Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken!

PH-FLY

New member
Beste Airworkers,

Ik ben op zoek naar meer informatie aangaande de aftrekposten bij een modulaire ATPL opleiding.

Ik volg de modulaire opleiding naast een fulltime baan. Nu mag ik 15.000 euro per jaar als aftrekpost opgeven in het kader van de aftrekbare studiekosten. Nu vraag ik me af hoe het zit wanneer de kosten boven die 15.000 euro komen...

Als straks het praktijkgedeelte in volle vaart gestart wordt, dan kom ik ruimschoots aan die 15.000 euro. Kan ik dan de gemaakte kosten boven die 15.000 euro meenemen naar het volgende jaar?

Ik neem aan dat andere modulair opgeleiden hier ook tegenaan zijn gelopen en zou graag willen vernemen hoe zij dit gedaan hebben.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,
PH-FLY.
 
Het bedrag boven 15.000 euro mag je alleen aftrekken als je de studie full time doet en je niet ouder dan 30 jaar bent. Met een beetje pech had je dus meer kunnen verdienen door niet te werken (afhankelijk van je uitgaven en je salaris):
http://download.belastingdienst.nl/...andere_scholingsuitgaven_2008_ib2751t82fd.pdf

Als je straks wel de studie full time volgt wordt het niet verwerkte restant van de aftrekpost doorgeschoven naar het volgende jaar totdat je door teruggave inkomstenbelasting (dus als je uiteindelijk weer baan hebt) alles wel verwerkt is. Er zijn wel wat meer threads op airwork over te vinden.
 
Last edited:
Het maximum bedrag van 15.000 euro mag je alleen aftrekken als je de studie full time doet en je niet ouder dan 30 jaar bent. Met een beetje pech had je dus meer kunnen verdienen door niet te werken (afhankelijk van je uitgaven en je salaris):
http://download.belastingdienst.nl/...andere_scholingsuitgaven_2008_ib2751t82fd.pdf

Als je straks wel de studie full time volgt wordt het niet verwerkte restant van de aftrekpost doorgeschoven naar het volgende jaar totdat je door teruggave inkomstenbelasting (dus als je uiteindelijk weer baan hebt) alles wel verwerkt is. Er zijn wel wat meer threads op airwork over te vinden.

Nosig, bedankt voor je reactie. Hetgeen je aangeeft in je post klopt echter niet. De 15.000 euro maximale aftrekpost, daar heeft iedereen recht op. Er is een regeling waarbij je meer dan die 15.000 euro per jaar mag aftrekken, maar dan moet je fulltime met de studie bezig zijn (dus geen full time baan) EN de studie moet binnen de standaard studie periode plaatsvinden (voor je 30e levensjaar). Kortom, ik heb wel recht op een aftrekpost van maximaal 15.000 euro per jaar, maar niet meer dan dat.

Mijn vraag is nu juist dat als ik in enig jaar 25.000 euro studiekosten heb, mag ik die 10.000 euro boven de limiet meenemen naar het volgend jaar? Ik heb hier niets over kunnen vinden in andere threads en ook op de site van de belastingdienst kan ik er niets over vinden...

Als iemand nog meer info heeft en dan met name op basis van de eigen ervaring met de belastingdienst, want het is mij echt niet duidelijk. Het motto van de belastingdienst is "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker". De eerste zijn we het allemaal volmondig mee eens, het tweede daarentegen... :bwah:
 
Sorry, dat bedoelde ik ook en dat was ook te lezen in de belastingdienst pdf (heb text gecorrigeerd). Zo ver ik weet mag je aftrekposten niet gaan verdelen over andere jaren. Wat je kan doen is 15.000 euro betalen dit jaar en vragen of de rest op 1 jan 2009 overgemaakt mag worden. Aftrekposten gelden voor de kosten die je in dat jaar gemaakt (betaald) hebt, verrekening van aftrekposten (teruggaaf van inkomstenbelasting, negatief inkomen) kan wel verder over andere jaren gaan. Je kan de kosten niet nog eens betalen volgend jaar en ze dan wel lekker gaan aftrekken. De factuurdatum is bepalend, dus je zal er voor moeten zorgen dat alles boven de 15.000 op een factuur voor 2009 komt, dan kan je het verkopen aan de belastingdienst.
 
Ha nog een modulaire patient in deze barre tijden, aangenaam.
Er lopen hier en daar wat threads over exact hetzelfde in het prive piloten buletin. De rode raad in die thread is dat het voor een groot gedeelte afhangt van je regionale belasting inspecteur. De ene persoon krijgt het wel voor elkaar de andere niet.

Ook zag ik in het beroeps bulletin en thread waarbij er gesproken wordt over terug vorderen van belasting wanneer je voor het begin van je studie al gewerkt hebt en dus ook belasting betaald hebt. Dit kan naar mijn weten tot 3 jaar. Of dit te combineren is met de reguliere aftrekpost a 15000 eu weet ik niet. Hier moet toch echt een financieel adviseur even naar kijken vrees ik.

Nosig, is het niet zo dat de datum van betaling van jouw zijde maatgevend is, en niet de datum van de factuur. Gemaakte kosten is hier een tweeledige term. Maak je de kosten wanneer je het produkt consumeert of wanneer de afschrijving daadwerkelijk plaatsvind.

Ik zit in hetzelfde schuitje en moet binnenkort weer even bij de adviseur langs ivm een en ander, keep you posted.

Groeten C
 
Aftrekposten gelden voor de kosten die je in dat jaar gemaakt (betaald) hebt, verrekening van aftrekposten (teruggaaf van inkomstenbelasting, negatief inkomen) kan wel verder over andere jaren gaan. Je kan de kosten niet nog eens betalen volgend jaar en ze dan wel lekker gaan aftrekken. De factuurdatum is bepalend, dus je zal er voor moeten zorgen dat alles boven de 15.000 op een factuur voor 2009 komt, dan kan je het verkopen aan de belastingdienst.

Wederom bedankt voor je reactie. Ik kan jouw post het echter niet helemaal volgen. Enerzijds gelden aftrekposten enkel voor dat jaar dat de kosten daadwerkelijk gemaakt zijn. Anderzijds kan de verrekening van de aftrekposten verder over andere jaren gaan? Hoe moet ik dit zien??? :passed:

Ik begrijp dat ik kosten die ik in 2009 heb niet al in 2008 als aftrekpost kan gebruiken, maar als ik meer dan 15.000 euro aan kosten heb in 2008, kan ik het teveel dan wel meenemen als aftrekpost in 2009?

Ik vraag me namelijk af wat in mijn situatie nu het verschil is met een fulltime student. Wat ik begrijp is dat fulltime studenten de schuld later aftrekken wanneer zij een baan hebben en dat dan de schuld als negatief vermogen wordt gezien. Maar zit ik nu dan niet in een zelfde situatie als dat de fulltime studenten zitten wanneer zij een baan hebben en aftrekposten op gaan geven?

Ik denk dat ik toch maar eens bij de belasingdient op de koffie moet gaan... :stapelge:

Groet,
PH-FLY
 
Hallo C,

Ik leef inderdaad met je mee... ;)

Je hebt helemaal gelijk, de datum dat je betaald bepaald in welk jaar de kosten aftrekbaar zijn. Klein detail, maar kan een wezenlijk verschil maken lijkt me.

Als de onkosten die boven de 15.000 euro teruggevorderd kunnen worden over de jaren voor de opleiding, ook prima! ;)

Wanneer ga je naar de adviseur? Hou ons op de hoogte svp.

Groet,
PH-FLY.
 
Goed, de definitie van wanneer de kosten "gemaakt" zijn of het product "genuttigd" wordt zou wat speling kunnen geven.

Maar je moet twee dingen uit elkaar halen:

1. Je hebt van jou kant het maken van de kosten. Die kosten maak je op één moment of schrijf je af over meerdere jaren (indien mogelijk, zoals bij computer of auto, wellicht geeft dat mogelijkheden maar denk het niet).

2. Van de kant van de belastingdienst uit heb je het teruggeven van belasting over die gemaakte kosten. Het teruggeven gaat door middel van het teruggeven van de belasting die je zelf in het volgend jaar betaalt hebt (zoals inkomstenbelasting). Bruto wordt netto dus. Als het teruggeven van al je inkomstenbelasting niet genoeg is om die aftrekposten van het jaar daarvoor te betalen zullen ze niet extra geld geven maar in het jaar daarna (en wellicht daarna en daarna) je gewoon weer je inkomstenbelasting terug geven totdat het totaal van dat eerste jaar geheel "verrekend" is.

De "verrekening" van de toen gemaakte kosten kan dus over meerdere jaren gaan, afhankelijk van je inkomen. Maar het betalen dus in principe niet, maar je kan natuurlijk altijd zoeken naar de speling in het geheel (nuttigen product, afschrijven over meerdere jaren van product etc) of spreiding van betaling. Een beetje adviseur kent de truukjes waarschijnlijk wel.

Het verrekenen kan over meerdere jaren gaan en je kan het ook pas later opgeven tot een paar jaar nadat die kosten gemaakt zijn (dus als je het negatieve inkomen vergeet op te geven in een bepaald jaar hoeft dat nog geen probleem te zijn), maar dat maximum voor het jaar dat het betaald is blijft bestaan.
 
misschien heeft eenieder hier wat aan;

na behandeling hoogste rechtscollege;


AG: Opleidingskosten tot beroepsvlieger toch aftrekbaar



Advocaat-Generaal, 16 september 2008, nr. 08/00312

Belanghebbende, X, is directeur-grootaandeelhouder van een bv die zich bezig houdt met electronicaverkoop. In 1996 start X een opleiding tot beroepsvlieger die hij in 2001 heeft voltooid. Sinds 1 augustus 2006 werkt X als vlieginstructeur. X heeft in 2001 kosten gemaakt in verband met zijn opleiding tot beroepsvlieger. De inspecteur weigert echter de aftrek van scholingskosten in de aangifte inkomstenbelasting voor het jaar 2001. In hoger beroep heeft Hof Arnhem beslist dat X de opleidingskosten alleen tot de scholingsuitgaven kan rekenen indien hij in 1996 de doelstelling had zijn financieel-economische positie te verbeteren en redelijkerwijs had kunnen verwachten dat hij die doelstelling zou bereiken. Volgens het hof is daar geen sprake van onder andere gezien het feit dat X in zijn vroegere functie gemiddeld aanzienlijk meer verdiende dan in zijn functie van vlieginstructeur. X heeft beroep in cassatie ingesteld.


Volgens Advocaat-Generaal (AG) Van Ballegooijen heeft het hof een verkeerd criterium gehanteerd en moet verwijzing volgen. Om voor aftrek van scholingsuitgaven in aanmerking te komen moet een opleiding worden gevolgd met het oog op het verwerven van inkomen uit werk en woning. Het is niet noodzakelijk dat de belastingplichtige er financieel-economisch op vooruitgaat, aldus de AG. Ook moet in het jaar van aftrek worden beoordeeld of het oogmerk om met de studie inkomen te verwerven aanwezig is, en niet, zoals het hof heeft geoordeeld, in het jaar waarin een belastingplichtige met de studie begint.



Hoogachtend / Regards,BDO CampsObers Belastingadviseurs / Tax consultantsAdviesgroep Loon- & Premieheffing / wage tax & social security
 
Respect voor belanghebbende X. Eenieder die de aasgieren van de belastingdienst een lesje rechtvaardigheid kan leren krijgt van mij "a five dollar bottle of wine".
 
Back
Top