Etihad Cadet Pilot Programme 2009

Ik ga me volgend jaar hier zeker voor aanmelden, als ze het nog doen. Ik vind het niet echt een probleem om in de zandbak te zitten want: "het is hier altijd veel te koud en altijd te nat, we hebben nooit genoeg, maar we hebben altijd wat." (gordon-chagerijn). Bovendien kan je later bij emirates werken, die zorgen voor een huis, bedrijfschauffeur en een prima salaris. Ook heb ik toevallig nog een kennis in Dubai zitten, dus waarom niet?
 
Als ze het nog doen inderdaad, ik las laatst op hun site dat ze de selectiesrondes gaan verkleinen, en dus mensen toch niet gaan uitnodigen en dat ze zelfs mogelijk selectierondes in bepaalde landen helemaal gaan cancellen.
 
Volgens mij doen ze dit zeker nog. Ik heb laatst London gecanceld omdat ik niet kon op de bewuste dag. Kreeg vervolgens netjes een mail dat ik gewoon welkom ben in Frankfurt. Ik had dus eerder het idee dat die rondes niet vol zitten....
 
Heel vreemd want ik ken 4 mensen die zich wel hadden opgegeven maar een mail kregen dat Frankfurt al vol zit. Maar misschien hebben ze wel reserveplekken voor dit soort situaties, zou wel vreemd zijn..
 
Ik zou zeggen dat ze het dan gewoon nog een keer moeten proberen. Volgens mij schrijven veel mensen zich uit. Vooral proberen als het meer dan een maand geleden is....

Heeft iemand de financiële consequenties op een rijtje als je uiteindelijk besluit niet voor dit programma te gaan? Misschien het beste even over PM.
 
I
Ondenkbaar is 150k niet, als je twee jaar lang niet aan een baan kan komen en ondertussen alleen ongeschoold werk kan doen, dan haal je dat wel ja. Maar dan heb ik in ieder geval nog een technische HBO om op terug te vallen zodat ik niet in de supermarkt moet gaan staan.

Vortex, toen ik klaar was met mijn opleiding moest ik zo'n 10 maanden wachten op een baan (vlak na 9/11). Het lijkt me moeilijk om op HBO nivo werk te vinden voor 10 maanden, laat staan als je in acht neemt dat het van tevoren nooit duidelijk zal zijn hoe lang je moet wachten.

-toen ik klaar was met de opleiding vertelde CTC mij dat ik binnen een maand of twee gebeld zou worden voor een startdatum bij een airline.
-na drie maanden op mijn gat zitten belde ik ze op met de vraag hoe lang het nog gaat duren, het antwoord was 'even geduld nog'
-na een half jaar kreeg ik een startdatum, maar drie dagen daarvoor werd de typerating uitgesteld.
-uiteindelijk twee maanden later weer een berichtje dat ik over een maand kon beginnen.

Je ZULT aan het lijntje gehouden worden, hou daar dus rekening mee. De eerste drie maanden heb ik logischerwijs niet naar ander werk gezocht. Daarna wel, maar wie wil een jongen aannemen die bij het eerste de beste telefoontje van CTC pleite is? Goed, ik had misschien geen HBO-diploma, maar toch zou ik in jouw geschetste scenario eerder rekenen op een uitzendbaantje dan eentje waarbij genoeg geld binnenstroomt om af te lossen.
 
Ik kan er gewoon niet bij dat we uberhaupt een discussie hebben hier over EPST versus Etihad. Alhoewel ik EPST een goed opleidingsinstituut vind, denk ik toch dat ze hier niet met het Etihad scheme kunnen concurreren.

1) Geen schuld aan het eind van de opleiding
2) Baangarantie op een Jet bij een stabiele airline in een veilig land
3) tax free salaris

En zo kan ik nog wel even door gaan. En dan zijn er mensen die zich afvragen of ze wel naar de selectie moeten gaan. Ben je wel helemaal lekker?

Als je in Europa / NL wel blijven dan ben je er niet klaar voor om piloot te worden. Als aspirant vlieger moet je wereldwijd inzetbaar zijn. Als je daar niet toe bereid bent moet je niet voor dit vak kiezen.

Ik zou op dit moment geen schuld van rond de 150 000 aangaan als je bekijkt wat er in de luchtvaart gebeurd op dit moment. Je kan jezelf een groot plezier doen om beter een jaartje of twee te wachten.

FC
 
Hey, ik heb nog een cadet program gevonden, daar hoeft je minimum leeftijd volgens mij geen 18 te zijn, je moet wel VWO hebben gedaan, het heet CTC Wings, maar die van etihad lijkt mij toch lekkerder, daar is het lekker warm en in engeland en nieuw-zeeland (van CTC) is het weer evenslecht als hier (nooit warm genoeg om te zwemmen,nooit koud genoeg dat er sneeuw blijft liggen)
 
In de woestijn wordt het wel erg heet heb ik me laten vertellen. Gelukkig krijg je via CTC-Wings slechts een zomercontract aangeboden bij easyJet waardoor je in de winter niet in het koude Europa hoeft te blijven. Als je geluk hebt.
 
Het klink wel makkelijk als een no-brainer, maar dat is het natuurlijk niet. Die mensen die stellen dat het dat is gaan er steeds van uit dat je al aangenomen bent, maar de aspiranten moeten hier gewoon nog eerst een selectie doen.

Als ik zo zoek op pprune.org doen er wel heel veel mensen mee aan dit programma en worden er ook wel heel weinig aangenomen. Je moet dan wel een afweging maken of het die kosten en tijd waard is voor de kansen die je hebt.

Ik heb trouwens een tijd geleden een mail naar ze gestuurd, heb een uitnodiging voor FRA op de 24e. Ik twijfel nog of ik ga....
 
Als je in Europa / NL wel blijven dan ben je er niet klaar voor om Piloot te worden. Als aspirant vlieger moet je wereldwijd inzetbaar zijn. Als je daar niet toe bereid bent moet je niet voor dit vak kiezen.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens.
Tuurlijk moet je breder kijken dan Nederland en Europa, ik heb er ook absoluut geen moeite met Amerika, Australië en de meeste Aziatische landen, maar verhuizen naar een van de strengste moslim staten ter wereld met sharia wetten en lijfstraffen die aan de orde van de dag zijn, is hele andere koek en moet ik nog eens erg goed over nadenken. Als expat heb je daar minder last van dat klopt, maar google maar eens goed, er zitten genoeg westerse mensen daar in de gevangenis die dingen gedaan hebben die bij ons de normaalste zaak van de wereld zijn. Ook veel expats zijn de emiraten onlangs ontvlucht omdat ze van geleend geld een auto hadden gekocht die ze vanwege de crisis niet af kunnen betalen, hier komt de deurwaarder dan langs, ga maar eens opzoeken wat er daar met je gebeurt in dat geval, daar wordt je niet vrolijk van.

Daarbij, stel dat iemand zou zeggen; ik wil dolgraag piloot worden maar ik wil later wel in Nederland blijven wonen en deze persoon kiest daarom bijvoorbeeld voor KLS, waarom zou je dat niet respecteren en waarom zou deze persoon dat volgens jouw niet moeten doen (want dat zeg je) en een ander vak moeten kiezen? Nogal kortzichtig mijns inziens...
 
Daarbij, stel dat iemand zou zeggen; ik wil dolgraag piloot worden maar ik wil later wel in Nederland blijven wonen en deze persoon kiest daarom bijvoorbeeld voor KLS, waarom zou je dat niet respecteren en waarom zou deze persoon dat volgens jouw niet moeten doen (want dat zeg je) en een ander vak moeten kiezen? Nogal kortzichtig mijns inziens...

Omdat je een investering doet in jezelf van ca. 1,5 ton! Met een kans dat je niet bij een KLM wordt aangenomen en dus ergens anders zal moeten solliciteren. En zeker op de arbeidsmarkt voor vliegers op dit moment kan ergens op gesprek komen al een onmogelijke missie zijn, laat staan ergens aan de bak komen!
Als je dus naar een KLS stapt met de instelling van:"ik ga naar de KLS en word bij KLM aangenomen en kan in Nederland blijven wonen", dan kan dit wel eens een heel vervelende verrassing met zich mee brengen na de opleiding. Dáárom is het kortzichtig als je met een dergelijke instelling naar een vliegschool stapt. Dus zal je een ander vak moeten kiezen als je dat risico niet durft te aanvaarden.
Always expect the unexpected. Je zal echt niet de eerste zijn namelijk...
 
Ik hoop dat ze mensen van 17,5 aannemen, dan kan ik meteen uit het VWO hieraan beginnen(volgend jaar dan). Ik haal mijn diploma nl. volgende zomer en ik ben pas halverwege augustus jarig. Als ze geen mensen van 17,5 aannemen. Moet ik een jaar wachten voor dit programma:bwah:, maar dan ben ik waarschijnlijk bezig met een bachelors. Op goed geluk dan maar.
 
en als ze dat doen, moet je er nog wel doorheen zien te komen... Ook geen makkelijke opgave. Kijken ze trouwens tijdens de selecties naar de leeftijd die je op dat moment hebt of naar de leeftijd wanneer je aan je opleiding begint?
 
Ik doe nu VWO N&T en ik heb straks ook IELTS (International English Language Testing System), wat een papiertje is dat zegt dat ik goed engels kan. De IQtest kun je oefenen, dus ik denk dat ik een redelijke kans heb om de eerste ronde door te komen.
 
@rmuller, wat voor soort vragen kreeg je bij het numeriek en ruimtelijk inzicht? Ik ga dit namelijk volgend jaar proberen.
 
Hier ben ik het absoluut niet mee eens.
Tuurlijk moet je breder kijken dan Nederland en Europa, ik heb er ook absoluut geen moeite met Amerika, Australië en de meeste Aziatische landen, maar verhuizen naar een van de strengste moslim staten ter wereld met sharia wetten en lijfstraffen die aan de orde van de dag zijn, is hele andere koek en moet ik nog eens erg goed over nadenken. Als expat heb je daar minder last van dat klopt, maar google maar eens goed, er zitten genoeg westerse mensen daar in de gevangenis die dingen gedaan hebben die bij ons de normaalste zaak van de wereld zijn. Ook veel expats zijn de emiraten onlangs ontvlucht omdat ze van geleend geld een auto hadden gekocht die ze vanwege de crisis niet af kunnen betalen, hier komt de deurwaarder dan langs, ga maar eens opzoeken wat er daar met je gebeurt in dat geval, daar wordt je niet vrolijk van.

Daarbij, stel dat iemand zou zeggen; ik wil dolgraag piloot worden maar ik wil later wel in Nederland blijven wonen en deze persoon kiest daarom bijvoorbeeld voor KLS, waarom zou je dat niet respecteren en waarom zou deze persoon dat volgens jouw niet moeten doen (want dat zeg je) en een ander vak moeten kiezen? Nogal kortzichtig mijns inziens...

Prima als je in NL wil blijven wonen en voor de KLS gaat. Heel verstandig. Maar .... je realiseerd je toch wel dat KLM geen enkele verplichtig heeft om je aan te nemen en er ook wel eens een periode is geweest dat de KLM bijvoorbeeld 4-5 jaar niemand heeft aangenomen. Wat ga je dan doen? De bank klopt straks aan de deur en wil asap geld zien. Brevet verloopt etc etc. Er moet weer opnieuw geinvesteerd worden. Je weet dat de KLM je misschien niet wil hebben als je 4-5 jaar niet hebt gevlogen. En de verse lichting voor laat gaan van de KLS. Ik zeg dit omdat we wellicht de ergste recessie krijgen sinds de jaren dertig.

Dan ga je dus solliciteren bij andere airlines in omringende landen in Europe. USA is geen optie want je hebt geen FAA licence en greencard. Down Under zit ook pot dicht. Dan heb je op een gegeven moment iedere airline in Europa aangeschreven (300 + sollicitatie brieven etc) en nog steeds geen interview gekregen. Ik heb in deze situatie gezeten met heel veel anderen na 2001. Dan moet je je grenzen wel gaan verleggen naar Africa en het Midden Oosten waar de groei is. Je moet hier mentaal op voorbereid zijn. Als je nu al zegt "Ik ga daar niet vliegen", dan krijg je het heel zwaar straks. Ik ken een aantal mensen die in het Midden Oosten vliegen. Ik heb zelf vanaf Bahrein gevlogen. Als je je gewoon fatsoenlijk gedraagd is er daar niets aan de hand.

Succes met je keuze

FC
 
Hele KLS verhaal slaat niet op mij, maar wel wat vrienden van mij zitten op de KLS of hebben KLS gedaan en zij willen niet graag in het buitenland wonen. Ik ben er voor 100% van overtuigd dat zij goede piloten zijn/worden en ik twijfel absoluut niet aan hun motivatie. Om te roepen dat je een andere baan moet zoeken als je niet bereid bent in het buitenland te gaan werken vind ik grote onzin. Twee van hun zijn sinds de crisis van de KLS afgekomen en natuurlijk is het goed zuur nu, maar ze zijn wel allebei aangenomen bij de KLM, de vraag is alleen wanneer ze beginnen, waarschijnlijk pas over een jaar.

Je kan het ook zo zien, ben je bereid je in een land en cultuur te vestigen met wetten die je misschien absoluut niet aanstaan en waar je dus zo mogelijk doodongelukkig kan worden, puur om daar een baan als piloot te kunnen uitoefenen. Strenge moslimstaten en communistische landen vallen bij mij onder deze groep waar ik nog eens ernstig over moet nadenken of ik daar wel zou kunnen wonen. Ik zou bijvoorbeeld absoluut niet in China willen wonen (op Hong Kong na), ben ik daarom niet gemotiveerd genoeg om piloot te worden, bullshit, dan zou zo'n 80% van alle piloten beter kunnen stoppen volgens deze motivatie....
 
@emielemiel, denk je dat ik moeite ga doen om die vraag te beantwoorden als je niet eens mijn nick juist schrijft? :stapelge:
 
Last edited:
Back
Top