Werkveld na Opleiding

Jeroen89

New member
Beste mensen,
Ik wil binnenkort beginnen aan een vliegopleiding (om discussies te voorkomen zal ik de vliegschool buiten beschouwing houding) en heb nog een paar vragen.
Je hebt je CPL en ATPL behaald en gaat op zoek naar een maatschappij om natuurlijk zo veel mogelijk vlieguren te behalen. Wat is de gebruikelijke manier voor dit traject aangezien je niet gelijk moet rekenen op een baan bij een grote maatschappij. Zijn hier veel opties voor of is het toch hopen tot ze na een lange tijd aankloppen voor een sollicitatiegesprek bij wel een grote maatschappij? En hoe is het gesteld met de functies met nederland als thuisbasis? Of zijn er veel mensen die naar het buitenland emigreren om daar aan vlieguren te komen?,,Uiteraard zit ik niet te wachten op een baan als Fotovlieger, rondvluchtvlieger, of reclamevlieger!

Bedankt alvast!..Groeten!
 
Last edited:
1) Welkom op het forum.
2) Gebruik de zoekfunctie. Dit is al tig keer voorbij gekomen.
3) Als je niet zit te wachten op een baan als fotovlieger, rondvluchtvlieger of reclamevlieger, kun je maar beter helemaal niet aan een opleiding tot vlieger beginnen.
 
1) Welkom op het forum.
2) Gebruik de zoekfunctie. Dit is al tig keer voorbij gekomen.
3) Als je niet zit te wachten op een baan als fotovlieger, rondvluchtvlieger of reclamevlieger, kun je maar beter helemaal niet aan een opleiding tot vlieger beginnen.

1) Bedankt!
2) Heb het niet kunnen vinden, dus hoopte op een goed antwoord
3) Als ik er niet op zit te wachten betekent dit niet dat ik deze stappen niet zal doorlopen om uiteindelijk verkeersvlieger worden. Ik vraag hier om de ervaringen van mensen. Ik weet niet of jij genoegen had genomen in de general aviation.
 
Afhankelijk van naar welke vliegschool je gaat is er soms niet eens sprake van een "werkveld"......:dozey:

Succes met je opleiding...
 
Wat is de gebruikelijke manier voor dit traject aangezien je niet gelijk moet rekenen op een baan bij een grote maatschappij. Zijn hier veel opties voor of is het toch hopen tot ze na een lange tijd aankloppen voor een sollicitatiegesprek bij wel een grote maatschappij?

Ik ben geen expert maar net als jij een wannabe. Maar als ik de posts hier goed heb gelezen de afgelopen tijd gaat het als volgt:

Als je een verkeerde school hebt gekozen:
Je bent klaar en mag vervolgens zelf 17.389 sollicitatiebrieven de deur uit sturen. Gezien de huidige economische situatie mag je vervolgens blij zijn met een officiele afwijzing want de meeste zullen niet eens reageren. Die baangarantie die de school je gaf ........die bestaat niet en heeft ook nooit bestaan.

Dus je zit thuis en werkt in een supermarkt om in ieder geval de rente van je lening te kunnen betalen. Helaas is aflossen van je lening er met zo´n salaris niet bij.
Vanwege het vakkenvullen zal je snakken naar wat uurtjes in de lucht en zal je een klus als forovlieger/reclamevlieger en paradropper met beide handen aannemen.

Als je wel uitgenodigd wordt dan zal je een nummertje moeten trekken aangezien er tig vliegers in dezelfde solicitatie ronde zitten die van een failliete maatschappij afkomen en dus veel meer uren hebben. Succes.

Als je een goede school hebt gekozen:
Je bent klaar en de school regelt met een beetje geluk een solicitatie gesprek voor je bij een maatschappij (denk daarbij verder dan alleen KLM en Transavia, dus denk ook aan Verweggistan Air, Toolowsalaryforyourbank Airlines, Air Nopensionwithus ....... etc etc ). Maar zelf brieven blijven sturen is aan te raden. Maar ook hier zal je moeten concurreren met tig vliegers die meer uren hebben dan jij.

In beide gevallen geldt; als je door de selectie komt is de kans erg groot dat je nog een Type Rating zal moeten betalen (± 30k ....olé....) Er zijn slechts heel weinig airlines die geen TR vragen en de opleiding zelf leveren. En dié maatschappijen hebben voor de komende 156 jaar genoeg (ervaren) piloten CV´s op hun planken liggen.

O ja tenzij je bij de KLS zit, is je kans om in NL een baan te vinden ongeveer gelijk aan 0,01%.

Als je nu begint is de gemiddelde wachttijd over twee jaar als je klaar bent aanzienlijk lang aangezien er dan honderden/duizenden werkloze piloten rondzwerven in Europa waarvan hun vorige werkgever de laatste 2 jaar is omgevallen vanwege de crisis (de eerste in Europa zijn al omgevallen).

Dat is wat ik er van begrepen heb.

Appeltje eitje, easy peasy zou ik zeggen.......toch?

Succes
 
Last edited:
Mensen,

Ik vind het toch schokkend dat mensen zo negatief zijn over het vinden van een baan als piloot. Het lijkt alsof jullie willen zeggen dat de kans dat ik profvoetballer, president, of superster wordt nog groter is dan dat ik een baan zal vinden als piloot. Maar er reageren veel mensen met verschillende theorien, en weinig mensen met eigen ervaring. Ik ken zelf 4 mensen waarvan er 3 één jaar na hun studie in dit jaar aangenomen zijn bij KLM, en VLM en één die na 2 jaar aangenomen is om privé vluchten te vliegen. Ik snap dat dit misschien de ideale situatie is, maar jullie achten de kans op het worst case scenario 99% (Of iets in die richting). Ik snap dat de kans groot is dat ik in het buitenland zal moeten beginnen/blijven. Maar is de kans op een baan na +- 2 jaar na je opleiding echt zo nihil?
 
Hij niet, maar een groot deel van de leden hier wel. Spit het forum eens door en je weet wat zij er van vinden.
 
Mensen,

Ik vind het toch schokkend dat mensen zo negatief zijn over het vinden van een baan als piloot. Het lijkt alsof jullie willen zeggen dat de kans dat ik profvoetballer, president, of superster wordt nog groter is dan dat ik een baan zal vinden als piloot. Maar er reageren veel mensen met verschillende theorien, en weinig mensen met eigen ervaring. Ik ken zelf 4 mensen waarvan er 3 één jaar na hun studie in dit jaar aangenomen zijn bij KLM, en VLM en één die na 2 jaar aangenomen is om privé vluchten te vliegen. Ik snap dat dit misschien de ideale situatie is, maar jullie achten de kans op het worst case scenario 99% (Of iets in die richting). Ik snap dat de kans groot is dat ik in het buitenland zal moeten beginnen/blijven. Maar is de kans op een baan na +- 2 jaar na je opleiding echt zo nihil?

Hallo Jeroen,

Nogmaals welkom op het forum. Goed dat je geschokt bent. Dat was precies de bedoeling van mijn eerste post. Het is namelijk echt heel moeilijk om een baan als vlieger te vinden. En jou voorliegen over dat het allemaal wel mee valt daar heeft niemand wat aan, dus ik zeg het wat grof. Op die manier heeft het hopelijk effect. Heb nu een mooie rating en een leuk aantal uren achter me naam staan. Het heeft voor mij precies 10 jaar geduurd van de start van het eerste ATPL theorie vak, tot het behalen van het volledig (praktisch) ATPL. Daar heb je 1500 uur en multipilot ervaring voor nodig. Ben zelf ongeveer 4,5 jaar op zoek geweest naar een baan als verkeersvlieger. In de tussentijd heb ik, jawel, rondgevlogen als fotovlieger/rondvluchtvlieger.

Groet KL
 
De luchtvaart kent zo zijn pieken, maar zeker zijn dalen. Als de luchtvaart in een diep dal geraakt, zoals dat nu het geval is, dan zijn er maar weinig maatschappijen die piloten aannemen. Puur alleen al omtrent het feit dat piloten de werknemers zijn die het meeste kosten (niet met betrekking tot salaris, maar met betrekking tot de vliegtuigen).

Ik ben een optimist en mijn glas is nooit half leeg, maar half vol. Echter, in Europa hebben de meeste aspiranten een forse schuld van 150.000 euro gemiddeld. De enige job die dan telt is een plek bij een goedbetaalde maatschappij. Vlieginstructeur, scenic charter, of whatever, zit er dan niet in. Je bent dan als Ab Initio aangewezen op die felbegeerde rechterstoel, dat is het absolute minimum in Europa, puur financieel gezien. In economisch zwaar zoals vandaag de dag kom je misschien de opleiding uit en word je losgelaten in een markt met veel ervaren mensen. Het zal dan ook zeer competief zijn om überhaupt op een grading te mogen verschijnen (kost namelijk ook geld). De naam van je school is heilig in Europa (wat ik belachelijk en discriminerend vind, maar dat terzijde). Echter, je school kan geen baan voor je zoeken, dat moet je zelf doen. Een school heeft eventueel wat contacten met airliners, maar volgens mij is de naam van de school voor airliners puur een indicatie wat voor vlees ze in de kuip hebben. Als je alleen maar in Nederland wil werken, omdat je zulke leuke vrienden heb, dan moet je je droom als piloot maar opgeven. Piloot worden houdt ook in dat je eventueel in het buitenland gestationeerd kan worden. Dus als je een baan krijgt aangeboden ergens in Oost-Europa, dan moet je dat niet weigeren in de hoop dat je nog een baan kunt vinden in Nederland. Die kans is zeer klein en staar je daar alsjeblieft niet blind op.

En als je bepaalde takken van de luchtvaar te min vindt, zoals fotovlieger, rondvluchten of reclamevlieger, dan zou ik geen piloot worden. Ik ben van mening dat je juist door die beroepstakken meer hands on leert vliegen en daarbij haal ik niet het niveau van scholen omlaag, 't is alleen een constatering. En door heel veel commitment te tonen voor die baan en er ook 100% voor te gaan, zul je ook veel respect verdienen binnen het vak.
 
Iedereen kan gaan roepen dat het moeilijk is een baan te krijgen, maar het besef zullen velen pas tijdens de opleiding krijgen. In de opleiding ga je alle verhalen horen van hoe lang Pietje en Arie van 8 klassen terug al wel niet naar een baan aan het zoeken zijn, hoeveel Klaasje wel niet bij heeft moeten betalen en hoe passief de vliegschool zich eigenlijk opstelt in deze zoektocht en eventuele andere problemen.

Je begint met goede hoop, vertrouwen en mooie verhalen, maar tijdens de opleiding maakt dit steeds meer plaats voor onzekerheid. In mijn geval heeft iedereen uit de klas een baan gekregen (wel in goede tijden overigens), maar ruim 75% door toedoen van eigen sollicitaties en NIET met hulp van de vliegschool. Als er dan toevallig een groepje studenten, door zelf te solliciteren, bij maatschappij X wordt aangenomen, zal de vliegschool van de daken roepen dat men 'goede contacten' heeft bij X.

Overigens zie je in deze tijden dat de groep studenten uit de opleiding zonder baan steeds groter wordt.

Gr!
FF
 
Bedankt mensen!..aan veel van deze verhalen heb ik wat. Als ik jullie woorden kort samenvat..(hoop ik dat ik een goede aanname doe)..is het niet handig om in deze tijd een lening van 150.000 euro af te sluiten om vervolgens, zonder enige andere diploma dan mijn HAVO te moeten werken (waarschijnlijk nog niet eens gelijk in de luchtvaart) om mijn lening af te lossen wat niet haalbaar is. Ik zal in deze tijd al het nodige moeten opgeven om ook maar ergens aan de bak te komen. Natuurlijk weet niemand wat de luchtvaart doet over 2 jaar, maar het risico is dus zeer groot dat als ik 30+ ben (nu 19) eindelijk een begin kan maken aan een carriere als piloot, als ik 40 ben mijn lening heb afgelost, en dan pas een inkomen heb waar ik op kan bouwen? De mensen die dan nu aan een opleiding beginnen..zijn die dan: Blind?, Om het verkeerde been gezet door de vliegschool? en nemen deze een verkeerde beslissing? Of gaat hier de regel op: Wie echt wat wil bereikt ook wat?

Nog even over de kleine luchtvaart. Uiteraard is dit een mooie tak om in te beginnen en om bezig te zijn waar jij voor bent opgeleid. Maar dit is natuurlijk niet het ideale scenario dat je kan treffen. Ik snap dat je genoegen moet nemen met wat er mogelijk is. Maar mijn beeld wordt steeds meer dat mensen puur aan het overleven zijn met die dikke schuld op hun rekening, dan dat ze bezig zijn met het beroep waar ze allemaal van droomde.

Het blijft een moeilijk verhaal..
 
Yo Jeroen,

Neem even een aantal dingen in beschouwing. Ja het is moeilijk en de weg is lang en irritant en onzeker. Maar jongen, als jij het wil dan moet het toch echt kunnen. Er bestaat nog altijd een goede kans dat als je naar de KLS gaat, je gewoon lekker bij de KLM binnen stroomt. Dat doen namelijk verreweg de meeste jongens op die school. Zo zijn er meer scholen (EPST?) binnen Nederland, waar de studenten tot nu toe simpelweg (relatief) weinig moeite hebben gehad om aan een baan te komen.

Je moet voor jezelf beslissen maar om het nou als een onmogelijke barriere te zien vind ik wel erg ver gaan. Je moet gewoon heel erg goed weten waar je voor kiest. Het is dus goed om de verhalen hier te lezen van gasten die het ontzettend moeilijk hebben gehad, maar besef natuurlijk ook dat het niet voor iedereen zo werkt. Ik heb zelf ook mazzel gehad met mijn sollicitatie kansen maar meer krijg je nergens, als je die kansen al krijgt. En daar moet je zelf wat van maken.
 
Eindelijk een wat positiever bericht. Ben blij om ook is zo'n verhaal te horen! Het probleem is dat elk mens zekerheden probeert in te bouwen, nu heb je natuurlijk nooit zekerheid maar je wilt verschillende dingen uitsluiten. Ik, als vrij assertief persoon ben aardig zeker van het kunnen vinden van een baan. Maar omdat ook veel mensen het omgekeerde hebben meegemaakt ontstaan er twijfels of het verstandig om eraan te beginnen als je kansen zeer beperkt zijn, helemaal omdat het financiel gewoon een groot risico is en iedereen toch naar een toekomst werkt met een eigen thuis. Om aan een avontuur te beginnen en uiteindelijk te stranden is daarom ook geen optie, maar zoals mensen hier hebben meegemaakt bestaat deze kans wel. Wat ik probeer te doen is een soort stappenplan te maken om deze vervolgens proberen na te streven. Maar aangezien het enige dat zeker is als je een opleiding afmaakt het in het bezit hebben van je ATPL is, lijkt het alsof je daarna in een zwart gat duikt waar je moeilijk je weg vindt. En aangezien mensen zoveel verschillende ervaringen hebben is het heel lastig keuzes te maken.
 
Ik denk dat je ook gewoon moet accepteren dat geluk en op de juiste plek op de juiste tijd zijn en de juiste dingen doen erg veel te maken hebben met je slagen danwel falen in het realiseren van je ambitie. Dat is heel jammer maar zo is het wel, en piloten kunnen daar over het algemeen slecht tegen volgens het credo: "Never let your airplane take you to a place your brain hasn't been 5 minutes ago."
 
Haha!Mooi woorden..en zo is het, net zoals het feit dat je geluk moet afdwingen. Maar omdat in deze tijd het vinden van een baan nog lastiger blijkt te zijn, lijkt het alsof het een kwestie van kansberekening is. En als je op basis van bovenstaande ervaringen/meningen uit zou gaan, is het niet verstandig om er nu aan te beginnen hoe groot je ambitie ook is. Deze gedachte zou ik graag uit mijn hoofd willen praten, maar moet natuurlijk wel goede argumenten hebben om WEL aan de opleiding te beginnen. En dan natuurlijk geen argumenten over hoe mooi het beroep wel niet is. Want hoe mooi het ook is, uiteindelijk moet je jezelf wel in levensonderhoud kunnen voorzien.
 
Als iedere piloot in zijn vak de zelfde risico's zou nemen, als in zijn privéleven (aangaan van opleidingsschuld), zou er iedere week een grote kist uit de lucht donderen.
 
Ben zelf ongeveer 4,5 jaar op zoek geweest naar een baan als verkeersvlieger.

Jeroen, Koning Lucht zal niet de enige zijn die "lang" moet zoeken naar werk als verkeersvlieger. Ik ken nog verhalen van collega's die er nog langer over hebben gedaan na de opleiding en sommigen zijn nog steeds niet aan de bak.
Zelf heb ik bijna 3 jaar gesolliciteerd van major airline tot de kleinste operator in de wereld. Ik kon niet eens een baantje als rondvlucht vlieger of paradropper krijgen want dat was allemaal al voorzien.
Ik kwam op de markt in een slechte periode helaas. Knoop doorgehakt en een rating gehaald en daarmee verder gegaan. Binnen 6 maand een baan aangeboden gekregen en tot zover ben ik blij.
Tuurlijk zijn er mensen die sneller aan een baan zijn gekomen. Je moet geluk hebben en een heleboel dingen meer. Het is niet altijd zo maar leeftijd kan een rol spelen en je (vlieg) achtergrond.
Keuze van een vliegschool is nu denk ik de belangrijkste keuze.

Ik heb het vaker op dit forum gepost, maar zal het nog een keer doen.

Vliegen moet je passie zijn, is dat het (net) niet, dan zou ik in niet beginnen.
Is het echter wel je passie en ben je bereid je hele leven om te gooien voor die passie, dan zou ik er absoluut voor gaan.
 
Dat is weer een mooi punt inderdaad. Want ik ben bereid om me leven om te gooien, maar zie het niet zitten om 5 jaar lang te moeten emigreren oid. En daarom vraag ik me inderdaad af of dit een gebruikelijke manier is, of dat het zeker ook anders kan. Wat ik uit jou verhaal kan opmaken is dat geluk, geld, en alles willen opgeven mijn toekomst uit gaan maken. En dat is toch een puntje om over na te denken/zorgen over te maken.
 
Back
Top