NLS says money, no pilots.

Moet toch echt even reageren:

Wat dacht je van eerst een carriere bij de luchtmacht. Dat is de meest veilige manier nu en waar een wil is, is altijd een weg.

Hey, you can always get shot down ;).

Safa, een normale student geeft juist geld uit voor zijn of haar studie, maar jij wil er extra centen mee verdienen?

Je kan wel wachten met vliegen tot de situatie misschien beter is, maar onzeker blijft de luchtvaart altijd. (Dat moet je inmiddels toch ook wel geleerd hebben op airwork?) Misschien als je nu start (mits je de selecties haalt) en over 2 jaar klaar bent is de luchtvaart wel op een goed punt beland. Who knows.
 
Hey, you can always get shot down ;).

Safa, een normale student geeft juist geld uit voor zijn of haar studie, maar jij wil er extra centen mee verdienen?

Je kan wel wachten met vliegen tot de situatie misschien beter is, maar onzeker blijft de luchtvaart altijd. (Dat moet je inmiddels toch ook wel geleerd hebben op airwork?) Misschien als je nu start (mits je de selecties haalt) en over 2 jaar klaar bent is de luchtvaart wel op een goed punt beland. Who knows.

@ Marty, dat Who Knows probeer ik ook al duidelijk te maken in post #8. Maar wat bedoel je met dit:
Safa, een normale student geeft juist geld uit voor zijn of haar studie, maar jij wil er extra centen mee verdienen?
 
BITCHFIGHT!!! BITCHFIGHT!!! BITCHFIGHT!!! BITCHFIGHT!!!

... pssssstttt... (open mn heerlijk koude palm)

on-topic: Van mijn "generatie" (+/- jaartje terug diploma ontvangen) heeft toch bijna iedereen, een enkele helaas uitgezonderd, al een baan gevonden (luxair, klm, trans, ryr, dhl, cityline, germanwings, denim, tyrolean (niet via CAE pilot provisioning, wordt overigens ook niet aangeraden door nls) etc... Overigens denk ik wel dat het in deze "mindere"tijden wel lastiger gaat worden, echter geldt dit voor iedere FTO denk ik... Misschien kan CAE PP juist nu dan wel handig zijn, wie weet...

feit is wel dat ze +/- 3 jr geleden heel veel moeite hadden om klassen van 12 man/vrouw vol te krijgen en dat ze nu "schijnbaar"makkelijk klassen vol krijgen van 24 man.. Of dit ligt aan de selectieprocedure, verhuizing naar hoofddorp of een nieuwe marketingstrategie durf ik niet te zeggen.. Misschien een combinatie van alledrie??

PeAce....

ps: Zweverts zijn sowieso eikels ;)!!! vooral diegenen die een circuit zo wijd maken alsof ze op een widebody zitten, het liefst nog met 30 kts HW op final en zonder radio!!!
 
Last edited:
....
PeAce....

ps: Zweverts zijn sowieso eikels ;)!!! vooral diegenen die een circuit zo wijd maken alsof ze op een widebody zitten, het liefst nog met 30 kts HW op final en zonder radio!!!

:kiss:

Oftewel de 'halfgoden' die een 747 kunnen sturen en die dan even in een zwevert stappen en denken die wel 'ff' rond te knuppelen en veilig aan de grond te zetten ;)

Piesss
 
Vergeet niet dat ze sinds kort dat garantiefonds hebben. Nu ouders geen borg meer hoeven te staan komt opeens de NLS binnen het bereik van een veel grotere groep.
 
Jongens, de afgelopen 10 jaar is het aantal aanmeldingen voor technische opleidingen drastisch teruggelopen. Steeds meer schoolverlaters zien het hebben van een mooie kantoorbaan met een designer suit en een lease-Audi meer zitten dan banen waar je met je handen moet werken.

Nu iedereen in NL inmiddels wel eens heeft gevlogen, de meesten met een low-cost carrier als Ryanair, Easyjet of Transavia, is ook voor alle passagiers wel duidelijk dat daar totaal geen glamour meer te behalen is. De vliegopleidingen merken dit wel degelijk.

Zo'n 10 jaar geleden deden zo'n 1600 mensen per jaar selectie bij een vliegschool (is een redelijk goede guesstimate als ik het zelf mag zeggen) en werden er ongeveer 250 toegelaten.

Als er tegenwoordig zo'n 1400 mensen per jaar selectie doen en er worden 400 mensen toegelaten dan betekent dat dus dat de selectieeisen naar beneden zijn bijgesteld. Wellicht is het niveau van de sollicitanten gestegen maar de verandering van het percentage is daar zeker niet alleen aan toe te wijzen.

Het interessante is de "slechtere" vliegscholen hun eisen meer naar beneden "moeten" bijstellen dan de "betere" vliegscholen. Dit komt omdat de "betere" scholen meestal als eerste worden geprobeerd door sollicitanten en dus een voldoende aanwas hebben van sollicitanten. Die hoeven de eisen zelfs helemaal niet bij te stellen, tenzij het niveau van de sollicitanten in zijn geheel ook nog zakt. De scholen die minder presteren houden nóg minder aanwas over in mindere tijden en zullen dus hun eisen nog meer moeten laten zakken.

Oppassen dus. Een school die de selectieeisen significant naar beneden bijstelt heeft wellicht problemen!

P.S. Het vergroten van het aantal opleidingen naar 900+ is dus zeker in dit licht een zeer kwalijke zaak.
 
@ Iz...

goed verhaal, lekker kort!!! ik ben het geheel met je eens... persoonlijk denk ik ook dat de nls haar geloofwaardigheid aan het verliezen is mede door de schaalvergroting... Ik denk dat het voor ELK bedrijf ik WELKE sector dan ook het zeer moeilijk is om kwaliteit te waarborgen wanneer de kwantiteit met factor 2 zal toenemen.. Ik heb dan ook van het nls management toendertijd begrepen dat dat niet zozeer de keus was van de nls zelf, maar van moeder cae.. evenals het terugschroeven van de actual uren naar 150 en de mcc naar 20... Nou denk ik niet dat een 30-tal uren heel erg veel verschil zou moeten maken maar het zou zeker niet helpen... slechte zaak?? denk ik wel... slechte school?? denk ik (nog) niet...

@ boffert --> puntje!!
 
Last edited:
PS: Wie wil er nou een Audi?? Echt een auto voor mensen zonder ook maar enige vorm van creativiteit/eigen mening en waarvan hun portemonnaie een VW ontstegen is... behalve dan de aloude quattro!!! die was WEL echt stoer!!
 
Het is pure onzin om te wachten op betere tijden. Een gemiddelde integrated opleding duurt 2 jaar...wie zag er 2 jaar terug een krediet crisis aankomen? Niemand. Ben zelf met de opleiding begonnen in 2004 maar nam de beslissing in 2003. Toen lag heel de economie en inclusief de luchtvaart nog redelijk op zijn gat van 2001/2002. In de 2 jaar tijd dat ik bezig was met de opleidig is de markt sterk verbeterd en had ik binnen 8 maanden na de opleiding een baan te pakken (hetgeen denk ik een redelijke wachttijd is). 3 maanden thuiszitten en geen baan? er zijn er maar weinig die hem dan wel al hebben.

Dus samenvattend, je kan nooit de economie of de markt voorspellen voor 2 jaar in de toekomst. Misschien begin je de opleiding wel in een slechte tijd en kom je op de markt in een goede tijd. Je weet het niet.

P.S. Het hebben over een audi is onzin.
 
Daar ga ik ook voor :yeehaa:

Je weet inderdaad nooit hoe het zal lopen. Ik heb een hbo studie afgerond, dus mocht het uiteindelijk toch mis lopen, dan heb ik in ieder geval nog iets achter de hand. Altijd handig.
 
At bully

Dan heb ik niks gezegd. Ik ken ook alleen nls.nl heb nog nooit van deze website gehoord en er word ook niet naar doorverwezen op hun site. Waarom eigenlijk 2 websites?
 
Origineel gepost door Zweuvert
Ik verbaas me er lichtelijk over dat jij als snotneus met het airwork gezift als enige 'ervaring' mensen 'ergens op aanspreekt' (of dat denkt te doen).


Origineel gepost door Zweuvert
zijn mensen zonder Brevet hier allemaal minderwaardig ofzo? wat een onzin, je schijnt hier alleen te mogen reageren, zodra je allerlei brevetten in je profiel hebt staan...


Goh Zweuvert, ik dacht toch dat jij vondt dat wij allemaal gelijkwaardig waren op dit forum??.. bespeur ik hier enige hypocrisie??


Well done Safa. Zeker een goeie zaak dat je kritisch kijkt naar vliegscholen, en de moeite neemt om zulke beurzen te bezoeken. Het zegt toch best wat als een student die daar staat om NLS te promoten bij een beetje doorvragen de school vervolgens flink afvalt..:grijns:
 
Geciteerd van de NLS site van Bully:

"De afgelopen drie jaar heeft 100% van alle afgestudeerde studenten een baan kunnen vinden! "
"In de afgelopen jaren heeft 100% van onze studenten een baan gekregen."

Sorry hoor, maar dit is wel ultiem vaag. Als 100% van de NLS-ers enkel een baan heeft kunnen vinden als putjesschepper klopt de stelling nog steeds. En dan hoe snel? Direct, na 1 maand, na 1 jaar, na 3 jaar? Of heeft elke NLS student die tot op heden is afgestudeerd een baan in de cockpit? Wel ff wat anders.
Wil hier absoluut niet de NLS afkraken hoor. De vliegers die ik ken van de NLS waren erg goed, maar wil alleen aantonen dat zo'n stelling wel heel vaag is, en dat je dus hier je vraagtekens moet zetten.
 
Last edited:
Back
Top