Oxford Aviation, with or without EPST ?

Airprox

New member
Beste,

Ik ben toch al geruime tijd vastberaden om via Oxford Aviation Academy (OAA / OAT) mijn brevetten te halen. Hun 'baangarantie' en employment statistics klinken veelbelovend, dat is dus ook the main reason dat ik mijn carrière daar wil beginnen.

Ik heb me niet echt verdiept in de voor en nadelen van bovenstaande route via EPST, enkel via OAA, maar voor zover ik weet is enkel het garantiefonds het 'grote' verschil tussen de twee.

Hoe stom het ook mag klinken, maar ik heb het garantiefonds van EPST niet echt nodig, ik moet namelijk geen lening aangaan om de opleiding te financieren.

Nu zal je waarschijnlijk denken van 'Hé, hebben we hier nog zo een verwend kind door wiens vader de opleiding betaald word.'

Niets is minder waar, maar op een totaal andere manier. Mijn vader is namelijk overleden toen ik nog met moeite kon praten - waardoor ik nu over het nodige kapitaal beschik om alles te financieren. Maar dit is off-topic ... hoewel ik een verklaring wel nodig achte om misverstanden en discussies over het garantiefonds weg te werken.

Om een lang verhaal kort te maken - Hoezeer is het de moeite om voor de EPST route te kiezen indien je het garantiefonds niet nodig acht?

Kind regards,

Airprox
 
Klinkt niet stom eerder rot, rot dat je vader eigenlijk niet gekend hebt.

Je bent niet de enige die door zoiets de opleiding zelf kan betalen, ik zit in het zelfde schuitje.

Voor zover ik weet is behalve de garantiefonds, de enige verschil dat je bij EPST de mcc in nederland bij EPST doet. Bij OAA doe je de mcc in Oxford. Maar of dat uiteindelijk verschil maakt?

Ik denk dat de grootste verschil zal zijn in de contacten met airlines. Daar moet je denk ik naar kijken.
 
Hoe stom het ook mag klinken, maar ik heb het garantiefonds van EPST niet echt nodig, ik moet namelijk geen lening aangaan om de opleiding te financieren.
Ik denk dat de voornaamste reden voor EPST zou zijn als je ook een shot wil hebben bij KLM, als zij op dat moment ook ab initios aannemen buiten KLS althans.

En inderdaad het garantiefonds. Jij weet helemaal niet of je die nodig gaat hebben nog. Als je midden in de opleiding zit en het blijkt dat je het niveau niet aan kan ondanks hulp, dan krijg jij je geld terug. Dat is dus een verzekering tegen het niet blijken te hebben van vaardigheden vereist voor het halen van de theorie danwel het vliegen. En de kosten daarvan zouden dan wellicht de rente zijn van het bedrag, alhoewel die wellicht nihil is als je direct na aangaan lening alles af zou kunnen betalen (geen idee wat er te regelen is). Als dit tijdens de vliegfase gebeurt kan het jou dus een vermogen schelen wat je dan niet kwijt bent (en waarvoor een andere student op dat moment dan geen lening voor zou hebben), waarna je dat kan investeren in een andere studie (of whatever). Je zou het voor kunnen leggen aan de school (hoe vaak is garantiefonds al ingezet) en aan de bank (wat zouden de kosten zijn als je met dat programma mee wil doen) om te kijken of het die kosten waard is.
 
Hmm, wilde net gaan zeggen, volgens mij is EPST 'nodig' voor het krijgen van een financiering (alles kan natuurlijk, maar maakt de zaken een stuk makkelijker), maar door deze omstandigheid valt dat argument weg. Vervelend voor je zeg, maar in dit geval voor jou een klein voordeel van een heeeeeeeel groot 'nadeel' (eigenlijk is verdriet een beter woord denk ik).

Tja ik weet niet precies hoe de airlines EPST vs. direct entry OAA 'waarderen'. Ik dacht dat het voor BA weinig uitmaakte, maar weet niet of je daar wilt werken. Er zijn een aantal forummers bij BA werkzaam, misschien weten zij meer. Misschien wel iemand die z'n opleiding zelf bij de OAA heeft gedaan.
 
Hmm, wilde net gaan zeggen, volgens mij is EPST 'nodig' voor het krijgen van een financiering

Dat zal in mijn geval ook niet nodig zijn, ik heb namelijk voldoende om de opleiding te betalen zonder hoeven te lenen. En een ruim overschot om eventueel daarna zelf een Typerating te betalen indien de Airline dat nodig acht.

Maar daarna is alles natuurlijk op, het is een risico die ik bereid ben om te nemen. Vooral omdat ik daarna niet vast zit aan een grote studieschuld, en de keren dat iemand tijdens zijn opleiding de study standards niet haalt komt volgens mij ook wel heel zelden voor.

Tja ik weet niet precies hoe de airlines EPST vs. direct entry OAA 'waarderen'. Ik dacht dat het voor BA weinig uitmaakte, maar weet niet of je daar wilt werken.

BA is inderdaad een prachtige Airline die bovenaan mijn lijstje staat - maar je eerste airline job is natuurlijk de belangrijkste, vandaar dat ik overal wel een eerste airline job zou aannemen om te hour builden.

@ Nosig, het KLM-shot had ik ook al vernomen maar niet vermeldt, het is inderdaad goed betaald, mooie kisten en noem maar op.
Maar dat is nu niet zo een grote factor waarvoor ik een paar extra duizend euro's zou voor neertellen. Als ik wil kan ik nog steeds de Bridge course volgen moest alles anders uitdraaien, dan ben ik nog steeds evenveel kwijt als moest ik de EPST route gekozen hebben, en zo dus ook nog een shot bij de KLM hebben ;).

Maar de BC zal volgens mij niet nodig zijn- De employment stats van OAA en de connecties met airlines stellen me gerust en ik ben er toch wel zeker van dat ik (indien het klimaat goed is) aan de bak zal komen bij een of andere Airline waar OAA goed aangeschreven bij staat.

Kind regards
 
Je kan altijd de BC doen, maar je mag niet solliciteren volgens mij mits je niet direct via EPST (of NLS) komt.

Maar het garantiefonds ben je niet op ingegaan. Dat is niet puur vanwege borg, maar ook een verzekering voor je inleg. Dat lijkt mij zeer waardevol en wel degelijk wat waard. Maar die risico afweging moet je zelf maken.
 
Je kan altijd de BC doen, maar je mag niet solliciteren volgens mij mits je niet direct via EPST (of NLS) komt.

Dat dacht ik ook maar volgens de aanname statistieken van oxford zijn er dit jaar 5 van hun school aangenomen bij de klm en het jaar daarvoor 9. Ik vraag me af of dat EPST'ers zijn dan of niet?
 
Ik ben toch al geruime tijd vastberaden om via Oxford Aviation Academy (OAA / OAT) mijn brevetten te halen. Hun 'baangarantie' en employment statistics klinken veelbelovend, dat is dus ook the main reason dat ik mijn carrière daar wil beginnen.

Bedenk wel dat OAA op dit moment bijna 13x20 integrated (exclusief modulair) man per jaar de opleiding in stuurt. Volgens hun eigen employment statistics zijn er tot nu toe 170 man geplaatst. In de employment statistics worden wel de modulaire studenten meegenomen.

Groeten,
FF
 
Bedenk wel dat OAA op dit moment bijna 13x20 integrated (exclusief modulair) man per jaar de opleiding in stuurt. Volgens hun eigen employment statistics zijn er tot nu toe 170 man geplaatst. In de employment statistics worden wel de modulaire studenten meegenomen.

Groeten,
FF

Volgens mij valt het aantal Modulair students best wel mee, wist trouwens niet dat ze ook in de stats opgenomen worden.

None the less zijn hun employment stats toch wel mooi (En de meeste students zijn toch wel Integrated, en daar gaat de preferentie van de recruiters wel naartoe volgens mij - hoe cru het ook mag klinken.)
 
Moet je hier inderdaad gelijk geven Airprox, Oxford heeft haarlijks een insignificant aantal afstuderende modulaire studenten in vergelijking tot integrated. Besides, er zijn veel maatschappijen op die lijst die alleen maar integrated aannnemen.

Ik zou overigens voor EPST kiezen alleen al door het garantiefonds die je bij Oxford niet krijgt. Ik weet niet hoe veel je geerfd hebt, maar geld terug krijgen mocht het niet lukken lijkt me altijd een fijn kussen om te hebben zodat je je in elk geval niet zo veel zorgen hoeft te maken om de financien.

Bedenk wel dat EPST wat andere eisen heeft dan Oxford, die in principe alleen maar in jouw voordeel zijn. To each his own though, uiteindelijk beslis jij. Jouw leven, jouw geld, jouw carriere en ook jouw opleiding. Good luck with it!

PS: Er zijn ook andere opleiding in Nederland of Belgie, zoals bijvoorbeeld de KLS en SFA. Ik zou naar alle opties kijken voordat ik een beslissing zou maken. Hoewel Oxford uit eigen ervaring ongetwijfeld een goede keus (voor mij) is, zorg dat je niet zomaar ergens anderhalve ton op tafel legt alleen vanwege wat wij hier zeggen. Maar daar twijfel ik niet aan.
 
Last edited:
Heb ongeveer een jaartje geleden alle scholen tegen elkaar gewikt & gewogen, en Oxford Aviation Academy stak er met de kop bovenuit.

Mijn mening is nog steeds niet veranderd en ik ben ervan overtuigd dat dit ook zo zal blijven.

Bedankt voor jullie reacties :)

*Duikt de sneeuw in*
 
@ de oostblokker: Oxford heeft een garantiefonds, een zogenaamd 'Skills Protection Plan' Dit is in samenwerking met HSBC. Het is echter niet zo volledig als het EPST garantiefonds en er zijn een aantal eisen waar non UK citizens niet aan kunnen voldoen.

@ Airprox
Zoals al eerder is gezegd is eigenlijk het enige verschil tussen OAA en EPST de MCC. OAA 737-400 full motion en EPST 737-800 fixed base. Ondanks dat er dus nauwelijks verschillen zijn voel ik me toch iets 'beter' bij EPST in de zin van baanaanbod.

Ik weet niet of je bij je onderzoek naar de vliegopleidingen ook andere engelse vliegscholen hebt bekeken zoals bijv. CTC of Cabair. Als je dat niet hebt gedaan is het misschien toch de moeite waard om je daar ook in te verdiepen.

Groeten
 
Ik weet niet of je bij je onderzoek naar de vliegopleidingen ook andere engelse vliegscholen hebt bekeken zoals bijv. CTC of Cabair. Als je dat niet hebt gedaan is het misschien toch de moeite waard om je daar ook in te verdiepen.

Heb ik inderdaad ook gedaan, maar toch stak OAA er met kop en schouders bovenuit - Dat besluit staat dus ook vast.

Nu gaat het enkel tussen OAA & EPST => OAA.

Ga me ondertussen nog wat verdiepen in EPST
 
Ik meen mij een een opmerking op dat forum te herinneren dat alle banen naar de EPST' ers gingen.. en dat OAT' ers die niet van EPST waren vaak het nakijken hadden.

Als ik bovenstaande posts lees, en vooral deze, ben ik toch wel meer geneigd om EPST te kiezen.
 
Ze hebben een forum http://ask.oxfordaviation.net/

Ik meen mij een een opmerking op dat forum te herinneren dat alle banen naar de EPST' ers gingen.. en dat OAT' ers die niet van EPST waren vaak het nakijken hadden.

Stond idd ooit op pprune een opmerking/topic van een OAT student. Echter wordt er bij OAT ook gewoon een lijst afgewerkt. En ook de EPST-ers hebben een probleem als er een of twee sollicitaties (naast een eventuele BA sollicitatie) mislukken. Daarnaast weet ik van een collega dat veel OAT-ers uit dezelfde klas eerder aan een baan komen dan de EPST-ers uit die klas. Reden was de tijd die bij EPST tussen eind IR en MCC zit. Bij OAT schijnt dat beter in elkaar over te lopen.

Gr!
FF
 
Zal ook eens contact opnemen met de instanties die er meer over weten (De scholen zelf) om bovenstaande comments als 'EPST'ers krijgen vaker een job' te staven of debunken ;)
 
Back
Top