kans op baan klm

brambo

New member
hallo allemaal,

ik was gisteren bij de luchtvaart hobby shop, waar een paar mensen stonden van vliegscholen, waaronder ook de kls.
op de mijn vraag over wat de kans is op een baan bij de klm na afronding van de opleiding, kreeg ik het antwoord dat 98% van de afgestudeerden een baan krijgen bij de klm! dit lijkt me nogal veel, omdat dit bijna een baangarantie is en ik hier nog niets van gelezen heb. weet iemand hier meer van?
 
Vanaf de klas die begin 2005 is begonnen is het ongeveer 91.3%
 
Garantie is wel ff wat anders aangezien je dan zeker weet dat je er komt en dat is hier absoluut niet het geval. 98 procent lijkt me indd wel wat aan de hoge kant, het zou in iedergeval heel goed zijn, maar ik las laatst een artikel in de Enroute (van oktober dit jaar) dat de KLS zijn studenten steeds meer gericht op de KLM schoolt, denk bijvoorbeeld aan de bridgecourse op schiphol oost en het ITQen dat van de grond begint te komen. Hierdoor kan het best zijn dat het percentage is gestegen, ik las in deze enroute die dus vrij recent is dat 95 procent van de kls naar de klm gaat.

Dit is een stuk hoger dan dan de 80 procent die het niet zo lang geleden nog was. Het heeft dus duidelijk resultaat. Echter heb ik hier nog 1 vraagteken bij en dat is over wat voor tijd worden deze cijfers beken, als je bijvoorbeeld een klas had die slecht presteerde en nu een klas die een stuk beter presteerde ja dan gaat het in procenten wel heel hard aangezien je 30 leerlingen per klas hebt.
 
Jongens, maakt het nou uit of het 80 procent, 90 procent of 98 procent is? Zelfs als je niet bij de KLM aan de slag komt, kun je toch ergens anders terecht? Of wil je alleen je eigenlijk alleen voor de KLM werken?
 
Jongens, maakt het nou uit of het 80 procent, 90 procent of 98 procent is? Zelfs als je niet bij de KLM aan de slag komt, kun je toch ergens anders terecht? Of wil je alleen je eigenlijk alleen voor de KLM werken?

nee het maakt me niet zo gek veel uit bij welke maatschappij, maar als het echt 98% ben bijna zeker van een baan en hoef je niet eerst een paar jaar thuis te zitten en op een baan te wachten
 
Thuis zitten en op een baan wachten lijkt me niet zo slim als je niet wordt aangenomen.
 
Thuis zitten en op een baan wachten lijkt me niet zo slim als je niet wordt aangenomen.

bedoelde het niet zo letterlijk, mijn fout. Natuurlijk ook solliciteren, maar ook dan hoor je dat je soms nog wel een paar jaar geduld moet hebben voor je aan de slag kan
 
Maar voor het zelfde geld wordt je na een half jaar bij een andere maatschappij aangenomen. Het is zo onvoorspelbaar als wat.
Als je de KLS gaat doen maak je in principe een grotere kans om bij de KLM terecht te komen dan wanneer je bij een andere school gaat studeren. Sommige mensen die van de KLS komen vliegen eerst bij een andere maatschappij en worden later benaderd door de KLM (of de student/piloot benadert de KLM).

Maar mag vooral duidelijk wezen: wees blij met de baan die je te pakken kunt krijgen.
 
Ik vind het juist heel goed dat je dit soort dingen ter discussie stelt Brambo. Het is belangrijk om te weten welke maatschappijen van welke scholen afnemen en in welke percentages ongeveer. Ik geloof dat dit veel van de school zegt en ook van waar jij mischien wel aan de slag kan.
 
Ik vind het juist heel goed dat je dit soort dingen ter discussie stelt Brambo. Het is belangrijk om te weten welke maatschappijen van welke scholen afnemen en in welke percentages ongeveer. Ik geloof dat dit veel van de school zegt en ook van waar jij mischien wel aan de slag kan.

Het gaat hier over de KLS, de 'preferred supplier' van de KLM. Het gros van de leerlingen gaat naar de KLM. De mensen van de KLS die niet (gelijk) bij de KLM terecht kunnen/komen, gaan naar een andere grote maatschappij. Niet dat dat vanzelfsprekend is, natuurlijk niet. Je moet er een hoop voor doen, om uiteindelijk een baan te krijgen. Maar de KLS is een van de bekendste scholen van Nederland. Als ik jouw reactie zo lees, dan lijkt het net zo dat je, of niet weet dat het gros van de KLS naar de KLM gaat, of dat je het niet ziet zitten voor de overige, 2/5/15/20% (wat het dan ook mag zijn).

Je hebt gelijk, het is belangrijk om te weten welke maatschappijen van welke scholen aannemen. Maar de scholen in Nederland maken dat uit zichzelf al meer dan bekend. Als je naar een minder bekende school gaat, dan is het nog meer van belang dat je goed uit je ogen kijkt.

Waar een wil is is (meestal) een weg. Vaak kan iemand, van welke school dan ook, bij een noemenswaardig aantal maatschappijen terecht, (nee, ook dat gaat niet vanzelf)uitzonderingen zoals KLM(bridgecourse nodig), Lufthansa(vwo nodig) etc. daargelaten. Je hebt je brevet. Als je dat dan ook nog bij een fatsoenlijke school hebt behaald, dan helpt dat een stuk.
 
87,3% van alle statistieken wordt ter plekke verzonnen.

98% van alle studenten die:
• een baan vinden
• afstuderen
• met de opleiding beginnen
• ?
Wat is het?

Dat is overigens de vraag die je bij iedere vliegschool moet stellen. Hoe hoog is het uitvalpercentage tijdens de opleiding? Kunnen jullie deze statistiek staven met absolute aantallen? Hoeveel procent van de studenten vindt na afronden opleiding binnen 1 jaar geen baan? Zijn in deze aantallen ook niet-vliegbanen meegerekend? En worden instructeur/para-droppen/crop dusting/rondvluchten ook meegereken?
 
In het verleden aangenomen percentages geven geen garantie voor de toekomst.

Yes KLS is prefered supplier, maar er wordt alleen aangenomen als er mensen nodig zijn. De afgelopen jaren had de KLM nogal wat vacatures, vandaar het hoge aanname percentage. Voor de komende jaren denk ik dat het drastisch af zal nemen of misschien wel stopt. Dit is al eerder gebeurt. In dat geval zullen velen ex KLSers de boer op moeten.

Vaar niet blind op de schoolpropaganda ( van alle scholen). Volgens hen is er altijd een piloten tekort of komt die eraan. Volgens mij is er nog nooit echt een tekort geweest, zeker nu niet.
 
Back
Top