CPL modulair?

charliefox

New member
Beste mensen,

Ik zit alweer 'n aantal uren dit zeer professionele forum door te worstelen op treffers als: theorie, cpl, modulair etc. Spuit elf (ik dus) komt op z'n 48e (!) jaar ook weer eens met de flash back om (misschien) toch maar 'n CPL te gaan halen. Is de afgelopen 20 jaar al eens vaker in m'n hoofd geweest en naarmate de jaren vorderen blijkt het alleen maar ingewikkelder geworden te zijn tov vroeger het aloude B3tje halen middels zelfstudie en aansluitend examen in het Nationaal Badminton Centrum te Nieuwegein. Don't get me wrong, ik kan/wil uiteraard NIET in de verkeersvliegerij, heb wel enige realiteitszin. Wat dan wel?

Beetje betaald commercieel (VFR) fladderen in de kleine luchtvaart, fulltime of 1 a 2 dagen in de week naast een (binnenkort te vergaren) betaalde baan. Reclame, foto, brandweer, rond, para's (vhg dat ooit CPL wordt) etc. Wellicht krijg ik eens de kans om (betaald door het baasje) een IR op m'n CPL te halen + type-rating en dan mss door Europa boren. Of mss haal ik ooit later weer eens m'n FI op het CPL. Al met al, overwegingen. Dat para's droppen doe ik inmiddels alweer 'n jaartje of tig maar is puur hobby matig. Uren aantal benodigd voor het CPL is momenteel 1200+ no problem dus. Ik heb 'n paar concrete vragen die ik tot nochtans niet uit het forum kan vissen.

1) Is er een truc om die 9 CPL vakken toch middels zelfstudie te gaan doen? Ik heb 't formulier gezien bij het CBR en het is alleen een kwestie van een handtekening en stempel van een FTO bemachtigen. Zo'n FTO loopt toch flink in de papieren, vind ik.
2) Stel dat ik die 9 vakken binnen 18 maanden haal, houdt ik dat CPL theorie certificaat dan geldig met m'n PPL? Ik kan dat nergens terugvinden. Vroeger was dat zo, herinner ik me, maar ja, vroeger ...
3) Praktijkexamen lijkt mij een kwestie van een uurtje of 10 a 15 trainen en dan op voor het examen? Ik denk nl wel behoorlijk wat ervaring te hebben maar ja, examenvliegen CPL lijkt me toch wat anders dan 1200+ uurtjes bij elkaar geknord te hebben met van alles en nog wat.
4) Zijn die CPL boeken ook gewoon los te koop of alleen te verkrijgen via een FTO?
5) Hoe moeilijk/makkelijk is het om honderden of meer examenvragen te bemachtigen en die tot in den treure te gaan oefenen? (nadat uiteraard de stof eerst grondig bestudeerd is).
6) Huidige baan (was) IT. Nu "ff" aan het oriënteren. Heb een gezin. Ben een normaal intelligent persoon zonder overdadige franje (HBO+ niveau, technische opleidingen). Wat is jullie inschatting (minimaal-maximaal) voor het behalen van die 9 CPL vakken? P.s. Ik zie er wel tegenop, dus wordt wrs factor 1,2 x ...

Dank alvast voor alle reacties.
 
Last edited by a moderator:
Geloof me, niet alle! En dat is eigenlijk maar goed ook...

Geloof me, genoeg om 95%-100% van de goede vakjes in te kleuren op het CBR..;) Theorie is allemaal niet verschrikkelijk heftig, beetje studeren, vraagjes leren en je komt een heel eind. Bij mij ging 't best makkelijk dus dit moet je dan x 1.4 doen ipv 1.2;)
 
Beste mensen,

1) Is er een truc om die 9 CPL vakken toch middels zelfstudie te gaan doen? Ik heb 't formulier gezien bij het CBR en het is alleen een kwestie van een handtekening en stempel van een FTO bemachtigen. Zo'n FTO loopt toch flink in de papieren, vind ik.
2) Stel dat ik die 9 vakken binnen 18 maanden haal, houdt ik dat CPL theorie certificaat dan geldig met m'n PPL? Ik kan dat nergens terugvinden. Vroeger was dat zo, herinner ik me, maar ja, vroeger ...
3) Praktijkexamen lijkt mij een kwestie van een uurtje of 10 a 15 trainen en dan op voor het examen? Ik denk nl wel behoorlijk wat ervaring te hebben maar ja, examenvliegen CPL lijkt me toch wat anders dan 1200+ uurtjes bij elkaar geknord te hebben met van alles en nog wat.
4) Zijn die CPL boeken ook gewoon los te koop of alleen te verkrijgen via een FTO?
5) Hoe moeilijk/makkelijk is het om honderden of meer examenvragen te bemachtigen en die tot in den treure te gaan oefenen? (nadat uiteraard de stof eerst grondig bestudeerd is).
6) Huidige baan (was) IT. Nu "ff" aan het oriënteren. Heb een gezin. Ben een normaal intelligent persoon zonder overdadige franje (HBO+ niveau, technische opleidingen). Wat is jullie inschatting (minimaal-maximaal) voor het behalen van die 9 CPL vakken? P.s. Ik zie er wel tegenop, dus wordt wrs factor 1,2 x ...

Dank alvast voor alle reacties.


1. Helaas sinds nieuwe JAR moet het via een FTO (ivm de grondschool verplichting). Slaat nergens op, maar het moet nu eenmaal. Kijk even bij Orbit of een ander voor DL. ALs je van plan bent om IR te doen kan je beter meteen ATPL theorie doen.

2. Weet ik niet zeker... volgens mij niet. Je moet het CPL examen doen, dan mag je wel weer je CPL downgraden naar PPL als je in een minderzwaar keurings regime wilt vallen. Upgraden kan dan weer door opnieuw het CPL keuring regime te hervatten.

3. De verplichting is 25 uur DBO (waarvan 10 uur BIF en 5 uur complex). De 10 uur BIF mag je laten vallen als je een geldig IR hebt. Daarom doen de meesten eerst IR. Dan blijft alleen de 15 uur DBO staan. Helaas maakt het niet uit hoeveel uren je al gevolgen hebt.. Je moet ook een buitenland vlucht hebben gedaan van >300 nm (weet niet meer zeker of het 300 nm is, moet je even nazoeken).

4. Je kan vast ook losse boeken kopen. Je kan in elk geval de examenvragen dbase los kopen. En ik zie ook vaak de boeken van verschillende FTO's te koop worden aangeboden. De actualiteit van de boeken is dan wat moeilijker in te schatten.

5. heel makkelijk. Er zijn verschillende aanbieders.

6. Ik schat in dat je die makkelijk kan halen....
 
1. Theorie kan bij verschillende aanbieders. Orbit Groundschool (staat goed aangeschreven), Skyjob (is onlangs samen gegaan met Martinair Vliegschool), en NLS dacht ik ook. Je moet 10% van de lessen klassikaal volgen. De rest is dus zelfstudie, met begeleidng via internet van een docent. De opleidingen hebben boeken pakketten en examentraining materiaal. Bristol Groundschool is ook erg goed om je voor te bereiden. Mits je idd eerst de stof bestudeerd hebt.

2. Voor de CPL theorie weet ik het niet 100% zeker, maar voor de IR theorie is een eis dat je binnen 18 maanden na deelname aan je eerste theorie examen ook de praktijk gehaald moet hebben. Anders vervalt alles.

3. CPL = 25, tenzij je eerst IR haalt, dan is het 15 uur. CPL examen op een complexe kist (retractable gear, variable pitch prop). Zitten ook nog wat eisen aan, 100PIC lijken me geen probleem. Wel is er ook een eis voor wat overland vluchten.

4. Zou ik in overleg met je FTO aanschaffen. Is vaak één pakket. Hou er wel rekening mee dat als je later nog eens bedenkt om IR te gaan doen je alle theorie, dus ook CPL, opnieuw moet doen, en al met al een stuk duurder uit bent dan als je nu gelijk ATPL doet. IR is de grootste moot qua theorie, CPL is stuk uit de IR theorie met daar nog een klein stukje naast, ATPL is maar een klein stukje boven op CPL+IR theorie.

5. Bristol Groundschool (kost 70 eur voor 3 maanden geloof ik), vaak zit er ook examentraining materiaal in het pakket van de FTO.

6. Moeilijk is het niet, wellicht wat veel.

succes

Ditched
 
Hartelijk bedankt zover aan allen voor de beantwoording van de vragen. Zoals ik al stelde is het echt een stuk lastiger geworden tov van 10-15 jaar geleden om het CPL (vrml B3) te halen. Het lijkt wel dezelfde trend als het halen van het motorrijbewijs A (is ook veel lastiger geworden dan voorheen). Voor CPL praktijk examen moet je nu dus ook verplicht een vastgesteld aantal uren DBO hebben gehad (tov voorheen). Enfin, ik ben inmiddels wat aan 't shoppen bij de verschillende FTO's in NL. Aanvullende vragen:

En nogmaals ff benadrukt: Verkeersvliegerij is voor mij echt helemaal geen optie. Het gaat er echt om dat ik met het (vele) vliegen wat ik doe eindelijk eens (wat) geld kan verdienen fulltime (zal moeilijk zijn) of naast een parttime baan (-tje) in loondienst. En wie weet zet ik me nog eens een periode in voor AMA, PZG of iets in die geest. Vragen ze namelijk ook minimaal CPL+IR voor.

Trouwens respect voor iedereen die de modulaire weg doorlopen heeft. Ik vind het echt een woud van mogelijkheden en het getuigt m.i. toch wel van een behoorlijk doorzettingsvermogen. Top!

Aanvullende vragen:

7. Is er ergens een lijst met de FTO's in NL? Op de IVW website nochtans niets kunnen vinden.

8. Ergens gelezen op een FTO site dat je theorie IR ook geldig zou zijn voor het CPL (lees: vrijstelling theoriegedeelte CPL indien in het bezit van een theoriecertificaat IR). Ik zou dus ook een theoretisch IR kunnen gaan halen. Minder vakken, te weten 7 ipv 9 ;) en dan binnen de gestelde maximale termijn (36 maanden?) een combi praktijkexamen CPL/IR gaan doen?
 
8. Je krijgt "automatisch" vrijstelling voor meteo CPL en humanperf CPL als je een geldig IR theorie hebt (wel aanvragen per brief bij het IVW). Je kan vrijstelling vragen voor Communications als je een geldig RT (IFR) hebt. Er is en kans dat je die krijgt. je hebt dan dus 7 vakken IR + 7 (9-2) vakken CPL (wellicht 6) = 14 (13) vakken. ATPL is ook 14 vakken. Je kan dus niet op alleen een IR theorie CPL doen... helaas.. je moet die 7 vakken extra doen ook al zijn ze inhoudelijk gelijk (zelfs makkelijker) dan IR.
 
Dank QED voor je bijdrage. Dan zit deze FTO er dus naast met de opmerking "Kandidaten die reeds in bezit zijn van IR(A) of APTL(A) theorie zijn vrijgesteld van het theoretisch gedeelte van de CPL(A) opleiding." Nogmaals, hoe meer ik "struin" op het internet hoe meer mogelijkheden en onmogelijkheden ik tegenkom. Voor hoe 't werkelijk zit ben ik toch afhankelijk van anderen die mij reeds voorgingen (forums). Of zelf nauwgezet de lettertjes uitpluizen van JAR-FCL etc. En dan nog:

Ik heb mijn gestelde vraag 2 (CPL theorie geldig houden met bvb PPL) al ruim 10 werkdagen uitstaan bij het IVW (mail) maar nog geen reactie terug. Eerst telefonisch geprobeerd maar toen wisten ze er niet zo gauw een antwoord op en adviseerde ze mij het via mail te doen. Ben errrrrugh benieuwd wat daar uitkomt ...
 
Hi CF, het kan natuurlijk geen kwaad om die FTO te bellen. Wellicht hebben ze een 'truc' of eigen afspraak met het IVW. In Nederland is er echter voor zo ver ik weet geen combi examen CPL/IR theorie mogelijk (Ik heb zelf de 'lange' weg dus moeten doen). Het heeft overigens wel zin om de (orginele Engelse) JAA teksten te bestuderen. Ik heb het IVW wel eens op verschillen gewezen (in mijn voordeel) die in Nederland "nog niet waren overgenomen". Je kan hier naar verwijzen in je aanvragen van vrijstelling e.d. en voorzover ik weet wordt dat dan altijd overgenomen indien van toepassing.

Zie : http://www.jaa.nl/publications/jars/607069.pdf

Heb je al eens gekeken naar de wegen via andere JAA landen? Er zijn in de verschillende JAA landen nogal eens verschillen in interpretaties. Nederland is altijd heel strikt, maar ik geloof dat er in de UK meer vrijstellingsmogelijkheden zijn voor CPL/IR als je >500 uur hebt. Had ik toen niet, dus heb er zelf nooit meer naar gekeken.
 
Last edited:
Back
Top