben je nog 28? Dan kun je nog net de MLD proberen. Volgens mij is de leeftijd daar max 28. Ik ben zelf 26, en dat is op het randje.
 
Gewoon aanmelden. Vorige keer toen ik selectie deed was ik ook een half jaar te oud. Deden ze toen niet moeilijk over. Helaas de selectie niet gehaald, maar dat is een ander verhaal. Als alternatief kan je natuurlijk ook bellen of op een andere manier in contact komen met hun. Geven ze tegenwoordig nog die vlieger info avonden? Daar zou je het ook kunnen vragen. Ook kan de burgerluchtvaart natuurlijk wel, maar dat is wel een redelijk ander beroep natuurlijk.

Succes ermee,

vR

Daar ben ik het ook mee eens.
 
MLD heb ik nog niet eens aan gedacht THX !!!

Als ik weer terugben thuis zal ik idd ook even bellen met de luchtmacht (zit nog in Kabul). Ook zal ik eens naar een vlieger info dag gaan, maar die zijn natuurlijk weer net op de data dat ik in Afghanistan zit :(

Thanks voor alle reacties tot nu toe ! wauw ,meer dan ik had verwacht

:eek:

Edit: Net MLD gechecked...minimaal havo...Wel brute opleiding met 80 uur PC-7...Alleen jammer,geen MBO en tot 2010 geen plaatsen...Jammmmer !
 
Last edited:
MLD heeft me ook nul op mijn request gegeven.... HAVO vereist en de leeftijd is te hoog... Ik ga toch proberen voor de luchtmacht, maar ik kan vanuit Afghanistan geen 0800 nummers bellen, dus ik moet even op een houtje bijten totdat ik thuis ben... :(

Gisteren ben ik ook met een Blackhawk van de US Army naar Camp Warehouse gevlogen en ze hebben me op de terugweg zelf laten sturen (!!!!) Dat was wel heel erg cool en heb nu echt mijn pijlen gezet op de luchtmacht. Zo niet kon ik nog altijd bij de Amerikanen soliciteren hahaha
 
Gisteren ben ik ook met een Blackhawk van de US Army naar Camp Warehouse gevlogen en ze hebben me op de terugweg zelf laten sturen (!!!!) Dat was wel heel erg cool en heb nu echt mijn pijlen gezet op de luchtmacht. Zo niet kon ik nog altijd bij de Amerikanen soliciteren hahaha

Ik weet niet hoe het met de opleiding van de KLu zit, maar bij de MLD leer je in de VS op de Blackhawk vliegen!
 
I know, maar ze trekken zich niks aan van te voor opgedane ervaring...Jammer maar helaas.

Krijg maar geen antwoord terug (mail) van de luchtmacht, de marine is wel heel snel met antwoorden en hadden me meteen een direct telefoonnummer gegeven van de aanamecommisie. Maandag gelijk even bellen en mijn situatie uitleggen. Handig dat ze meteen kunnen zien dat ik vanuit Kabul bel :D

Ik was ook aan het denken om modulair mijn ATPL te halen, maar ik weet niet hoe happig de luchtmacht op zij instromers is... Ik zit niet echt te springen om een baan in de burgerluchtvaart. Iemand een idee?
 
Horizontale instromers genoeg geweest bij de KLu, wel op transport, dus geen F-16 of heli. Ff zoeken hier op het forum, heb ik al erg veel over verteld.

Ik zou het gewoon proberen, maar.......ik denk niet dat je ervaring echt mee gaat tellen, je hebt wel luchtvaart ervaring, maar geen militaire en niet als vlieger. Dat je voor Denim (neem ik aan) in Darfur en Kabul hebt gezeten zegt natuurlijk niet heel veel. Burgerluchtvaartstress is echt totaal anders dan wat je bij de KLu mee zal maken tijdens een uitzending. Je hebt het militaire apparaat meegemaakt met een burger bril op. Wat de KLu doet is natuurlijk vele malen anders. Zij zitten midden in de shit, zeg maar.

Dus wat dat betreft denk ik niet dat je ervaring gaat tellen, wel je levenservaring en technische achtergrond. Gewoon proberen dus en je hoort het vanzelf. De vraag is groot in ieder geval dat werkt natuurlijk in ieders voordeel. Hoop voor je dat het lukt.

Succes in ieder geval en we horen het wel!
 
Thxs Boer,

Idd Denim, een ex F60 CPT zat hier vorige week en heeft me veel nuttige info gegeven (je kent hem vast wel). Dus ff afwachten tot donderdag en dan meteen bellen.

Ik zal ook even zoeken idd over horizontale instromers bij de Klu...
 
Ach ja ik kom donderdag weer thuis, dus nog ff afwachten ;)

Ik vindt het wel ontzettend spannend allemaal !!!!
 
Aanvulling,

Ik ben nu 26, toen ik solliciteerde bij de KLU was ik 25, toen ik voor de PO1 test mocht komen was ik inmiddels 26.
Helaas de test op 1 punt (linkervoet 4 pt) niet gehaald. Destijds adviseerde de testleider om ondanks mijn leeftijd toch contact op te nemen, ook vanwege de goede resultaten.
Ik heb kort daarna het CML gebeld, kreeg nul op het rekest, geen kans, en ik hoefde het ook later niet nog eens te proberen, genoeg aanmeldingen was de reden.
Een week geleden (half jaar na PO1) toch nog weer contact opgenomen, maar helaas, 26 is en blijft te oud voor de KLU.

Ik ga nu de MLD proberen, vroeg me (tussen haakjes) af of ik met het behalen van de luistertest en de interpretatietest nu alleen de 3D test voldoende hoef te halen.

Ben ondertussen maar aan een studie lucht en ruimtevaart begonnen :1855: heb ik in ieder geval met vliegtuigen te maken. Het militair vliegen zelf blijft echter trekken, en ik wil ook echt alles geprobeerd hebben om erdoor te komen.

Anyway, succes iedereen..


Gr
 
Aanvulling,

Ik ben nu 26, toen ik solliciteerde bij de KLU was ik 25, toen ik voor de PO1 test mocht komen was ik inmiddels 26.
Helaas de test op 1 punt (linkervoet 4 pt) niet gehaald. Destijds adviseerde de testleider om ondanks mijn leeftijd toch contact op te nemen, ook vanwege de goede resultaten.
Ik heb kort daarna het CML gebeld, kreeg nul op het rekest, geen kans, en ik hoefde het ook later niet nog eens te proberen, genoeg aanmeldingen was de reden.
Een week geleden (half jaar na PO1) toch nog weer contact opgenomen, maar helaas, 26 is en blijft te oud voor de KLU.

Ik ga nu de MLD proberen, vroeg me (tussen haakjes) af of ik met het behalen van de luistertest en de interpretatietest nu alleen de 3D test voldoende hoef te halen.

Ben ondertussen maar aan een studie lucht en ruimtevaart begonnen :1855: heb ik in ieder geval met vliegtuigen te maken. Het militair vliegen zelf blijft echter trekken, en ik wil ook echt alles geprobeerd hebben om erdoor te komen.

Anyway, succes iedereen..


Gr

Heb je niet aangebracht dat je max 25 mag zijn bij sollicitatie, en je toen ook gesolliciteerd hebt? Als het nu een nieuwe sollicitatie is dan zou je ook niet een hogere score moeten hebben op de onderdelen waar je voor gezakt was.
 
Ha, bedankt voor jullie reacties.

Goeie van jou Arjen, dat ga ik zeker aanvoeren. Zit er alleen een beetje mee wie ik het best kan benaderen. Als ik dit allemaal via het contact formulier op de website moet doen komt het ook niet echt aan vrees ik.

Ik doe dit het liefst per e-mail of post dan kunnen de mensen daar ook een beetje denken over de redelijkheid van mijn verzoek in plaats van direct weigeren :eek!:

De laatste reactie die ik van de KLU heb gekregen betreffende de leeftijd kwam van werving, en ik denk niet dat ik dan aan het juiste adres ben.

M.a.w. is er iemand hier die een tip heeft welke afdeling van de KLU / CML ik het beste kan benaderen (en hoe).

Veel dank.. en PM-en kan ook natuurlijk
 
Ha, bedankt voor jullie reacties.

Goeie van jou Arjen, dat ga ik zeker aanvoeren. Zit er alleen een beetje mee wie ik het best kan benaderen. Als ik dit allemaal via het contact formulier op de website moet doen komt het ook niet echt aan vrees ik.

Ik doe dit het liefst per e-mail of post dan kunnen de mensen daar ook een beetje denken over de redelijkheid van mijn verzoek in plaats van direct weigeren :eek!:

De laatste reactie die ik van de KLU heb gekregen betreffende de leeftijd kwam van werving, en ik denk niet dat ik dan aan het juiste adres ben.

M.a.w. is er iemand hier die een tip heeft welke afdeling van de KLU / CML ik het beste kan benaderen (en hoe).

Veel dank.. en PM-en kan ook natuurlijk

Werving? Bedoel je dat standaard 0900 nummer?

Ik heb altijd alleen maar contact gehad met de mensen die in Amsterdam zitten en je sollicitatie in behandeling nemen. Als het goed is staat er een direct nummer in je uitnodiging die je toen voor PO1 hebt gekregen.
 
Back
Top