Werkveld na Opleiding

......Op dit moment zit ik in het 2e jaar van de opleiding Aviation ingeneering, maar ben deze opleiding zat omdat ik gewoon wil vliegen..en dan boeien veel vakken je simpelweg niet.....

Ik maak hier uit op dat je van plan bent om te stoppen met deze opleiding. Ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij over.
Als je dit wel van plan bent zou ik er nog eens heel erg goed over nadenken. Je hoeft nog maar 2 jaar waarvan 1 jaar stage is (lange stage en afstudeerstage).

Als je nu stopt met die opleiding moet je wel een hele goed verhaal hebben voor het gesprek in PO2 en anders wel bij de COVA.
 
je hebt het goed begrepen..Ik weet niet of je de opleiding kent,,het is 2 jaar ingenieur en daarna als je alles hebt gehaald kan je daarna via Hva naar Stella Aviation,,waar ik niet van gecharmeerd ben..ik kan nog 2 jaar verspillen en uiteindelijk afgekeurd worden voor een vliegopleiding en me ingenieursdiploma hebben waar ik niks mee wil. Of de knoop doorhakken en gewoon gaan vliegen..maar daarvoor heb ik wel een goed toekomstperspectief nodig..mocht ik dit niet halen is ingenieur simpelweg geen backup voor mij..
 
Jeroen89, het is in dit topic vooral gegaan om wat je NIET wilt. Misschien eens op een rijtje zetten wat je WEL wilt en waarom?
 
haha goeie! oke:
- Ik wil zowiezo vliegen!..(geen kantoorbaan,,9-5, lekker onregelmatig en overal en nergens)
- Ik wil een goed toekomstbeeld (alleen is dit niet te verkrijgen)
- ik wil graag wat inzicht in de financiele situatie,,( niet op een houtje willen bijten en pas na 5 jaar me lening weg kunnen werken)
- ik wil uiteindelijk wel huisje,boompje,beestje
- en bovenal wil ik heel de wereld zien!!!..

Voldoende?

Sorry: ik had niet veel tijd om alles uitgebreid toe te lichten, zie dit als een samenvatting
 
je hebt het goed begrepen..Ik weet niet of je de opleiding kent,,het is 2 jaar ingenieur en daarna als je alles hebt gehaald kan je daarna via Hva naar Stella Aviation,,waar ik niet van gecharmeerd ben..ik kan nog 2 jaar verspillen en uiteindelijk afgekeurd worden voor een vliegopleiding en me ingenieursdiploma hebben waar ik niks mee wil. Of de knoop doorhakken en gewoon gaan vliegen..maar daarvoor heb ik wel een goed toekomstperspectief nodig..mocht ik dit niet halen is ingenieur simpelweg geen backup voor mij..

haha goeie! oke:
- Ik wil zowiezo vliegen!..(geen kantoorbaan,,9-5, lekker onregelmatig en overal en nergens)
- Ik wil een goed toekomstbeeld (alleen is dit niet te verkrijgen)
- ik wil graag wat inzicht in de financiele situatie,,( niet op een houtje willen bijten en pas na 5 jaar me lening weg kunnen werken)
- ik wil uiteindelijk wel huisje,boompje,beestje
- en bovenal wil ik heel de wereld zien!!!..

Voldoende?

Sorry: ik had niet veel tijd om alles uitgebreid toe te lichten, zie dit als een samenvatting


Ik ken de opleiding zeker en weet dus ook dat er nog twee of drie afstudeerrichtingen zijn. En daarnaast zoals ik al eerder zei: het grootste gedeelte van die 2 jaar loop je stage bij een luchtvaart-gerelateerd bedrijf. Dus weinig school.

Je bent nu 19 dus je bent pas 21 als je een hts diploma op zak hebt. Lijkt mij een mooie leeftijd om aan een vliegopleiding te beginnen.
Jij noemt het 2 jaar verspillen. Ik noem het 2 jaar werken aan een goede back-up.

Een ingenieursdiploma is geen optie voor je zeg je. Wat is dan wel een optie? Alleen vliegen? Lijkt me niet erg realistisch.

Uit je eerdere posts begreep ik dat je een back-up plan wilde maken. Dat blijkt echter niet uit je houding.
Ik neem aan dat je havo hebt gedaan hiervoor. Dan vraag ik mij af wat je wil gaan doen met je havo diploma als het niet lukt om een baan te vinden. Of als het uiteindelijke helemaal niet lukt om te gaan vliegen. Je geeft zelf al aan dat je niet op een houtje wil bijten.
 
Last edited:
Ik ken de opleiding zeker en weet dus ook dat er nog twee of drie afstudeerrichtingen zijn. En daarnaast zoals ik al eerder zei: het grootste gedeelte van die 2 jaar loop je stage bij een luchtvaart-gerelateerd bedrijf. Dus weinig school.

Je bent nu 19 dus je bent pas 21 als je een hts diploma op zak hebt. Lijkt mij een mooie leeftijd om aan een vliegopleiding te beginnen.
Jij noemt het 2 jaar verspillen. Ik noem het 2 jaar werken aan een goede back-up.

Een ingenieursdiploma is geen optie voor je zeg je. Wat is dan wel een optie? Alleen vliegen? Lijkt me niet erg realistisch.

Uit je eerdere posts begreep ik dat je een back-up plan wilde maken. Dat blijkt echter niet uit je houding.
Ik neem aan dat je havo hebt gedaan hiervoor. Dan vraag ik mij af wat je wil gaan doen met je havo diploma als het niet lukt om een baan te vinden. Of als het uiteindelijke helemaal niet lukt om te gaan vliegen. Je geeft zelf al aan dat je niet op een houtje wil bijten.

daar was ik weer!..de andere richtingen zijn management en luchtverkeersleider..Aviation is geen back up voor mij omdat die opleidingen mij niet bevallen..dat maakt dit verhaal gecompliceerd. Ik moet de keuze gaan maken tussen een pilootopleiding..wat natuurlijk een droom is maar waar veel risico's aan kleven, of een hele andere weg inslaan..vandaag dat ik jullie advies vraag..
 
Wat zou die hele andere weg dan zijn? Gewoon uit nieuwsgierigheid.... Wat je ook wil doen, met HTS niveau kan je een stuk meer (ook in richtingen waar je niet specifiek voor gestudeerd hebt) dan met puur HAVO. En met een jaar werkervaring (stage) kan je helemaal een stuk meer bereiken als het blijkt dat je nog een tijd nodig hebt om als vlieger aan de bak te kunnen. Dus nog 1 jaartje studeren en een jaar werk ervaring na die 2 jaar investering lijkt me dat wel waard, zeker als je toch nog zo jong bent. Waarom niet, zou ik zeggen...

En ondertussen kan je die tijd ook mooi besteden aan verdere selecties eventueel bij EPST / KLS / NLS / Lufthansa / Etihad / whatever. Voordat je daar doorheen bent en eventueel kan beginnen ben je meestal toch al weer een jaartje verder.
 
Die hele andere weg is voor mij nog helemaal onbekend..(frustrerend)..Ik ben deze opleiding gaan doen omdat ik mezelf op mijn 17e nog te jong vond om selectie te doen..vaak hoor je dat verhaal van te weinig ervaring etc. De aerodynamica,vliegtuigsystemen,navigatie en nog een aantal vakken vind ik interessant,,maar er zijn teveel vakken die in mijn optiek te technisch zijn..ook de projecten zijn van alles wat, ingenieur,management..ik vind het interressant hoe de basic six en de flight controls werken,,maar een vliegveld inrichten of een straalmotor ontwerpen vind ik minder..Er zijn teveel vakken waardoor ik me niet meer kan motiveren,,met in mijn achterhoofd dat verschillende oud klasgenoten zijn aangenomen op de NLS. Daarnaast verspilde ik elke dag 4 uur aan reizen omdat een kamer in Adam simpelweg gewoon te duur is. Door al deze dingen ga je nadenken waarvoor je het nou echt allemaal doet en waarom..Ik deed het om via de Hva te gaan vliegen,,nu dit tegenvalt zoek ik andere manieren..en de meest voor de hand liggende is om gewoon selectie te gaan doen..Maar inderdaad..wat als ik inderdaad klaar met met de opleiding niet aan een baan kan komen en me schuld zie oplopen ..
 
Je zal met je ATPL theorie ook genoeg dingen tegenkomen die absoluut niet boeiend zijn. Het komt ons denk ik hier allemaal bekend voor als je zegt dat je niets anders weet te verzinnen behalve piloot worden. Aangezien, kennelijk, je alleen ver hoeft te commuten voor je studie zal je die reistijd met een mogelijke stage wellicht niet hebben (afhankelijk van waar je dat kan doen natuurlijk). En wellicht is het een extra motivatie als je bedenkt dat je met zo'n afgeronde studie niet alleen meer backup / fill up achter de hand hebt maar ook mogelijkheden hebt (als je dat zou willen) om bijvoorbeeld technisch vlieger of acceptance vlieger te worden binnen een airline. Die hebben meestal ook een technische achtergrond.

Aangezien selectie en wachttijd tot beginnen vaak een klein jaar kunnen duren verlies je netto maar circa een jaar (zolang je ondertussen selecties doet), maar ondertussen is je diploma portefeuille en je cv toch een stuk meer gevuld. En met je stage kan je natuurlijk ook zien hoe daadwerkelijk de werk wereld achter je studie er uit ziet. Het studeren voor je ATPL theorie zegt tenslotte ook relatief weinig over hoe het daadwerkelijk vliegersvak gaat overkomen.

In mijn 6 jaar wachttijd heb ik verschillende grond functies bij KLM mogen genieten. Voor mijn vliegopleiding had ik geen enkel alternatief kunnen bedenken, maar na deze grond ervaring heb ik toch een hoop geleerd. Niet alleen over wat er nog meer te doen valt, maar ook over wat ik zelf kan en nog meer leuk vindt. Geloof me dat ik sommige dingen (vooral het creatieve) toch af en toe wel mis in het vliegen, waar veel dingen toch al erg strak zijn vastgelegd of al zijn voorbereid. Met mijn vooropleiding was het niet heel erg makkelijk om hogerop te komen, met zo'n HTS opleiding zijn je keuzes toch een heel stuk breder ineens.

Je kan het zelf natuurlijk het beste inschatten, maar nu je toch al een end onderweg bent en nog steeds heel erg jong bent zou ik de rit toch uitzitten, die investering doen en het geduld er voor opbrengen. Vliegen doe je je hele leven verder nog totdat het saai gaat worden, als het goed gaat althans. De ervaring die jij nu kan opdoen zullen die klasgenoten nooit meemaken, daar kunnen zij alleen jaloers op zijn. Maar goed, met 2 jaar meer senioriteit zullen ze jou wellicht later weer uitlachen ;).
 
Ok gast get over it already. :) Je zal op den duur wel een keer een beslissing moeten maken, zo simpel is het. Ik denk dat je op dit forum in je eigen topic al genoeg informatie hebt gehad, laat staan wat er allemaal nog meer te vinden is op deze site.

Informeer jezelf, denk goed na, maak een beslissing. Het helpt je niet om er eeuwig over te peinzen en het gaat je keus ook niet makkelijker maken om er hier eindeloos over door te gaan.

Als je denkt dat het het risico waard is (Een positive "Expected Value") dan doe je het, als je dat niet denkt dan doe je het niet. We kunnen hier verder lang en breed over lullen maar hier komt het simpelweg op neer. Je zou misschien een andere opleiding kunnen doen, dan doe je in elk geval iets nuttigs voor je de knoop doorhakt maar besef wel dat je die knoop op een dag door moet gaan hakken, of je nou een bul hebt of niet.
 
Met mijn vooropleiding was het niet heel erg makkelijk om hogerop te komen, met zo'n HTS opleiding zijn je keuzes toch een heel stuk breder ineens.

Mag ik vragen wat voor opleiding(en) jij hiervoor hebt gedaan!?..aangezien jij ook hogerop bent gekomen,,
 
Mag ik vragen wat voor opleiding(en) jij hiervoor hebt gedaan!?..aangezien jij ook hogerop bent gekomen,,
VWO, dienstplicht, daarna OBS gaan doen. In die tijd was er nog geen internet, ik zou je de tweederangs vliegschool tour niet aanraden. Niet dat OBS meer kan, dat is waarschijnlijk over de kop gegaan en toen EAT gaan heten met dezelfde mensen. Wat waarschijnlijk over de kop is gegaan en EFTO is gaan heten met dezelfde mensen.... wat recentelijk over de kop is gegaan.

Vroegah kon je nog redelijk makkelijk bij KLM cityhopper solliciteren zolang je onder de 26 was en een type rating op een twin had. De 6 jaar wachtlijst daarna is een lang en frustrerend verhaal wat ik nog wel eens met een airwork borrel wil delen als je het wil horen. Wel veel van geleerd, voornamelijk dat het allerbelangrijkste de keuze van de school is, met name door de netwerken die zij zelf hebben en maken.
 
VWO, dienstplicht, daarna OBS gaan doen. In die tijd was er nog geen internet, ik zou je de tweederangs vliegschool tour niet aanraden. Niet dat OBS meer kan, dat is waarschijnlijk over de kop gegaan en toen EAT gaan heten met dezelfde mensen. Wat waarschijnlijk over de kop is gegaan en EFTO is gaan heten met dezelfde mensen.... wat recentelijk over de kop is gegaan.

Vroegah kon je nog redelijk makkelijk bij KLM cityhopper solliciteren zolang je onder de 26 was en een type rating op een twin had. De 6 jaar wachtlijst daarna is een lang en frustrerend verhaal wat ik nog wel eens met een airwork borrel wil delen als je het wil horen. Wel veel van geleerd, voornamelijk dat het allerbelangrijkste de keuze van de school is, met name door de netwerken die zij zelf hebben en maken.

haha nou misschien tot op een borrel dan!!..maar dan zou ik zeggen dat de NLS met zijn 80-jarige ervaring een aardig goed netwerk heeft.
 
Back
Top