NLS says money, no pilots.

Vertel mij maar hoe jij dan deze regel opvat:

http://www.epst.nl/nl/garantiefonds.htm

Wat indien geen baan als piloot of niet voldoende inkomen na de opleiding?
Het Garantiefonds is ook van toepassing voor studenten die de EPST-opleiding succesvol afronden en binnen twee jaar na deze opleiding nog geen baan als piloot hebben en op dat moment niet in staat zijn de lening terug te betalen. In dat geval zal het Garantiefonds de rente EN aflossing betalingen uitvoeren tot student deze betalingen kan overnemen. In dit geval zijn de EPST betalingen echter een voorschot en dienen door de student te worden vergoed op het moment dat student daadwerkelijk een baan als piloot heeft of anderzijds kan terugbetalen. Indien deze afbetaling door EPST langer duurt dan drie (3) jaar, dus vijf jaar na einde opleiding, moet EPST de ABN-AMRO het volledige bedrag van het restant van de openstaande lening terug betalen.

Nu heb ik 6 jaar na opleiding op een wachtlijst gestaan dus had mij dat ook een hoop geld bespaard. Ik lees de dikgedrukte regel als een complete overname en niet meer als een voorschot van afbetaling. Wellicht dat er meer voorwaarden zijn die niet op deze pagina vermeld zijn (dat zij alsnog het recht hebben om de betaling bij jou te claimen ofzo), maar afgaand op wat er online staat kan je toch wel concluderen dat ze 5 jaar na opleiding de schuld geheel afbetalen. Toch?

Uit die zin maak ik op dat EPST de schuld afbetaald bij ABN Amro en dat EPST dan de schuldeiser wordt in plaats van de bank.
Ik kan me niet voorstellen dat EPST de schuld afbetaald en de student hierdoor in feite een gratis opleiding heeft gedaan.
 
Uit die zin maak ik op dat EPST de schuld afbetaald bij ABN Amro en dat EPST dan de schuldeiser wordt in plaats van de bank.
Ik kan me niet voorstellen dat EPST de schuld afbetaald en de student hierdoor in feite een gratis opleiding heeft gedaan.
Ik zie die zin niet staan (dat zij dan schuldeiser worden), maar ik denk inderdaad dat er naast de uitleg op de site in de voorwaarden van de overeenkomst inderdaad iets dergelijks geregeld is (bij NLS garantiefonds namelijk ook zo).
 
Hi Nosig.

Interessant stukje wat je hebt geplaatst over de VNV.
Ik heb Iz een paar dagen geleden als eens gevraagd wat de zienswijze van de VNV in deze problematiek is, hij zit wat dicht bij het vuur, wellicht komt hij nog met een explicatie.

In de tussentijd loop ik even met Nosig mee in de verwachting dat de genoemde "junior" vlieger zich op dit board meld om met ons van gedachten te wisselen.
Ten slotte is Airwork in Nederland inmiddels een zodanig platform geworden voor beginnende en reeds in opleiding zijnde kandidaat verkeersvliegers, dat het beter niet over het hoofd gezien mag worden in een onderzoek naar opleidingskosten en marktverzadiging.

Cheers
Art
 
Art, ik had je vraag niet gezien. Goed om te zien dat ze zich toch wat meer gaan verdiepen in de problematiek, maar het wordt nog lastig om als VNV de vinger op de zere plek te leggen. Zaken als een slechte selectie of slecht beleid blijven nog steeds de verantwoordelijkheid voor de vliegschool, de VNV is geen politie daarin. En of ze actief gaan oordelen over vliegscholen moet ik nog maar zien.
 
@IZ

Ik kan je uit zeer betrouwbare bron vertellen dat ze niet gaan daadwerkelijk gaan oordelen. Maar ze willen wel een vinger aan de pols houden. Mocht je meer willen weten PM me maar.
 
Ik zie die zin niet staan (dat zij dan schuldeiser worden), maar ik denk inderdaad dat er naast de uitleg op de site in de voorwaarden van de overeenkomst inderdaad iets dergelijks geregeld is (bij NLS garantiefonds namelijk ook zo).

Het enige voordeel wat ik kan zien als de school schuldeiser is in plaats van de bank je geen rente meer hoeft te betalen dus een stuk sneller aflost.
 
Jongens, het begint weer op een schulden topic te lijken. Houd het even on-topic.

Safa
 
Even on topic:
dat de NLS gewoon niet echt meer selecties uitvoert, maar gewoon studenten aannemen. Hij heeft me ook gewoon gezegd dat er om de 2 maanden een nieuwe volgepropte klas. Hij zei ook gewoon dat het nu gewoon gaat om het geld en niet echt het opleiden, de kwaliteit is nu zeer laag.

... Ja dat klopt, maar elke vliegschool doet het voor het geld, het interesseert ze geen r**t of je aan de bak komt


Vraag voor de piloten, wat moeten we in deze tijd juist wel of niet doen?

... Dat kan ik niet voor je beslissen
 
Het enige voordeel wat ik kan zien als de school schuldeiser is in plaats van de bank je geen rente meer hoeft te betalen dus een stuk sneller aflost.

Sorry Safa, deze kon niet onbeantwoord blijven.

Cyberboy,
me dunkt dat ook dat niet klopt. Ook de school heeft renteverlies op een lening, en zal dus deze ook terug willen vorderen.

Houdt in het achterhoofd dat bedrijven winst willen maken. Als ze allemaal renteloze rekeningen gaan verstrekken lijden ze verlies, wegen inflatie effekten, en het feit dat als ze het geld zelf op een spaarrekening zetten ze er dan ook geld op zouden 'verdienen'. In het laatste geval spreekt men van derving van inkomsten.
 
Jongens, de afgelopen 10 jaar is het aantal aanmeldingen voor technische opleidingen drastisch teruggelopen. Steeds meer schoolverlaters zien het hebben van een mooie kantoorbaan met een designer suit en een lease-Audi meer zitten dan banen waar je met je handen moet werken.

neem aan dat je het hier alleen over MBO hebt! als je vers van de TU afkomt, reken er dan maar op dat je ook een kantoorbaan krijgt (en hopelijk ook die audi), en vooral nergens aan mag gaan lopen sleutelen :p
 
BMW...my choice ;-)

Terug in 2000 hebben we geprobeerd samen met de VNV, CAVV en anderen de opleiding tot vlieger door de oveerheid te laten reguleren, zoals dat eigenlijk ook de bedoeling zou moeten zijn. Zo kan bijvoorbeeld een numerus fixus marktbescherming bieden.
Natuurlijk niet gelukt. Reply van de overheid: er wordt genoeg verdiend in de vliegwereld dus kunnen we er zelf wel voor dokken.
Wat natuurlijk belachelijk is als je ziet dat gelijkwaardige salarissen betaald worden aan bijvoorbeeld artsen die hun opleiding betaald krijgen.

mee eens, ware het niet dat studenten geneeskunde ook gewoon jaarlijks hun collegegeld moeten dokken, en dat minstens 6 jaar lang, plus nog een aantal jaar coschappen ofzo?
 
mee eens, ware het niet dat studenten geneeskunde ook gewoon jaarlijks hun collegegeld moeten dokken, en dat minstens 6 jaar lang, plus nog een aantal jaar coschappen ofzo?

Zes jaar collegegeld. coschappen zitten daarbij in. Na zes jaar ben je basisarts en ga je verdienden. Het collegegeld is ongerveer 1500 euro per jaar........ (Zusje van ondergetekende is bezig met coschappen)

Maar goed, ik weet niet hoe veel zin het heeft om te vergelijken. Salarissen worden vooral door de markt bepaald denk ik.
 
ff On Topic:

Safa, het is waar dat een opleiding tot verkeersvlieger een groot risico met zich mee brengt. Als je niet aan de bak kan als vlieger, dan zul je een andere baan moeten vinden om die schuld terug te betalen. Daarom is het ook zo belangrijk om, als je klaar bent met de opleiding, je keuze aan luchtvaartmaatschappijen zo ruim mogelijk te maken. Lees je bv dat Lufthansa piloten nodig heeft? Neem dan de moeite om een curcus Duits te gaan volgen zodat je aan hun eisen voldoet ipv 2 jaar wachten op een uitnodiging van bv de KLM. Ik denk dat het allemaal afhangt van je eigen motivatie. Als je zeer gemotiveerd bent om piloot te worden, dan zal je wel een baan vinden. En tja, nu is er een kredietcrisis, mss komt er wel weer een 9/11, dat zijn dingen die je nooit kan voorspellen en zelfs dan is er nog hoop.
Laats sprak ik met 2 piloten van de KLM. Een van hen was op z'n 23e klaar bij de KLS en in die periode was 9/11. Hij heeft 2 jaar lang niet aan de bak gekund als piloot, in de tussentijd heeft hij bij een IT-bedrijf gewerkt om zijn schuld niet te laten oplopen. Maar hij heeft zich er uiteindelijk toch doorheen geslagen door zijn eigen assertiviteit. Ik denk dat dit eigenschappen zijn die mss nog veel meer waarde hebben dan goede vliegresultaten...
 
En tja, nu is er een kredietcrisis, mss komt er wel weer een 9/11, dat zijn dingen die je nooit kan voorspellen en zelfs dan is er nog hoop.
Laats sprak ik met 2 piloten van de KLM. Een van hen was op z'n 23e klaar bij de KLS en in die periode was 9/11. Hij heeft 2 jaar lang niet aan de bak gekund als piloot, in de tussentijd heeft hij bij een IT-bedrijf gewerkt om zijn schuld niet te laten oplopen. Maar hij heeft zich er uiteindelijk toch doorheen geslagen door zijn eigen assertiviteit. Ik denk dat dit eigenschappen zijn die mss nog veel meer waarde hebben dan goede vliegresultaten...

Tja ken die verhalen ook.. net als verhalen van jongens die na een 150k+ opleiding nergens aan de bak kwamen en al sinds 8 jaar zich een ons zitten te solliciteren. De meesten van hen geven het nu onderhand op en zitten met een heel aardige niet-luchtvaart baan maar met een verschrikkelijke schuld opgescheept.

Laat je niet een roze bril aanmeten door de leuke verhalen maar besef dat het ook heel vaak simpelweg niet goed af loopt.
Soms gaat t goed... soms helemaal niet.
 
Tja ken die verhalen ook.. net als verhalen van jongens die na een 150k+ opleiding nergens aan de bak kwamen en al sinds 8 jaar zich een ons zitten te solliciteren. De meesten van hen geven het nu onderhand op en zitten met een heel aardige niet-luchtvaart baan maar met een verschrikkelijke schuld opgescheept.

Laat je niet een roze bril aanmeten door de leuke verhalen maar besef dat het ook heel vaak simpelweg niet goed af loopt.
Soms gaat t goed... soms helemaal niet.

dat is echt verschrikelijk voor die mensen, maar wat ik niet begrijp is dat als je je lening niet meer kan betalen je niet naar de schuldsanering gaat dan ben je na 3 jaar van je schuld af en kun je tenminste weer verder zonder dat blok aan je been.
 
Is het dan niet zo dat je dan, als je eenmaal verder in je carriere bent en een beter betaalde baan krijgt, je schulden weer af moet lossen??

Ik neem aan dat je er niet zo makkelijk onderuit kan komen.. even 150k lenen en dan als het niet lukt wachten totdat je jezelf failliet kan verklaren en je schulden kwijt laten schelden.
 
dat is echt verschrikelijk voor die mensen, maar wat ik niet begrijp is dat als je je lening niet meer kan betalen je niet naar de schuldsanering gaat dan ben je na 3 jaar van je schuld af en kun je tenminste weer verder zonder dat blok aan je been.

Als je denkt dat je zo makkelijk in de schuldsanering terecht kan komen zit je toch echt verkeerd. Daarnaast al je daar dan in terecht ben gekomen dan is dat zeker geen feestje!
 
Minnasan konnichiwa Sorageru Desu~!

Dit topic ligt al voor 2 maandjes stil maar dat maakt de inhoud niet minder belangrijk...
Deze stelt me namelijk niet echt gerust (niet dat ik daar naar opzoek ben maar wel naar goede informatie en het blijft allemaal wat vaag)...

Ik heb zojuist weer een aanmeldingsformulier ingediend voor de NLS en ik wacht op hun telefoontje, maar ik weet niet of ik dit nu nog wel wil na het lezen van alle topics over de NLS (waaronder deze).
Vliegen blijft mijn droom maar dit alles komt op mij over dat de kans zo'n beetje 50/50 is dat ik straks met een schuld van 150k zit en vakken moet vullen bij de AH of erger straks voor de AH zit met een gitaar en zo'n hond (you get the point)...

Het staat nergens echt letterlijk ofzo maar tussen de meeste regels door en ook met sommige feiten erbij komt 't er volgens mij op neer dat (correct me if I'm wrong): De NLS alleen uit is op het maken van geld ten koste van studenten, nemen ze veel leerlingen aan, hebben ze een slecht garantiefonds, hebben ze (praktisch) geen nazorg, is de opleiding slechter dan andere (portugal is beter weer e.d. ), kortere theorie dan andere scholen etc.
En in het algemeen je nu goed moet nadenken aangezien het nog wel is 15 jaar kan duren voor de economie weer aantrekt en je een baan kan krijgen...

Nou had ik mij ingeschreven met de gedachte dat als je een zeer goed gemiddelde haalt je vast wel ergens wordt aangenomen en dat zo'n "dipje" (klinkt mooier maar een groter understatement krijg je niet) niet echt lang zou duren en dat het misschien JUIST nu een goed moment is op in te stappen zodat je straks vooraan staat als het weer aantrekt...


Bega ik nu een fout door die schuld aan te gaan en te beginnen bij de NLS? Ik kan er nu nog voor kiezen het uit te stellen (ik weet dat beslissing alleen door mij kan worden genomen maar ik zou toch graag willen weten wat nou slim is hoewel ik volgens mij zelf net al een redelijke conclusie gemaakt heb).
 
Last edited:
Ik ben nog steeds van mening dat zowel EPST als NLS de beste nazorg en connecties hebben, wat essentieel is voor een goede vliegschool. Zowel KLS als NLS en EPST doen tegenwoordig (of gaan doen in het geval van EPST) praktijk opleiding bij scholen die allen onder CAE Global Academy vallen. Geen enkele school is perfect en er is altijd genoeg risico met het vinden van een baan en een schuld van 150K, maar ik schat dat het risico nog steeds het laagst is (van alle NL vliegscholen) bij 1 van deze 3 scholen.

NLS heeft problemen gehad met een slechte groep die bij Trans terecht kwam een jaar geleden, maar zover ik begrijp zijn er al een aantal stappen gedaan om herhaling daarvan te voorkomen. Details weet ik niet exact, maar je kan er altijd naar vragen (jij bent de klant tenslotte). Het garantiefonds is bijna identiek aan dat van EPST, alleen KLS betaald kennelijk na x aantal jaren de rente aan de bank als er nog geen baan is (niet perse bij KLM). Exacte voorwaarden van alle fondsen kan je bij alle scholen van te voren al aanvragen natuurlijk.

En niemand weet exact wanneer de vraag weer gaat toenemen natuurlijk. Wellicht is dit de ideale tijd om in te stappen en dat er over 2 jaar weer ingehaald moet worden met aannames. Wellicht duurt het inderdaad nog veel langer, je weet het nooit. Je kan wachten op die tijd en dan beginnen, met het risico dat er weer een andere dip of crisis is op het moment dat je klaar bent. Er zijn wel tijd-trends aan pieken en dalen, maar elke crisis en oorlog heeft weer zijn unieke kanten en gevolgen. Als je het doorhebt mag je me PMen, dan wil ik ook graag een keer met je naar het casino :).
 
Back
Top