PPL alvorens een Integrated opleiding te volgen

Hades

New member
Hoi,

Ik zit momenteel op 17 jarige leeftijd, al een tijdje in het 5de middebaar en zal ongeveer halverwege 18 worden, wat wil zeggen dat ik min of meer mag doen wat ik wil, dus ook een PPL halen met mijn spaargeld ;)

Ik wil graag proberen alles af te ronden tijdens de zomervakantie (bij Martinair Vliegschool kan je met 1 les / week binnen het jaar je PPL behalen - wat dus wil zeggen dat als je bijna dagelijks gedurende 2 maand les volgt het dus in die korte periode kan halen, bij hun of een andere FTO)

Maar daar zit ik dus met ~50 uren, en een PPL ...

Ik ben na het middelbaar van plan nog een jaartje op kot te gaan, om wat levenservaring op te doen en wat 'familiar' te worden met het harde studeren.

Conclusie: Ik zal minstens 2 jaar een PPL hebben vooraleer ik hopelijk bij Oxford Aviation Academy begin

Als student / jonge knaap is het natuurlijk moeilijk om te hour builden, want dat kost natuurlijk veel geld ... Daarom dacht ik aan wat vrijwillig Gliders omhoog trekken bij de local club, en zoveel mogelijk (gratis) te vliegen in mijn vrije tijd.

Ik weet ook wel dat dit vrijwel onmogelijk zal zijn als ik net met een PPL het luchtvaart wereldje binnenstap.

Dus daarom zou ik graag weten wat jullie hiervan denken, of wat ik eventueel zou kunnen doen.



Enkel vraagjes ...

* Als ik 2 jaar men PPL heb, langzaam maar zeker aan uurtjes raak en daarna een Integrated course wil volgen, zullen ze niet raar opkijken ? Modular is eigenlijk niets voor mij, ik wil gewoon vliegen omdat ik het graag doe - en daarna via OAA hun Integrated course doen, hun baangarantie en dergelijke vind ik kortom prachtig en dat is ook de reden dat ik Integrated wil gaan (Er zal ook wel garantie zijn bij Modulair, maar mijn voorkeur gaat toch naar Integrated)

* Laten we zeggen dat ik op die 2 jaartjes aan 200 uur single engine geraakt ben, en daarna mijn opleiding voltooi zal dat wel voordelen hebben bij mijn solicitatie, of zijn die uren niet zó belangrijk ?

* Als je zo lang al vliegt, zullen ze toch wel wat meer van je verwachten tijdens de opleiding, maar als een airline je punten vergelijkt met een ander - en ziet dat je minder presteert dan sommige 'nieuwelingen' zonder uren, zullen ze toch ook wel vragen beginnen stellen?

MvG
 
Ik kan niet beoordelen of jouw route de beste is. Er zijn vliegers op het forum die dat beter weten dan ik.

Maar als je snel je PPL wilt halen kan je voor de theorie de zgn brainwashcursus 2 weken en daarna meteen examen) op Lelystad doen en ik weet zeker dat er genoeg scholen zijn die je tegen lagere kosten zo vaak les willen geven als jij wilt. Ik noem een Singles & Twins.

Succes!
 
Ik kan niet beoordelen of jouw route de beste is. Er zijn vliegers op het forum die dat beter weten dan ik.

Maar als je snel je PPL wilt halen kan je voor de theorie de zgn brainwashcursus 2 weken en daarna meteen examen) op Lelystad doen en ik weet zeker dat er genoeg scholen zijn die je tegen lagere kosten zo vaak les willen geven als jij wilt. Ik noem een Singles & Twins.

Succes!


Die brainwashcursus klinkt wel leuk ja, maar doenbaar als belgje, moet dan nog onderdak vinden voor 2 weken etc ;)
 
Mijn excuses, ik had die school als voorbeeld gebruikt omdat ik toevallig op hun site las dat als je per week 1 les volgt, je je PPL binnen het jaar haalt.

Dit was enkel als voorbeeld - maar leren vliegen in Nederland, en daar de theorie dus ook volgen spreekt me wel aan - Het zal wat duurder zijn qua verblijf, maar ik moet eerlijk toegeven dat België niet echt top of the box is als het om vliegen, of het leren vliegen gaat.

Zoals ik eerder ergens zag, "A pilots career is not about the destination, it's about the journey. For without the journey the destination has no significance"

Ik denk dat je daar toch meer van opsteekt dan van bij je thuis naar de vliegschool te rijden en terug, maar daar gaat het hier natuurlijk niet om - bij voorkeur toch in België wegens het kostenplaatje ;)
 
Als je in NL wil lessen voor je PPL (als we dan toch aan het spammen zijn) kan ik ook de KLM aeroclub aanraden, dan ben je uiteindelijk minder dan de helft kwijt aan je PPL en kan je in je eigen tempo lessen met eigen instructeur. Maar lijkt me dat het in België net zo goed en goedkoop kan, zou zelf niet speciaal voor PPL naar NL komen.

Of PPL uitmaakt? Ik denk van niet. Met een full integrated course krijg je er sowieso geen korting mee, je moet het nog steeds allemaal doen en betalen en je krijgt het extra nadeel dat ze jou eerst dingen moeten afleren om daarna hun policy aan te kunnen leren. Als je zelf denkt dat het extra inzicht, de extra ervaring etc je wel eens goed zou kunnen doen bij een selectie... dan tsja... ca. 12.000 euro voor wellicht wat meer voorervaring. Maar zolang je nog jong bent zou ik gewoon in je examen jaar selecties doen bij de belangerijkste scholen (in NL EPST, NLS en KLS). Als je die niet haalt kan je het twee jaar daarna alsnog doen en in de tussentijd eventueel alsnog je PPL halen (als je dan na die selecties denkt dat dat het verschil uitmaakte, wat ik niet meteen verwacht). Eigen inzicht dus, maar mijn mening heb je alvast :).
 
hun baangarantie

Cool heeft OAA een baangarantie??? Heb ik even mazzel dat ik daar in januari naar toe ga ;)

Waarom eerst per se je PPL halen voor je integrated? Het vergroot je kansen om door een selectie te komen iig niet. Het enige voordeel wat het je oplevert is dat ze zien dat het met je motivatie wel goed zit. Maar het veel goedkopere zweefvliegen geeft in dat opzicht hetzelfde resultaat lijkt mij.

Maar als je je PPL echt wilt halen, waarom dan niet wat dichter bij huis? Kan me niet voorstellen dat er een land in Europa is waar vliegen nog duurder is dan in Nederland.

Succes in ieder geval .


van plan nog een jaartje op kot te gaan

Wat een mooi taaltje is dat Vlaams toch ;)
 
maar is het bezitten van een PPL en al wat uren hebben niet handig om te kijken of je de iets lichtere PPL stof aankan (en dus ook potentieel hebt voor de ATPL theorie) en dat het je flying-grades verhoogt omdat je er al iets van kan (hoewel ik weet dat dat niet altijd zo hoeft te zijn)

Zoals je bij sommige vliegscholen bij elke vlieg fase een 3 of beter moet halen om bvb kans te maken op een uitnodiging om bij airline X selectie te doen?
 
maar is het bezitten van een PPL en al wat uren hebben niet handig om te kijken of je de iets lichtere PPL stof aankan (en dus ook potentieel hebt voor de ATPL theorie)

Hallo Hades, niet dat ik uit ervaring spreek ofzo, maar ik heb begrepen van andere ATPL studenten dat als jij met niet al te veel moeite je diploma HAVO(weet niet hoe dit heet in Belgie) gehaald hebt met het juiste vakkenpakket, dat de ATPL theorie ook niet al te veel problemen voor je zal opleveren. Hier zou ik me dus niet zo druk over maken. De hoeveelheid stof is wel aan de hoge kant, maar de moeilijkheidsgraad moet gewoon te doen zijn voor iemand die HAVO gedaan heeft lijkt mij.

Als jij al kunt vliegen omdat je je ppl al hebt heeft dat straks bij een selectie van een vliegschool denk ik geen voordeel, omdat er vooral wordt gekeken naar de leercurve die je maakt tijdens de sim-sessies.

Wil je toch graag vliegen in de tussentijd zou ik lekker gaan zweefvliegen, is i.i.g. stukken goedkoper..........

Succes! San:airforce:
 
Ik denk inderdaad dat je met basic skills een hoop aan zweefvliegen hebt, dat scheelt je een hele hoop geld, zeker met de belachelijke prijzen die je in Nederland betaalt voor motorvliegen.
Uiteindelijk zit je op je vliegschool in zeer korte tijd op het niveau die je nodig hebt voor je PPL en zijn je klasgenoten in een paar weken op gelijke hoogte als jij. Zoals ook al eerder gezegd zou het zelfs een nadeel kunnen zijn, omdat je op een vliegclub toch een andere manier van vliegen leert dan in een opleiding tot verkeersvlieger, waardoor je een hoop zou moeten afleren.

Mijn mening is: zonde van je geld...
 
Back
Top