Werkveld na Opleiding

Jeroen, als je je opleiding NIET bij KLS gaat doen, dan kun je er donder op zeggen dat je voor minimaal een paar jaar in het buitenland kunt gaan vliegen. Heb je daar geen zin in, begin er dan niet aan. Dit meen ik echt.
 
De laatste 2 jaar waren het relatief goede tijden, er zat een lekkere doorstroming in de luchtvaartwereld, veel AI's die vrij wel gelijk aan de bak konden. Die tijden zijn weer voorbij, en we gaan weer terug naar bare tijden, veel slechter dan de laatste keer.

Nog nooit worden er zoveel veel AI's opgeleid als nu, die nu met z'n allen voor die paar baantjes moeten gaan strijden, samen met rated mensen met ervaring die van omgevallen maatschappijen komen. Captains die bij maatschappij X met pensioen zijn, vliegen door bij maatschappij Y, omdat hun aandelen pakketen 35% minder waard zijn geworden de laatste maanden. Iedereen blijft zitten waar tie zit, vooral als je een redelijke senioriteit hebt in de zin van genoeg mensen onder je! Weinig beweging dus.

Voor de mensen die nu zo'n beetje de opleiding af aan het ronden zijn, is het vrij crappy, succes iig. Voor de mensen die nu beginnen, ja wat is wijsheid. Uiteindelijk komen er ook weer "goede" tijden, als je nu aan de opleiding begint en eind 2010 begin 2011 klaar bent, zouden we zomaar in de upturn kunnen zitten, alleen heb je dan wel een hele hoop vliegers op de markt zonder baan.
 
Jeroen

Voor de duidelijkheid , mijn post was enigzins cynisch bedoeld.
Ik loop hier nu een tijdje rond op dit board en als ik de gemiddelde mening van de professionals hier zie dan is dát wat ik zei hetgene wat er bij hun uitkomt als je naar advies vraagt. Vooral veel negativiteit (ook al geldt dat lag niet voor iedereen)

Als zij destijds (toen zij begonnen) ook naar dergelijk advies hadden geluisterd dan was er op dit moment écht een pilotentekort geweest want dan was er niemand meer naar een school gegaan.

Ik denk dat er bij de pessimisten ook veel bitterheid zit. Waarschijnlijk is hun traject niet zo gelopen als dat ze wilden en proberen ze andere van die fouten te weerhouden, wat een heel nobel streven is.

Maak de beslissing voor je zelf luister goed naar de profs maar laat je niet helemaal afschrikken. Zonder risico is nog nooit iemand echt verder gekomen in het leven. met motivatie en doorzettingsvermogen kom je een heel eind etc etc. Ik kan nog wel een paar andere cliche´s uit de kast halen maar je weet wat ik bedoel.
 
Kansberekening? Ja maar je kan je kansen wel aardig vergroten.

Zoek eens op Internet naar wat hier ' een goede school' wordt genoemd, of zoek eens naar cadet sponsorship schemes. Hier in dit forum lopen er al een paar draadjes over.
 
Ik vind dat een baan als fotovlieger of iets dergelijks hellemaal niet slecht is, want je doet tenslote ervaring op met het vliegen en doet iets in de richting waarvoor je gestudeerd hebt en wat je als het goed is ook leuk vind. Alleen hoor ik nou velen van jullie zeggen dat de keuze voor de vliegschool belangrijk is. Welke vliegscholen moet je dan volgens jullie wel kiezen en welke niet?
 
Fotovlieger of iets in die richting is niet slecht, en zeker beter als dat je moet gaan vakkenvullen in de AH. Het probleem is echter dat je wel een schuld aan je broek hebt hangen van 150.000 en die met een baan als fotovlieger niet zo snel zal aflossen. Met veel motivatie en risico's kom je inderdaad een heel eind, ik geloof er zeker in, maar een stukje realiteit is ook gewenst. Anders hoor ik inderdaad bij de rest van de gemotiveerden waarbij het anders is gelopen. Nou vraag ik me ook wel eens af wat die mensen dan in de tussentijd doen totdat ze wel kunnen vliegen. Ik als 19-jarige heb verder geen studies afgerond.
 
Ik vind dat een baan als fotovlieger of iets dergelijks hellemaal niet slecht is, want je doet tenslote ervaring op met het vliegen en doet iets in de richting waarvoor je gestudeerd hebt en wat je als het goed is ook leuk vind. Alleen hoor ik nou velen van jullie zeggen dat de keuze voor de vliegschool belangrijk is. Welke vliegscholen moet je dan volgens jullie wel kiezen en welke niet?
2 van deze scholen zijn al hier in deze tread genoemd.

Met een sponsorship is het soms helemaal gratis. Ik zou zeggen die paar minuutjes googlen verdienen zich gauw terug!
 
Fotovlieger of iets in die richting is niet slecht, en zeker beter als dat je moet gaan vakkenvullen in de AH. Het probleem is echter dat je wel een schuld aan je broek hebt hangen van 150.000 en die met een baan als fotovlieger niet zo snel zal aflossen. Met veel motivatie en risico's kom je inderdaad een heel eind, ik geloof er zeker in, maar een stukje realiteit is ook gewenst. Anders hoor ik inderdaad bij de rest van de gemotiveerden waarbij het anders is gelopen. Nou vraag ik me ook wel eens af wat die mensen dan in de tussentijd doen totdat ze wel kunnen vliegen. Ik als 19-jarige heb verder geen studies afgerond.

Ik zit in die zelfde situatie ik begin in mei bij de NLS. Echter hoef je geen 150.000 te lenen als je een paar maanden ervoor werkt kun je huisvesting en zakgeld zelf betalen. En een jaar lang zakgeld na de opleiding kun je ook voorkomen door meteen weer te gaan werken tot je een baan als vlieger hebt. Dus dan is de schuld al een stuk minder ik kom als ik dat uitreken op een schuld van ongeveer 115.000 bij 6% rente. Dus misschien is het handig om je schuld zo laag mogelijk te houden en niet alles gewoon te lenen onder het mom van kan het later wel terug betalen.
 
Ik zit in die zelfde situatie ik begin in mei bij de NLS. Echter hoef je geen 150.000 te lenen als je een paar maanden ervoor werkt kun je huisvesting en zakgeld zelf betalen. En een jaar lang zakgeld na de opleiding kun je ook voorkomen door meteen weer te gaan werken tot je een baan als vlieger hebt. Dus dan is de schuld al een stuk minder ik kom als ik dat uitreken op een schuld van ongeveer 115.000 bij 6% rente. Dus misschien is het handig om je schuld zo laag mogelijk te houden en niet alles gewoon te lenen onder het mom van kan het later wel terug betalen.

Je vergeet wel een evt. TR.
 
Ik zit dus ook te denken aan de opleiding bij de NLS. Maar ben wel benieuwd wat mijn kansen zijn aangezien de verhalen hier aardig overeenkomen en vertellen dat het echt heel heel heel moeilijk gaat worden tenzij je een klavertje vier vindt!
 
Er zijn echt meerdere threads op dit forum die exact over dit onderwerp gaan. Het is al aardig samengevat ook. Nu beginnen betekent vooral een relatief hoge rente. Maar wellicht dat over ca. 3 jaar de markt weer (even) booming is, wellicht ook niet. Ik heb een zeer crappy school gekozen in een tijd dat internet nog niet bestond. Schuld was de helft vergeleken met de bekende scholen, maar connecties waren nihil. En dat was zowel in NL als in het buitenland nu net wat het verschil uitmaakte in slechte tijden. Desondanks heeft iedereen van mijn praktijk klasje uiteindelijk ergens een baan gevonden (allemaal in NL ook nog op 1 na die bij LH zit), soms pas na zeeeer lange tijd.

Kies de goede school (zelf ben ik van mening dat KLS, EPST of NLS daar als enige nog aan voldoen), dan heb je gewoon meer kansen om op selectie te mogen. Reken sowieso erop dat de markt in NL zeer beperkt is, je wil sowieso bereid zijn om in het buitenland te werken. Er zijn een aantal scholen kennelijk die baangaranties bieden in het buitenland, maar ook met beperkt aantal plaatsen en bijbehorend strenge selecties. Zeker de moeite waard, al zal je wel al wat buitenlands moeten spreken.

Iedere vlieger heeft zo zijn eigen verhaal en avontuur hoe hij of zij aan een baan gekomen is. In west Europa zit het hem vooral in de keuze van de juiste school en dan vooral door de connecties met airlines. Zelfs dan wil je pakken wat je pakken kan, alles om op z'n minst uren op te bouwen waarmee je later weer kan door solliciteren. En wellicht is dat tussentijds wel rondvluchten maken in een cessna. Het kan lang duren, maar het is wel degelijk te doen zolang je je horizon zeer breed houdt. Zo pessimistisch als sommige mensen in deze thread ben ik niet, ondanks het feit dat het bij mij 6 jaar duurde tot ik eindelijk betaald werd om te vliegen.
 
Nou, ook nog maar een reactie.

quote
"het feit dat je geluk moet afdwingen"
unquote
Dat vind ik altijd zo'n blabla opmerking.
Ja ik ben het er mee eens dat je aan je eigen geluk kan werken. Goed je best doen, doorzetten, je kansen verhogen, etc. Maar uiteindelijk is "geluk" zoals het woord al zegt "geluk"!!!!
Als iemand de loterij wint, dwingt ie dat ook niet af. Je kunt hooguit je kansen vergroten door meer kaartjes te kopen. Zo simpel is dat!

Sluit me aan bij BeechDriver. Niemand heeft een glazen bolletje waar de toekomst in te lezen valt.
Alhoewel er lieden op de wereld zijn die beweren dit wel te kunnen....
Hoe je het ook draait of keert. Als je 100 tot 150.000 Euro neerlegt voor een opleiding tot verkeersvlieger, neem je een risico. Er zijn goede tijden geweest waarbij mensen van de KLS meteen na de opleiding konden beginnen aan hun type bij de KLM, maar er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die gewoonweg geen baan konden vinden. Soms is het zelfs moeilijk om een baantje in GA te bemachtigen. En nee, dat ligt niet altijd aan de personen zelf.
Je kunt nog zo enthousiast, assertief en weet-ik-niet-wat zijn, als er geen baantjes zijn dan zijn ze er dus niet (op dat moment).

quote
"Dat is weer een mooi punt inderdaad. Want ik ben bereid om me leven om te gooien, maar zie het niet zitten om 5 jaar lang te moeten emigreren oid."
unquote
Dat betekent dus dat je niet bereid bent je hele leven om te gooien!!!!

quot
"En dat is toch een puntje om over na te denken/zorgen over te maken."
unquote
Inderdaad!!!!

Kortom, net zoals alle andere posts is dit allemaal goed bedoelde informatie, maar het blijft koffiedik kijken.
De beslissing om wel of niet aan een opleiding te beginnen, kan alleen door jezelf genomen worden.
Er zijn velen AI's die maar gewoon in het diepe springen. De gevaren zien en weten wat je eventueel te wachten staat, is wat airwork voor je kan betekenen.
Succes! :biertje:
 
Haha..alles op een rijtje!..maar idd..daarom heb ik dit onderwerp gestart. Het is handig om vast een soort van studieplan, financieel plan..incl back-up enzovoorts te maken. Dat van je leven omgooien oke,,daar heb je een punt. Maar ik vraag me ook af of dat een normale manier is..Ik stond er eerlijk gezegd wel van te kijken. Geluk=geluk..oke, maar toch zal je altijd zien dat de mensen die altijd vooraan staan net wat meer geluk hebben..en helemaal in de luchtvaart denk ik dat dat het verschil kan maken. Op dit moment zit ik in het 2e jaar van de opleiding Aviation ingeneering, maar ben deze opleiding zat omdat ik gewoon wil vliegen..en dan boeien veel vakken je simpelweg niet. Omdat ik selectie wil gaan doen wil ik wel een zo duidelijk mogelijk beeld krijgen van waar ik aan begin. In het buitenland vliegen is natuurlijk super,,maar emigereren voor een aantal jaar is een ander verhaal..ik trek zwaar aan m'n sociale contacten. Ik ken ook mensen die bijv hun opstapplaats in madrid hebben en daardoor doordeweeks in madrid zijn, en in het weekend thuis. Graag zou ik meer van dit soort verhalen horen,,ipv simpelweg..ja je zal moeten vliegen in het buitenland..Bedankt voor alle reacties tot nu toe..*Ik ben nog in twijfel*
 
Jeroen,

Je moet je realiseren dat veel Nederlanders / Europeanen gewoon na een aantal jaar na opleiding aan de slag komen bij een Europese carrier. Je wordt namelijk opgeleid volgens de JAA standaarden en je kunt dan dus solliciteren bij de bedrijven die JAA operaties uitvoeren of simpelweg genoegen nemen met een ICAO brevet (dat is een brevet uitgegeven door een ICAO lidstaat). Je zult dus heus niet ergens in Siberië aan je uren moeten komen.

Jouw voorbeeld van een persoon die in madrid werkt, maar woont in Nederland is een voorbeeld van commuten. Het is dus goed mogelijk om niet meteen te emigreren naar je basis. Veel piloten hebben een soort van crashpad op hun basis, dat is dus vaak een kleine kamer die zij delen met andere piloten. Moet je misschien vergelijken met een studentenkamer.

Als je zwaar trekt aan je sociale leven, dan vind ik persoonlijk dat je er niet aan moet beginnen. Je sociale leven zal onder druk komen te zijn. Je vrienden / familie zullen het de eerste jaren interessant vinden wat je doet, maar als je twee jaar op rij moest werken op verjaardag van X en dat je er niet was op Kerst en dat je een layover had op Nieuwjaarsavond, noem maar op. Vooral de eerste paar jaren als je geen senioriteit hebt opgebouwd, zul je veelal worden ingeroosterd op zulke dagen, puur omdat mensen met meer senioriteit geboden hebben om vrij te zijn op die feestdagen. Een voorbeeld van mezelf is bijvoorbeeld dat ik in NRT (Tokyo) zat toen onze jongste zoon (5 weken te vroeg) werd geboren. Dit zijn allerlei dingen waar je dus rekening mee moet houden.
 
Bedankt Korupilot!!,,Dit soort dingen snap ik,,en zijn natuurlijk geen probleem..wat ik me idd afvroeg is of de kans echt zo groot is dat je voor een lange tijd(dan heb ik ut niet over weken) echt moet vertrekken. Jij hebt een gezin. Ik weet niet hoe jij erover denk verder? maar ik neem aan dat je toch een beetje rekening houdt met je gezinsleven. Ik vraag me dus af hoe jou levenstijl eruit ziet. Want ik verheug me er al heel erg op, op heel de tijd die komen gaat, maar soms brengen dit soort dingen je in twijfel. en die twijfel kan ik beter nu wegnemen!
 
Je moet reizen en van huis zijn leuk vinden. Iemand die bij Ryan Air vliegt is elke dag weer thuis, geen nachtstops. Dat zal dat niet in NL zijn, maar die personen bouwen daar dan een sociaal leven op, vooral met collega's. Bij KLM, afhankelijk van welke divisie, je rooster etc, ben je meestal 3 tot 6 dagen van huis (zowel Europa als ICA). Thuis is in dat geval dan wel in Nederland, maar je leven speelt dan ook veel meer op de route, op nachtstop leuke dingen doen met collega's. Eenmaal thuis heb je natuurlijk een onregelmatige levensstijl. Ik ben daar dol op, voor mij geen nine to five. Maar dat betekent natuurlijk ook dat veel vrienden alleen in het weekend vrij zijn wanneer ik net een 4-daagse ofzo heb. En mensen die op grote vrachtbakken vliegen bij bijvoorbeeld Martinair of Cargolux zijn helemaal lange tijden van huis, maar hebben een gigantisch leuk route leven. Een gezin past er in dat geval natuurlijk moeilijk bij, meer lang leve de lol.

Dus je levensstijl is gigantisch afhankelijk van waar je terecht komt. Maar onregelmatig is het sowieso, daar moet je van houden. En de kans is redelijk groot dat het niet in NL zal zijn. Dus de tijd die je met je vrienden nu hebt zal straks meer quality time moeten gaan worden met langere tussenpozen. Friends come and go natuurlijk, of je nou 9-5 bij Stork werkt in Woensdrecht of je basis hebt in London Stansted. En ook als vlieger is je leven niet vastgebeiteld als je eenmaal ergens vliegt. Het kan best zijn dat je na 5 jaar in Duitsland / Spanje / Afghanistan / Engeland een baan alsnog in NL vindt bij MP/KL/HV/Arke Fly. Of dat je bij Netjets terecht komt, waarbij je in AMS je base kan houden maar ondertussen toch regelmatig de wereld over gaat. Maar dat is nu juist hetgene wat je leuk moet vinden wil je het volhouden, zelfs dus als je bij een NL maatschappij begint. Bij Trans ben je natuurlijk bijna nooit ergens op nachtstop, maar je vliegt de ballen uit je broek in de zomer en hebt zoveel nachtdiensten dat je daarmee ook je sociale leven op een laag pitje kan zetten, behalve als je vrienden hetzelfde werk doen en een beetje hetzelfde rooster hebben. Het is dus niet allemaal zwart wit, maar onregelmatigheid en van huis zijn moet je gewoon leuk vinden.
 
Die onregelmatigheid is natuurlijk één van de redenen waarom iemand wil vliegen! het is je hobby en werk in één..maar het moet wel te combineren zijn met een thuisstation vind ik..uiteindelijk..
 
Dat hangt af van wat het woord 'thuisstation" betekend.

Betekend het dat je familie in NL hebt of zelf een gezin.

In het buitenland vliegen is meestal niet een weekje weg en dan weekend thuis. Ik zeg meestal omdat je prima kan commuten als je in Belgie, UK of Duitsland werkt.
Werk je bijvoorbeeld bij een low cost dan zou je bijvoorbeeld 6 op, 4 af hebben. Geen idee of ze dat allemaal doen maar bij mijn werkgever is dat wel zo.
Ik zou zeggen check www.ppjn.com voor werkroosters per airline. Die kloppen meestal aardig, ook qua salaris enzo.

En trouwens, selectie doen kan natuurlijk altijd. Wat je ook kan doen is een open dag bijwonen.
En als je dan nog twijfelt, zou ik het niet doen. (wel eerlijk zijn tegenover jezelf natuurlijk)
 
Nahh..ik heb geen gezin..zou wat zijn op m'n 19e..maar ik ben wel iemand die toch ergens wat op wil bouwen..hoewel ik geen kantoorbaan van 9 tot 5 wil en elke dag thuis wil eten..als je begrijpt wat ik bedoel..en het kan toch niet zo zijn dat ik de enige ben?..en wat de roosters betreft..het is natuurlijk heel lastig zoeken als je niks te kiezen hebt,,,ik ben blij met wat ik kan krijgen na de opleiding..maar zoals de meesten hier hebben ervaren of denken,,is dat haast onmogelijk..en ik probeer af te wegen wat een verstandige keuze is..uitgaande van een niet al te negatief scenario..maar ook zeker niet te positief!..en tuurlijk is het zo dat je ergens voor moet gaan..maar niet blind..tenminste..zo denk ik erover!
 
Back
Top