Zweefvliegen.

Jetcap

New member
Waar kan ik hier meer info over vinden. Heb meeste Amerikaanse info al.
Wil iets meer weten over mogelijkheden in Nederland (Europa).

Diana?
 
Last edited:
Ik weet niet wie Diane is, maar ik kan je hier ook wel iets over vertellen. Basisinfo vind je in de Kennisbank, maar ik neem aan dat die informatie je wel bekend is. Dé site met info over zweefvliegen in Nederland is http://www.zweefportaal.nl van de KNVvL afdeling Zweefvliegen. Brevet- en exameninformatie vind je op http://www.brevet.aero, alleen is die site net even een paar dagen uit de lucht.

Mocht je specifieke vragen hebben, dan hoor ik het wel!
 
Oops, sorry, is aangepast. Zit al een tijdje het zweefportaal te lezen.
Ik vraag me alleen af als ik in USA mijn commercial zweefvlieg brevet zou halen of ik ook in Nederland gaan zweven?
Of kom ik dan weer vast te zitten tussen de FAA en ICAO regelingen?

Dat is mijn vraag op dit ogenblik.
 
commercial zweefvlieg brevet
Dat wil ik ook !

Om op je vraag in te gaan: In principe heb je in NL geen brevet nodig om te zweefvliegen. Mooi hè. Echter alle zweefvliegclubs in NL hebben in een convenant afgesproken dat je een door de KNVvL afgegeven GPL moet hebben.

Daarvoor kun je het beste bij één van de zweefvliegclubs informeren.
 
Hee Jetcap,

Ik ga dit jaar ook zweefvliegen! Qua regelingen weet ik er niet heel erg veel vanaf, aangezien ik gewoon ook een GPL volgens de FAA ga halen, maar mijn vader is zweefvlieger in Nederland en volgens hem hoeft het geen probleem te zijn om in Nederland ook dan te zweefvliegen. Hij heeft namelijk vorig jaar met zijn Nederlands GPLetje in Nieuw-Zeeland gezweefvliegd zonder een conversie te doen. Volgens mij kun je dan ook met je GPL uit de USA probleemloos gaan zweven in Nederland. Misschien dat je een profcheck moet doen ofzo met een instructeur, maar dat lijkt me geen probleem, toch?

Waar ga jij trouwens zweefvliegen?
 
Volgens mij kun je dan ook met je GPL uit de USA probleemloos gaan zweven in Nederland. Misschien dat je een profcheck moet doen ofzo met een instructeur, maar dat lijkt me geen probleem, toch?

Zoals Radix al aangaf, heb je in principe behoudens 'n geldige medische verklaring (solo vluchten), geen papieren nodig. Idem België.

Echter, ik denk niet dat je zonder aanvullende examens o.a. Air Law, lulijzer, skill test e.d. 'n FAA ATPL met Commercial Pilot Glider privileges, omgezet krijgt naar 'n JAR-FCL GPL (of wat dan ook).

My 2 cents
 
Volgens mij zijn de enige commerciële zweefvliegers een aantal instructeurs op Terlet

Het is trouwens geen JAR FCL GPL, Maar een KNVvL GPL :)

Gaat over een jaartje of 2 wel veranderen als het het EASA PPL-Glider gaat worden

Van de KNVvl KEI Website:
4. ICAO-eisen voor het GPL
De luchtvaart wordt in grote mate internationaal geregeld. ICAO (International Civil Aviation Organisation) is een onderdeel van de VN. Ook op het gebied van zweefvliegen bepaalt ICAO aan welke eisen een opleiding zweefvliegen moet voldoen. De officiële ICAO-eisen treft u aan onder de volgende link: ICAO-eisen

De KNVvL-opleiding is volgens de eisen van ICAO. De KNVvL verzorgt de opleiding, de examinering en de brevetten en rapporteert hierover aan het ministerie van IVW. De minister van IVW geeft door een verklaring op het brevet aan dat de opleiding conform ICAO is.

Het belangrijkste stukje op het GPL is het stukje Validation. Bijna alle zweefvliegers vliegen elk jaar ook in het buitenland. Om in het buitenland te mogen zweefvliegen moet de staat verklaren dat de opleiding en de medische keuring voldoen aan de eisen van ICAO. ICAO is de wereldorganisatie voor de luchtvaart, een onderdeel van de VN en opgericht in 1944. Momenteel telt zij 188 deelnemende landen.

In annex 1 van ICAO staat in artikel 33:

Recognition of certificates and licenses
Certificates of airworthiness and certificates of competency and licenses issued or rendered valid by the contracting State in which the aircraft is registered, shall be recognized as valid by the other contracting States, provided that the requirements under which such certificates or licences were issued or rendered valid are equal to or above the minimum standards which may be established from time to time pursuant to this Convention

(vertaling DC) Een brevet uitgegeven door een aan ICAO deelnemende staat of een brevet dat geldig verklaard wordt door de deelnemende staat en aan de minimum eisen van ICAO voldoet, zal door de andere ICAO-landen worden erkend.

De staat der Nederlanden verklaart in een convenant dat het GPL aan de eisen van ICAO voldoet. M.a.w. de staat valideert het brevet en daarmee is het internationaal geldig.
 
Het zweefvliegen in de states is veel meer commercieeler dan in NL. Clubs zijn er weinig. Iedereen die een taak verricht wil er geld voor hebben. De instructeur krijgt betaalt, de sleepvlieger, lierist, techneut, tiploper (?). Als ze je goed genoeg vinden voor het doen van intro-vluchten, dan zal daar meestal geld voor worden gevraagd. En zodra dat het geval is dan gaat het om een commerciele operatie en heft de vlieger dus een cpl (glider) nodig. In NL zou dat geld in de clubkas verdwijnen, In de VS is het gewoon omzet
 
Back
Top