NLS says money, no pilots.

S

Safa

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben 3/4 weken geleden naar de studiebeurs geweest, om eens studenten te ondervragen wat ze van hun vliegschool vinden/wat ze bieden etc. Ik kwam AAA, SFA, MVVL, KLS en de NLS tegen op de studiebeurs. Bij die laatste school (NLS) sprak ik een enthousiaste afgestudeerde piloot aan. Hij was al een maand of 3 al afgestudeerd maar had nog geen werk en zat in een sollicitatie periode.
Ik sprak met hem regelrecht over de feiten waar dit gewoon heen leid, over dat de NLS gewoon niet echt meer selecties uitvoert, maar gewoon studenten aannemen. Hij heeft me ook gewoon gezegd dat er om de 2 maanden een nieuwe volgepropte klas. Hij zei ook gewoon dat het nu gewoon gaat om het geld en niet echt het opleiden, de kwaliteit is nu zeer laag. Ik vroeg hem, als hij nog een keer de kans had om een vliegopleiding te beginnen waar hij het zou doen. Hij zei tegen me: "de Martinair Vliegschool of de KLM, want daar kom je redelijk in de buurt van een zeer kwalitatieve en toch wel een bekende school."

- Wat gebeurt er op de wereld? Het gaat zeer slecht met de luchtvaart, maar de vliegscholen kiezen er juist voor om meer studenten op te leiden tot piloten (en zo hun wereld te vernielen?). Tja, maar dit is het economie right? Het maakt niemand iets uit om het welzijn van anderen, money talks.

Vraag voor de piloten, wat moeten we in deze tijd juist wel of niet doen?

Adios,
Safa
 
Misschien eerst effe hier kijken.

Wie zich nu diep in de schulden steekt en nog aan een pilotenopleiding begint is dus echt HELEMAAL GEK!
 
@777-200: Op welke informatie baseer je dit op? Misschien dat de studenten van 2000 t/m 2008 voor 99% al een baan hebben, maar wat gaat er gebeuren met de leerlingen van 2008 - ....

Misschien eerst effe hier kijken.

Wie zich nu diep in de schulden steekt en nog aan een pilotenopleiding begint is dus echt HELEMAAL GEK!

Wat Cousin Avi hier nu zegt, wilde ik nou net ook zeggen. Maar het is juist niet zo, want CA niet alles is gek. Als je wordt aangenomen bij AF Cadet, Lufthansa Vliegschool of alle andere sponshorships en juist niet de opleiding gaat volgen, dan ben je juist helemaal de weg kwijt.

@ Marty: Jawel, maar toch ook een zeer kwetsbare route neemt.
 
Vraag het me ook af hoe mensen altijd aan de percentages komen, kan het in ieder geval niet op hun website terug vinden. En mocht het percentage kloppen zal een school hiervoor toch zorgen dat het terug te vinden is, want het is toch positieve reclame.

En dat CAE pilot provisioning, klinkt leuk maar er zit ook een keerzijde aan.
Ze noemen bijvoorbeeld de Tyrolean, als je daar via CAE de selecties doet, ben je meer geld kwijt voor je type-rating. Als je namelijk bij de Tyrolean zelf solliciteerd, betalen ze je hotels en volg je je type rating bij hun eigen TRTO. En in het geval van CAE bij CAE natuurlijk.

Maar het gaat idd allemaal om het geld, neem het ze ook niet kwalijk zolang niemand ze aan banden legt. Maar net zoals safa zegt LH of AF scholen. Of naar de Etihad, Cathay, dat zijn op het moment de veilige wegen.
 
@Naudjuh: Nee, maar je hoeft toch niet perse nu een vliegopleiding te beginnen? Je kan natuurlijk beter voor de veiligere wegen gaan.
Je moet je eventjes nu wat voorstellen: als je nu geen vliegopleiding gaat volgen en veel mensen doen hetzelfde als jij, dan is er over een paar jaar (weer) een piloten te kort. Dat is dan de tijd om een vliegopleiding te beginnen! Maar wat er juist nu gebeurt, is dat er veel mensen nu een vliegopleiding beginnen, maar doordat er op airwork juist wordt gezegd dat het luchtvaart op en neer gaat (wat natuurlijk ook is), dat de meesten erin geloven dat ze over 2 jaar vast wel een baan weten te bemachtigen als piloot. Dus denken de meesten hier dat ze safe spelen, maar de luchtvaart zit nu in een dipje. Zien ze dat niet? Ik weet het zelf verder ook niet, want ik weet niet (niemand weet het, behalve God) wat de toekomst ons zal brengen.

Iemand die wat meer weet over dit en/of over NLS?
 
Op een veilige manier piloot worden bestaat niet! Risico loop je altijd en wat betreft die jongen op de studiebeurs. Het zal allemaal wel mee vallen anders was je niet op de studiebeurs gaan staan om de NLS aan te prijzen.
 
Op een veilige manier piloot worden bestaat niet! Risico loop je altijd en wat betreft die jongen op de studiebeurs. Het zal allemaal wel mee vallen anders was je niet op de studiebeurs gaan staan om de NLS aan te prijzen.

Ho daar eventjes. Ik was daar duidelijk niet om de NLS aan te prijzen, maar om het te bekritiseren. En juist de positieve kanten ervan te weten. Je moet namelijk met een kritisch oog naar elke school kijken en je raad het al, dat is toch wel degelijk 1 van de dingen dat ik hier op airwork heb geleerd (thanks Diana). En of het wel allemaal mee zal vallen, daar ben je geloof ik zeer gematigd over? Zulke dingen mag ik niet, dat mensen voor 60% o.i.d. oordelen. Het is of ja of nee, of 100% of 0-1% en that's it.
 
Hmm, ik heb ook het idee dat het grootste deel van de NLS mensen aangenomen wordt. En het is ook hoe je je voorbereid/actief op de markt bezig bent. Ik ben met iedereen eens dat er op het moment wat minder goed gaat met de markt. Maar (zeker 3 maanden geleden) waren er nog genoeg maatschappijen die nog mensen aannamen ( ik denk aan ryr, trans, denim). Dus het is altijd een risico. Maar dat is een deel van "het piloot worden".
 
Bedenk "gewoon" , om maar eens een veel gebruikt woord in deze thread te recyclen :

Een hausse in de vliegeritis duurt 1 tot 2 jaar , de "dipjes " vaak 5 tot 15 jaar.
Tenzij je een steenharde baangarantie hebt ( van die dingen die NIEMAND heeft ) zou ik momenteel lekker bedrijfskunde gaan doen.
Of een andere dodelijk saaie studie naar keuze.

Als ik het nog een keer zou moeten doen , op eigen risico ?No way in hell , vriendjes en vriendinnetjes.

(Edit , PS: En ik ben dan nog goed terecht gekomen godbetert)
 
als een dipje 5 tot 15 jaar duurt heb je zekker een piloten tekort als er geen mensen een opleiding gaan doen maar er wel mensen met pensioen gaan.
 
@ jaapie: als het zo blijft, dan ga ik sowieso een HBO opleiding doen (Bedrijfseconomie o.i.d.) om zo eerst even aan het geld te komen en dan een vliegopleiding te volgen.
 
Zo dan, dapper hoor Safa, iemand 'aanspreken'! :eek:
Poe poe... 3 maanden klaar met de opleiding en nog steeds geen baan?! sjonge jonge wat een slechte school moet dat dan wel niet zijn zeg... Bij stella is iedereen al aangenomen voordat ze klaar zijn met de opleiding... (als vakkenvuller dan weliswaar...).
Ik verbaas me er lichtelijk over dat jij als snotneus met het airwork gezift als enige 'ervaring' mensen 'ergens op aanspreekt' (of dat denkt te doen). Een gestapo kruisverhoor afnemen bij iemand, die probeert op een beurs nuttige info over zijn school te geven, is denk ik niet de beste manier om aan informatie te komen. Want waar was je op dat moment op uit? Naar sappige informatie zodat je hier op airwork een vliegschool zwart kan maken, of was je dmv. interessante vragen op zoek naar meer informatie, om voor jouzelf te bepalen welke opleiding je zal gaan volgen? Laat ex-studenten van scholen hier lekker zelf posten wat er mis is ipv als een soort Story/Privé/Weekend riooljournalistje allerlei 'van horen zeggen' roddeltjes hier te spuien. Sorry hoor... ik vond al dat je hier geen lekkere posts plaatste, maar deze schiet een beetje in een verkeerd keelgat :stapelge::blabla:

piece...
 
@ Zweuvert: dapper hoor, maar zo hoor je mensen gewoon niet aan te spreken. Dat wat ik heb gevraagd, heb ik duidelijk niet gevraagd om het op airwork te zetten, eikel maar wat meer informatie te verkrijgen wat er allemaal daar gebeurt.
 
@ Zweuvert: dapper hoor, maar zo hoor je mensen gewoon niet aan te spreken. Dat wat ik heb gevraagd, heb ik duidelijk niet gevraagd om het op airwork te zetten, eikel maar wat meer informatie te verkrijgen wat er allemaal daar gebeurt.

Eikel? Das nou ook niet aardig
 
Moet toch echt even reageren:

Op een veilige manier piloot worden bestaat niet!

Wat dacht je van eerst een carriere bij de luchtmacht. Als je wat ouder bent dan kan dat misschien niet altijd, maar als je net van havo of vwo komt, why not?
Dat is de meest veilige manier nu en waar een wil is, is altijd een weg.
 
kan het hebben... noemde hem zelf ook snotneus, das dan weer niet gequote ;)

@ Zweuvert: Ik kan je natuurlijk uitschelden van A-Z maar dat heeft natuurlijk geen zin, ik hoop natuurlijk dat je mijn punt begrijpt, maar in je vorige posts neem ik aan dat je juist de andere (de foute) kant kiest.
 
Back
Top