I Fly

jesper1100

New member
Hallo,

Ik heb mij opgegeven voor ifly 2009. Ik heb een paar vraagjes.

- Hoe gaat de loting moet je bijv. nog een test of examen doen?
- Hoeveel starts heb je nodig voor solo en hoeveel kost dit? (12 per x bij Terlet waarvoor ik me heb opgegeven)
- Kan ik nog iets doen om meer kans te maken op loting?
- Hoeveel kost jullie het zweefvliegen?

Het zijn er een heleboel :p:

Groet,
Jesper
 
Voor solo is er niet een vast aantal starts voorgeschreven. Je gaat solo wanneer je volgens je instructeur klaar bent.
 
Sommige mensen gaan solo na 25 starts, anderen pas na 80 of meer starts. Hangt er een beetje vanaf hoe snel je leert.

Het zweefvliegen kost mij ongeveer een kleine 1000,- euro per jaar schat ik. Dit is dan inclusief clublidmaatschap, sleepstarts en verzekeringen.
 
voor jesper geld(als hij de voorwaardes heeft gelezen) dat hij per jaar ongeveer 600 euro kwijt is.
Dit jaar was er een kans van 70% dat je werd ingeloot.
Je hoeft geen examen af te leggen.
Gemiddeld kom je solo na 50 starts + je leeftijd.
Maar zoals gezegd verschild dit enorm.
Raar maar waar bij ons op de club geld dit wel een beetje.
Ik ben 16 ik kom solo na mijn 66ste start XD
 
Het zweefvliegen kost mij rond de 900 euro per jaar, toen ik begon op mijn 16e was ik na 45 starts solo, dit was op Terlet. Het hangt van heel veel omstandigheden af hoe snel je solo komt, bijvoorbeeld het veld waar je vliegt, je leeftijd, je 'talent' en het weer rondom de periode waarin je solo gaat. Ook is het belangrijk dat je zeker tijdens je DBO periode (waarin je nog niet solo bent) zo vaak mogelijk (elk weekend) gaat vliegen. Zo leer je een stuk sneller dan als er een paar weken tussen zitten. Als je je aanmeldt bij een club die ook kampen organiseert, moet je daar zeker ook heen gaan omdat je dan binnen korte tijd heel veel starts kan maken en soms al in een week solo kan zijn!
Op Terlet betaal ik €12 per start en op de zweefvliegkampen (8 weken per jaar) die mijn club organiseert €115 per week aan startgeld voor onbeperkt starten. Per dag kan je dan ruim 5 starts maken.
Ga je ook beginnen met zweefvliegen als je niet wordt gesponsord?
Alvast heel veel plezier!

@Firekiddo; 50 starts + je leeftijd => self fulfilling profecy ??;)
 
Last edited:
Ja denk wel dat ik ook ga vliegen als niet gesponsoord word. Maar hopelijk wel ;)
Kan ik is anders gewoon met je een dagje meelopen op Terlet?

groet,
JEsper
 
Ik was solo na 26 starts. Betaal €25 per (sleep)start tot 600m. Alles incl ben ik zo een €1200/jaar kwijt. Maar nu heb ik net meer zoveel tijd om te gaan zweven nu mijn ATPL in progress is. Veel studeren en weinig vliegen hehe
 
Hi Jesper!
misschien vind je op www.ifly.zweefportaal.nl nog wat nuttige info? 50-60 starts solo is idd een goede richtlijn als je leert zweven op terlet. Je hebt op terlet het voordeel dat de thermiek op de veluwe vaak beter is dan elders in het land, dus je maakt gemiddeld langere vluchten, dus je hebt ook minder vluchten nodig om solo te komen (veel meer tijd om bochtjes e.d. te oefenen). ik denk wel dat je een dagje mee kunt lopen, maar daarvoor moet je met SZT (ik neem aan dat je je bij het SZT hebt opgegeven?of bij de gelderse?) zelf contact opnemen, kijk eens op www.terlet.nl daar staat vast wel een telefoonnummer.
Contributie is voor mij ongeveer 700 euro per jaar, en de KNVvL verzekering is nog eens 150 euro. Daar komen nog kosten bij voor kampjes of safari's, als je daar aan mee wilt doen tenminste... een actieve zweefvlieger is makkelijk 1000+ Eu per jaar kwijt :p Iflyers betalen gelukkig een stuk minder! Maar houd er rekening mee dat je op een gegeven moment wel aan een krantenwijk moet beginnen ;)
 
Hallo,

Ik heb mij opgegeven voor ifly 2009. Ik heb een paar vraagjes.

- Hoe gaat de loting moet je bijv. nog een test of examen doen?
- Hoeveel starts heb je nodig voor solo en hoeveel kost dit? (12 per x bij Terlet waarvoor ik me heb opgegeven)
- Kan ik nog iets doen om meer kans te maken op loting?
- Hoeveel kost jullie het zweefvliegen?

Het zijn er een heleboel :p:

Groet,
Jesper

En mag ik je aanraden om iig niet te gaan vliegen bij de SZT. Er zijn naast de SZT nog twee clubs actief op Terlet. Voor burgers is de GeZC misschien wel het meest geschikt. Kun je het truukje ook nog eens afkijken van de vice-wereldkampioen 18 meter machines....
 
En mag ik je aanraden om iig niet te gaan vliegen bij de SZT. Er zijn naast de SZT nog twee clubs actief op Terlet. Voor burgers is de GeZC misschien wel het meest geschikt. Kun je het truukje ook nog eens afkijken van de vice-wereldkampioen 18 meter machines....
het zijn er drie (die daar elk weekend vliegen, namelijk GeZC, DSA & GAE)! ;)
 
Back
Top