Verschil in handelingsvolgorde GVSS/PVS

up_up_and_away

New member
Hallo!
Ik vroeg me het volgende af: wat zijn de verschillen in handelingsvolgorden tussen GVSS en PVS?
Want ik heb instructieboekjes van beide, maar in die van de PVS zie ik geen handelingsvolgorden staan. Zijn deze hetzelfde als bij de GVSS?
Behalve dan dat je kruissnelheid 5 kts hoger is...
Of krijg ik nog een ander boekje waarin alles wel duidelijk beschreven staat?
Ik kan me zo voorstellen dat je in een bepaald patroon naar buiten dient te kijken (links-midden-rechts-midden oid)maar ja dat staat nergens vermeld in dat instructieboekje...

Oh dan heb ik nog een vraag: :blabla:
Er staat dat je hand de throttle nooit te lang mag loslaten (in een stukje dat gaat over trimmen). Maar je trimwieltje zit rechts, tussen de stoelen, en je throttle zit links (of ze moeten het over de instelling van je toerental hebben ipv over inlaatdruk, maar daar zorgde de instructeur/testleider voor dus daar zit je uberhaupt niet aan)...
Ligt het aan mij of is dit een beetje onhandig geschreven?
Of het moet de bedoeling zijn dat je met je linkerhand aan de rechterkant van je lichaam ergens schuin naast je stoel subtiel een wieltje beweegt.
Kan, maar het lijkt me moeilijk...

Iemand die me uit de brand kan helpen?
Alvast bedankt!:airforce:
 
Handelingsvolgorden zijn er wel voor de PVS, gewoon zelfde als bij de GVSS voor zover ik me nog kan herinneren.
Patroon voor naar buiten kijken is linksachter de vleugel, over de vleugel heen naar voren toe over de neus, naar rechts draaien, over de vleugel, achter de vleugel en weer terug, etc.

Je throttle zit links en je trimwiel rechts inderdaad, en inderdaad: je trimt met je linker hand. Lijkt moeilijker dan het is, vond het eigenlijk wel prettig, kan je ook ten alle tijden je hand op je stick houden. En dat trimmen is over het algemeen vrij snel gebeurd hoor :)

Maar maak je niet te druk verder, ze leggen alles goed uit en je kan ze van alles vragen.
 
Aha nou das weer een mysterie opgelost :)
Dankjewel voor je snelle reactie! Dan kan ik nu weer rustig verder leren ;)
Groetjes,

up_up_and_away

EDIT
Heb eigenlijk nog wel een vraag: :rolleyes:
Is het de bedoeling dat je zelf opstijgt en landt?
En hoe kan je zien hoeveel graden neushelling je hebt als je Artificial Horizon is afgeplakt... Of moet je het dan gewoon zonder die info stellen en alleen van je hoogtemeter, IAS en Vertical Speedindicator uitgaan?
Is wel beter voor wat betreft je alertheid op de instrumenten...
 
Last edited:
je graden stijging / dalen / .. en je helling tijdens bochten moet je op zicht buiten inschatten, idd zonder Artificial Horizon
opstijgen en landen doet de instructeur, eveneens het vliegen naar het trainingsgebied
 
Nice. Kan niet wachten om zover te komen in de selecties :-D

Maar ik meld me aan als de tijd rijp is.
 
Cool ik heb er zin in :airforce:
Hoe lang van tevoren krijg je door wanneer je op moet voor je PVS?
Of krijg je een brief/telefoontje van: Volgende week daar en daar om zo laat?
Naja dat zal ik wel zien als het zo ver is trouwens.
Iemand nog goede tips om op te letten tijdens het leren?

Tnx!
 
bij mij was het het geval dat ik op een donderdag VMO1 + FAM had, de dag erna, vrijdag dus.. de briefing van PVS, en 2 dagen daarna, zondag dus... vlucht naar Portugal

dus het kan heel snel gaan ;)
 
Ik wacht al maanden, maar gelukkig mag ik begin november naar Evora :airforce:
Apart trouwens dat je met je linker hand moet trimmen. Interessante thread :nicethread:
 
Lijkt me goede uitvinding. Je kunt niet zoals in de auto even met je knieën sturen, toch?
 
Last edited:
noooouw.. tijdens pvs, als de instructeur op de kaart aan het kijken was, kreeg ik de indruk dat als de kist naar een kant ging hellen; hij gewoon ff met zijn knieën weer mooi naar horizontaal bijstuurde ;)
 
Mmm. Met de stick tussen de benen moet het geen probleem zijn, inderdaad.
 
Last edited:
Hmm... Als je dat in de laatste vlucht van je PVS doet, zouden ze dat dan zien als goede vliegkunst of een beetje aanklooien? :grijns:
succes xLynx, miss kom ik je wel tegen;)
 
Wauw. Lekker opgemerkt. Kleine correcties kunnen idd lekker met voeten. Maar met die stick en de knieeen is ook wel leuk.
 
Back
Top