Soesterberg...

Guillie

New member
...het mooie veld van Soesterberg, een heel mooi stukje Nederlandse luchtvaarthistorie is sinds deze week niet meer...hopelijk kan men er voorlopig nog wel blijven zweven en wellicht dat er in de verdere toekomst toch nog mogelijkheden zijn voor de luchtsport.

Keek je naar SB op teletekst 707 voor de actuele meteo-info, dan kon je er op rekenen dat EHHV ongeveer vergelijkbare condities had.
Voor prive-vliegers op Hilversum erg nuttig.

Vandaag viel me op dat zelfs op pagina 707 SB er al niet meer tussen staat ...:niet_bli:
 
Wat beelden van het afscheid.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=DesuOXoZjxc[/YOUTUBE]
 
Mooie beelden! Zonde dat er weer een historische plek dicht gaat! Dan kijken we vanaf heden naar EHAM!
 
Jammer, jammer, jammer...

Kijk regelmatig even naar EHSB tijdens het zweefvliegen vanaf EHHV. Op vliegkampen kwam er soms een op Soesterberg gestationeerde Chinook helikopter voor een fly-by over de grasbaan van Hilversum. Was altijd zeer spectaculair. Helaas zullen we het in de toekomst zonder fly-by's moeten doen tijdens de kampen.
 
Soesterberg is de bakermat van onze luchtvaart !
Daar komen de eerste Nederlandse verkeersvliegers vandaan en uiteraard de militaire vliegers. De mensen die dit zomaar sluiten begrijpen er helemaal niets van en grissen voor ons, luchtvaartliefhebbers de historie voor onze ogen en belevingszin weg.

Soesterberg sluiten is ronduit een teken van onvermogen van de betreffende bestuurders van dit land.

Dom.., dom.., dom (maar dat weten we al heel wat langer dan vandaag !):stapelge:

Maar..., al zal er in dit land geen vliegtuig meer van de grond komen,
kapot krijgen ze ons nooit :biertje:
 
Jammer, jammer, jammer...

Kijk regelmatig even naar EHSB tijdens het zweefvliegen vanaf EHHV. Op vliegkampen kwam er soms een op Soesterberg gestationeerde Chinook helikopter voor een fly-by over de grasbaan van Hilversum. Was altijd zeer spectaculair. Helaas zullen we het in de toekomst zonder fly-by's moeten doen tijdens de kampen.

En dan nog wanneer je op 1050 zat ineens een F-16 onder je door ziet gaan.
 
Ik had er al wat over gepost in het Twenthe topic, maar hier is het misschien meer op z'n plaats.

EHLE is van de Schipholgroep. En die hebben de bedoeling om van Lelystad een satelliet van Schiphol te maken, toch? Dus op termijn komen daar meer grote kisten en dat is mogelijk de doodsteek voor al het GA spul dat er nu te vinden is. Dus einde GA op Lelystad.

Zou Soesterberg niet hèt GA veld van Midden Nederland moeten worden? Er is veel ruimte, enorm veel hangar / shelter / loods ruimte, en allerlei gebouwen die door verschillende clubs en bedrijfjes gebruikt kunnen worden. Lijkt me een ideale plek voor GA.

Lijkt me een fraaie taak voor AOPA.nl om zich voor in te spannen?
 
Als je dat al zou willen dan ben je mooi te laat.
Ergens in januari is het bestemmingsplan definitief, en dat wordt deels bebouwing maar heel veel natuur en het militair luchtvaart museum. Ook blijft er een zweegvliegstrip achter.
Laat AOPA zich dan maar inspannen voor een hoge TMA, zodat ze die niet gaan verlagen zodra de CTR weg is.
 
Helemaal mee eens Chaseplane.
Het zou idd DE plek kunnen zijn voor de general aviation in het midden van het land.

Heb overigens ook al vernomen dat LVNL (Schiphol...) erg geinteresseerd is in de luchtruimte boven Soesterberg en naar alle waarschijnlijkheid kan de LVNL harder schreeuwen dan de AOPA of welke organisatie in NL dan ook...helaas.
 
Als je dat al zou willen dan ben je mooi te laat.
Ergens in januari is het bestemmingsplan definitief, en dat wordt deels bebouwing maar heel veel natuur en het militair luchtvaart museum. Ook blijft er een zweegvliegstrip achter.
Laat AOPA zich dan maar inspannen voor een hoge TMA, zodat ze die niet gaan verlagen zodra de CTR weg is.

Ik heb het een en ander nagelezen op http://www.hartvandeheuvelrug.nl/nl/home/projecten/projectencontent/herinrichting-vliegbasis-soesterberg, maar daarvan krijg ik toch de indruk dat er nog niet zoveel ècht vast staat en er nog allerlei inspraakmogelijkheden volgen. Ook kwam ik tegen dat er belangenorganisaties geklaagd hadden dat er met het huidige bestemmingsplan geen mogelijkheid meer over blijft om het vliegveld in de toekomst ook als vliegveld te blijven gebruiken. Toch interessant . . .
 
Hoewel de KLu van Soesterberg verdwenen is vinden er nog wel degelijk vliegactiviteiten plaats: het zweefvliegen!
De CTR is dan wel niet meer actief, maar de ATZ nog wel degelijk! En dat is niet voor niets: de zweefvliegtuigen worden opgelierd tot een hoogte van ongeveer 600m (dat is dus 2000'). En het is levensgevaarlijk om zomaar door de lierbaan te vliegen.

Blijkbaar is dat nog niet tot iedereen doorgedrongen, gezien een paar motorvliegtuigen die afgelopen zondag duidelijk te laag overkwamen.

Nogmaals: de ATZ is sowieso verboden, maar ik adviseer en verzoek om overhead Soesterberg niet onder de 2000' te crossen, ook al gaat de ATZ maar tot 1500'.
Die 500' extra doet niets af aan het vliegplezier van kruisend verkeer, maar als je die niet aanhoudt kan het je vliegplezier wel eens aardig vergallen ...
 
Jammer dat EHSB is verdwenen. Gelukkig kan de AcvZ blijven en komt het MLM naar de basis toe. Blijft er toch nog en stukje luchtvaart in Soesterberg.

Mooi filmpje Alien. Vooral die opstijgende Dakota.
Is dat Pluk die ik op de achtergrond hoor?
 
Back
Top