Waarom zulke grote verschillen in de selectietrajecten?

V-entje

New member
In een andere post kwam ik deze quote van Julien tegen

Voor mij persoonlijk zijn er drie scholen in Nederland die een gedegen selectiebeleid heeft en dat zijn de EPST, KLS en NLS (op alfabetische volgorde

Ben het wel met hem eens maar vraag me tegelijk af waarom de scholen allemaal zulke verschillende selectie trajecten hebben. Als je bijvoorbeelde de selectie van de KLS naast die van EPST legt dan zie je toch twee heel verschillende trajecten en krijg ik toch het idee dat de KLS selectie veel zwaarder is.

Zo zitten bij de groepsopdrachten van de KLS er psychologen bij en bij EPST niet, en is de GVSS (althans in de beschriving op de kennisbank) veel zwaarder dan de simulator ronde bij EPST. Je moet bij de GVSS bijvoorbeeld zelf squawk codes invoeren en binnen een bepaalde tijd een bepaalde manouvre uitvoeren. Bij EPST hoeft dat allemaal niet.

Ook wordt er over de NASS (NLS) gezegd dat deze zwaarder is dan de COMPASS test (EPST) aangezien je meer dingen tegelijk moet doen. (bron: kennisbank)

Is dat niet vreemd dat dergelijke verschillende selecties gebruikt worden voor eenzelfde soort opleiding?

Vroeg me af of andere mensen hier dat idee ook hebben?
 
De selectiecriteria van de KLM Flight Academy zijn grotendeels gebaseerd op de eisen van de KLM. Daar zal het ongewtijfeld mee te maken hebben.

Verder bedenken de meeste scholen hun eisen zelf, zoals zij denken dat deze het beste zijn.
 
Als je bijvoorbeelde de selectie van de KLS naast die van EPST legt dan zie je toch twee heel verschillende trajecten en krijg ik toch het idee dat de KLS selectie veel zwaarder is.
Ik denk niet dat de 'zwaarte' van de selecties afhangt van het aantal testjes wat je moet doen, maar het aantal mensen dat erdoor komt.

Bij de KLS is dat geloof ik 12 tot 16%, Bij EPST is dat 10%

De zwaarte van de selectie zal wel meehelpen aan de reputatie van de school. Dit is hoe ik denk dat het werkt.

Als school X maar 5% toelaat zullen maatschappijen er van uit gaan dat school X (gedeeltelijk) het neusje van de zal er al voor ze uitgepikt heeft.

Dan zullen ook minder leerlingen van school X afvallen bij sollicitaties van die airliners. Dit spaart de airliners tijd geld en personeelskosten, die anders verspild zouden zij aan een groot percentage ongeschikte sollicitanten. Airlines zullen dan ook graag naar school X gaan.

Waardoor de baankansen bij X beter worden en er dus meer mensen naar X willen en X een groot aanbod van mensen krijgt, waar zij de beste uit kunnen plukken.

Daar om denk ik dat bij sommige scholen de eisen zo streng zijn. Heeft naar mijn idee meer met baankansen dan met geschiktheid voor het vliegen te maken.

Andere scholen lijken er totaal niet wakker van te liggen, baankansen.,.,,
 
Last edited:
Afgelopen week, op de open dag van de KLS, werd verteld dat ongeveer 10% door de selectie komt.

:eek!:
Ik hoorde 16% een jaar geleden.

Ik vraag me nu wel af of dat komt doordat de KLS dan ook minder mensen is gaan opleiden. Nu de economie op zijn muil is gegaan enzo..zal de KLM ook wel minder vraag hebben.

Waardoor het aanname percentage ook omlaag gaat. Minder beschikbare plekken voor eenzelfde aantal aspiranten=minder mensen die er doorheen komen.

Wie het weet mag het zeggen..
 
en is de GVSS (althans in de beschriving op de kennisbank) veel zwaarder dan de simulator ronde bij EPST. Je moet bij de GVSS bijvoorbeeld zelf squawk codes invoeren en binnen een bepaalde tijd een bepaalde manouvre uitvoeren. Bij EPST hoeft dat allemaal niet.

Dat heb ik anders ervaren. Ik heb bij beide scholen de grading doorlopen en persoonlijk vond ik de GVSS gemakkelijker dan de grading van EPST. Bij de GVSS kun je je namelijk perfect voorberijden op een vlucht en weet je precies wat voor neusstand je in verschillende situaties moet hebben. Dat is bij de EPST grading in veel mindere mate het geval.
Het is denk ik ook voor een gedeelte afhankelijk van de persoon. Ik ken iemand die er bij de KLS niet doorgekomen is en bij EPST wel, maar ik ken ook iemand die de GVSS wel gehaald heeft, maar de EPST grading niet.

Verder ben ik het met Kazeven eens, sommige scholen hebben er meer belang bij om kwalitatief goede mensen af te leveren dan andere scholen.
De KLS heeft daar belang bij omdat ze anders wellicht hun speciale status bij de KLM verliezen en EPST heeft daar door de inrichting van hun garantiefonds belang bij.

Groeten, FF.
 
Scherp, maar... dat houdt dus in dat de selectie milder is geworden of dat er toen meer 'slechte' kandidaten waren.
Ja ik denk dat de selectie idd milder is geworden. Er zijn nu minder concurrenten.

Ik denk trouwens dat het aantal slechte kandidaten vrij constant is gebleven. Een gratis selectie zoals de KLU heeft er veel meer last van.

Het is toch stoer om ff gratis selectie toe doen zodat je op feestjes kan vertellen 'dat je luchtmacht materiaal bent'
 
Back
Top