'Piloten die van vliegroute afwijken op de bon'

Een wat ouder FMS krijgt geen runway update bij het begin van de take off.
En al helemaal geen GPS update.
Is dus geheel afhankelijk van de oude input, positie van ofwel het ARP dan wel de gate positie.

Krijgt dan ook met regelmaat al een paar honderd meter verschil ivm het verloop van de irs-en , daar gaat het eigenlijk om.

Het vernieuwde FMC (nou ja, ook alweer jaartje of tien of zo), of FMGC van Airbus , is letterlijk haarscherp met de runway update of zelfs GPS update
 
Heerlijk zo'n populistische politicus. Hij mag mij dan wel even komen tonen hoe het werkelijk moet als hij het allemaal zo goed weet.

Ik zie het al helemaal voor me; Leg 4 en je vergeet eens de wind in die oude verotte F100 met AHRS te programeren:

Agent: Meneer U vloog track 200 i.p.v. track 184 tot 4.2 mijl, dat kan natuurlijk niet. Wilt U iets verklaren?
Ik: uhhh ja meneer de agent, dit is een oude Fokker en die hebben nog AHRS...
Agent: AHRS???? Nu geen smoesjes verzinnen meneer, het is gewoon slecht vliegerschap. Hier een prent van € 150,-. Prettige dag nog!


@ flying-pizza-service: dat viel me vorige week al op in Nice. Verklaard een hoop!
 
FMS ken ik er een paar van. Op LGW vanaf de 26L heb je o.a. de clacton 8m en dover 8m.
Vlieg je hem in lnav dan komt de track niet overeen met het raw data plaatje.
Een andere is Nice 04R waar je een turn moet beginnen op 420' maar onze fmc is dusdanig traag dat hij de turn pas begint als je tegen de 700 voet aanzit. (B737 EFIS FMC 10.6)

Bij nice 04r is het niet de computer die het fout doet maar de Fransen (hoe kan het ook anders) de sid is namelijk dat je op 420' naar rechts draait op heading 130 en dan een rnav punt oppikt.

Wat ze niet door hebben is dat het punt waar je 420' behaalt nogal eens kan verschillen (leeg/vol huis, headwind, etc) . Dus de SID is slecht ontworpen volgens mij. De FMC lost dit op door langer door te gaan op runway heading en dan heading 130 te vliegen om precies op het RNAV punt uit te komen

NICE/COTE D'AZUR SID:Climb on 044^ track to 420', turn RIGHT, 130^ track to MN042 - MN054 - USANO - BASIP.
 
Last edited:
Klopt. Nog maar te zwijgen van bedrijven waar het sop is geen turns onder de 500 voet te doen.
Vind het sowieso belachelijk dat omwille van een stel rijke etterbakken approaches worden ontworpen die zo krap binnen te limieten zitten dat zelfs sugar lee hooper er nog beter uitziet in een corset. (neemt niet weg dat ze wel leuk zijn om te vliegen)

Maarja het blijft Frankrijk he.

Nee weer terug naar de traject controle tussen Nyker en PAM.
 
Je kunt zeggen wat je wilt maar de Saleya VOR approach op de 22 gevolgd door een visual zonder lead in- of centerline lights is s'nachts wel een van de vetste approaches om te vliegen.

Ik hoorde dat als je over de cap de antibes vliegt dat het bedrijf meteen een bekeuring van 5000 euries aan z'n broek heeft....
 
Back to Basics

Back to Basics

Een andere is Nice 04R waar je een turn moet beginnen op 420' maar onze fmc is dusdanig traag dat hij de turn pas begint als je tegen de 700 voet aanzit. (B737 EFIS FMC 10.6)

I don't blindly follow the Flight Director is these kinds of departures. There's a lag in adjusting the track as you cross an altitude "pseudo waypoint"(airbus). I just start the turn at the appropriate altitude and wait for the Flight Directors to catch up. Works very well.

Een wat ouder FMS krijgt geen runway update bij het begin van de take off. En al helemaal geen GPS update. Is dus geheel afhankelijk van de oude input, positie van ofwel het ARP dan wel de gate positie.

The easiest way to deal with this is to have the EFIS set to display "Track Up" instead of "Heading Up". Air Holland Charter was the only company that I flew for that did this - very clever.

Flew without take-off updating for years - use basic modes for lateral navigation until manually intercepting the first radial then direct to the next waypoint on that radial. We used to build SIDS that were not in the FMC database using the fix pages. Learned all the tricks from the guys that flew non EFIS jets.

I have a Dfl 25,000 fine on my name for taking off at 2301 when we weren't allowed to depart Schiphol after 2300. Don't believe this was ever paid though.
 
Last edited:
onnodig links rijden of gewoon te langzaam!
als je zo nodig 110 / 120 kmh of langzamer wilt rijden, gewoon lekker op de rechter baan blijven!

Voorbumper kleven: Het te langzaam voor een achterligger rijden, waardoor deze onnodig van het gas moet. Dit rijgedrag kost de achterligger onnodige extra benzine en heeft een groter effect op de onderhoudskosten (remmen slijten sneller doordat er vaker onnodig geremt dient te worden).

Bumperklevers, als ze bij mij proberen te tailgaten stamp ik altijd even goed op de rem. In de achteruitkijkspiegel kijkend geniet ik altijd van die grote geschrokken ogen en die wit wetgetrokken bekkies. :angel:
 
Als ik me niet vergis heeft KLC ook wat warnings gehad, bleek iets te maken met het FMS dat iets te laat of te vroeg een draai begon met een SID bij Brussel. Children of the magenta etc... levensgevaarlijk, wat hebben ze moeten afzien daar in Brussel.
Als het duidelijk is dat je FMS niet doet wat je zou moeten doen (volgens het kaartje), dan moet je het FMS niet gebruiken. Ik weet dat automation dependancy op sommige kisten groot is bij veel vliegers (daar weten wij straks ook alles over, vrees ik), maar jij bent verantwoordelijk voor het feit dat het vliegtuig doet wat jij wil/moet doen.Bijvoorbeeld, wie verhindert jou om de turn knob te gebruiken om met 15 graden bank die afgebeelde turnradius wel te halen (zoals op de BPK6G departure out of LHR).
Juist in tijden dat mensen zich steeds meer roeren als het om "overlast" van de luchtvaart gaat, hoe onbegrijpelijk ik het soms ook vind, zouden wij als beroepsgroep meer moeten letten of we deze "overlast" kunnen verminderen. Mijns inziens hoort dat bij je taak (als captain).

Als Brussel bij KLC klaagt dat er verkeerde routes gevlogen worden (ik dacht dat die klachten trouwens over het vergeten van het zetten van 1013 gingen), moet KLC daar actie op nemen door alternatieve procedures in het leven te roepen. (een F50 kan het uiteraard niet geweest zijn in dit geval, natuurlijk).

Om wat voor reden dan ook jij als captain, en daarboven de maatschappij waar je voor vliegt, bent verantwoordelijk voor het volgen van de route die je opgedragen wordt, behoudens uitzonderingen, ook al ben je het er persoonlijk niet mee eens, of zie je het nut er niet van in.

Als er vorig jaar 11 waarschuwingen zijn uitgedeeld van de 25.000 uitwijkingen, dan vraag ik me af waarom. 11 is op dat aantal een zeer klein percentage. Een dusdanig klein percentage dat ik vermoed dat het in deze gevallen gaat over iets meer dan een te laat ingezette bocht of een te traag FMS. Mochten deze gevallen herhaaldelijk plaatsvinden, dan kan ik mij voorstellen dat het IVW (uit hoofde van de politiek/Schiphol) dwang probeert uit te oefenen om die 11 gevallen toch te overtuigen de procedures te volgen.

Het een en ander staat of valt natuurlijk wel met de gebruikte normen en waarnemings methodes. Een oprechte vergissing om op 4.2 te draaien i.p.v. 4.0 is natuurlijk van een heel andere orde dan een 747 vrachtbak die op 500ft met 500ft/min gaat klimmen om zo 12 uur later net voor het avondeten thuis te komen (noem maar ff een zijstraat). Ook vereist dit procedures die logisch zijn en ook in de praktijk te volgen zijn. (in tegenstelling tot dat Nice geval)
 
Eikie, hoewel ik het in grote lijnen met je betoog eens bent, zit er ook nog een andere kant aan de zaak. De mensen die deze procedures ontwerpen, behoren toch ook te weten dat er verschillen zijn in FMC's, gewichten en vliegtuigtypes? De bochtstraal van een jet zal meestal groter zijn dan die van een turboprop, b.v.. Als men een procedure ontwerpt waarop op 420' gedraaid moet worden, moet men ook de consequentie accepteren dat dit b.v. verhinderd wordt, door SOP's (no turn below 500'), of dat het punt waarop het vliegtuig gaat draaien op een ander punt t.o.v. de baan gebeurt. Waarom de verantwoordelijkheid uitsluitend leggen bij die arme mannen en vrouwen, die het tijdens die fase van de vlucht toch al zo druk hebben?
 
Bovendien is de RNAV definitie van vele departures anders dan de raw data definitie. Op een aantal V departures van SPL bijvoorbeeld ligt het eerste turning point op basis van DME flink eerder dan het RNAV punt, waar het FMS gaat draaien.

Aangezien bij voorkeur de RNAV route gevolgd moet worden, zou er dus moeten worden ingegrepen als het FMS bij dat RNAV punt rechtdoor vliegt. Maar met alleen een lat/long definitie van zo'n punt heb ik geen enkele mogelijkheid dat te controleren...

Maar misschien krijgen we van het CDA allemaal een handheld GPS-je cadeau?
 
Eikie, hoewel ik het in grote lijnen met je betoog eens bent, zit er ook nog een andere kant aan de zaak. De mensen die deze procedures ontwerpen, behoren toch ook te weten dat er verschillen zijn in FMC's, gewichten en vliegtuigtypes? De bochtstraal van een jet zal meestal groter zijn dan die van een turboprop, b.v.. Als men een procedure ontwerpt waarop op 420' gedraaid moet worden, moet men ook de consequentie accepteren dat dit b.v. verhinderd wordt, door SOP's (no turn below 500'), of dat het punt waarop het vliegtuig gaat draaien op een ander punt t.o.v. de baan gebeurt. Waarom de verantwoordelijkheid uitsluitend leggen bij die arme mannen en vrouwen, die het tijdens die fase van de vlucht toch al zo druk hebben?
Daarom zijn er dus van de 25.000 afwijkingen slechts 11 waarschuwingen uitgedeeld, blijkbaar wordt er dus wel over nagedacht...

Voor de goede orde, ben zelf niet voor het plan, maar de realiteit is nu eenmaal dat de luchtvaart steeds meer met regels zoals deze te maken krijgt. Obstinaat schreeuwen dat het populistisch gelul is een beetje de beroepsgroep eigen, maar mits correct toegepast heeft deze regel best een redelijke basis. De SID's e.d. zijn ontworpen met een bepaald doel in het achterhoofd en waarom zou je niet de moeite nemen deze te volgen indien mogelijk

De vergelijking met de A4 is wel een beetje krom natuurlijk..
 
Als er vorig jaar 11 waarschuwingen zijn uitgedeeld van de 25.000 uitwijkingen, dan vraag ik me af waarom. 11 is op dat aantal een zeer klein percentage. Een dusdanig klein percentage dat ik vermoed dat het in deze gevallen gaat over iets meer dan een te laat ingezette bocht of een te traag FMS. Mochten deze gevallen herhaaldelijk plaatsvinden, dan kan ik mij voorstellen dat het IVW (uit hoofde van de politiek/Schiphol) dwang probeert uit te oefenen om die 11 gevallen toch te overtuigen de procedures te volgen.

Het percentage is dusdanig klein dat er mijns inziens een onderzoek gestart mag worden naar het gedrag van de politicus in kwestie vanwege mogelijk misbruik van gemeenschapsgelden. Ik zou het niet in mijn hoofd durven halen om voor dit kleine percentage daadwerkelijke overtredingen ook maar enige minuten tijd en aandacht te vragen van mijn collega politici. Elk vel papier en minuut tijd die wordt besteed aan zulke (kennelijk) zeer zeldzame overtredingen is een waste of money and resources.
 
Het percentage is dusdanig klein dat er mijns inziens een onderzoek gestart mag worden naar het gedrag van de politicus in kwestie vanwege mogelijk misbruik van gemeenschapsgelden
Zo kan je denk ik wel de complete kamer aanklagen (over kosten gesproken), tegenwoordig lijkt er alleen maar op uit context getrokken telegraaf koppen gereageerd te worden. Alles kortzichtig, op media hypes en andere "onderbuikgevoelens" reagerend om "de televaag burger" het gevoel te geven dat er naar "ze" geluisterd wordt. Altijd leuk om de woordjes "geschokt", "verontwaardigd", "drama", "verontrustend" etc te tellen in die krant. Om de week springt er wel iemand voor de trein, vaak met gezin achterlatend. Maar de keer dat het als kop in de televaag staat heeft iedereen meteen kamervragen over een incident. Dit is niet veel anders, elke politicus probeert natuurlijk de aandacht te krijgen voor toekomstige stemmen. Uiteindelijk gaat het niet om goede politiek drijven, het gaat om status (geld).
 
Zo kan je denk ik wel de complete kamer aanklagen (over kosten gesproken

...om maar niet te spreken over de financiele fiaso's die laatste jaren door kamerlui in elkaar keknutseld worden van diverse aanbestedings projecten en de bankzaken van onlangs waar totaal meer dan miljarden verloren worden, bv een bootje revisie beraming van 6mljn die effe ongemerkt uitloopt op 200mljn...... Ik sta bijna gevangenis straf te wachten als ik de belasting voor paar duizend pleuries til.....maar da's een hele andere discussie...... :snore:
 
Aangezien bij voorkeur de RNAV route gevolgd moet worden, zou er dus moeten worden ingegrepen als het FMS bij dat RNAV punt rechtdoor vliegt.

Dat lijkt mij wel ja. Unable RNAV due equipment, request vectors....

Maar om nu gelijk met boetes te gooien. Ik werd 2 jaar geleden opgebeld door mijn baas met de mededeling dat het bedrijf een boete had ontvangen van €15000,- vanwege een violation die wij gemaakt zouden hebben. Grappig want we hadden gewoon een "direct to" gekregen en die netjes gevolgd, over een metingspunt dat wel. Maar die zie ik natuurlijk niet staan. Haha, klacht ingediend en nooit meer wat van gehoord.

Maar ik vindt niet dat wij vliegers moeten controleren of RNAV punten in het FMS overeenkomen (qua coördinaten) met RNAV punten op de kaart. Als er op de kaart staat bijv. BL045 en in je FMS ook, dan moet dat kloppen. Je hebt geen tijd om al die punten op juistheid van coördinaat te checken. Wel kan je vaak de afstand en koers tussen waypoints zien, die kun je wel checken natuurlijk en vergelijken met je kaartje.

Het wordt steeds belangrijker om je FMS te controleren. Uiteindelijk vlieg je 98% van de tijd op de automaat. Helemaal nu PRNAV gebruikt wordt met ALT restrictions er in verworven die je moet volgen (steps). Maar ja dat hoef ik hier niemand te vertellen...
 
Briefing SID's and STAR's

Briefing SID's and STAR's

Maar ik vindt niet dat wij vliegers moeten controleren of RNAV punten in het FMS overeenkomen (qua coördinaten) met RNAV punten op de kaart. Als er op de kaart staat bijv. BL045 en in je FMS ook, dan moet dat kloppen. Je hebt geen tijd om al die punten op juistheid van coördinaat te checken. Wel kan je vaak de afstand en koers tussen waypoints zien, die kun je wel checken natuurlijk en vergelijken met je kaartje.

It's quite possible that mistakes appear in the database and waypoints are not correct - seen it a few times over the years. Just checking the sequence of points guarantees nothing.

At my company it's mandatory to brief all SID's and STAR's. PF will brief from FMGC (track/distance/constraints) and PNF will check the same on the Chart. With a little practice you can do this very quickly. This is the best system I've seen.
 
Over sportieve 757 bochten (en geluidshinder) gesproken, ik moest nog even aan dit filmpje denken:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=g3s8VYt8uyo[/YOUTUBE]
En na dat filmpje moest ik denken aan:
1.jpg

Zelfde plek, andere afloop....

TACA Flight 390

Dat lijkt mij wel ja. Unable RNAV due equipment, request vectors....
Op de F50 is dat (helaas) de werkelijkheid met SID en STARs
Maar om nu gelijk met boetes te gooien. Ik werd 2 jaar geleden opgebeld door mijn baas met de mededeling dat het bedrijf een boete had ontvangen van €15000,- vanwege een violation die wij gemaakt zouden hebben. Grappig want we hadden gewoon een "direct to" gekregen en die netjes gevolgd, over een metingspunt dat wel. Maar die zie ik natuurlijk niet staan. Haha, klacht ingediend en nooit meer wat van gehoord.
Onjuiste boete en blijkbaar kwijtgescholden.. Zo gaat dat in het leven (hopelijk)

Maar ik vindt niet dat wij vliegers moeten controleren of RNAV punten in het FMS overeenkomen (qua coördinaten) met RNAV punten op de kaart. Als er op de kaart staat bijv. BL045 en in je FMS ook, dan moet dat kloppen. Je hebt geen tijd om al die punten op juistheid van coördinaat te checken. Wel kan je vaak de afstand en koers tussen waypoints zien, die kun je wel checken natuurlijk en vergelijken met je kaartje.

Het wordt steeds belangrijker om je FMS te controleren. Uiteindelijk vlieg je 98% van de tijd op de automaat. Helemaal nu PRNAV gebruikt wordt met ALT restrictions er in verworven die je moet volgen (steps). Maar ja dat hoef ik hier niemand te vertellen...
Juist in een druk gebied als een terminal area lijkt het mij juist wel verstandig om je FMS punten te checken en tijdens de vlucht te blijven checken... Jij als captain bent verantwoordelijk voor de vlucht, niet de database programmeur... (maar goed, nogmaals, opde F50 vliegen we gaan SID's met het FMS, dus dan is het makkelijk lullen..)
 
Last edited:
En na dat filmpje moest ik denken aan:
1.jpg

Zelfde plek, andere afloop....
TACA Flight 390
Je plaatje doet het niet, maar zo te zien bedoel je deze:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=PKHWna8TCLk[/YOUTUBE]
 
Back
Top