Zelf as verstrooien

The yoker

New member
Beste jongens en meisjes,

Recent is een naaste van mij overleden. In het verleden hebben we samen gevlogen (rondvlucht vanaf EHLE) en dat vond hij echt fantastisch. Mede daarom is er de wens om samen met familie de as te verstrooien boven zee.

Vanuit een C172 moet dat kunnen denk ik. Ik vraag mij af of iemand hier ervaring heeft met het zelf uitstrooien van as. Het lijkt me duidelijk dat dit gewoon netjes moet kunnen; niet dat bij het openen van het raampje door alle turbulente stromingen de as alle kanten opwaait. Heeft iemand ervaring en tips hierover?

Alvast bedankt,
Martijn
 
Beste Martijn,

Gecondoleerd!

Ik heb geen ervaring met dit soort acties, maar wil je wel veel sterkte en succes wensen!

Groet,
PH-FLY
 
Gecondoleerd en veel sterkte!

KammAir op Rotterdam doet het ook, en dan kunnen toch zo'n 6 pax mee. Zie http://www.kammair.nl en voor de as-verstrooiing zelf http://www.kammair.nl/index.php?page=bijzondere-vluchten. Ik heb Kees Kamminga hierover al eens horen vertellen en kan je vertellen dat het níet een simpel karwijtje is, hoewel het dat in eerste instantie wèl lijkt! De details zal ik je besparen, maar een goede voorbereiding hiervoor is echt belangrijk.
 
Ja, geen probleem. Een vriend heeft het gedaan. Singles en twins weten hoe. Heb nooit begrepen hoe het legaal zit, maar zou me daar niet druk over maken. Er is een thread over op Pprune geweest een paar jaar geleden, zoek daar even naar, stond veel practische informatie in.
 
Ik heb het zelf ook een keer gedaan, m'n oma verstrooid boven de Noordzee. Was eigenlijk identiek aan deze foto die ik net per ongeluk vond, ook met een C172:

as_zee_rockanje_1_93143a.jpg


Ik heb toentertijd wel de legaliteit nagekeken of nagevraagd, weet alleen niet exact wat de eisen waren. Maar meen me te herinneren dat het neerkwam op "boven open water". We kregen van het crematorium een koker mee, zo'n dikke, korte koker waar je ook wel kleine kalenders in kan doen (daar leek het wat op). In die koker zat weer een doorzichtige zak met de as (wel handig om te kijken van te voren voordat je zo'n klomp met as en al het hoogteroer in jaagt).

Het verstrooien ging vrij gemakkelijk (heb het mijn vader laten doen die achter me zat). Ik zal de details nog even na vragen, maar volgens mij heeft hij de inhoud van de zak in de koker gedaan, daarna de koker simpelweg uit het raam gestoken richting achteren (goed vasthouden natuurlijk). As werd redelijk makkelijk uit koker gezogen, ik geloof dat we twee runs langs het strand gemaakt hebben (boven water, beetje gelet op wind van te voren, stond tevens familie op het strand) voordat de koker leeg was. Het was geen zomer, dus verder geen kip op het strand (bij Wijk aan Zee, waar oma vroeger vaak kwam). Ging allemaal vrij makkelijk dus, allemaal zeer waardig gegaan. Strand zal deze dagen gelukkig ook verlaten zijn (en oosten wind ook nog).

Bespreek de details van te voren verder goed met degene die gaat strooien. Ik zal nog even vragen of pa nog details van het gebeuren weet, dan geef ik dat morgen nog even door. Verder gecondoleerd en sterkte.
 
Wet op de lijkbezorging

Wet op de lijkbezorging

Beste Martijn,

E.e.a. is geregeld in de Wet op de lijkbezorging. Met name het laatste punt is van toepassing. Let op!! De definitie van open zee betekend niet boven de branding....

M.b.t. Nosig zijn post: Niet echt verstandig; er zijn vliegtuigen met een daar voor speciaal bestemd "sluisje" Het is natuurlijk anders maar de vraag waar het as zoal terecht kan komen....

Gecondoleerd,


§ 3. Het verstrooien van de as

Artikel 66a
1.
De as in een asbus kan worden verstrooid.
2.
Het verstrooien geschiedt:
a.
ter uitvoering van artikel 59, tweede lid, onder b,
b.
door of in opdracht van de nabestaande die de zorg voor de asbus heeft, of
c.
in verband met het ruimen van de asbus.
3.
Het verstrooien van de as door of in opdracht van de houder van een crematorium of de houder van een plaats van bijzetting is slechts toegestaan:
a.
op een terrein dat bestemd is om permanent as op te verstrooien;
b.
in open zee.
 
Yoker,

Gecondoleerd. Ik heb hier nog wat informatie voor je die je misschien kan lezen, om ervoor te zorgen dat het verstrooien een mooie afsluiting wordt en niet het begin van eventuele narigheden.

Boven land is het verstrooien van as toegestaan op daartoe aangewezen plekken of incidenteel op plaatsen die voor overledene of nabestaanden dierbaar zijn. Dan gelden er wel beperkingen die in acht moeten worden genomen. Het verstrooien van as op het water valt onder de Wet verontreiniging oppervlaktewateren (Wvo). Soms is een Wvo- vergunning nodig of is er in algemene regels aangegeven waar asverstrooiing mag plaatsvinden. De verantwoordelijkheid voor de waterkwaliteit van de Nederlandse binnenwateren ligt bij Rijkswaterstaat, de provincie of de waterschappen. In principe vallen alle grotere bevaarbare waterwegen onder de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. Alle wateren die niet onder Rijkswaterstaat vallen, vallen onder de beheersverantwoordelijkheid van de provincie of waterschappen en/of zuiveringsschappen. Vanwege het feit dat asverstrooing een lozing is van zeer beperkte omvang ziet Rijkswaterstaat meestal af van vergunningprocedures. Wel is in alle gevallen een melding vereist. Waterschappen stellen elk zelf hun regels ten aanzien van asverstrooiing op haar wateren. In het het algemeen zullen de waterkwaliteitsbeheerders geen bezwaar hebben. Voor het verstrooien op zee binnen de territoriale zone gelden de regels van de Wet verontreiniging zeewater (Wvz). Deze stelt weliswaar dat geen afvalstoffen mogen worden geloosd op het zeewater, maar dit verbod is niet toegespitst op het verbieden van verstrooien van crematie-as op zee. Ontheffing kan worden verleend door de Ministers van V&W en VROM (art. 4) of het kan bij AMvB worden toegestaan (art. 3). Verstrooiing boven open zeee is in alle gevallen toegestaan.

Bron: asuitstrooien.nl

De open zee begint buiten de Nederlandse territoriale wateren en is, afhankelijk van de plaats, grofweg 12 NM volgens uitvaart.nl. Deze website verwijst op haar beurt weer naar asverstrooiing.nl

Sterkte,

CC
 
OK, misschien ben ik al te "ver-amerikaanst", maar dit is toch echt zo Nederlands als maar zijn kan.

Referenties aan artikelen in de wet; mag het wel of misschien toch niet en hoe zit het dan met boven de branding, etc, etc.:blabla::blabla::blabla:

Het gaat om om wat as!
Gewoon doen; hoe meer lawaai je erover maakt hoe meer mensen er zich mee gaan bemoeien tot er uiteindelijk eentje is die met een wet uit 1910 op de proppen komt.

Geen slapende honden wakker maken, IMHO.
Heb het zelf ook een aantal keren gedaan en het stelt geen fluit voor.

Ik mis de "pumpkin drops" die er altijd rond Halloween werden gedaan bij ons in de buurt, vanuit Cessna's en ballonnen.
 
OK, misschien ben ik al te "ver-amerikaanst", maar dit is toch echt zo Nederlands als maar zijn kan. Referenties aan artikelen in de wet; mag het wel of misschien toch niet en hoe zit het dan met boven de branding, etc, etc.:blabla::blabla::blabla:
Apart eigenlijk, juist in het land waar, als iemand je zou zien, dat persoon je zou aanklagen voor twee miljoen dollar omdat ze wellicht een stukje as hebben ingeademd. Hier zijn de regels wellicht veel zeikeriger (alhoewel het in Duitsland helemaal niet kan, dus laten die het weer in NL doen kennelijk), maar wellicht ook weer heel Nederlands om het dan gewoon "fuck it, whatever" lekker toch te doen. Te hard rijden mag ook niet, maar niemand houdt zich er echt strikt aan. We bepalen zelf wel wat we gedogen... beetje "boerenverstand" toepassen (klinkt toch weer heel anders dan "common sense"). Boven de zee naast een godverlaten strand met een oostenwind, geen kip (weer iets met die boeren) die daar last van heeft / haan die er naar kraait.
 
Back
Top